بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/12
شماره 2460 - تاریخ 1403/02/12
آخرین اخبار
تولید بنزین از طریق متانول کلید خورد/بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار
تولید بنزین از طریق متانول کلید خورد/بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار
یک عملکرد غیرمنتظره در مخچه کشف شد
توضیحاتی درباره آسیب‌دیدگی عوامل «نون خ»/ ۷ نفر دست و پای‌شان شکست
قالیباف: قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به دوران رانت‌های صنفی پایان داد
گوشی‌های Galaxy S24 چگونه اهداف زیست محیطی سامسونگ را ارتقا دادند؟
راهنمای مدیریت اعلان در گلکسی‌های سامسونگ؛ خداحافظی با اعلان‌های غیرضروری
دیدار با خانواده های شهدای کارگری
دیدار با خانواده های شهدای کارگری
دیدار و تقدیر در روز کارگر
دیدار و تقدیر در روز کارگر
1403 سالی نویدبخش برای فولاد سنگان
1403 سالی نویدبخش برای فولاد سنگان
تاثیر یک استراتژی
تاثیر یک استراتژی
ساخت مخازن فلزی جهت استقرار در مرزهای صادراتی توسط شرکت پتروپالایش میرداماد صفه
ساخت مخازن فلزی جهت استقرار در مرزهای صادراتی توسط شرکت پتروپالایش میرداماد صفه
طرح ارتقاء فرآورده های نفتی پالایشگاه اصفهان تا پایان تابستان به پیشرفت 30 درصد مي رسد
طرح ارتقاء فرآورده های نفتی پالایشگاه اصفهان تا پایان تابستان به پیشرفت 30 درصد مي رسد
اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است
اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است
معاون ارزیابی طرح ها و اعتبارات بانك صنعت و معدن: این بانك با بهره گیری از خدمات نوین تأمین مالی به حمایت از صنعتگران و كارآفرینان كشور مبادرت دارد
معاون ارزیابی طرح ها و اعتبارات بانك صنعت و معدن: این بانك با بهره گیری از خدمات نوین تأمین مالی به حمایت از صنعتگران و كارآفرینان كشور مبادرت دارد
بازگشت 449 طرح راکد و غیرفعال به چرخه تولید با حمایت بانک کشاورزی در سال 1402
بازگشت 449 طرح راکد و غیرفعال به چرخه تولید با حمایت بانک کشاورزی در سال 1402
عملکرد برتر بانک مسکن در میان بانک‌های کردستان
عملکرد برتر بانک مسکن در میان بانک‌های کردستان
انعقاد قرارداد ساخت ۱۵۸۶۷ واحد طرح نهضت ملی در بانک مسکن خراسان رضوی/ رشد ۴۴ درصدی مبلغ تسهیلات پرداختی در سال ۱۴۰۲
انعقاد قرارداد ساخت ۱۵۸۶۷ واحد طرح نهضت ملی در بانک مسکن خراسان رضوی/ رشد ۴۴ درصدی مبلغ تسهیلات پرداختی در سال ۱۴۰۲
بازدید معاون حقوقی و نظارت بانک توسعه صادرات ایران از شعبه مرکزی
بازدید معاون حقوقی و نظارت بانک توسعه صادرات ایران از شعبه مرکزی
بازدید کارشناسان بانک توسعه صادرات ایران از نمایشگاه اکسپو 2024
بازدید کارشناسان بانک توسعه صادرات ایران از نمایشگاه اکسپو 2024
همگام با برنامه های تحولی سطح فعالیت ارزی بانک توسعه تعاون ارتقا می یابد
همگام با برنامه های تحولی سطح فعالیت ارزی بانک توسعه تعاون ارتقا می یابد
مشارکت بانک اقتصادنوین در تجهیز اتاق عمل بیمارستان کودکان مفید
مشارکت بانک اقتصادنوین در تجهیز اتاق عمل بیمارستان کودکان مفید
سومین نشست صمیمی؛ مدیرعامل پست بانک ایران با معاونین ادارات مستقل و ستادی برگزار شد
سومین نشست صمیمی؛ مدیرعامل پست بانک ایران با معاونین ادارات مستقل و ستادی برگزار شد
پست بانک ایران بخشنامه پرداخت تسهیلات مسکن فرزند سوم یا بیشتر را در سال 1403 را ابلاغ کرد
پست بانک ایران بخشنامه پرداخت تسهیلات مسکن فرزند سوم یا بیشتر را در سال 1403 را ابلاغ کرد
علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد
علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد
بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد
بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد
تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای صنعت خودرو
تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای صنعت خودرو
فعال‌سازی بانکداری اینترنتی در بانک ملت بدون مراجعه حضوری
فعال‌سازی بانکداری اینترنتی در بانک ملت بدون مراجعه حضوری
انتقال 20 درصد سهام باشگاه پرسپولیس به بانک ملت
انتقال 20 درصد سهام باشگاه پرسپولیس به بانک ملت
پیام مدیرعامل بانک سرمایه به مناسبت روز معلم
پیام مدیرعامل بانک سرمایه به مناسبت روز معلم
بیمه بدنه اتومبیل را از جشنواره «بیست» بیمه ملت با تخفیف ۲۰ درصدی بخرید
بیمه بدنه اتومبیل را از جشنواره «بیست» بیمه ملت با تخفیف ۲۰ درصدی بخرید
رکوردشکنی در پرداخت وام یکی از دستاوردهای بانک قرض‌الحسنه مهر ایران است
رکوردشکنی در پرداخت وام یکی از دستاوردهای بانک قرض‌الحسنه مهر ایران است
رویداد (چادرو) بازار شرکت‌های دانش‌بنیان را گسترش می‌دهد
رویداد (چادرو) بازار شرکت‌های دانش‌بنیان را گسترش می‌دهد
اجرای برنامه های هفته سلامت در محلات ناحیه ۵
مشارکت ۸۰ سازمان مردم نهاد در جشنواره سلامت بوستان لاله
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی با جدیت ادامه دارد
پیگیری امور محلات با همدلی، مشارکت مردمی و مردمی سازی بیشتر محقق می شود
شبکه آبرسانی فضای سبز منطقه 19 به مساحت 54 هزار مترمربع توسعه یافت
پاکسازی و تسطیح 14 هکتار از فضا های بی دفاع شهری منطقه 19
افتتاح و بهره برداری از نیروگاه خورشیدی 5 کیلوواتی در منطقه 17
نظارت دقیق بر ایمن‌سازی بوستان‌ها و اماکن عمومی منطقه ۲۲
بهسازی و ایمن‌سازی پل‌های عابر پیاده در منطقه22
شستشو المان های ترافیکی معابر ناحیه دو منطقه۲۲
حضور بیش از ۲۰۰ نفر از سالمندان در رقابت های نشاط سالمندی در منطقه ۲۱
رفع خطر چاله‌های بزرگراهی در ۲۰ نقطه از بزرگراه شهید فهمیده
رقابت جذاب دانش آموزان مدرسه باغچه بان به مناسبت هفته سلامت
آماده سازی بوستان های جنگلی پهناورترین منطقه شهر
فضاهای خاکستری پل های سواره رو منطقه 2نورپردازی شد
۹ هزار متر طول خط کشی در معابر منطقه۲ اجرا شد
اجرای عملیات خط‌کشی بلوک عابر پیاده و سرعتکاه در مقابل پایانه شهید فیاض بخش
ایجاد دسترسی محلی هرندی به مولوی اجرایی شد
کد خبر: 170111 | تاریخ : ۱۳۹۷/۴/۱۰ - 15:56
عصبانیت بی‌خاصیت
گزارش از نمایش کم‌فروغ فیلم «عصبانی نیستم» در گیشه

عصبانیت بی‌خاصیت

«عصبانی نیستم» که مدت‌ها برای نمایش و اکران آن تبلیغات زیادی صورت می‌گرفت حالا مدتی است روی پرده سینماها رفته و تا چندی دیگر زمان نمایش آن به اتمام هم می‌رسد. فیلمی که نفس‌های آخر خود را روی پرده سینماها می‌کشد و حالا می‌رود که سکویی که در سینماها بر آن تکیه زده بود را به فیلم دیگری بدهد.

نوآوران آنلاین-فارغ از آنچه در جشنواره چند سال قبل برای این فیلم اتفاق افتاد و حواشی متعددی که دامنگیرش شد حالا بعد در ایستگاه پایانی ماراتن اکران می‌توان چشم‌انداز دقیق‌تر و واضح‌تری به این فیلم داشت. فیلمی که سازندگانش از رضا درمیشیان تا نوید محمدزاده و باران کوثری سعی کردند به مدد حواشی عمدتا سیاسی که اطراف این اثر سینمایی پدید آمده است، آن را با نوعی دوپینگ سیاسی به مخاطب و تماشاگر تقدیم کرده و با این حواشی، نام و داستان آن را زنده نگه دارند.

حالا اما با نگاهی به فروش نسبتا عادی و معمولی فیلم که حدودا روی عدد سه میلیارد تومان ایستاده است می‌توان براآورد واقعی‌تری از آن داشت. فیلمی که با تبلیغات پر سر و صدای فراوان ورود خود به چرخه اکران را جشن گرفت. کارگردان آن با گره زدن یک پارادوکس معنایی با ابراهیم حاتمی‌کیا که در اختتامیه جشنواره فیلم فجر سال گذشته اعلام کرده بود یک فیلمساز وابسته است، سعی کرد با هشتگ «#وابسته_نیستیم» خود را در تقابل با آن مفهوم تعریف کند. حالا این فیلم با همه حواشی و حرف و حدیث‌ها و تبلیغات با فروشی برابر با 2 میلیارد و 900 میلیون تومان در جدول فروش و پایین‌تر از فیلم‌هایی مانند انیمیشن «فیلشاه» و طنز تله‌فیلم مانند «خجالت نکش» رضا مقصودی با فروش سه میلیارد و 640 میلیون تومان قرار گرفته است.

اثری که برخلاف «عصبانی نیستم» از چهره‌های سینمایی مطرحی بهره نبرده بود و داستان آن یک طنز عادی و طبیعی بر بستر مکانی یک روستا قرار گرفته بود.

لحن سانتی‌مانتال

فیلم پر حاشیه عصبانی نیستم، برخلاف نظر عوامل و دست اندرکارانش نه فیلمی سیاسی بلکه عاشقانه‌ای با مضامین اجتماعی است. مضامینی که به شکلی بسیار ساده و دم دستی به تحلیل وضع موجود می‌پردازد. نگاهی کاملا از سر احساسات و لحنی سانتی‌مانتال که قصد دارد حرف سیاسی صریح بزند؛ اما واجد بینش، نگرش و درک عمیق و درست از مناسبات دنیای سیاست نیست. عصبانی نیستم با پرداختی گل درشت و سطحی با احساسات‌زدگی حرفش را صریحا می‌زند و گروه‌بندی خاصی را برای روایت خود انتخاب می‌کند. در حالی‌که پرداختن به امر سیاسی؛ اصولا به شیوه نمادپردازانه و ارجاع برون متنی، مسیر روایت را نه در لحن بلکه در بن‌مایه خود می‌گنجاند. سینما مدیوم پرداخت‌های پیچیده است و قدرتش زمانی در برخورد با سیاست آشکار می‌شود که چند پلان آن می‌تواند اساس جهان سیاست را با تاویل و تفسیر آزاد به چالش بکشد.

دوپینگ سیاسی

فرامتن‌هایی که می‌شود آنها را به جهان سیاست الصاق کرد و در عین حال از گزند سیاسی کاری و مسائل ضمنی‌اش در امان بود. بیانیه دادن علیه طیف خاصی و انداختن بار مشکلات بر دوش یک دولت؛ تمامی تحلیل عوامل فیلم را از دنیای سیاست تشکیل می‌دهد که عملا فیلم را به ورطه سطحی‌نگری و بی‌مایگی می‌کشاند.

میزانسن بستن با عکس مصدق و چند روزنامه دوم خردادی نمی‌تواند افق دورتری از یک عاشقانه عصبی بر فیلم متصور بود که البته بد هم نیست. اما عصبانی نیستم اصرار دارد حرف سیاسی بزند اما سیاست‌زده‌تر از آنی است که بتوان جدی‌اش گرفت. در میان چندین شکل از سینمای سیاسی که افراطی‌ترین آن فهماندن سیاست و ساز و کار حکومت در چالش‌برانگیز‌ترین مانیفست آن، یعنی قانون است که قهرمان و ضدقهرمانش در سایه این قوانین درامی خلق خواهند کرد که عملا سرنوشت تفکر حاکم بر نظام مورد نظر را به چالش می‌کشد. شکل دیگر آن تنویر افکارعمومی است.

نمایش روابط در هرم قدرت این‌که چه مناسبات پشت پرده‌ای وجود دارد و قرار است فیلم نوری بر این پشت پرده بیندازد.

دغدغه‌های نه‌چندان واقعی

درمیشیان قصد دارد اتفاقات متعددی را که برای نوید با بازی نوید محمدزاده می‌افتد تفسیر سیاسی کند. او دانشجوی ستاره‌داری است که دغدغه‌های سیاسی پایش را از دانشگاه بریده و حالا برای داشتن ستاره با بازی باران کوثری؛ دست به هر کاری می‌زند اما قصد ندارد از اصول خود عقب‌نشینی کند. اصولی که به زعم کارگردان برای حفظ آن باید همه چیز را فدا کرد و در نهایت به نتیجه نرسید.

فیلم در مثال‌های متعدد از جامعه‌ای پرده برمی‌دارد که در آن همه درگیر فساد هستند فسادی در حد و اندازه خود؛ اما بیش از این‌که بتواند تفکر و اندیشه سیاسی خاصی را نقد کند، جامعه‌ای را زیر سوال می‌برد که می‌خواهد حرف دل آنها را بزند اما عملا توهینی آشکار و بی‌پرده بر آنها روا می‌دارد. از کارمند و کارگرد تا دکتر و مهندس؛ بازاری و دلال زندگی شریف و انسانی ندارند. در این میان شخصیت اصلی که قصد دارد به پای ارزش‌هایش بماند نیز خود نقض غرضی آشکار بر آرمانی است که تنها در حد چند اسم فراتر نرفته و شناختی از آن ندارد. این‌که یاد مصدق و فاطمی او را به گریه می‌اندازد و یا در نطقی که سر کلاس از مصدق می‌کند تفکر مصدق را حصر نشدنی می‌خواند! اما خود به عنوان نماینده این جریان که در فیلم قرار است حرف اصلی را بزند پس از تعلیق و ستاره‌دار شدن؛ به نوعی آرمانش را فراموش کرده و در مناجاتش با خدا می‌گوید من چیزی از تو نمی‌خواهم فقط ستاره را می‌خواهم! تنزل به شخصی‌ترین خواسته که حالا در اینجا فرقی بین او با جوانی که در دانشگاه تهران ستاره‌دار نشده و لزوما مصدق را نیز نمی‌شناسد وجود ندارد. در الکن‌ترین شکل ممکن سویه آرمان‌خواهانه نوید به دست فراموشی سپرده می‌شود و حتی در دادن شعار نیز نمی‌تواند بر آرمان خود پایبند باشد.

در این میان اما حواشی و سرنوشتی که فیلم از زمان تولیدش تا اکران طی کرده بیشتر از خود فیلم به ژست سیاسی بودنش کمک کرده است و به نظر می‌رسد در نهایت کسانی که موافق این توقیف بودند؛ حرف‌های سطحی و شعارهای کوچه بازاری آن را به خود گرفته‌اند. در حالی‌که این برخوردها بر جدی بودن آن صحه گذاشته است که می‌توانست به شکل ساده‌تری حل شود. اما در فهم فیلم برای مخاطب اخلال ایجاد کرده و تائید بر لحن اعتراضی و عصبی آن می‌زند. حرفی که قسمت اعظم آن‌را در فیلم بعدی درمیشیان (لانتوری) فارغ از مضمون اصلی آن می‌زند و اختلاف طبقاتی و مشکلات اقتصادی و... را به شکل صریح و دیوانه‌وارتری مطرح می‌کند. اگر در این فیلم نوید قصد دارد جوانی که یکشبه ره صد ساله را رفته و در ۲۳ سالگی صاحب برج و دم ودستگاهی کلان است؛ به باد کتک بگیرد؛ در لانتوری تیمی که پاشا (نوید محمدزاده) تشکیل داده است؛ هر شب انتقام فقرا و مستمندان را از آقازاده‌ها، دزدان و رانت‌خواران می‌گیرند. یکی از شخصیت‌ها در لانتوری با بازی بهرام افشار می‌گوید صدای دور دور این بچه پولدارها در خیابان‌های تهران مرا دیوانه می‌کند و برای انتقام و گرفتن حقش آنها را سرکیسه کرده است! فرق او با نوید فیلم عصبانی نیستم در چیست؟! نه مصدق را می‌شناسد نه ستاره‌دار است و نه سیاست می‌فهمد؟!

در شیوه کارگردانی و گرفتن نماهای دفرمه و فیلمبرداری شبه مستند و قاب‌های نامتعارف که البته به حال و احوالات شخصیت عصبی فیلم کاملا منطبق است و منطق‌پذیر. اما نشان دهنده پیش نرفتن شیوه کار کارگردان در پرداخت‌های دیگر فیلم‌هایش هست. استفاده از یک شیوه برای چند فیلم می‌تواند توجیه امضای کارگردان را داشته باشد، اما امضایی که بر هر اثر می‌زند به فراخور محتوا می‌تواند کارکرد داشته باشد. فرم منطبق با محتوا قابلیت تکرارپذیری و استمرار را می‌یابد.

در شیوه روایت رابطه عاشقانه ستاره و نوید؛ عصبانی نیستم شاید از معدود فیلم‌های سالیان اخیر باشد که می‌تواند عاشقانه‌ای پیش برنده و جذاب داشته باشد. افت و خیزهای این رابطه پذیرفتی و دنبال کردن آن کسل‌کننده نیست و به تکرار نمی‌افتد. به رغم این‌که از یک الگوی تکراری مخالفت خانواده در مسیر رسیدن به عشق تبعیت کرده است اما می‌تواند خود را فراتر از این الگو برای مخاطب قابل باور و سرگرم‌کننده کند.

پایان مارتن اکران

حالا در پایان ماراتن اکران و فروش معمولی عصبانی نیستم شاید بتوان به این گزاره وقعی نهاد که هویت بعضی آثار سینمایی در برخی شرایط سیاسی گره خورده است. شرایطی که به عنوان بستر برای اثر مورد نظر عمل کرده و آن فیلم را صرفا از یک تولید هنری بیرون کشیده و به‌عنوان دوپینگ فرامتنی برای آن عمل می‌کنند.

این آثار بیش از آن‌که اثری در وابستگی با تاریخ سینما و هنر باشند، همچون یک واکنش سیاسی اما در قالب تصویر عمل می‌کنند که تاریخ مصرف مشخصی دارند. شرایط و التهابات سیاسی است که طول این تاریخ مصرف را تعیین می‌کند. هر گاه آن شرایط از زمینه و عقبه آن اثر سینمایی حذف شوند، خود به خود تاریخ مصرف آن اثر هم به اتمام می‌رسد. عصبانی نیستم مصداقی از این آثار است. اثری که رگ حیات آن وابسته به برخی شرایط سیاسی سال‌های گذشته بود. حالا با گذشت زمان و از تب و تاب افتادن و کمرنگ شدن آن شرایط، طبعا پیامدها و تبعات آن هم شامل همین قاعده می‌شوند. فروش معمولی عصبانی نیستم چیزی نبود که برای آن پیش‌بینی می‌شد، اما جنین این فیلم سینمایی با کاهش التهابات سیاسی از جنسی که در فیلم به تصویر کشیده شده بود خیلی وقت است که سقط شده بود.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.