بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/12
شماره 2460 - تاریخ 1403/02/12
آخرین اخبار
شناسایی و پلمپ۲ خانه پلاک قرمز در ناحیه۱ منطقه۶
اجرای طرح ضربتی پاکسازی و جمع‌آوری بساط گستران محور هفت تیر
زمین پاک ، شهروند مسئول
اجرای طرح کوچه به کوچه در معابر ناحیه۷
مناسب سازی و بهسازی ۹۶ نقطه از معابر جهت معلولین و سالمندان در منطقه ۲۱
بررسی فعالیت های سال ۱۴۰۲ شهرداری منطقه ۲۱ در حوزه زنان
تداوم برگزاری جلسات پیگیری وضعیت نگهداشت بوستانها در منطقه ۴
تقدیر و قدردانی از همکاری اعضای دوام محلات ۲۰ گانه منطقه ۴ در هفته سلامت
درخواست تسهیلات طرح پذیرنده ملی هم آنلاین شد
درخواست تسهیلات طرح پذیرنده ملی هم آنلاین شد
مدیرعامل بانک ملی ایران با پیامی «روز معلم» را تبریک گفت
مدیرعامل بانک ملی ایران با پیامی «روز معلم» را تبریک گفت
برگزاری جلسه بررسی ۳۱ پروژه شاخص شهرداری منطقه ۴ در طرح ویژه کوک چهارم
امضای بیش از ۵۷ درصد از کل تعهدات پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در بانک مسکن
امضای بیش از ۵۷ درصد از کل تعهدات پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در بانک مسکن
مدیرعامل بانک در سومین نشست صمیمی با معاونان ادارات ستادی: بین منافع پست بانک ایران و کارکنان بانک مرزی وجود ندارد
مدیرعامل بانک در سومین نشست صمیمی با معاونان ادارات ستادی: بین منافع پست بانک ایران و کارکنان بانک مرزی وجود ندارد
سرویس‌دهی در خط ۵ مترو به حالت عادی بازگشت
دیدار دکتر بهزاد شیری مدیر عامل پست بانک ایران با کارکنان شرکتی مستقر در ستاد بانک
دیدار دکتر بهزاد شیری مدیر عامل پست بانک ایران با کارکنان شرکتی مستقر در ستاد بانک
توجه به حوزه‌های نوآورانه در صنعت بانکداری در صدر برنامه‌های بانک سینا قرار دارد
توجه به حوزه‌های نوآورانه در صنعت بانکداری در صدر برنامه‌های بانک سینا قرار دارد
بازدید شهردار منطقه ۱۶ از ساختمان مرکز جامعه پذیری
چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید
چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید
بانک شهر استفاده از ریال دیجیتال برای پرداخت های خرد شهری را عملیاتی می کند
بانک شهر استفاده از ریال دیجیتال برای پرداخت های خرد شهری را عملیاتی می کند
برگزاری مراسم تکریم از پاکبانان مناطق ۳ و ۶ پایتخت به مناسبت روز کارگر
عملیات بهسازی و ایمن سازی خیابان راجیان انجام شد
تحقق ۶۶ درصدی سهمیه بانک دی در قانون جهش تولید مسکن
تحقق ۶۶ درصدی سهمیه بانک دی در قانون جهش تولید مسکن
کودکان منطقه2 به طرح نوماند پیوستند
پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری
پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری
ارتقای ایمنی بزرگراه یادگار امام (ره) با جایگزینی نیوجرسی به جای گاردریل
پیام تبریک مدیرعامل بانک آینده به مناسبت روز معلم
پیام تبریک مدیرعامل بانک آینده به مناسبت روز معلم
تقدیر مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از عملکرد شعب استان تهران
تقدیر مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از عملکرد شعب استان تهران
شعبه استهبان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان فارس افتتاح شد
شعبه استهبان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان فارس افتتاح شد
اجرای پوشاننده جداره ها و المان های نواحی شش گانه منطقه ۱۲
تمجید مدیرکل دادگستری استان فارس از عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
تمجید مدیرکل دادگستری استان فارس از عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
جدیدترین تمهیدات بانک صادرات ایران برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها اعلام شد
جدیدترین تمهیدات بانک صادرات ایران برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها اعلام شد
ادای احترام و گلباران محل شهادت استاد مطهری در منطقه ۱۲
تونل نوری ثابت در منطقه 17افتتاح شد
اجرای عملیات گاردکوبی در بزرگراه شهید چراغی
میزبانی از یک هزار بانوی تهرانی در بوستان ریحانه چیتگر
ساماندهی و به‌زراعی درختان در سایت نگهداری حیات وحش چیتگر
افتتاح سایت پرنده‌نگری در شمال‌غربی پایتخت
فولاد مباركه بزرگترین صادركننده غیرنفتی و اولین صادركننده در زنجیره صنایع معدنی در سال 1402
فولاد مباركه بزرگترین صادركننده غیرنفتی و اولین صادركننده در زنجیره صنایع معدنی در سال 1402
كارگران؛ پیشرانان شریف جبهه جهاد اقتصادی
كارگران؛ پیشرانان شریف جبهه جهاد اقتصادی
كارگران؛ پیشرانان شریف جبهه جهاد اقتصادی
«قدردان‌تان هستم»
«قدردان‌تان هستم»
از فولاد هرمزگان به عنوان واحد نمونه کارفرمایی تقدیر شد
از فولاد هرمزگان به عنوان واحد نمونه کارفرمایی تقدیر شد
تجلیل بنیاد ملی نخبگان از مدیرعامل فولاد هرمزگان
تجلیل بنیاد ملی نخبگان از مدیرعامل فولاد هرمزگان
پیام تبریک مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان به مناسبت روز جهانی کار و کارگر؛ منویات مقام معظم رهبری سرلوحه کار در فولاد هرمزگان
پیام تبریک مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان به مناسبت روز جهانی کار و کارگر؛ منویات مقام معظم رهبری سرلوحه کار در فولاد هرمزگان
برگزاری اجتماع بزرگ شهادت امام جعفر صادق (ع) در منطقه 13
اصلاح چهره پایتخت با تداوم طرح ساماندهی فوریت‌های آسیب‌های اجتماعی
۸۳ مصوبه ارمغان بازدید دوره ای برای رفع مشکلات محلی منطقه ۱۵
افزایش نظارت نواحی بر کیفیت خدمت رسانی و نگهداشت شهر
ملاقات با المپیک در نمایشگاه سامسونگ
شبهای بوستان شقایق منطقه 19 با تعویض ۲۸۵ پروژکتور در 25 برج نوری زیباتر شد
شهروندان محله شهید کاظمی منطقه 19 صاحب زمین چمن مصنوعی نو شدند
کد خبر: 168801 | تاریخ : ۱۳۹۷/۳/۲ - 11:04
تلخندی به نام دانشگاه شریف با چاشنی تنهایی
نگاهی به نمایش دانشگاه شریف، کاری از پری بارانی

تلخندی به نام دانشگاه شریف با چاشنی تنهایی

مصطفی محمودی / منتقد و مدرس دانشگاه

نوآوران آنلاین- زوج محمد قاسمی در مقام نویسنده و پری بارانی در جایگاه کارگردان نمایش شریفی به نام دانشگاه شریف را دراداره تئاتر به صحنه آورده اند. یک کمدی گروتسک در شش اپیزود که همه وقایعش در یک واگن مترو می گذرد واگنی که در آن زندگی روزمره آدمها جاری است و نگاهی تلخ و گزنده به برخی آسیب های اجتماعی موجود در جامعه کنونی دارد. آسیب هایی همچون: طلاق، خیانت، اعتیاد، بیکاری، مسائل اقتصادی و موضوعات مبتلا به آن.

سازندگان اثر برای اینکه تا حد زیادی بتوانند به آسیب های مذکور نزدیک شوند بدون آنکه زهر و تلخی آن را بگیرند به درستی به سمت و سوی گروتسک متمایل شده اند و از همین رو موفق شده اند تا تلخ ترین انتقداها و نیشترهای خود را به وضعیت کنونی جامعه از همین دریچه روایت کنند.  با این وجود اما مشخص نمی شود که رویکرد نویسنده اثر به برخی از این آسیب ها به چه منظوری اتفاق افتاده کما اینکه با توجه به حجم آسیب های موجود در اجتماع کنونی شاید می شد دهها اپیزود دیگر هم به متن اضافه کرد و اتفاقا معتقدم یکی از نقاط ضعف متن در عین هوشمندی نویسنده اش همین نقطه است. مخاطب دانشگاه شریف قاسمی عین همین رخدادها را در زندگی روزمره خود به وضوح مشاهده می کند و چه بسا دهها رخداد تلخ تر را نیز. اما مساله اینجاست که منطق نویسنده برای انتخاب این چند آسیب محدود چه بوده؟ آیا از نظر وی این آسیب ها و مشکلات، در ردیف اصلی ترین ها قرار می گیرند؟ یا منطق دیگری در پشت ذهن نویسنده وجود داشته. اگرچه انتخاب واگن یک مترو بهترین دستمایه برای وقوع رخدادهای موجود در قصه است اما به راستی اگر عنصر مکان را از داستان حذف کنیم می توانیم ربط منطقی ای بین زنجیره های داستان بیابیم؟

از دیگر سو معتقدم طرح همه این مسائل و آسیب ها می تواند به نوعی در روساخت متن قرار گیرد و اندکی تعمق بیشتر در زیرساخت، مخاطب را به سوی حقیقت هولناکی هدایت می کند: تنهایی آدم ها در دنیای امروز. دنیای سرشار از تکنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی و صنعتی و غیره که انبوه آسیب های و ضایعات اجتماعی ان را احاطه کرده و انسان در این فضا هر روز و ساعت و دقیقه بیش از پیش تنها و تنها می شود و چنانچه این تفسیر به واقعیت ذهنی نویسنده نزدیک باشد باید تصریح کنم که محمد قاسمی می توانست فضای بهتر و بیشتری برای طرح این معضل در داستانش به وجود آورد اما در شکل کنونی به نظر می رسد او بیشتر در گیر ارتباطات و کنش و واکنش های آدمهای داستانش شده تا پرداختن به ماجرای هولناک تنهایی انسان در دنیای مدرن فعلی. با این حال در شکل کنونی هم داستانها به شکل مینیمال نوشته شده و هر اپیزود شروع و اوج و فرود مناسبی دارد و با وجود اینکه فضا و برخی رفتارها و ارتباطات در اپیزودهای گوناگون داستان، تکراری است اما ضرباهنگ متن تا حد زیادی توسط نویسنده حفظ شده است.

اجرا نیز ویژگی های مثبت و قابل تاملی دارد. شاید دو عامل اصلی در شکل اجرایی اثر وجود دارد که نمایش را دیدنی کرده. اولی طراحی صحنه و دکور نمایش که نیمه یک واگن متروست و رخدادها همگی در همین مکان به وقوع می پیوندد و در بخشهایی از نمایش ، زمانی که کارگردان می خواهد عمدا تلخی بیشتری را به جسم و روح مخاطبش تزریق کند و واگن مترو تا یک قدمی مخاطب به جلو می آید این ارتباط اثر گذار، جذابیت های بیشتری پیدا می کند. نکته دوم هم موسیقی متن نمایش است که توسط نوازندگان جوان دوره گرد که این روزها دیگر تعداد زیادی از آنها را به صورت انفرادی یا جمعی در حال اجرای موسیقی در کوچه و خیابان شهر مشاهده می کنیم اجرا می شود و در هر پارت موسیقی و شعر با رخدادی که تماشاچی چند لحظه قبل ان را به چشم دیده رابطه بسیار نزدیکی دارد و ایکاش کارگردان با تمهیدی در فاصله هر اپیزود، این نوازندگان را به شکلی به تماشاگران نزدیک میکرد تا موسیقی نیز اثر گذاری کامل تری در نمایش پیدا کند. بازی ها و جنسشان اما یکدست و یکی نیست و معتقدم این مساله از نقاط ضعف کارگردانی نمایش محسوب می شود. اگر بپذیریم که نگاه نویسنده بر مساله تنهایی آدمها و طرح برخی آسیب های اجماعی متمرکز شده (که البته اینگونه نیز هست) بنابر این بازی ها هم باید همگی در یک راستا حرکت کنند تا این نقطه اشتراک در بازی ها نیز حاصل شود که متاسفانه در اجرای فعلی اینگونه نیست. ضمن اینکه برخی از بازیها در برخی از صحنه ها پا را از حد گروتسک فراتر گذاشته و به فضای هزل و طنز نازل بازاری نزدیک می شوند که این مساله نیز به اعتقاد من از نقایص کارگردانی اثر است که در کنترل میزان و مقدار کمدی مورد نظری که بلافاصله پس از خنده ای می بایست تلخی خود را به تماشاچی تزریق کند دقت لازم را به خرج نداده.

با همه اینها اما در این آشفته بازار این روزهای تئاتر کشورمان که سرشار از سلبریتی های رنگارنگ و موضوعات بسیار دور تر از دغدغه های جامعه های فعلی شده است. نمایش دانشگاه شریف اثری شریف و بی ادعاست که حرفهای خوبی برای مطرح ساختن دارد و حداقل برای دقایقی مخاطب را به تعمق و تفکری وا می دارد که تصور میکنم یکی از کارکردهای اصلی هنر نمایش است. اما افسوس که این اثر شریف بنا به جبر تئاتر این روزهای پایتخت می بایست مهجور واقع شود و افسوسی باقی بماند و بس!

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.