بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/12
شماره 2460 - تاریخ 1403/02/12
آخرین اخبار
شناسایی و پلمپ۲ خانه پلاک قرمز در ناحیه۱ منطقه۶
اجرای طرح ضربتی پاکسازی و جمع‌آوری بساط گستران محور هفت تیر
زمین پاک ، شهروند مسئول
اجرای طرح کوچه به کوچه در معابر ناحیه۷
مناسب سازی و بهسازی ۹۶ نقطه از معابر جهت معلولین و سالمندان در منطقه ۲۱
بررسی فعالیت های سال ۱۴۰۲ شهرداری منطقه ۲۱ در حوزه زنان
تداوم برگزاری جلسات پیگیری وضعیت نگهداشت بوستانها در منطقه ۴
تقدیر و قدردانی از همکاری اعضای دوام محلات ۲۰ گانه منطقه ۴ در هفته سلامت
درخواست تسهیلات طرح پذیرنده ملی هم آنلاین شد
درخواست تسهیلات طرح پذیرنده ملی هم آنلاین شد
مدیرعامل بانک ملی ایران با پیامی «روز معلم» را تبریک گفت
مدیرعامل بانک ملی ایران با پیامی «روز معلم» را تبریک گفت
برگزاری جلسه بررسی ۳۱ پروژه شاخص شهرداری منطقه ۴ در طرح ویژه کوک چهارم
امضای بیش از ۵۷ درصد از کل تعهدات پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در بانک مسکن
امضای بیش از ۵۷ درصد از کل تعهدات پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در بانک مسکن
مدیرعامل بانک در سومین نشست صمیمی با معاونان ادارات ستادی: بین منافع پست بانک ایران و کارکنان بانک مرزی وجود ندارد
مدیرعامل بانک در سومین نشست صمیمی با معاونان ادارات ستادی: بین منافع پست بانک ایران و کارکنان بانک مرزی وجود ندارد
سرویس‌دهی در خط ۵ مترو به حالت عادی بازگشت
دیدار دکتر بهزاد شیری مدیر عامل پست بانک ایران با کارکنان شرکتی مستقر در ستاد بانک
دیدار دکتر بهزاد شیری مدیر عامل پست بانک ایران با کارکنان شرکتی مستقر در ستاد بانک
توجه به حوزه‌های نوآورانه در صنعت بانکداری در صدر برنامه‌های بانک سینا قرار دارد
توجه به حوزه‌های نوآورانه در صنعت بانکداری در صدر برنامه‌های بانک سینا قرار دارد
بازدید شهردار منطقه ۱۶ از ساختمان مرکز جامعه پذیری
چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید
چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید
بانک شهر استفاده از ریال دیجیتال برای پرداخت های خرد شهری را عملیاتی می کند
بانک شهر استفاده از ریال دیجیتال برای پرداخت های خرد شهری را عملیاتی می کند
برگزاری مراسم تکریم از پاکبانان مناطق ۳ و ۶ پایتخت به مناسبت روز کارگر
عملیات بهسازی و ایمن سازی خیابان راجیان انجام شد
تحقق ۶۶ درصدی سهمیه بانک دی در قانون جهش تولید مسکن
تحقق ۶۶ درصدی سهمیه بانک دی در قانون جهش تولید مسکن
کودکان منطقه2 به طرح نوماند پیوستند
پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری
پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری
ارتقای ایمنی بزرگراه یادگار امام (ره) با جایگزینی نیوجرسی به جای گاردریل
پیام تبریک مدیرعامل بانک آینده به مناسبت روز معلم
پیام تبریک مدیرعامل بانک آینده به مناسبت روز معلم
تقدیر مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از عملکرد شعب استان تهران
تقدیر مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از عملکرد شعب استان تهران
شعبه استهبان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان فارس افتتاح شد
شعبه استهبان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان فارس افتتاح شد
اجرای پوشاننده جداره ها و المان های نواحی شش گانه منطقه ۱۲
تمجید مدیرکل دادگستری استان فارس از عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
تمجید مدیرکل دادگستری استان فارس از عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
جدیدترین تمهیدات بانک صادرات ایران برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها اعلام شد
جدیدترین تمهیدات بانک صادرات ایران برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها اعلام شد
ادای احترام و گلباران محل شهادت استاد مطهری در منطقه ۱۲
تونل نوری ثابت در منطقه 17افتتاح شد
اجرای عملیات گاردکوبی در بزرگراه شهید چراغی
میزبانی از یک هزار بانوی تهرانی در بوستان ریحانه چیتگر
ساماندهی و به‌زراعی درختان در سایت نگهداری حیات وحش چیتگر
افتتاح سایت پرنده‌نگری در شمال‌غربی پایتخت
فولاد مباركه بزرگترین صادركننده غیرنفتی و اولین صادركننده در زنجیره صنایع معدنی در سال 1402
فولاد مباركه بزرگترین صادركننده غیرنفتی و اولین صادركننده در زنجیره صنایع معدنی در سال 1402
كارگران؛ پیشرانان شریف جبهه جهاد اقتصادی
كارگران؛ پیشرانان شریف جبهه جهاد اقتصادی
كارگران؛ پیشرانان شریف جبهه جهاد اقتصادی
«قدردان‌تان هستم»
«قدردان‌تان هستم»
از فولاد هرمزگان به عنوان واحد نمونه کارفرمایی تقدیر شد
از فولاد هرمزگان به عنوان واحد نمونه کارفرمایی تقدیر شد
تجلیل بنیاد ملی نخبگان از مدیرعامل فولاد هرمزگان
تجلیل بنیاد ملی نخبگان از مدیرعامل فولاد هرمزگان
پیام تبریک مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان به مناسبت روز جهانی کار و کارگر؛ منویات مقام معظم رهبری سرلوحه کار در فولاد هرمزگان
پیام تبریک مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان به مناسبت روز جهانی کار و کارگر؛ منویات مقام معظم رهبری سرلوحه کار در فولاد هرمزگان
برگزاری اجتماع بزرگ شهادت امام جعفر صادق (ع) در منطقه 13
اصلاح چهره پایتخت با تداوم طرح ساماندهی فوریت‌های آسیب‌های اجتماعی
۸۳ مصوبه ارمغان بازدید دوره ای برای رفع مشکلات محلی منطقه ۱۵
افزایش نظارت نواحی بر کیفیت خدمت رسانی و نگهداشت شهر
ملاقات با المپیک در نمایشگاه سامسونگ
شبهای بوستان شقایق منطقه 19 با تعویض ۲۸۵ پروژکتور در 25 برج نوری زیباتر شد
شهروندان محله شهید کاظمی منطقه 19 صاحب زمین چمن مصنوعی نو شدند
کد خبر: 138945 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۰/۲۸ - 00:01
امیدوارم تعداد گوش‌های شنوا بیشتر شود
بهروز غریب‌پور در گفت‌و‌گو با نوآوران:

امیدوارم تعداد گوش‌های شنوا بیشتر شود

اپرای عروسکی «خیام» اثر بهروز غریب‌پور، از یکم بهمن‌ماه در قالب سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجراهای خود را آغاز می‌کند اما پس از پایان یافتن این جشنواره درتاریخ 9 بهمن‌ماه، این نمایش تا روز 13 بهمن به اجراهای خود ادامه می‌دهد.

نوآوران آنلاین-نکته جالب توجه این است که تمام بلیت‌های این نمایش که دور دوم اجراهای خود را تجربه می‌کند، تا روز هشتم بهمن‌ماه به پایان رسیده است. به بهانه این اجرا و همچنین آماده شدن فیلم سینمایی «اردک‌لی»  که قرار بود در جشنواره فیلم فجر شرکت کند اما در بخش مسابقه پذیرفته نشد، با بهروز غریب‌پور گفت‌وگو کرده‌ایم.
   بسیاری تصور می‌کنند، در تئاتر ایران تا نمایشی چهره سینمایی و تلویزیونی نداشته باشد نمی‌‌تواند از فروش مناسب و استقبال مردم برخوردار شود ولی ما شاهد بوده‌ایم که در روز نخست باز شدن بلیت‌فروشی «اپرای خیام» چهار اجرا سولدآوت شد و پیش از آغاز جشنواره تئاتر فجر بلیت‌های هفت اجرای نمایش به‌اتمام رسیده‌اند. آیا می‌توان گفت کلیت گروه آران تبدیل به یک برند شده است؟
می‌توان گفت گروه تئاتر «آران» تماشاگر تربیت کرده است و مخاطبان این گروه، منتظر شگفتی جدیدی از آران هستند! زمانی که گروه آران، اپرای «رستم و سهراب» را تولید کرد، تصور می‌کردیم دولت اهمیت این اتفاق را می‌داند. آسیب‌شناسی تاریخ اپرا در ایران مرا به این نتیجه رساند که پیش از انقلاب اپرا از مردم دور شده بود و به همین دلیل این هنر در میان مردم جایی نداشت. از همین رو اپرای ایرانی تولید کردم اما حرکت بعدی ناامیدکننده‌تر بود. کمترین حمایتی از گروه «آران» و من نشد. برای هر اجرا ناچارم دست به دامان هزار نفر شوم تا بودجه‌ای حداقلی برای پروژه‌هایم تهیه کنم. شاید باورتان نشود اما بودجه تولید اپرای «عاشورا» ۱۵۰ میلیون تومان بود و من برای این پول که دستمزد یک بازیکن فوتبال در لیگ دسته چهارم است، بسیار دچار مشکل شدم. برای مسئولان، حمایت از هنر ملی معنایی ندارد. نامه پشت نامه می‌فرستم، تماس پشت تماس می‌گیرم و التماس پشت التماس می‌کنم که بیایید کمک کنید تا اپرای ملی را حفظ کنیم. امیدوارم روزی بر تعداد گوش‌های شنوا افزوده شود. البته ما هوادارانی داریم که از هرچیزی برای ما مهم‌تر هستند. محبت مردم باعث افتخار من است. یکی از مخاطبان گروه «آران» 33 بار اپرای سعدی را دیده است و هر بار گروهی مخاطب را به‌همراه خود به سالن می‌آورد. جالب اینجاست که هرچقدر ما به او اصرار می‌کردیم که بلیت نخرد چراکه دیگر یکی از اعضای گروه ما شده است، قبول نمی‌کرد و برای حمایت از گروه، بلیت می‌خرید.
   در پروسه حدودا دوساله تولید اپراتئاتر «خیام»  بحث‌های بسیار زیادی درباره خواننده مطرح می‌شد و نام همایون شجریان بارها شنیده شد تا این‌که محمد معتمدی که به‌نوعی کشف خود شما است و با اپراتئاتر «عاشورا» به مردم معرفی شد، برای خیام انتخاب شد.کمی درباره این پروسه انتخاب توضیح دهید؟
محمد معتمدی از ابتدا گزینه من بود اما معتمدی نگران بود که حضور او به‌عنوان خیام، تکرار مولوی، سعدی، حافظ و... شود. من به او گفتم این‌گونه نخواهد بود چون معتقدم معتمدی قدرت بازیگری دارد و از پس این نقش برمی‌آید. مدتی از هم دور شدیم اما دوباره به این نتیجه رسیدم که انتخاب او بهترین گزینه است و نباید از او صرف‌نظر کنم. با تغییراتی که من اعمال کردم و نوع تمرین‌هایی که در نظر گرفتم، خوانندگی و بازیگری محمد معتمدی در نقش خیام کاملا با اپراتئاترهای قبلی فرق دارد. البته این مسئله تنها دغدغه معتمدی نبود، علی پاکدست؛ بازی‌دهنده عروسک «خیام» هم نگران بود که شبیه سایر نقش‌های اول اپراتئاترهای آران که او بازی‌دهنده عروسک‌هایشان بود، بشود اما او راه‌حل را پیدا کرد و الان خیام موجودی است که سیال بودن و فضای سوررئالیستی او را در حرکات عروسک می‌بینید. انگار ستاره‌ای است که در صحنه می‌گردد و می‌چرخد. خوشبختانه تلفیق خوبی میان معتمدی و پاک‌دست صورت گرفت و خیام متفاوت و پذیرفتنی شد. 
   «خیام» نه‌تنها در بحث خوانندگی و بازی‌دهندگی عروسک بلکه در زمینه استفاده از بازیگر زنده، مدیا و ... با آثار قبلی شما تفاوت دارد. شاید بتوان این‌گونه گفت که «خیام» نشانه پختگی و به نهایت رسیدن کار «آران» است.
 بله. دقیقا. «خیام» آخرین پروژه ما تا این لحظه است و تمام تجاربی که از «رستم و سهراب» تا آستانه «خیام» داشتم را به‌کار گرفتم تا این اثر تولید شود. اگر دقت کنید می‌بینید، طراحی‌صحنه و اصلا تمام طراحی‌های «خیام» با سایر آثار متفاوت است، نوع هدایت آواگر متفاوت است، نوع بازی‌دهندگی عروسک‌ها متفاوت است. تمام این مسائل باعث شده است «خیام» برای من عزیزی و حال‌وهوای دیگری داشته باشد.
   برسیم به فیلم «اردک لی»، شما این فیلم را پس از حدود شانزده سال دوری از سینما ساخته‌اید. آیا در این مدت در کار تصویر حضور داشتید؟
من هرگز از سینما دور نشده‌ام، فیلمنامه نوشته‌ام و حتی بعضی از کارهایم را ثبت کرده‌ام اما مترصد این بودم که «اردک‌لی» را بسازم. چون معتقدم جای «اردک‌لی» در سینمای ایران خالی است، ما همیشه به فقر ظاهری و خشونت در سینمای خودمان توجه کرده‌ایم اما هرگز به مسئله در افتادن با چالش بزرگ ملی فکر نکرده‌ایم و فیلمی با چنین موضوعی ساخته نشده بود. من بعد از تجربه‌‌هایی که در سینمای مستند داشتم، معتقد بودم باید تهیه‌کننده‌ای پیدا شود که عاشق این کار باشد چون تهیه‌کننده‌‌های دولتی با وجود این‌که بعضی از فیلم‌ها را با نام سیاه‌نمایی می‌نوازند ولی به‌نوعی به‌دنبال آن فیلم‌ها می‌روند چون این نوع فیلم‌ها در فستیوال‌‌های غربی برای آن‌ها جایزه می‌آورد و به مدیریتشان کمک می‌کند. در این میان بر حسب اتفاق با علی حضرتی تهیه‌کننده جوان که به بازدید یکی از اپراهای من آمده بود آشنا شدم در آن بازدید او از من پرسید چرا شما کار سینمایی نمی‌کنید و وقتی فیلمنامه «اردک‌لی» را به وی عرضه کردم بیشتر همت کرد و گفت این فیلم باید ساخته شود.
   زمانی‌که نام فیلم‌های حاضر در جشنواره اعلام شد، حضور نداشتن «اردک لی» یک اتفاق غریب بود؛ فیلمنامه‌نویس «دونده» پس از 16 سال بازگشته است اما اثر او در جشنواره پذیرفته نمی‌شود. به‌نظر شما جرا این رفتار با فیلم شد؟
امسال جشنواره به سمت ارگان‌های دولتی غش کرده است. «اردک لی» که نقد جامعه است و هدف آن اتحاد در جامعه و همبستگی است را رد می‌کنند. جالب این‌جاست که هنگام درخواست پروانه نمایش فیلم از ما پیگیر بازیگر چهره بودند! نمی‌پرسیدند چرا مصمم شدم فیلم را بسازم. الان ندادن فیلم به جشنواره جزو امتیازات شده است! «اردک لی» راهش را باز می کند و اگر ۲۵سال سر حرفم ایستادم، «اردک لی» نشان می‌دهد که من دغدغه اجتماعی داشتم، دغدغه آموزشی داشتم. «اردک لی» حرف برای گفتن دارد آیا این ارزش نیست؟!

 

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.