بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/12
شماره 2460 - تاریخ 1403/02/12
آخرین اخبار
شناسایی و پلمپ۲ خانه پلاک قرمز در ناحیه۱ منطقه۶
اجرای طرح ضربتی پاکسازی و جمع‌آوری بساط گستران محور هفت تیر
زمین پاک ، شهروند مسئول
اجرای طرح کوچه به کوچه در معابر ناحیه۷
مناسب سازی و بهسازی ۹۶ نقطه از معابر جهت معلولین و سالمندان در منطقه ۲۱
بررسی فعالیت های سال ۱۴۰۲ شهرداری منطقه ۲۱ در حوزه زنان
تداوم برگزاری جلسات پیگیری وضعیت نگهداشت بوستانها در منطقه ۴
تقدیر و قدردانی از همکاری اعضای دوام محلات ۲۰ گانه منطقه ۴ در هفته سلامت
درخواست تسهیلات طرح پذیرنده ملی هم آنلاین شد
درخواست تسهیلات طرح پذیرنده ملی هم آنلاین شد
مدیرعامل بانک ملی ایران با پیامی «روز معلم» را تبریک گفت
مدیرعامل بانک ملی ایران با پیامی «روز معلم» را تبریک گفت
برگزاری جلسه بررسی ۳۱ پروژه شاخص شهرداری منطقه ۴ در طرح ویژه کوک چهارم
امضای بیش از ۵۷ درصد از کل تعهدات پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در بانک مسکن
امضای بیش از ۵۷ درصد از کل تعهدات پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در بانک مسکن
مدیرعامل بانک در سومین نشست صمیمی با معاونان ادارات ستادی: بین منافع پست بانک ایران و کارکنان بانک مرزی وجود ندارد
مدیرعامل بانک در سومین نشست صمیمی با معاونان ادارات ستادی: بین منافع پست بانک ایران و کارکنان بانک مرزی وجود ندارد
سرویس‌دهی در خط ۵ مترو به حالت عادی بازگشت
دیدار دکتر بهزاد شیری مدیر عامل پست بانک ایران با کارکنان شرکتی مستقر در ستاد بانک
دیدار دکتر بهزاد شیری مدیر عامل پست بانک ایران با کارکنان شرکتی مستقر در ستاد بانک
توجه به حوزه‌های نوآورانه در صنعت بانکداری در صدر برنامه‌های بانک سینا قرار دارد
توجه به حوزه‌های نوآورانه در صنعت بانکداری در صدر برنامه‌های بانک سینا قرار دارد
بازدید شهردار منطقه ۱۶ از ساختمان مرکز جامعه پذیری
چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید
چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید
بانک شهر استفاده از ریال دیجیتال برای پرداخت های خرد شهری را عملیاتی می کند
بانک شهر استفاده از ریال دیجیتال برای پرداخت های خرد شهری را عملیاتی می کند
برگزاری مراسم تکریم از پاکبانان مناطق ۳ و ۶ پایتخت به مناسبت روز کارگر
عملیات بهسازی و ایمن سازی خیابان راجیان انجام شد
تحقق ۶۶ درصدی سهمیه بانک دی در قانون جهش تولید مسکن
تحقق ۶۶ درصدی سهمیه بانک دی در قانون جهش تولید مسکن
کودکان منطقه2 به طرح نوماند پیوستند
پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری
پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری
ارتقای ایمنی بزرگراه یادگار امام (ره) با جایگزینی نیوجرسی به جای گاردریل
پیام تبریک مدیرعامل بانک آینده به مناسبت روز معلم
پیام تبریک مدیرعامل بانک آینده به مناسبت روز معلم
تقدیر مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از عملکرد شعب استان تهران
تقدیر مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از عملکرد شعب استان تهران
شعبه استهبان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان فارس افتتاح شد
شعبه استهبان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان فارس افتتاح شد
اجرای پوشاننده جداره ها و المان های نواحی شش گانه منطقه ۱۲
تمجید مدیرکل دادگستری استان فارس از عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
تمجید مدیرکل دادگستری استان فارس از عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
جدیدترین تمهیدات بانک صادرات ایران برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها اعلام شد
جدیدترین تمهیدات بانک صادرات ایران برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها اعلام شد
ادای احترام و گلباران محل شهادت استاد مطهری در منطقه ۱۲
تونل نوری ثابت در منطقه 17افتتاح شد
اجرای عملیات گاردکوبی در بزرگراه شهید چراغی
میزبانی از یک هزار بانوی تهرانی در بوستان ریحانه چیتگر
ساماندهی و به‌زراعی درختان در سایت نگهداری حیات وحش چیتگر
افتتاح سایت پرنده‌نگری در شمال‌غربی پایتخت
فولاد مباركه بزرگترین صادركننده غیرنفتی و اولین صادركننده در زنجیره صنایع معدنی در سال 1402
فولاد مباركه بزرگترین صادركننده غیرنفتی و اولین صادركننده در زنجیره صنایع معدنی در سال 1402
كارگران؛ پیشرانان شریف جبهه جهاد اقتصادی
كارگران؛ پیشرانان شریف جبهه جهاد اقتصادی
كارگران؛ پیشرانان شریف جبهه جهاد اقتصادی
«قدردان‌تان هستم»
«قدردان‌تان هستم»
از فولاد هرمزگان به عنوان واحد نمونه کارفرمایی تقدیر شد
از فولاد هرمزگان به عنوان واحد نمونه کارفرمایی تقدیر شد
تجلیل بنیاد ملی نخبگان از مدیرعامل فولاد هرمزگان
تجلیل بنیاد ملی نخبگان از مدیرعامل فولاد هرمزگان
پیام تبریک مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان به مناسبت روز جهانی کار و کارگر؛ منویات مقام معظم رهبری سرلوحه کار در فولاد هرمزگان
پیام تبریک مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان به مناسبت روز جهانی کار و کارگر؛ منویات مقام معظم رهبری سرلوحه کار در فولاد هرمزگان
برگزاری اجتماع بزرگ شهادت امام جعفر صادق (ع) در منطقه 13
اصلاح چهره پایتخت با تداوم طرح ساماندهی فوریت‌های آسیب‌های اجتماعی
۸۳ مصوبه ارمغان بازدید دوره ای برای رفع مشکلات محلی منطقه ۱۵
افزایش نظارت نواحی بر کیفیت خدمت رسانی و نگهداشت شهر
ملاقات با المپیک در نمایشگاه سامسونگ
شبهای بوستان شقایق منطقه 19 با تعویض ۲۸۵ پروژکتور در 25 برج نوری زیباتر شد
شهروندان محله شهید کاظمی منطقه 19 صاحب زمین چمن مصنوعی نو شدند
کد خبر: 465441 | تاریخ : ۱۴۰۱/۸/۲۰ - 16:49
راهکارهای مقابله با فساد در جامعه چیست

راهکارهای مقابله با فساد در جامعه چیست

دکتر غلامحسین بیابانی / دانشیار گروه کشف جرایم دانشگاه جامع علوم انتظامی امین

نوآوران آنلاین- فساد می‌تواند به عنوان سوء ستفاده از قدرت توسط یک مقام دولتی برای به دست آوردن منافع شخصی تعریف شود. ریشه‌های فساد در فرآیند مذاکره بر سر رانت‌های اقتصادی است که تقریباً در هر معامله اقتصادی وجود دارد.

زیر مجموعه‌ای از این معاملات شامل مذاکرات بین یک مقام دولتی و یک نهاد خصوصی می‌شود. فساد زمانی اتفاق می‌افتد که یک مقام دولتی به عنوان یک کارگزار دولت در یکی از این معاملات، رانت‌ها را در قبال بخشی از رانت‌های بازتوزیعی به نفع یک نهاد خصوصی بازتوزیع می‌کند. توانایی یک مقام دولتی برای به دست آوردن نفع شخصی یا از انحصار قدرت در اختیار حکومت برای تنظیم تمامی فعالیت‌ها در یک جامعه برمی‌خیزد، یا از کنترل مقامات دولتی بر سازوکارهایی که مقررات را اجرا می‌کنند.

برای درک بهتر فرم‌های مختلف فساد، ما باید بین دو نوع وظیفه کارگزاران دولتی تمایز قائل شویم. وظایف قدرتمندترین این کارگزاران دولتی، رهبران سیاسی یا قانون‌گذاران شامل ایجاد قوانین، به‌کارگماردن بوروکرات‌ها و تصمیم‌گیری‌های دیگری می‌شود که بر نوع تخصیص منابع یک جامعه تأثیر می‌گذارند. وظیفه گروه دوم یعنی بوروکرات‌ها شامل اجرای تصمیماتی می‌شود که گروه اول گرفته‌اند.

تشخیص و توصیف فساد گروه دوم آسان تر است. در چیزی که به عنوان فساد بوروکراتیک شناخته می‌شود، یک مقام دولتی ممکن است برای انجام یک وظیفه روتین خود مبلغی را درخواست کند. مطالبه رشوه برای عقد یک قرارداد بر این فرض متکی است که مقامات دارای این قدرت اختیاری هستند که به برخی معیارها که برای تخصیص قراردادها به کار می‌روند، وزنی بدهند یا اطلاعات مربوط به قراردادها را کنترل کنند.

فساد در گروه اول از کارگزاران دولتی که با عنوان فساد سیاسی شناخته می‌شود، بسیار مهم‌تر است و متأسفانه تشخیص و توصیف آن دشوارتر است. فساد سیاسی در سیستم‌های مختلف، تفاوت‌های زیادی دارد و به میزانی بستگی دارد که «نخبگان حاکم به دنبال استفاده از قدرت خود هستند تا در خدمت منافع عمومی باشند یا صرفاً به دنبال ثروتمند ساختن خود، دوستان یا خانواده‌شان باشند». ماهیت فساد سیاسی، تمایل کارگزاران دولتی به شکل دادن به قوانین و بودجه‌ها به شکلی است که به نهادهای خصوصی خاص اجازه می‌دهد تا رانت‌های بیشتری به دست آورند.

در یک سیستم سیاسی کارا، تصمیم‌گیران باید تمامی نظرات و منافع همه را در نظر بگیرند. آنچه مهم است، نقش منافع خصوصی در فرمولاسیون سیاست‌ها و قوانین است. نفوذ اعمال شده توسط نهادهای خصوصی می‌تواند بدون فساد در نظر گرفته شود اگر شرایط زیر برقرار شوند:

۱) فرآیند تأثیرگذاری بر تصمیم‌سازان برای تمامی نقش‌آفرینان روشن است و معیاری که آن‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند در اختیار عمومی مردم قرار می‌گیرد.

۲) هیچ پرداخت اضافی یا مخفیانه‌ای وجود ندارد.

۳) موکلان و کارگزاران از یکدیگر مستقل هستند، به این معنی که هیچ کدام از سود دیگری بهره‌ای نمی‌برند.

 

سه مشخصه از فرم قطعی فساد وجود دارد:

۱) درجه‌ای از این که نخبگان تمایل به خدمت به عموم مردم را قربانی تمایل به ثروت شخصی می‌کنند

۲) فرمی که رانت‌ها بین نخبگان و طرف‌های بخش خصوصی تقسیم شده‌اند

۳) قدرت مذاکره کارگزاران در برابر قدرت مذاکره طرف‌های در بخش خصوصی در مشخص کردن میزان لطمه به منافع عمومی.

در یک منتهی الیه بازه فساد سیاسی، فساد "قانونی" از قدرتی برمی‌خیزد که توسط کارگزاران دولتی برای تصویب قوانینی به نفع بخش‌هایی خاص از جامعه اعمال می‌شود. پاداش این کارگزاران ممکن است به طور غیرمستقیم و در فرم رسیدن به یک مقام باشد. این سیاستمدار ممکن است تصور کند با تصویب قوانینی به نفع برخی شرکت‌ها و افراد ثروتمند، می‌تواند آرای بیشتری جذب کند.

سه مرحله دیگر از فساد سیاسی شامل موقعیت‌هایی می‌شود که در آن‌ها کارگزاران برای منافع گروهی، سیاست عمومی را مخدوش می‌کنند و برای این تصمیمات‌شان پاداش می‌گیرند. منافع گروهی با تصویب قوانین به نفع آن‌ها، اجازه دادن به رشد فعالیت‌هایی در جهت حذف رقابت، مخدوش کردن تخصیص منابع عمومی به نفع منافع گروهی و تضمین این که اعتراض علیه این موارد فرونشانده خواهد شد، انجام می‌شود. پاداش این کار به فرم سهم‌های سیاسی، پیشنهاد استخدام در آینده برای آنان یا دوستان‌ این کارگزاران، رشوه‌های با ارزش‌های مالی بالا یا سهمی از ثروت فراهم شده، ارائه می‌شود.

 

راهکارهای مبارزه با فساد

تمامی تلاش‌های موفق در کاهش فساد، با تعهد جامعه و همچنین مقامات سیاسی برای این کار آغاز می­شود؛ اما فساد در دو دسته قرار می‌گیرند: کاهش رانت‌های اقتصادی و افزایش هزینه‌های مربوط به درآمد فاسد. رانت‌های اقتصادی برای ادامه فساد ضروری هستند. کنترل‌های ضعیف، استخراج این رانت‌ها برای منافع شخصی را ممکن می‌سازند.

الف) کاهش رانت‌های اضافی: نظریات اقتصادی استدلال می‌کنند که رویکرد مؤثر در مبارزه با فساد، کاهش ارزش رانت‌های اقتصادی خواهد بود. این کار می‌تواند با کاهش مقررات و افزایش رقابت انجام پذیرد. همان طور که رقابت در بازارهای کالا و خدمات می‌تواند منافع انحصار را کاهش دهد، رقابت در بازارهای بوروکراتیک و مقرراتی نیز باید رانت‌های اقتصادی را کمتر سازند.  انگیزه مقامات دولتی فاسد، کاهش رقابت است و نه افزایش آن. مقررات‌زدایی می‌تواند از طریق نظارت به دست آید که تضمین می‌کند مقررات توسط نیاز به مدیریت شکست‌های بالقوه بازار توجیه شده‌اند و نه توسط تمایل بوروکراتیک برای اعمال‌ کنترل. نظارت نیز باید تضمین کند که مقررات حکومتی، مانعی برای ورودی ایجاد نخواهد کرد. «مقررات‌زدایی می‌تواند فساد را کاهش دهد و این کار با افزایش رقابت انجام نمی‌شود بلکه با کاهش حدی انجام می‌شود که مقامات دولتی قدرت دریافت رشوه دارند».

 

ب) افزایش هزینه‌های همکاری در فساد:

در بیشتر موقعیت‌ها یک بوروکرات ممکن است استفاده از رشوه را بدون تقسیم آن با دیگران در بروکراسی دشوار می‌یابد. فساد در یک سطح از بوروکراسی به ندرت می‌تواند بدون انتشار در سطوح دیگر ادامه یابد. یک راهبرد برای جلوگیری از انتشار فساد درون یک سازمان، افزایش هزینه‌های مرتبط با فساد خواهد بود. مبارزه با فساد بوروکراتیک، نیازمند تقویت مکانیسم‌های کشف فساد است، ازجمله تسهیل سازوکارهای رسوا کردن افراد فاسد و افزایش شفافیت و اجرای قوانین و همچنین همکاری مقامات بالای آن بخش یا تمامی بوروکراسی. اگر مقامات بالای یک سازمان به فساد آلوده باشند، تشخیص فساد و اجرای قانون باید مسئولیت یک اداره مستقل باشد. از سوی دیگر، تشخیص این نوع از فساد در صورتی آسان خواهد شد که "رسواکنندگان" هم تشویق شوند و هم پاداش دریافت کنند یا حداقل از پیامدهای نامطلوب در امان باشند. چالش در ایجاد شرایطی است که مشارکت در فساد را برای مقامات دولتی پرهزینه می‌کند و منافع مشارکت در فساد را کاهش دهند. چندین شیوه برای بدست آمدن این مطلوب وجود دارد:

۱) فرآیند قانون‌گذاری: چنین اصلاحی می‌تواند شامل ایجاد محدودیت‌هایی باشد برای این که چه کسی می‌تواند به سیاستمداران و کاندیداهای مقامات دولتی کمک مالی کند.

اطلاعات در مورد چنین کمک‌هایی هم باید در اختیار عموم باشد. تمامی فعالیت‌های لابی گری باید آشکار باشد و فعالیت‌های لابی‌گری که به بخشی از فرآیند تصمیم‌گیری سیاسی شکل می‌دهد، باید به اطلاعاتی در اختیار عموم مردم بدل شوند.

۲) پاسخگویی: ادارات باید در قبال هر صندوقی که تحت کنترل‌شان است، پاسخگو باشند. آن‌ها باید الزام داشته  باشند تا مدارکی از هر گونه مخارج خود ارائه دهند و در معرض حسابرسی توسط اشخاص مستقل باشند.

دلایل متعددی وجود دارد که حسابرس‌ها می‌توانند به کاهش فساد کمک کنند:

اول این که ممکن است این امر بر گزینش سیاسی تأثیر داشته باشد: «رأی ‌دهندگان به صاحب‌منصبان خوب پاداش خواهند داد و صاحب‌منصبانی بدی که برای انتخاب دوره کاندید شده‌اند را مجازات خواهند کرد».

دوم این که حسابرسی ممکن است به «یک اثر تنبیهی انتخاباتی قوی‌تر» منجر شوند؛ زیرا یک حسابرسی می‌تواند احتمال کشف فساد سیاسی را در زمان انتخابات افزایش دهد.

سوم این که حسابرسی‌ها می‌توانند گزینش بهتری از کاندیداهای وارد شده به رقابت‌های سیاسی ایجاد کنند.

۳) افزایش شفافیت: فقدان اطلاعات یکی از مهم‌ترین موانع بر سر راستکرداری است.

مبارزه با فساد زمانی آسان‌تر خواهد شد که اطلاعات در دو حوزه برای عموم مردم شفاف شوند:

اول این که اطلاعاتی در مورد فعالیت‌ها و ثروت مقامات دولتی شفاف شوند.

دوم این که شفاف بودن اطلاعات در مورد تصمیمات تدارکات حکومتی در گذشته باعث ایجاد هنجارهایی می‌شود که مقامات بالقوه فاسد به سختی می‌توانند از آن‌ها تخطی کنند.

۴) حفاظت از رسواکنندگان فساد: رسواکنندگان فساد باید مورد تشویق قرار گیرند و باید در برابر کسانی که اطلاعات‌شان آشکار شده است، مورد حفاظت قرار گیرند.

۵) اجرای قانون: کنترل فساد زمانی آسان‌تر می‌شود که ادارات اجرایی قانون این قدرت را داشته باشند تا تخلفات بالقوه را پیگیری کنند. 

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.