بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/10
شماره 2458 - تاریخ 1403/02/10
آخرین اخبار
معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود
رسمی/ تغییر نام استقلال به استقلال خلیج فارس
روابط و تعاملات میان شهرداری ها و بانک شهر به بلوغ رسیده است
روابط و تعاملات میان شهرداری ها و بانک شهر به بلوغ رسیده است
اعطای بیش از 21 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه بانک ملی ایران به متقاضیان
اعطای بیش از 21 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه بانک ملی ایران به متقاضیان
نقش 306 هزارمیلیارد ریالی بانک کشاورزی در تامین گوشت سبد غذایی خانوارها در سال 1402
نقش 306 هزارمیلیارد ریالی بانک کشاورزی در تامین گوشت سبد غذایی خانوارها در سال 1402
پرداخت بیش از ۳۴ هزار فقره تسهیلات اشتغالزایی به معرفی شدگان نهادهای حمایتی در دولت مردمی
پرداخت بیش از ۳۴ هزار فقره تسهیلات اشتغالزایی به معرفی شدگان نهادهای حمایتی در دولت مردمی
تقدیر از بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات ساخت / قرارداد ۱۷۲۳ واحد نهضت ملی در بانک مسکن کرمان امضا شد
تقدیر از بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات ساخت / قرارداد ۱۷۲۳ واحد نهضت ملی در بانک مسکن کرمان امضا شد
تعاون به عنوان رکن مهم مشارکت مردم، مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است
تعاون به عنوان رکن مهم مشارکت مردم، مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است
خدمتگزاری به مردم سرلوحه اقدامات بانک توسعه تعاون است
خدمتگزاری به مردم سرلوحه اقدامات بانک توسعه تعاون است
خداحافظی دکتر کورش پرویزیان با بانک پارسیان/ دکتر جواد شکرخواه مدیرعامل بانک پارسیان شد
خداحافظی دکتر کورش پرویزیان با بانک پارسیان/ دکتر جواد شکرخواه مدیرعامل بانک پارسیان شد
دریافت هزار تراکنش حساب، با اینترنت‌بانک تجارت
دریافت هزار تراکنش حساب، با اینترنت‌بانک تجارت
برای بیستمین سال پیاپی بیمه ملت مجوز قبولی اتکایی از داخل را دریافت کرد
برای بیستمین سال پیاپی بیمه ملت مجوز قبولی اتکایی از داخل را دریافت کرد
توضیحات قالیباف درباره نحوه رسیدگی به جداول بودجه در جلسه غیرعلنی مجلس
فولاد خوزستان بزرگ‌ترین صادرکننده فولاد ایران
فولاد خوزستان بزرگ‌ترین صادرکننده فولاد ایران
پوستر نوزدهمین دوره اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم رونمایی شد
بازپیرایی فضای سبز و کاشت بیش از 500 اصله درخت در 5 محور منطقه 19
محور شریانی بزرگراه آزادگان در محدوده منطقه 19جان تازه ای گرفت
اجرای طرح «کوچه به کوچه خدمت» در محلات منطقه ۱۹
نظارت های ستادی نواحی منطقه ۱۹ در سال جدید با بازدید از محور ویژه در ناحیه ۲ آغاز شد
اجرای طرح آراستگی"خونه به خونه" درمحدوده نواحی شش‌گانه منطقه ٦ تهران
پاتک شهرداری منطقه٦ تهران برای جلوگیری از حمله سفیدبالک‌ها
پروژه بوستان محله جوادیه از مرز پیشرفت ۹۰٪ عبور کرد
بهره‌گیری از ظرفیت شوراهای در تحقق شعار سال
هوای پاک،مسئول پاسخگو، شهروند مسئول
پاکسازی ۷۰ هزار متر مربع زمین های بایر در منطقه ۲۱
اجرای ۶ هزار و ۲۵۰ مترطول عملیات آبرسانی در منطقه ۲۱
برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی و رویداد مثبت ۱۰۰ در بوستان بزرگ ولایت
واردات ۱.۸ میلیارد دلاری طلا برای رفع تعهدات ارزی
سیدصالحی: نکونام کار بزرگی کرد/ تیمی موفق می‌شود که میانه زمین را تصاحب کند
ارائه حوزه های چهارگانه همکاری های معدنی ایران و آفریقا
رشد 16.3 درصدی تولید فولاد خام ایران
حیات در فلات مرکزی با اجرای خط یک پروژه انتقال آب خلیج فارس
امکان مشارکت سودآور مردم در بخش معدن فراهم می شود
افتتاح خانه بهداشت کارگری در محل طرح فولاد سازی قروه
رعایت الزامات حوزه HSE همگام با روند توسعه، در اولویت ایمیدرو قرار گیرد
پوستر نوزدهمین دوره اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم رونمایی شد
پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در بانک تجارت از نخستین روزهای سال
پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در بانک تجارت از نخستین روزهای سال
بانک شهر، نگاه مسئولانه و مدبرانه به حوزه مدیریت شهری دارد
بانک شهر، نگاه مسئولانه و مدبرانه به حوزه مدیریت شهری دارد
حضور معاون فناوری اطلاعات بانک سینا در مرکز ارتباط با مشتریان
حضور معاون فناوری اطلاعات بانک سینا در مرکز ارتباط با مشتریان
رشد 42 درصدی درآمدهای بانک سینا از محل تسهیلات اعطایی
رشد 42 درصدی درآمدهای بانک سینا از محل تسهیلات اعطایی
هوش مصنوعی آرتروز زانو را ۸ سال زودتر پیش‌بینی می‌کند
هوش مصنوعی آرتروز زانو را ۸ سال زودتر پیش‌بینی می‌کند
اظهارات ضد و نقیض درباره یک مهمان‌ ویژه
آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان
کدام کشورها بیشترین حاجی را دارند؟
قالیباف: مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد از افراد جامعه را شامل می‌شود
عملکرد سه ماهه ۱۲ صندوق بخشی فعال در بازار سرمایه با صدرنشینی "سمان"
عملکرد سه ماهه ۱۲ صندوق بخشی فعال در بازار سرمایه با صدرنشینی "سمان"
پذیره نویسی ۲۰۰ میلیارد تومانی اوراق مرابحه "سیرنگ" با نرخ سود ۲۳ درصدی
پذیره نویسی ۲۰۰ میلیارد تومانی اوراق مرابحه "سیرنگ" با نرخ سود ۲۳ درصدی
بزرگداشت شهدای مدافع سلامت در قطعه 50 گلزار شهدای بهشت زهرا (س)
جلب مشارکت مردمی در پشتیبانی و مراقبت از طرح ساماندهی آسیب های اجتماعی
کد خبر: 266474 | تاریخ : ۱۳۹۹/۱۲/۱۸ - 20:06
گره فاصله طبقاتی و فقر باز نشد

گره فاصله طبقاتی و فقر باز نشد

۲۳ میلیون نفر و به روایت دیگری ۳۴ میلیون نفر از جمعیت ایران، عضو و تحت پوشش هیچ صندوق بیمه‌ای نیستند و برای این جمعیت فراوان، طبیعتاً، بازنشستگی و استفاده از مزایای حمایت آن هم، بی‌معناست. علاوه بر این ۷ میلیون نفر نیروی رسمی شاغل در کشور وجود دارد که باوجود بازرسی‌های تأمین اجتماعی، از سابقه بیمه و مزایای آن برخوردار نیستند.

نوآوران آنلاین- در این میان، کارشناسان تأکید دارند، اقداماتی مانند پرداخت یارانه معیشتی ۱۰۰ هزارتومانی هم گره‌ای از کلاف سردرگم تنگناهای مالی محرومان از چتر حمایتی صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی باز نمی‌کند بلکه، این وظیفه نظام تأمین اجتماعی متمرکز و فراگیر است که آنان را تحت حمایت مؤثر خود قرار دهد.

مواجهه با این وضعیت تلخ، گریزناپذیر نبود، البته اگر «قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی» مصوب آذرماه سال ۸۲ مجلس ششم، به مرحله اجرا رسیده بود. این قانون ضدافزایش شکاف‌های طبقاتی و مهارکننده گسترش فقر، ۱۶ سال روی زمین مانده است. حال سؤال اینجاست که اهداف این قانون چه بود؟ عوامل ساختاری ناهمراه و مقاومت‌ها در زمینگیر شدن «قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی» چقدر نقش داشتند؟ رمز اجرای موفق و مؤثر این قانون سرنوشت‌ساز چیست؟.

از نگاه یک پژوهشگر ارشد حوزه رفاه و تأمین اجتماعی، «قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی» مصوب اردیبهشت سال ۱۳۸۳ دو هدف اصلی را دنبال می‌کند، هدف نخست، سامان دادن به شیوه پرداخت یارانه ناکارآمد و غیر مؤثر در اقتصاد ایران است و دیگری، ایجاد وحدت فرماندهی در نظام متعارض و پراکنده توزیع یارانه در کشور است.

دکتر میکائیل عظیمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ضرورت هدف‌گذاری نخست، توضیح داد: نواقص باعث شده، مثلاً، افرادی، چند نوبت از یارانه‌های تخصیصی، بهره‌مند شوند و گروه‌هایی هم اصلاً بهره‌مند نشوند. قرار بود، برای ساماندهی این آشفتگی، یارانه‌های پرداختی تحت نظارت کارشناسی وزارت رفاه، راهبری و سیاست‌گذاری شوند تا هدف بهره‌مندی حداکثری، محقق شود.

اما هدف دوم برای تصویب «قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی» به گفته عظیمی، ساماندهی نظام متعارض و ناهماهنگ رفاهی کشور بود؛ به‌طوری‌که در مواردی تأثیر سیاست‌های ارکان مختلف در نظام رفاه توسط فعالیت‌های موازی دستگاه‌ها و نهادها خنثی می‌شد. به‌طور مثال، زمانی که کمیته امداد به دنبال توان‌بخشی بود، سازمان بهزیستی دنبال درمان بود ازاین‌رو، پیگیری موازی دو هدف مذکور، سنجش کارایی و اثربخشی سیاست‌ها را ناممکن می‌کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا این قانون به‌درستی اجرا نشد، گفت: به نظر می‌رسد، که تضاد یا تعارض منافع در بین بازیگران این حوزه بسیار برجسته و از زمان تصویب و حتی قبل از تصویب قانون هم قابل‌مشاهده بود. به‌طور نمونه، سازمان برنامه‌وبودجه زیر بار ساماندهی یارانه‌ها نرفت و درنهایت، وزارت رفاه تشکیل شد. بعدها، سازمان هدفمندی یارانه‌ها تلاش کرد توزیع یارانه‌ها را در اختیار داشته باشد و سرانجام هم به هدف خود رسید.

عظیمی در ادامه با بیان اینکه «قانون جامع رفاه» تلاش می‌کرد، تعارض منافع بین نهادها و مدیران را که پیش از آن بسیار برجسته بود، شناسایی و متعادل سازد و در واقع، پادزهر تعارض منافع نهادها و مدیران است، گفت: هدف قانون جامع رفاه، حل تضاد منافع گروه‌های اجتماعی بود که در نظام‌های شغلی خودنمایی می‌کرد؛ برای مثال بخشی از کارمندان حاکمیت که از خدمات رفاه بالاتری برخوردار بوده و هستند با اجرای کامل «قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی» باید هم‌ردیف سایر کارمندان می‌شدند و در این صورت، بین خدمات رفاهی مثلاً، کارکنان دبیرخانه وزارت نفت با کارکنان مثلاً، دبیرخانه وزارت آموزش‌وپرورش، تفاوتی نخواهد بود یا حتی مسئول دفتر شورای نگهبان و رئیس‌جمهور، خدمات بیشتری نسبت به مثلاً، مسئول دفتر فلان وزارتخانه، تفاوت دریافتی فاحشی نخواهند داشت.

این پژوهشگر حوزه رفاه اجتماعی با بیان اینکه اشتباه بزرگ وقتی رخ داد که واقعیت تضاد منافع بین گروه‌های اجتماعی و انعکاس آن را در نظام سیاسی نادیده گرفتیم، گفت: در یک ساختار سیاسی مبتنی بر توزیع رانت، گروه‌های سیاسی از طریق حامی پروری تلاش می‌کنند، جایگاه سیاسی و اجتماعی خود را تثبیت کنند و در چنین فضایی، دور از انتظار نیست، اغلب نهادها، گروه‌ها، سازمان‌ها و هسته‌های ذی‌نفوذ، حاضر نشوند ابزارهای توزیع رانت خود را به سیستمی رسمی و واحدی چون وزارت رفاه، واگذار کنند و تن دادن به قواعد بوروکراتیک را به زیان سازوکارهای توزیع رانت میان حامیان خود بپذیرند.

عظیمی درباره علت مانایی تعارض منافع در نهادهای کشور، توضیح داد: مادامی‌که یکسری قواعد رفتاری در جامعه پایدار می‌ماند، به همان نسبت تعارض منافع هم باقی می‌ماند. تعارض منافع لایه ظاهری از توزیع کانون‌های قدرت در جامعه و انعکاس آن در ترتیبات نهادی کشور است. بنابراین، اگر دنبال تغییر تعارض منافع هستیم باید ترتیبات نهادی هم، تغییر کند که شامل قواعدی رسمی و غیررسمی یا حتی سازمان‌ها و نهادهایی است که همانند گذشته، حضور دارند.

وی افزود: اما می‌بینیم، هیچ تغییری در روابط بین سازمان‌ها و گروه‌ها ایجاد نشده یا تغییری در ترتیبات نهادی صورت نگرفته است. بنابراین، طبیعی است که تعارض منافع هم سر جای خود باقی بماند.

این پژوهشگر حوزه رفاه اجتماعی درباره چرایی ضرورت تمرکز بر این قانون در شرایط کنونی و راهکارهای چنین تمرکزی، گفت: تمرکز بر این قانون، باعث کاهش اتلاف منابع می‌شود؛ چراکه ما منابع محدودی در اختیار داریم و طبق قواعد بنیادین علمی ضروری است بکوشیم، منابع در اختیار را به گونه ای تخصیص دهیم که منجر به بیشترین اثربخشی و کارایی شود. از این منظر، پرسش کانونی تمامی سیاست‌گذاری‌ها را می‌توانیم در این عبارت خلاصه کنیم که «شیوه‌ها و سیاست‌هایی که متضمن افزایش یا حداکثر اثربخشی و کارایی است باید شناسایی و اجرایی شوند».

عظیمی تأکید کرد: اکنون، شرایط کشور نسبت به سال ۸۳ چالشی‌تر شده، در واقع، دو ضرورتی که عامل تدوین و تصویب «قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی» در آن سال بود، الان با شدت بیشتری در کشور وجود دارد. اکنون، شاهدیم منابع در اختیار سیاست‌گذار در حوزه رفاه اجتماعی، به‌شدت غیرکارا و با اثربخشی پایینی تخصیص می‌یابد، بنابراین، لازم است، این روند غیرکارشناسی، موردبازنگری دقیق قرار گیرد و از این زاویه، بحث تمرکز یا نظام متمرکز رفاه و تأمین اجتماعی، واجد اهمیت کلیدی است.

این پژوهشگر، تصریح کرد: باید موانع اجرایی نشدن قانون مصوب سال ۸۳، بررسی و ریشه‌یابی شوند و اگر این موانع همچنان وجود دارند، تدابیر و راهکارهای لازم برای برطرف کردن اتخاذ شود تا ضمن بازگشت به این قانون بر زمین‌مانده، گره بزرگی از چالش‌های خطرناک رفاه اجتماعی و فاصله طبقاتی و فقر را باز کند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.