بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/18
شماره 2463 - تاریخ 1403/02/18
آخرین اخبار
هماهنگی برای اجرای طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در منطقه 13
اجرای طرح شهردار مدرسه تا برگزاری جشن های روز کارگر و معلم در محلات
مسئولیت شهرداران مدارس تا شعاع ۵۰۰ متری مدرسه
مانور های آموزشی ایمنی مدارس در مقابل زلزله در منطقه ۱۵، آغاز شد
اجرای طرح نوماند در مدارس منطقه ۱۵
برگزاری کلاس آموزشی ۱۳۷ پلاس برای شهروندان در سرای محله سازمان برنامه شمالی
نصب و تعمیر بیش از پنج هزار و ۸۰۰ عدد تجهیزات و المان های ترافیکی در منطقه ۲۱
برگزاری هفتادمین جلسه ملاقات مردمی شهردار منطقه ۴ با شهروندان
۱۰ هزار متر از انهار قدیمی منطقه ۴ جمع آوری و بهسازی شد
نظارت ستادی سازمان بازسی شهرداری تهران از منطقه ۳
اجرای 18 هزار متر خط کشی محوری در معابر منطقه 17
اجرای طرح واکاری فضای سبز دیواره بزرگراه یادگار امام (ره)
رسیدگی شهردار منطقه به مشکلات و درخواست های شهروندان
رنک آمیزی ۱۸ هزار متر طول علائم افقی ترافیکی
استقرار کارگران خدمات شهری در معابر محدوده ناحیه شش منطقه۲۲
لایروبی، پاکسازی ۸ هزار متر طول مسیل کن و قوری چای در منطقه ۲۱
قیمت حبوبات کاهشی می‌شود
اولین رنکینگ رسمی فوتسال جهان/ مردان ایران در رده چهارم، زنان هشتم
فولاد مباركه؛ دارنده كامل‌ترین زنجیره تولید ورق‌های فولادی
فولاد مباركه؛ دارنده كامل‌ترین زنجیره تولید ورق‌های فولادی
فولاد مباركه؛ دارنده كامل‌ترین زنجیره تولید ورق‌های فولادی
اهداف فولاد مباركه در زمینه كاهش حوادث بسیار متعالی است
اهداف فولاد مباركه در زمینه كاهش حوادث بسیار متعالی است
شاخص اقتصادی « آمادگی آینده» (future Readiness Index)
شاخص اقتصادی « آمادگی آینده» (future Readiness Index)
فعالیت ششمین نمایشگاه توانمند‌ی های صادراتی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) پایان یافت
فعالیت ششمین نمایشگاه توانمند‌ی های صادراتی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) پایان یافت
اولویت شرکت فولاد خوزستان، تامین مواد اولیه از داخل کشور است
اولویت شرکت فولاد خوزستان، تامین مواد اولیه از داخل کشور است
آیا توان فکری انسان، اوت نامبر می شود؟
آیا توان فکری انسان، اوت نامبر می شود؟
آیا توان فکری انسان، اوت نامبر می شود؟
کسب مقام معلم سرآمد در استان اصفهان توسط ۳ نفر از آموزگاران پر تلاش موسسه آموزشی پالایش نفت اصفهان
کسب مقام معلم سرآمد در استان اصفهان توسط ۳ نفر از آموزگاران پر تلاش موسسه آموزشی پالایش نفت اصفهان
سهم 30 درصدی بیمه نامه های درمان در سبد پرتفوی صنعت بیمه
سهم 30 درصدی بیمه نامه های درمان در سبد پرتفوی صنعت بیمه
حضور بیمه ملت، توانگرترین شرکت بیمه کشور در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی تهران
حضور بیمه ملت، توانگرترین شرکت بیمه کشور در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی تهران
تسهیلات جدید ترابانک پاسارگاد؛ ارائه طرح "پیش ‌درآمد" با هدف توانمندی‌سازی مالی
تسهیلات جدید ترابانک پاسارگاد؛ ارائه طرح "پیش ‌درآمد" با هدف توانمندی‌سازی مالی
رونمایی از سامانه «ویترین شعبه» در بانک توسعه صادرات ایران
رونمایی از سامانه «ویترین شعبه» در بانک توسعه صادرات ایران
هشتمین مرحله قرعه‌کشی سپرده سبای بانک پارسیان برگزار شد
هشتمین مرحله قرعه‌کشی سپرده سبای بانک پارسیان برگزار شد
حضور فعال بانک سامان در نمایشگاه صنعت پخش ایران
حضور فعال بانک سامان در نمایشگاه صنعت پخش ایران
مهم‌ترین هدف بانک سینا در سال ۱۴۰۳ جذب منابع و افزایش سهم بازار است
مهم‌ترین هدف بانک سینا در سال ۱۴۰۳ جذب منابع و افزایش سهم بازار است
اطلاعیه بانک سرمایه در خصوص قطعی برق شعبه ماهشهر
اطلاعیه بانک سرمایه در خصوص قطعی برق شعبه ماهشهر
شانه به شانه پرچمداران
محمدعلی علومی، نویسنده و طنزپرداز در سن ۶۳ سالگی از دنیا رفت.
مسئولان، کارگزاران حج و جمعی از زائران بیت‌الله الحرام با رهبری دیدار می‌کنند
رنگ آمیزی المان های بوستانی انجام می شود
۴۲ هزار متر مربع روکش مکانیزه و دستی آسفالت در منطقه ۱۶
تقدیر شهردار ناحیه۵ از معلمان مرکز جامع سنجش آموزش توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی تربیتی
فضای سبز حاشیه بزرگراه آزادگان در منطقه 19 سبزتر می شود
5 هزار متر از جداول و المان های شهری منطقه 19 در طرح «الگوی خدمت» رنگ آمیزی شد
اجرای عملیات خط‌کشی بلوک عابر پیاده و سرعتکاه در 80 نقطه از معابر منطقه 19
بهره مندی شهروندان منطقه ۱۹ از ۲۳ تور «سلامت گشت» در هفته سلامت
تبدیل پله پل عابر پیاده به رمپ در بزرگراه شهید نجفی رستگار منطقه ۱۵
تشکیل گروه های جدید دوام دانش آموزی و محلات در منطقه ۱۵
برگزاری ۲۵ ویژه برنامه نکوداشت مناسبت های ملی، مذهبی و هنری در منطقه ۲۱
شست و شوی بیش از ۲۰۰ دور مخازن زباله با خودروی مکانیزه و سیستم مجهز به فشار آب در منطقه ۲۱
اجرای طرح نگهداشت شهر با نگاه ۳۶۰ درجه در منطقه۵
جمع آوری تابلوهای غیرمجاز از سطح منطقه۵
طرح ضربتی مبارزه با جانوران موذی در شمال شرق تهران اجرا می شود
کد خبر: 249262 | تاریخ : ۱۳۹۹/۳/۱۶ - 17:36
یک بام و دو هوای دو نرخی شدن کرایه تاکسی‌ها

یک بام و دو هوای دو نرخی شدن کرایه تاکسی‌ها

نیمه اسفند ماه بود که طرح فاصله گذاری اجتماعی در تاکسی‌ها مطرح و اجرایی شد. طرحی که با هدف حفظ سلامت رانندگان و مسافران برای پیشگیری از شیوع کرونا تعداد مسافران را از ۴ به ۳ نفر تقلیل داد و اجرای آن از ۱۵ فروردین هم الزامی شد.

نوآوران آنلاین- با خانه نشینی ناشی از کرونا و به تبع آن کاهش تردد و سفرهای درون شهری، تاکسیرانها نیز که مانند سایر شاغلین از گزند ویروس کرونا بر کسب و کار خود در امان نمانده و با لطمه شدیدی مواجه شدند؛ از کاهش تعداد مسافران گرفته تا رانندگانی که مبتلا به ویروس کووید۱۹ شدند و معیشتشان با مشکل روبرو شد، اما این مشکلات تمام که نشد هیچ؛ بلکه مشکل ۳ مسافر به جای ۴ نفر و جبران کرایه یک نفر دیگر هم به مشکلات قبلی اضافه شد. به طوری که علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرتهران در ویدئو کنفرانسی ادامه اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در تاکسی‌ها را با چالش‌های جدی مواجه دانسته و می گوید: « کرایه خطوط بر مبنای چهار سرنشین تعیین شده و ما نمی توانیم از جیب تاکسیران هزینه سلامت را بدهیم که در این شرایط یا باید دولت مابه التفاوت کرایه نفر چهارم را پرداخت کند و یا باید کرایه نفر چهارم بین سه نفر دیگر تقسیم شود

مشکل کرایه یک مسافر باقی مانده و تقسیم آن بین سه مسافر دیگر از ابتدای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی وجود داشت اما درصد کمتری از راننده‌های تاکسی، مسافران را مجبور به پرداخت آن می کردند، اما از دو هفته پیش و با افزایش نرخ کرایه‌های سال ۹۹ بار جدیدی روی دوش مسافران وارد شد و علاوه بر افزایش ۲۳ درصدی و حتی در برخی خط ها بالای ۳۰ درصدی نرخ کرایه‌ها، مشکل سرشکن کردن کرایه مسافرچهارم بین سایر مسافران نیز اضافه شد و رانندگان تاکسی عنوان می کنند که تقسیم کرایه نفر چهارم بین سه نفر دیگر قانونی است و تاکسیرانی دو نرخ تعیین کرده است، ادعایی که حقیقت داشت و قنادان مدیر عامل تاکسیرانی تهران ضمن تایید نصب برچسب دو نرخی روی تاکسی‌ها، این امر را تنها راه حل مشکل معیشت رانندگان تاکسی می داند.

وی در این باره ادامه می دهد: کرایه نفر چهارم با توجه به کرایه مسیر، بر تعداد مسافران مجاز خودرو تقسیم می شود؛ چرا که کرایه مصوب تاکسیها، بر مبنای نرخ فاصله گذاری اجتماعی است و راننده‌ها مجاز به سوار کردن بیش از سه نفر نیستند.

قنادان همچنین به کاهش ۶۰ درصدی مسافران به علت اجرای طرح فاصله گذاری و دورکاری و... و عدم رسیدن درآمد رانندگان به روزهای مشابه سال ۹۸ با وجود افزایش نرخ امسال اشاره می کند.

 به گزارش ایسنا، در این بین مسافرینی که تمایل ندارند زیر بار این کرایه اضافی بروند مجبور هستند قید دو مسافر در صندلی عقب تاکسی را زده و بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی با سه نفر به سفر خود ادامه دهند. دغدغه‌ای که علیخانی عضو شورای شهر تهران می گوید، کاهش تعداد مسافران تاکسی به سه نفر طرحی بوده که از شورای شهر چهارم مصوب شده و اجرای آن نیاز به مصوبه جدید در شورا ندارد.

وی در این باره به ایسنا می‌گوید: بر اساس مصوبه‌ای که در شورای چهارم وجود داشت برای وضعیت کرونایی و لزوم فاصله گذاری در تاکسی ها استفاده کردیم.

وی می افزاید: دوره چهارم شورای شهر تهران مصوبه ای داشت تحت عنوان خدمات بیشتر و راحت تر در تاکسی‌ها برای بانوان که در عقب خودرو به صورت فشرده ننشینند و این مصوبه برای این بود که بانوان در عقب تاکسی‌ها راحت باشند لذا دو نفر در عقب می‌نشست و کرایه نفر چهارم بین سه نفر دیگر تقسیم می شد، بر همین اساس در شرایط شیوع کرونا و لزوم فاصله گذاری اجتماعی از همین مصوبه استفاده کردیم و مصوبه جدیدی ندادیم.

به گزارش ایسنا، اما سوال اینجاست که با توجه به وضعیت اقتصادی و کاهش درآمد اقشار مختلف جامعه دردوران شیوع ویروس کرونا، آیا پرداخت کرایه نفر چهارم از جیب مسافر بهترین راهکار است؟ و آیا مردم توانایی پرداخت این مبلغ را دارند؟. برای پاسخ به این سوالات خبرنگار ایسنا در شهر گشتی زد و با مسافران هم مسیر شد.

صندلی جلو پر است و دونفر هم بر صندلی عقب سوارند. مسافران منتظر راننده‌اند که سوار شود و راه بیفتند. راننده کنار ماشین ایستاده و همچنان صدا می زند: «یه نفر تا ... حرکت»، از راه می‌رسم. سوار می‌شوم. نگاه سنگین مسافران حس می شود که همزمان با سوار شدن من خودشان را جمع و جور می کنند. مسافری که بر صندلی جلو نشسته به راننده می گوید: چهار نفر سوار می‌کنی؟! و راننده پاسخ می دهد: «چاره‌ای نیست آقا یه نرخی گذاشتن که ما نمی‌تونیم اعمالش کنیم».

راننده تاکسی ادامه می دهد و می گوید: «دو نرخ به ما دادن، گفتن واسه سه تا مسافر ۹ تومن بگیر، واسه چهار تا مسافر هفت تومن بگیر. از صبح تا حالا هم هرکی ۹ تومن رو می‌شنوه سوار نمی‌شه».

بعد از صحبت‌های راننده تاکسی، مسافر معترض هم نرخ کرایه را که می‌شنود، سکوت می‌کند.

در نقطه دیگر شهر اما تاکسی‌های خالی پشت سر هم صف کشیده‌اند. مسافر نیست. از راننده که علت را می‌پرسم می گوید: «به خاطر کرونا مسافر نیست، یه عده  کمی هم که مسافر همیشگی هستن وقتی دونرخ بودن را می شنون ترجیح میدن با سواری‌های شخصی به مقصد برن».

خانمی دو مسافری که عقب تاکسی نشسته‌اند را می‌بیند و بر صندلی جلو می‌نشیند. سرش را می‌چرخاند و به راننده اشاره می‌کند که چرا راه نمی‌افتد. راننده اما به دنبال مسافر است و علتش را عدم رضایت دو مسافر دیگر برای پرداخت کرایه نفر چهارم بر مبنای طرح فاصله گذاری اجتماعی عنوان می کند.

آیا فاصله گذاری اجتماعی برای مسافران مهم نیست؟ مسافرانی را می‌بینم که ماسک و دستکش زده‌اند، سوار تاکسی می‌شوند، ولی از پرداخت کرایه نرخ فاصله گذاری اجتناب می کنند. وقتی با آنها صحبت می‌کنم می‌گویند راضی به سوار شدن نفر چهارم نیستند اما پرداخت این نرخ کرایه هم برایشان مقدور نیست. مسافرانی که خودروی شخصی ندارند و آن مسیر، مسیر هرروز آنهاست.

عده‌ای هم که موافق این دونرخی شدن هستند مجبورند به پای سایر مسافران که از پرداخت کرایه مبنی بر فاصله گذاری اجتناب می کنند بسوزند و با چهار مسافر به سفر خود ادامه دهند و گاهی مواقع هم ترجیح می‌دهند بجای تاکسی، سوار ماشین‌های گذری  و سواری‌های شخصی شوند.

در این بین رانندگان مانده‌اند از یک سو چگونه مسافران را راضی نگه دارند و از سوی دیگر مخارج زندگی خود را هم از طریق کرایه‌های دونرخی و مسافران کم تامین کنند؛ مشکلی که نیازمند تدبیری اساسی از سوی دولت و حتی ستاد ملی مبارزه با کروناست و در این بین شاید پرداخت یارانه به تاکسی‌ها همانند دیگر ناوگان‌های حمل و نقل عمومی از جمله این تدابیر باشد تا بدین ترتیب هم شهروندان مجبور به پرداخت هزینه اضافی از جیبشان نباشند و هم رانندگان تاکسی با مشکل معیشتی رو به رو نشوند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.