بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/05
شماره 2455 - تاریخ 1403/02/05
آخرین اخبار
تلاش برای ارتقاء همکاری های حداکثری شرکای اجتماعی حوزه سلامت
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۶ تهران با قوت ادامه دارد
تلاش برای بهبود وضعیت ترافیک در پهنه مرکزی تهران
رونمایی از تمثال جدید سردار شهید احمد کاظمی در منطقه ۱۹
زیرگذر بزرگراه خلیج فارس به روستای پلایین با اقدامات ترافیکی ایمن سازی شد
ورودی بناهای تجاری غیر مجاز در منطقه 19 با استقرار نیوجرسی مسدود شد
دریاچه بوستان شقایق منطقه 19مجهز به محل تفریحی و فراغتی می شود
به صدا در آمدن زنگ هفته سلامت در مدارس منطقه ۱۶
شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزاد راه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
مرمت و تعویض ۴۵ گاردریل‌ در بزرگراه امام رضا (ع)
کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاههای زنجیره‌ای شهروند
احیا آسفالت مدرسه شهید ناظم در ناحیه۶
هم اندیشی و اجرایی نمودن تصمیمات لازم به منظور بهبود وضعیت جمع آوری زباله در ناحیه۷
اجرای ۸۰ هزار متر خط کشی محوری در سال ۱۴۰۳ در منطقه ۲۱
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
نشست تخصصی مباحث ترافیکی در شمال شرق شهر
تور گردشگری افراد دارای معلولیت
پاکسازی چهره منطقه ۴ از حضور زباله گردها
جمع‌آوری ۵۰۰ کیلو زباله از محوطه ایستگاه‌ها
پروژه بوستان محله جوادیه از مرز پیشرفت ۹۰٪ عبور کرد
تحقق دو برابری اخذ سند برای املاک فاقد سند در بافت فرسوده نسبت به برنامه چهارم توسعه
توجه ویژه مدیریت شهری به حمل و نقل عمومی
پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک درمنطقه٢ تهران
محلات طرشت و شریف صاحب خانه محیط زیست شدند
برپایی ایستگاه های حال خوب سلامت در معابر منطقه2
آغاز عملیات نرده‌گذاری رفیوژ میانی شهید محلاتی
برگزاری آیین تجلیل از متولیان ورزش زورخانه ای و پهلوانی در منطقه ۱۲
پایانه‌های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ تجهیز می شوند
جلب مشارکت حداکثری شهروندان در اجرای برنامه های دوستدار محیط زیست در منطقه22
سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
موشک «فالکون ۹» یک رکورد جدید را ثبت کرد
حق پخش تلویزیونی سرخابی‌ها را به سرانجام می‌رسانیم/ دریافت ۱۱۰ همت مالیات از ابربدهکاران
توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارد/خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
اجرای عملیات طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی درنواحی شش‌گانه منطقه٦ تهران
ارتقاء سطح دانش و اشاعه فرهنگ گیاه‌ پروری بین اقشار مختلف
تجهیز و آغاز فعالیت دبیرخانه کانون های اجتماع محور در منطقه ۲۱
برگزاری ششمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه تکریم با مسئولین تکریم ارباب رجوع مناطق ۲۲ گانه در منطقه ۲۱
حال خوش شهروندان منطقه ۴ در هفته سلامت
طرح ارزشمند "کوک چهارم"
ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در محلات منطقه 13
معرفی پروژه مرمت و بهسازی ساختمان شهرداری منطقه۱۳ در دومین نشست احیا گران بافت تاریخی تهران
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
پاکسازی مستمر زمین های بایر و قطعات خالی سطح ناحیه۳
آماده باش عوامل خدمات شهری در منطقه ۵
در روز جهانی زمین پاک رود دره کن از زباله‌ها پاکسازی شد
افزایش ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در منطقه ۲۲
کاشت یک صد درختچه در بوستان های منطقه 17
هفته سلامت در منطقه ۱۷
کد خبر: 214216 | تاریخ : ۱۳۹۸/۹/۱۹ - 13:44
ادعای آب‌سوز کردن خودروها چه قدر صحت دارد؟

ادعای آب‌سوز کردن خودروها چه قدر صحت دارد؟

درحالی پس از افزایش قیمت بنزین، تبلیغات آب‌سوز کردن خودروها مطرح شده است که به گفته کارشناسان خودرو از نظر قوانین فیزیکی چنین ادعایی نمی‌تواند صحت داشته باشد و از سوی دیگر سازمان محیط زیست و وزرات صنعت نیز مجوزی در این زمینه صادر نکرده‌اند اما با وجود این سایتی برای ثبت‌نام متقاضیان راه‌اندازی شده و در حال دریافت اطلاعات افراد است تا خودروها را به قیمت ۴.۵ میلیون تومان آب‌سوز کند.

نوآوران آنلاین-طی روزهای اخیر تبلیغاتی در فضای مجازی در زمینه آب‌سوز کردن خودروها دست به دست شد که طی آن سایتی اقدام به ثبت‌نام برای نصب سامانه آبسوز روی خودروها می‌کند تا نیاز خودرو به بنزین برطرف می‌شود. بر اساس اطلاعات موجود هزینه پایه این سامانه برای نصب روی خودروهای داخلی ۴.۵ میلیون تومان اعلام شده است این درحالیست که به گفته کارشناسان خودرو چنین ادعایی نمی‌تواند صحت داشته باشد.

فربد زاوه - کارشناس خودرو - در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه این برای اولین بار نیست که در دنیا کسی چنین ادعایی می‌کند، اظهار کرد: بشر از گذشته دور تاکنون علاقه‌مند بوده است که ماشین دائمی بسازد و وسیله‌ای اختراع کند که بدون ورود انرژی کار کند اما این موضوع از نظر فیزیکی قانون بقای انرژی را نقض می‌کند چرا که هر دستگاه مکانیکی و پدیده‌ای دارای اتلاف انرژی است و این موضوع مانع از آن می‌شود که ما بتوانیم ماشین دائمی بسازیم.

این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه آب به تنهایی نمی‌تواند بسوزد و نیاز دارد که طی فرایند الکترولیز مولکول آن را به اکسیژن و هیدروژن تجزیه کنیم، تصریح کرد: بخشی از انرژی در زمان تجزیه مولکول آب و ترکیب مجدد اکسیژن و هیدروژن به‌صورت حرارت از دست می‌رود بنابراین آزاد کردن انرژی شیمیایی از آب نیاز به انرژی بیشتری نسبت به مقدار انرژی آزاد شده دارد و این سبب نقض قانون ترمودینامیک می‌شود.

زاوه ادامه داد: عملیات الکترولیز، آب را به داخل موتور هدایت می‌کند و پس از آن یا با سوخت مایع مخلوط می‌شود و یا به صورت مستقل احتراق را ایجاد و موتور را روشن می‌کند. اگر چنین سیستمی ایجاد شده باشد پس ما می‌توانیم لوله اگزوز را به باک بنزین وصل کنیم و در نتیجه آب به جای اینکه به هوا منتقل شود دوباره به موتور برگردد و خودرو مادام العمر کار کند که در واقع چنین چیزی نشدنی است.

این کارشناس خودرو افزود: از سوی دیگر هیدروژن گاز بسیار خطرناکی است و خودرویی که هیدروژن حمل می‌کند احتمال انفجارش وجود دارد همچنین احتمال از بین رفتن قطعاتی که در مسیر عبور این سوخت هستند نیز وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر خودروهای هیدروژنی در دنیا موتور احتراق داخلی ندارند، اظهار کرد: در این خودروها ترکیب هیدروژن و اکسیژن در فضایی انجام می‌شود که بتوانند الکترون مازاد آن را جمع‌آوری و از آن برق تولید و در خودرو استفاده کنند. در این نوع از خودروها هیدروژن را از متان می‌گیرند و در نهایت انرژی استفاده شده در قالب پیل سوختی دوباره در خودرو آزاد می‌شود و خودرو را به حرکت وامی‌دارد.

به گفته زاوه در خودروهای هیدروژن‌سوز با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی مولکول‌های متان تجزیه می‌شود و هیدروژن را با استفاده از پیل سوختی به آب و برق تبدیل می‌کنند. در در حال حاضر نیز دو مدل خودرو در دنیا مجهز به پیل سوختی و هیدروژنی هستند.

از سوی دیگر پیش از این احمد نعمت‌بخش - دبیر انجمن خودروسازان ایران - اعلام کرده بود که تمامی آنچه که در زمینه تولید خودروی آب‌سوز ادعا می‌شود واقعیت ندارد این در حالیست که متاسفانه برخی افراد فریب می‌خورند و در این سایت‌ها ثبت‌نام می‌کنند.

سازمان محیط زیست و وزارت صنعت مجوزی برای خودروهای آب‌سوز صادر نکرده‌اند

هر چند که وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده‌اند که هیچ مجوزی در زمینه تولید خودروی آب‌سوز صادر نشده است اما سایتی که مدعی آب‌سوز کردن خودروهاست در حال حاضر فعال است و حتی برای نصب سامانه آب‌سوز ثبت نام می‌کند و تاکنون هیچ ارگانی جلوی فعالیت آن را نگرفته است.

در این زمینه بهزاد اشجعی - دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست - در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در درجه اول باید اثبات شود که‌ آیا آب‌سوز کردن خودروها شدنی است یا خیر؟ چند وقت پیش طرحی تحت عنوان آب‌سوز کردن خودروها برای سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شد که فاقد توضیحات فنی بود. به همین دلیل ما مجوزی در این زمینه صادر نکرده‌ایم.

وی در ادامه گفت: موارد خاصی مانند آب‌سوز کردن خودروها مورد روتینی نیست که قانون مشخصی برای چگونگی برخورد با آن داشته باشیم. برای این موارد خاص باید کمیسیون‌های تخصصی تشکیل شود و پس از اعلام نظر سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست، وزارت صنعت و... دولت مجوزهای لازم را صادر کند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.