بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/16
شماره 2461 - تاریخ 1403/02/16
آخرین اخبار
خط دوم انتقال آب خلیج فارس؛ تحقق هدف ملی تامین آب پایدار
سید احمدرضا صدر سرپرست روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) شد
فولاد مباركه بزرگترین صادركننده غیرنفتی و اولین صادركننده در زنجیره صنایع معدنی در سال 1402
فولاد مباركه بزرگترین صادركننده غیرنفتی و اولین صادركننده در زنجیره صنایع معدنی در سال 1402
شناسایی و پلمپ۲ خانه پلاک قرمز در ناحیه۱ منطقه۶
اجرای طرح ضربتی پاکسازی و جمع‌آوری بساط گستران محور هفت تیر
زمین پاک ، شهروند مسئول
اجرای طرح کوچه به کوچه در معابر ناحیه۷
مناسب سازی و بهسازی ۹۶ نقطه از معابر جهت معلولین و سالمندان در منطقه ۲۱
بررسی فعالیت های سال ۱۴۰۲ شهرداری منطقه ۲۱ در حوزه زنان
تداوم برگزاری جلسات پیگیری وضعیت نگهداشت بوستانها در منطقه ۴
تقدیر و قدردانی از همکاری اعضای دوام محلات ۲۰ گانه منطقه ۴ در هفته سلامت
درخواست تسهیلات طرح پذیرنده ملی هم آنلاین شد
درخواست تسهیلات طرح پذیرنده ملی هم آنلاین شد
مدیرعامل بانک ملی ایران با پیامی «روز معلم» را تبریک گفت
مدیرعامل بانک ملی ایران با پیامی «روز معلم» را تبریک گفت
برگزاری جلسه بررسی ۳۱ پروژه شاخص شهرداری منطقه ۴ در طرح ویژه کوک چهارم
امضای بیش از ۵۷ درصد از کل تعهدات پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در بانک مسکن
امضای بیش از ۵۷ درصد از کل تعهدات پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در بانک مسکن
مدیرعامل بانک در سومین نشست صمیمی با معاونان ادارات ستادی: بین منافع پست بانک ایران و کارکنان بانک مرزی وجود ندارد
مدیرعامل بانک در سومین نشست صمیمی با معاونان ادارات ستادی: بین منافع پست بانک ایران و کارکنان بانک مرزی وجود ندارد
سرویس‌دهی در خط ۵ مترو به حالت عادی بازگشت
دیدار دکتر بهزاد شیری مدیر عامل پست بانک ایران با کارکنان شرکتی مستقر در ستاد بانک
دیدار دکتر بهزاد شیری مدیر عامل پست بانک ایران با کارکنان شرکتی مستقر در ستاد بانک
توجه به حوزه‌های نوآورانه در صنعت بانکداری در صدر برنامه‌های بانک سینا قرار دارد
توجه به حوزه‌های نوآورانه در صنعت بانکداری در صدر برنامه‌های بانک سینا قرار دارد
بازدید شهردار منطقه ۱۶ از ساختمان مرکز جامعه پذیری
چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید
چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید
بانک شهر استفاده از ریال دیجیتال برای پرداخت های خرد شهری را عملیاتی می کند
بانک شهر استفاده از ریال دیجیتال برای پرداخت های خرد شهری را عملیاتی می کند
برگزاری مراسم تکریم از پاکبانان مناطق ۳ و ۶ پایتخت به مناسبت روز کارگر
عملیات بهسازی و ایمن سازی خیابان راجیان انجام شد
تحقق ۶۶ درصدی سهمیه بانک دی در قانون جهش تولید مسکن
تحقق ۶۶ درصدی سهمیه بانک دی در قانون جهش تولید مسکن
کودکان منطقه2 به طرح نوماند پیوستند
پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری
پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری
ارتقای ایمنی بزرگراه یادگار امام (ره) با جایگزینی نیوجرسی به جای گاردریل
پیام تبریک مدیرعامل بانک آینده به مناسبت روز معلم
پیام تبریک مدیرعامل بانک آینده به مناسبت روز معلم
تقدیر مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از عملکرد شعب استان تهران
تقدیر مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از عملکرد شعب استان تهران
شعبه استهبان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان فارس افتتاح شد
شعبه استهبان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان فارس افتتاح شد
اجرای پوشاننده جداره ها و المان های نواحی شش گانه منطقه ۱۲
تمجید مدیرکل دادگستری استان فارس از عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
تمجید مدیرکل دادگستری استان فارس از عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
جدیدترین تمهیدات بانک صادرات ایران برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها اعلام شد
جدیدترین تمهیدات بانک صادرات ایران برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها اعلام شد
ادای احترام و گلباران محل شهادت استاد مطهری در منطقه ۱۲
تونل نوری ثابت در منطقه 17افتتاح شد
اجرای عملیات گاردکوبی در بزرگراه شهید چراغی
میزبانی از یک هزار بانوی تهرانی در بوستان ریحانه چیتگر
ساماندهی و به‌زراعی درختان در سایت نگهداری حیات وحش چیتگر
افتتاح سایت پرنده‌نگری در شمال‌غربی پایتخت
فولاد مباركه بزرگترین صادركننده غیرنفتی و اولین صادركننده در زنجیره صنایع معدنی در سال 1402
فولاد مباركه بزرگترین صادركننده غیرنفتی و اولین صادركننده در زنجیره صنایع معدنی در سال 1402
كارگران؛ پیشرانان شریف جبهه جهاد اقتصادی
كارگران؛ پیشرانان شریف جبهه جهاد اقتصادی
كارگران؛ پیشرانان شریف جبهه جهاد اقتصادی
«قدردان‌تان هستم»
«قدردان‌تان هستم»
از فولاد هرمزگان به عنوان واحد نمونه کارفرمایی تقدیر شد
از فولاد هرمزگان به عنوان واحد نمونه کارفرمایی تقدیر شد
تجلیل بنیاد ملی نخبگان از مدیرعامل فولاد هرمزگان
تجلیل بنیاد ملی نخبگان از مدیرعامل فولاد هرمزگان
پیام تبریک مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان به مناسبت روز جهانی کار و کارگر؛ منویات مقام معظم رهبری سرلوحه کار در فولاد هرمزگان
پیام تبریک مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان به مناسبت روز جهانی کار و کارگر؛ منویات مقام معظم رهبری سرلوحه کار در فولاد هرمزگان
برگزاری اجتماع بزرگ شهادت امام جعفر صادق (ع) در منطقه 13
اصلاح چهره پایتخت با تداوم طرح ساماندهی فوریت‌های آسیب‌های اجتماعی
۸۳ مصوبه ارمغان بازدید دوره ای برای رفع مشکلات محلی منطقه ۱۵
افزایش نظارت نواحی بر کیفیت خدمت رسانی و نگهداشت شهر
کد خبر: 214216 | تاریخ : ۱۳۹۸/۹/۱۹ - 13:44
ادعای آب‌سوز کردن خودروها چه قدر صحت دارد؟

ادعای آب‌سوز کردن خودروها چه قدر صحت دارد؟

درحالی پس از افزایش قیمت بنزین، تبلیغات آب‌سوز کردن خودروها مطرح شده است که به گفته کارشناسان خودرو از نظر قوانین فیزیکی چنین ادعایی نمی‌تواند صحت داشته باشد و از سوی دیگر سازمان محیط زیست و وزرات صنعت نیز مجوزی در این زمینه صادر نکرده‌اند اما با وجود این سایتی برای ثبت‌نام متقاضیان راه‌اندازی شده و در حال دریافت اطلاعات افراد است تا خودروها را به قیمت ۴.۵ میلیون تومان آب‌سوز کند.

نوآوران آنلاین-طی روزهای اخیر تبلیغاتی در فضای مجازی در زمینه آب‌سوز کردن خودروها دست به دست شد که طی آن سایتی اقدام به ثبت‌نام برای نصب سامانه آبسوز روی خودروها می‌کند تا نیاز خودرو به بنزین برطرف می‌شود. بر اساس اطلاعات موجود هزینه پایه این سامانه برای نصب روی خودروهای داخلی ۴.۵ میلیون تومان اعلام شده است این درحالیست که به گفته کارشناسان خودرو چنین ادعایی نمی‌تواند صحت داشته باشد.

فربد زاوه - کارشناس خودرو - در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه این برای اولین بار نیست که در دنیا کسی چنین ادعایی می‌کند، اظهار کرد: بشر از گذشته دور تاکنون علاقه‌مند بوده است که ماشین دائمی بسازد و وسیله‌ای اختراع کند که بدون ورود انرژی کار کند اما این موضوع از نظر فیزیکی قانون بقای انرژی را نقض می‌کند چرا که هر دستگاه مکانیکی و پدیده‌ای دارای اتلاف انرژی است و این موضوع مانع از آن می‌شود که ما بتوانیم ماشین دائمی بسازیم.

این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه آب به تنهایی نمی‌تواند بسوزد و نیاز دارد که طی فرایند الکترولیز مولکول آن را به اکسیژن و هیدروژن تجزیه کنیم، تصریح کرد: بخشی از انرژی در زمان تجزیه مولکول آب و ترکیب مجدد اکسیژن و هیدروژن به‌صورت حرارت از دست می‌رود بنابراین آزاد کردن انرژی شیمیایی از آب نیاز به انرژی بیشتری نسبت به مقدار انرژی آزاد شده دارد و این سبب نقض قانون ترمودینامیک می‌شود.

زاوه ادامه داد: عملیات الکترولیز، آب را به داخل موتور هدایت می‌کند و پس از آن یا با سوخت مایع مخلوط می‌شود و یا به صورت مستقل احتراق را ایجاد و موتور را روشن می‌کند. اگر چنین سیستمی ایجاد شده باشد پس ما می‌توانیم لوله اگزوز را به باک بنزین وصل کنیم و در نتیجه آب به جای اینکه به هوا منتقل شود دوباره به موتور برگردد و خودرو مادام العمر کار کند که در واقع چنین چیزی نشدنی است.

این کارشناس خودرو افزود: از سوی دیگر هیدروژن گاز بسیار خطرناکی است و خودرویی که هیدروژن حمل می‌کند احتمال انفجارش وجود دارد همچنین احتمال از بین رفتن قطعاتی که در مسیر عبور این سوخت هستند نیز وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر خودروهای هیدروژنی در دنیا موتور احتراق داخلی ندارند، اظهار کرد: در این خودروها ترکیب هیدروژن و اکسیژن در فضایی انجام می‌شود که بتوانند الکترون مازاد آن را جمع‌آوری و از آن برق تولید و در خودرو استفاده کنند. در این نوع از خودروها هیدروژن را از متان می‌گیرند و در نهایت انرژی استفاده شده در قالب پیل سوختی دوباره در خودرو آزاد می‌شود و خودرو را به حرکت وامی‌دارد.

به گفته زاوه در خودروهای هیدروژن‌سوز با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی مولکول‌های متان تجزیه می‌شود و هیدروژن را با استفاده از پیل سوختی به آب و برق تبدیل می‌کنند. در در حال حاضر نیز دو مدل خودرو در دنیا مجهز به پیل سوختی و هیدروژنی هستند.

از سوی دیگر پیش از این احمد نعمت‌بخش - دبیر انجمن خودروسازان ایران - اعلام کرده بود که تمامی آنچه که در زمینه تولید خودروی آب‌سوز ادعا می‌شود واقعیت ندارد این در حالیست که متاسفانه برخی افراد فریب می‌خورند و در این سایت‌ها ثبت‌نام می‌کنند.

سازمان محیط زیست و وزارت صنعت مجوزی برای خودروهای آب‌سوز صادر نکرده‌اند

هر چند که وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده‌اند که هیچ مجوزی در زمینه تولید خودروی آب‌سوز صادر نشده است اما سایتی که مدعی آب‌سوز کردن خودروهاست در حال حاضر فعال است و حتی برای نصب سامانه آب‌سوز ثبت نام می‌کند و تاکنون هیچ ارگانی جلوی فعالیت آن را نگرفته است.

در این زمینه بهزاد اشجعی - دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست - در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در درجه اول باید اثبات شود که‌ آیا آب‌سوز کردن خودروها شدنی است یا خیر؟ چند وقت پیش طرحی تحت عنوان آب‌سوز کردن خودروها برای سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شد که فاقد توضیحات فنی بود. به همین دلیل ما مجوزی در این زمینه صادر نکرده‌ایم.

وی در ادامه گفت: موارد خاصی مانند آب‌سوز کردن خودروها مورد روتینی نیست که قانون مشخصی برای چگونگی برخورد با آن داشته باشیم. برای این موارد خاص باید کمیسیون‌های تخصصی تشکیل شود و پس از اعلام نظر سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست، وزارت صنعت و... دولت مجوزهای لازم را صادر کند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.