بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/08
شماره 2456 - تاریخ 1403/02/08
آخرین اخبار
ایران به هاب ترانزیت داده نزدیک می‌شود؟
روایتی از تشابه ماجرای بابک خرمدین با فیلمی که نامش تغییر کرد
آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
واکنش به کشتار در غزه؛ حقیقت جنبش‌های دانشجویی در آمریکا
کنعانی: توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
رفتار غیرانسانی آمریکا نسبت به دانشجویان معترض شرم‌آور است/ دانشگاهیان جهان باید خون گریه کنند
رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است
تلاش برای ارتقاء همکاری های حداکثری شرکای اجتماعی حوزه سلامت
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۶ تهران با قوت ادامه دارد
تلاش برای بهبود وضعیت ترافیک در پهنه مرکزی تهران
رونمایی از تمثال جدید سردار شهید احمد کاظمی در منطقه ۱۹
زیرگذر بزرگراه خلیج فارس به روستای پلایین با اقدامات ترافیکی ایمن سازی شد
ورودی بناهای تجاری غیر مجاز در منطقه 19 با استقرار نیوجرسی مسدود شد
دریاچه بوستان شقایق منطقه 19مجهز به محل تفریحی و فراغتی می شود
به صدا در آمدن زنگ هفته سلامت در مدارس منطقه ۱۶
شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزاد راه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
مرمت و تعویض ۴۵ گاردریل‌ در بزرگراه امام رضا (ع)
کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاههای زنجیره‌ای شهروند
احیا آسفالت مدرسه شهید ناظم در ناحیه۶
هم اندیشی و اجرایی نمودن تصمیمات لازم به منظور بهبود وضعیت جمع آوری زباله در ناحیه۷
اجرای ۸۰ هزار متر خط کشی محوری در سال ۱۴۰۳ در منطقه ۲۱
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
نشست تخصصی مباحث ترافیکی در شمال شرق شهر
تور گردشگری افراد دارای معلولیت
پاکسازی چهره منطقه ۴ از حضور زباله گردها
جمع‌آوری ۵۰۰ کیلو زباله از محوطه ایستگاه‌ها
پروژه بوستان محله جوادیه از مرز پیشرفت ۹۰٪ عبور کرد
تحقق دو برابری اخذ سند برای املاک فاقد سند در بافت فرسوده نسبت به برنامه چهارم توسعه
توجه ویژه مدیریت شهری به حمل و نقل عمومی
پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک درمنطقه٢ تهران
محلات طرشت و شریف صاحب خانه محیط زیست شدند
برپایی ایستگاه های حال خوب سلامت در معابر منطقه2
آغاز عملیات نرده‌گذاری رفیوژ میانی شهید محلاتی
برگزاری آیین تجلیل از متولیان ورزش زورخانه ای و پهلوانی در منطقه ۱۲
پایانه‌های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ تجهیز می شوند
جلب مشارکت حداکثری شهروندان در اجرای برنامه های دوستدار محیط زیست در منطقه22
برتری قاطع برابر قرقیزستان/ فوتسال ایران مسافر جام جهانی شد
سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
موشک «فالکون ۹» یک رکورد جدید را ثبت کرد
حق پخش تلویزیونی سرخابی‌ها را به سرانجام می‌رسانیم/ دریافت ۱۱۰ همت مالیات از ابربدهکاران
توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارد/خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
اجرای عملیات طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی درنواحی شش‌گانه منطقه٦ تهران
ارتقاء سطح دانش و اشاعه فرهنگ گیاه‌ پروری بین اقشار مختلف
تجهیز و آغاز فعالیت دبیرخانه کانون های اجتماع محور در منطقه ۲۱
برگزاری ششمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه تکریم با مسئولین تکریم ارباب رجوع مناطق ۲۲ گانه در منطقه ۲۱
حال خوش شهروندان منطقه ۴ در هفته سلامت
طرح ارزشمند "کوک چهارم"
ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در محلات منطقه 13
کد خبر: 20063 | تاریخ : ۱۳۹۶/۶/۱ - 00:12
دیپلماسی اقتصادی فعال؛ گره‌گشای مشکلات اقتصادی کشور
معاون وزیر علوم دولت اصلاحات در گفت‌و‌گو با نوآوران:

دیپلماسی اقتصادی فعال؛ گره‌گشای مشکلات اقتصادی کشور

«دیپلماسی اقتصادی»؛ واژه‌ای که در عین اهمیت بسیار زیاد در پیمودن مسیر توسعه کشورها اما تاکنون در ایران مغفول واقع شده است.

نوآوران آنلاین-درحقیقت می‌توان گفت دیپلماسی اقتصادی ابزاری مهم برای حرکت در مسیر تحقق اهداف بلندمدت توسعه‌ای است. متأسفانه طی سال‌های اخیر که بدترین تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت و از نظر اقتصادی مشکلات بسیاری ایجاد شد. از جمله آن‌ها می‌توان به رکود اقتصادی اشاره کرد که متأسفانه همچون کلافی سردرگم بخش‌های صنعتی و تولیدی را درگیر خود کرده بود. خوشبختانه دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم موفق شد پس از مذاکرات بسیار، پرونده هسته‌ای ایران را که بیش از یک دهه بی‌نتیجه مانده بود، به پایان برساند و با امضای برنامه جامع توافق هسته‌ای تحت عنوان برجام، عملکرد درخشانی در کارنامه دیپلماسی خود ثبت کند. اکنون که در دوران پسابرجام به سر می‌بریم و شاهد رفت‌وآمد هیأت‌های اروپایی بسیاری به ایران هستیم، انتظار می‌رود که دستگاه دیپلماسی دولت دوازدهم با توجه به جایگاه مهم «دیپلماسی اقتصادی» زمینه‌های گسترش مناسبات با سایر کشورها را فراهم نماید.

در همین خصوص به گفت‌و‌گو با غلامرضا ظریفیان، معاون وزیر علوم دولت اصلاحات پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
نمایندگان مجلس به منتخبان منتخب مردم اعتماد کردند و با رأی بالا به غیر از یک مورد آن هم دررابطه با وزیر نیرو به همه وزرای پیشنهادی روحانی اعتماد کردند. البته این اعتماد را نمی‌توان چک سفید تلقی کرد؛ چراکه نمایندگان مجلس به نمایندگی مردم وظیفه دارند مصالح ملی را در نظر داشته باشند. شما تا چه اندازه ضروری می‌دانید که دولت دوازدهم این اعتماد را قدر بداند و با تمام توان و انگیزه در راستای تحقق مطالبات مردم گام بردارد؟

منطق قضیه این است که وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم با ارائه برنامه‌های خود به نمایندگان مجلس، تعهد کردند که در راستای رفع مشکلات گام بردارند. نمایندگان مجلس نیز براساس این تعهدات به آن‌ها رأی دادند. به بیان دیگر می‌توان گفت کابینه دوازدهم با کسب رأی اعتماد عهدی را با نمایندگان بستند. اگر این عهد را با منطق مدنی مورد بررسی قرار دهیم، می‌توان گفت شفافیت و صداقت مهم‌ترین اصل یک جامعه مدنی است. از این رو وزرای محترم باید در راستای تحقق برنامه‌های وعده داده شده حرکت کنند چراکه به همین اعتبار اکثریت نمایندگان مجلس به وزرا رأی اعتماد دادند. این برنامه طبیعتاً باید کمک کند که جامعه ما طی چندین سال آینده بتواند مشکلات را سامان بخشد. در حال حاضر انسجام و همبستگی میان قوا و همچنین مردم را می‌توان به‌مثابه سکوی پرتابی به سوی آینده دانست.مردم در 29 اردیبهشت به خوبی نشان دادند که در مواقع مهم و سرنوشت‌ساز در صحنه حضور دارند؛ این حضور با اقتدار و اعتماد عمومی به دولت دوازدهم را می‌توان سرمایه اجتماعی عنوان کرد. این سرمایه اجتماعی می‌تواند سکوی پرتاب قوی برای حرکت به جلو باشد و از این پس شاهد وفاق و همبستگی جدی برای رفع مسائل کلان کشور خواهیم بود. در شرایط کنونی در جامعه با چالش‌ها و ابرچالش‌های بسیاری مواجه هستیم و باید گام‌هایی برداشته شود که گره‌های بزرگ توسعه پایدار در جامعه ما برداشته شود. اشتغال و مشکل بیکاری جوانان، آسیب‌های اجتماعی، حاشیه‌نشینی و همچنین نظام بانکی نابه‌سامان از جمله ابرچالش‌هایی هستند که به مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه تبدیل شده‌اند. به اعتقاد من این ابرچالش‌ها را باید با یک برنامه منسجم و عملیاتی جدی که توسط دولت و مجلس صورت می‌گیرد، رفع کرد. حقوق شهروندی نیز از جمله مسائل بسیار مهم جامعه ماست که باید در دولت دوازدهم مورد توجه قرار گیرد و زیبنده نیست که جامعه ما با خشونت‌های رفتاری مواجه باشد. رشد نزاع‌ها و طلاق‌ها که متأسفانه اکنون شاهدش هستیم، از جمله موضوعاتی است که باید سریع‌تر مورد بررسی قرار گیرند و چاره‌ای برای رفع آن‌ها اندیشیده شود. باید تلاش‌ها به سمتی پیش رود که نشاط به جامعه بازگردد. دولت باید با برنامه جدی و منسجم عهدی را که وزرا بر اساس آن تعهدات رأی اعتماد گرفته‌اند با واقعیات و امکانات موجود محقق کنند.

اعتماد قاطع مجلس به وزرای پیشنهادی دوازدهم نشان از آن دارد که نمایندگان مجلس سعی دارند دولت را در ادامه همان مسیر صحیح که همان خدمت به مردم است همراهی کنند. به نظر شما از این پس شاهد تعامل بیشتر مجلس و دولت در زمینه‌های مختلف خواهیم بود؟
مجلس در رأی اعتماد به وزرا سنگ‌تمام گذاشت و دولت نیز تلاش کرد که کابینه‌ای معرفی نماید که منجر به این اعتماد حداکثری شود. خوشبختانه تاکنون شاهد تعامل خوب میان مجلس و دولت بودیم که امیدوارم مجدانه پیگیری و این وفاق بیش از پیش تقویت شود. به نظر من رسانه‌ها، صاحب‌نظران و اندیشمندان و گروه‌های مرجع نیز باید این تعامل را به خواست ملی تبدیل کنند. حداقل در دو دوره ریاست‌جمهوری قبل از روحانی شاهد شکاف‌های جدی در عرصه‌ها و سطوح مختلف میان قوای حاکمیتی بودیم و نتیجه این شد که علی‌رغم دارا بودن سرمایه‌های عظیم و استثنایی، جامعه ما نتوانست از توسعه لازم برخوردار شود و به شدت آسیب دید و فاصله میان قوا بیشتر شد. هرچه شکاف و اختلافات بیشتر شود و توهمات جای واقعیت‌ها بنشیند و گفت‌و‌گو جای خود را به تنازع و اختلاف ‌دهد، دودش به چشم ملت ایران می‌رود. چراکه جامعه ما به اندازه کافی با مشکلات مواجه است و دیگر تاب مقاومت در برابر چینی مسائلی را ندارد. مجلس در عین حمایت از دولت باید نقش نظارتی خود را به خوبی ایفا کند و از اختلافات بی‌حاصل که نتیجه‌ای جز مأیوس شدن مردم و از بین رفتن سرمایه اجتماعی ندارد، دوری کند.

سفرای بسیاری از کشورها همچون کُره و ژاپن علاوه بر فعالیت‌های دیپلماتیک در راستای گسترش مناسبات اقتصادی نیز تلاش می‌کنند و همین امر موجب توسعه اقتصادی این کشورها شده است. دکتر ظریف نیز در جلسه دفاع از خود در مجلس شورای اسلامی بر این مهم تأکید کرد که اقتصاد را محور دیپلماسی قرار خواهد داد. شما ضرورت توجه به دیپلماسی اقتصادی را در دولت دوازدهم تا چه حد می‌دانید؟

پرواضح است که وزارت امور خارجه باید به سمت تغییر ساختار حرکت کند و معاونت سیاسی و معاونت اقتصادی را در کنار سایر معاونت‌ها قرار دهد. ایران در منطقه‌ای بسیار حساس و در عین حال غنی قرار گرفته است و جهان امروز به جوامعی همچون ایران نیاز دارد. محصولاتی در کشور تولید می‌کنیم که متأسفانه موفق نشدیم به فرآورده‌های بالادستی تبدیل کنیم و به شکل خام به فروش می‌رسد. وضعیت فروش نفت و مازاد آن نیز در کشور به‌گونه‌ا‌ی نیست که مشکل اشتغال را رفع نماید. از این رو باید از مزیت‌های بسیار خوب نسبی که در کشور وجود دارد، حداکثر استفاده را نماییم. علاوه بر این باید این نکته نیز را مورد توجه قرار دهیم که بسیاری از کشورها به ضرورت و نقش و جایگاه دیپلماسی اقتصادی پی برده‌اند اما متأسفانه این مهم در ایران مورد غفلت واقع شده است. این در حالی است که دستیابی به صلح پایدار بدون توجه به دیپلماسی اقتصادی ممکن نخواهد بود که این امر نقش مهم و حیاتی وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌های مرتبط را نشان می‌دهد. سفرای کشورمان باید در حین مأموریت خود در سایر کشورها در راستای گسترش مناسبات اقتصادی تلاش کنند و به نحوی بر دوسویه بودن امنیت سرمایه‌گذاری در ایران تأکید کنند. برکسی پوشیده نیست که خروج از رکود و رفع مشکلات اقتصادی به‌ویژه اشتغال در گروی افزایش مناسبات با سایر کشورهاست. به بیان دیگر می‌توان گفت در پیش گرفتن دیپلماسی فعال اقتصادی و پیوند با اقتصاد منطقه و جهان گره‌گشای بسیاری از مشکلات اقتصادی است و این رسالت مهمی است که وزارت امور خارجه باید مورد توجه ویژه قرار دهد.

خبرنگار: آرزو قادری

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.