بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/05
شماره 2455 - تاریخ 1403/02/05
آخرین اخبار
تلاش برای ارتقاء همکاری های حداکثری شرکای اجتماعی حوزه سلامت
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۶ تهران با قوت ادامه دارد
تلاش برای بهبود وضعیت ترافیک در پهنه مرکزی تهران
رونمایی از تمثال جدید سردار شهید احمد کاظمی در منطقه ۱۹
زیرگذر بزرگراه خلیج فارس به روستای پلایین با اقدامات ترافیکی ایمن سازی شد
ورودی بناهای تجاری غیر مجاز در منطقه 19 با استقرار نیوجرسی مسدود شد
دریاچه بوستان شقایق منطقه 19مجهز به محل تفریحی و فراغتی می شود
به صدا در آمدن زنگ هفته سلامت در مدارس منطقه ۱۶
شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزاد راه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
مرمت و تعویض ۴۵ گاردریل‌ در بزرگراه امام رضا (ع)
کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاههای زنجیره‌ای شهروند
احیا آسفالت مدرسه شهید ناظم در ناحیه۶
هم اندیشی و اجرایی نمودن تصمیمات لازم به منظور بهبود وضعیت جمع آوری زباله در ناحیه۷
اجرای ۸۰ هزار متر خط کشی محوری در سال ۱۴۰۳ در منطقه ۲۱
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
نشست تخصصی مباحث ترافیکی در شمال شرق شهر
تور گردشگری افراد دارای معلولیت
پاکسازی چهره منطقه ۴ از حضور زباله گردها
جمع‌آوری ۵۰۰ کیلو زباله از محوطه ایستگاه‌ها
پروژه بوستان محله جوادیه از مرز پیشرفت ۹۰٪ عبور کرد
تحقق دو برابری اخذ سند برای املاک فاقد سند در بافت فرسوده نسبت به برنامه چهارم توسعه
توجه ویژه مدیریت شهری به حمل و نقل عمومی
پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک درمنطقه٢ تهران
محلات طرشت و شریف صاحب خانه محیط زیست شدند
برپایی ایستگاه های حال خوب سلامت در معابر منطقه2
آغاز عملیات نرده‌گذاری رفیوژ میانی شهید محلاتی
برگزاری آیین تجلیل از متولیان ورزش زورخانه ای و پهلوانی در منطقه ۱۲
پایانه‌های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ تجهیز می شوند
جلب مشارکت حداکثری شهروندان در اجرای برنامه های دوستدار محیط زیست در منطقه22
سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
موشک «فالکون ۹» یک رکورد جدید را ثبت کرد
حق پخش تلویزیونی سرخابی‌ها را به سرانجام می‌رسانیم/ دریافت ۱۱۰ همت مالیات از ابربدهکاران
توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارد/خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
اجرای عملیات طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی درنواحی شش‌گانه منطقه٦ تهران
ارتقاء سطح دانش و اشاعه فرهنگ گیاه‌ پروری بین اقشار مختلف
تجهیز و آغاز فعالیت دبیرخانه کانون های اجتماع محور در منطقه ۲۱
برگزاری ششمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه تکریم با مسئولین تکریم ارباب رجوع مناطق ۲۲ گانه در منطقه ۲۱
حال خوش شهروندان منطقه ۴ در هفته سلامت
طرح ارزشمند "کوک چهارم"
ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در محلات منطقه 13
معرفی پروژه مرمت و بهسازی ساختمان شهرداری منطقه۱۳ در دومین نشست احیا گران بافت تاریخی تهران
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
پاکسازی مستمر زمین های بایر و قطعات خالی سطح ناحیه۳
آماده باش عوامل خدمات شهری در منطقه ۵
در روز جهانی زمین پاک رود دره کن از زباله‌ها پاکسازی شد
افزایش ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در منطقه ۲۲
کاشت یک صد درختچه در بوستان های منطقه 17
هفته سلامت در منطقه ۱۷
کد خبر: 185888 | تاریخ : ۱۳۹۸/۱/۲۸ - 18:15
خودروسازان قیمت تولیدات شان را به حاشیه بازار نزدیک کنند
مدیرعامل سابق سایپا در گفت‌و‌گو با نوآوران تأکید کرد:

خودروسازان قیمت تولیدات شان را به حاشیه بازار نزدیک کنند

آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- یکی از سیاست های اشتباهی که دولت در سال گذشته انجام داد، قیمتگذاری دستوری خودرو بود. در شرایطی که خودروسازان با هزینه های بالای تولید مواجه بودند، اما دولت سعی کرد تا با بخشنامه و ابلاغیه به صورت دستوری اقدام به پایین نگه داشتن خودرو کند که نهایتاً این سیاست موفقیت آمیز نبود و منجر به این شد که قیمت ها در اواخر سال گذشته حتی به صورت ساعتی افزایش را تجربه کنند. به جای پایین نگه داشتن دستوری قیمت ها در بازار خودرو باید دولت با ارائه تسهیلات و یا تامین ارز موردنیاز برای واردات برخی قطعات اولیه موردنیاز تولید خودرو اقدام به حمایت از خودروسازان و تقویت بنیه اقتصادی آن ها کنند تا این صنعت مهم در کشور ورشکسته نشود. 

در همین خصوص به گفت‌و‌گو با سعید مدنی، مدیرعامل سابق سایپا پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می شود.

 

* بازار خودرو سال جدید را با بی رمقی آغاز کرد و اخبار ضد و نقیضی درخصوص قیمت ها در این بازار مطرح می شود. به نظر شما در سال جدید بازار خودرو چه شرایطی خواهد داشت؟ آیا مثل سال گذشته شاهد افزایش ساعتی نرخ خودروها خواهیم بود؟

بی رمقی بازار خودرو طی روزهای اخیر ناشی از تعطیلات نوروز و تحت تاثیر قرار گرفتن تعطیلی بازار است. به طور معمول در ابتدای سال نیز همواره شاهد کاهش تقاضا برای خرید خودرو بوده‌ایم. به نظر من در سال جدید با توجه به تصمیماتی که برای کمک به خودروسازان و افزایش تولیدات شان اتخاذ شد پیش بینی می شود که تا حدی شرایط به نحوی بهبود یابد که میزان تولید بیش از سال گذشته اتفاق بیافتد. بخش عمده ای تولیدات خودرو در سال 98 به تعهدات قبلی تخصیص خواهد یافت، اما چون بسیاری از تعهدات قبلی قرار بود با قیمت های قبلی انجام شود به طبع تولیدکنندگان با مشکل نقدینگی مواجه خواهند شد و بخشی از تولیدات شان نیز با مجوز وزارت صنعت به احتمال زیاد با قیمت بازار آزاد عرضه خواهند کرد. قیمت خودرو نیز در بازار تابعی از عرضه و تقاضا خواهد بود. زمانی که قیمت خودرو ثابت نگه داشته شود و تابع بازار نباشد با جهش کوچکی که به دلیل تقاضا در بازار اتفاق می افتد اختلاف قیمت میان کارخانه و قیمت بازار ایجاد می شود. این تفاوت قیمت که گاهی تا 50 درصد است موجب می شود که سرمایه های سرگردان و دلال ها وارد بازار شوند و به محض این که خودروساز درواقع آغاز به ثبت نام برای فروش می کند سرمایه های سرگردان برای پیش فروش می روند و این فاصله میان قیمت بازار و کارخانه عمیق تر می شود. در چنین شرایطی بهترین اقدام ممکن این است که خودروسازان مجاز باشند تا به قیمت روزی که خودرو در بازار وجود اقدام به فروش کنند. معمولاً در هنگام پیش‌فروش خودرو از یک سو صرفاً مصرف‌کنندگان واقعی وارد بازار می‌شوند و از دیگر سو نیز عده ای واسطه و سودجو به امید فروش خودرو پس از تحویل به قیمت های بسیار بالا اقدام به پیش فروش می کنند. به نظر من بهتر است که خودروسازان قیمت ها را به حاشیه بازار نزدیک کنند تا به این ترتیب سود اصلی نصیب آن ها شود نه دلالان.

 

* تصور می کنید که تقاضا نسبت به خرید خودرو در سال 98 چگونه باشد؟

به نظر من در سال 98 قیمت خودرو از حدی که سال 97 در اوج بود بیشتر شود؛ چراکه دیگر توان خرید وجود ندارد. اگر قیمت ها همچون سال قبل افزایش یابد طبیعی است که تقاضا نیز به شدت افت خواهد کرد، اما اگر شاهد ثبات و آرامش در بازار باشیم می توان گفت این بازار در شرایط رونق قرار خواهد گرفت.

 

* در برخی اخبار به نقل از دبیر انجمن خودروسازان این موضوع طرح شد که 20 هزار میلیارد تومان در سال گذشته خودروسازان زیان دیدند. اگر این روند امسال نیز تکرار شود دیگر انگیزه ای برای ادامه فعالیت خودروسازان باقی می ماند؟ در چنین شرایطی دولت چگونه می تواند به این صنعت داخلی کمک کند؟

 در سال 98 مجدد باید دولت حمایت هایی را از خودروسازان داشته باشد. در حقیقت باید دولت یارانه را برای تولید خودرو به خودروسازان بدهد تا ادامه فعالیت برای آن ها تبدیل به زیان نشود. قانوناً در هر زمینه ای که دولت وارد می شود و اقدام به قیمتگذاری می‌کند باید حتما سیاست هایی را نیز در نظر بگیرد تا مابه التفاوت قیمت فروش منهای قیمت تمام شده به اضافه سود را به خودروساز پرداخت کند؛ به این معنا که اگر خودرویی تولید می شود و دولت تعیین می کند که باید به قیمت کمتر از تولیدشده به فروش برسد باید این رقم به خودروساز در قالب یارانه پرداخت شود. خودروسازان متاسفانه طی سال های اخیر برای تامین هزینه های مالی شان اقدام به ارائه تسهیلات بانکی کردند و اکنون نیز که با مشکل نقدینگی مواجه اند هزینه های بالایی را متحمل شده اند و تبدیل به زیان شده است. به نظر من بهترین راهی که اکنون وجود دارد این است که خودروسازان در حاشیه بازار و با همان قیمت ها اقدام به فروش کنند. در حال حاضر به قدری بنیه مالی خودروسازان ضعیف شده است باید کمک های نقدی دولت را داشته باشند تا با افزایش تولید موجبات بالا رفتن تقاضا و همچنین بهبود کیفیت را فراهم کنند. حمایت های نقدی از خودروسازان باید ادامه دار باشد تا به این ترتیب در سال رونق تولید بتوانیم در راستای تحقق این مهم موفق باشیم.  

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.