کد خبر : 185888 تاریخ : ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۸ فروردين - 18:15
مدیرعامل سابق سایپا در گفت‌و‌گو با نوآوران تأکید کرد: خودروسازان قیمت تولیدات شان را به حاشیه بازار نزدیک کنند آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- یکی از سیاست های اشتباهی که دولت در سال گذشته انجام داد، قیمتگذاری دستوری خودرو بود. در شرایطی که خودروسازان با هزینه های بالای تولید مواجه بودند، اما دولت سعی کرد تا با بخشنامه و ابلاغیه به صورت دستوری اقدام به پایین نگه داشتن خودرو کند که نهایتاً این سیاست موفقیت آمیز نبود و منجر به این شد که قیمت ها در اواخر سال گذشته حتی به صورت ساعتی افزایش را تجربه کنند. به جای پایین نگه داشتن دستوری قیمت ها در بازار خودرو باید دولت با ارائه تسهیلات و یا تامین ارز موردنیاز برای واردات برخی قطعات اولیه موردنیاز تولید خودرو اقدام به حمایت از خودروسازان و تقویت بنیه اقتصادی آن ها کنند تا این صنعت مهم در کشور ورشکسته نشود. 

در همین خصوص به گفت‌و‌گو با سعید مدنی، مدیرعامل سابق سایپا پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می شود.

 

* بازار خودرو سال جدید را با بی رمقی آغاز کرد و اخبار ضد و نقیضی درخصوص قیمت ها در این بازار مطرح می شود. به نظر شما در سال جدید بازار خودرو چه شرایطی خواهد داشت؟ آیا مثل سال گذشته شاهد افزایش ساعتی نرخ خودروها خواهیم بود؟

بی رمقی بازار خودرو طی روزهای اخیر ناشی از تعطیلات نوروز و تحت تاثیر قرار گرفتن تعطیلی بازار است. به طور معمول در ابتدای سال نیز همواره شاهد کاهش تقاضا برای خرید خودرو بوده‌ایم. به نظر من در سال جدید با توجه به تصمیماتی که برای کمک به خودروسازان و افزایش تولیدات شان اتخاذ شد پیش بینی می شود که تا حدی شرایط به نحوی بهبود یابد که میزان تولید بیش از سال گذشته اتفاق بیافتد. بخش عمده ای تولیدات خودرو در سال 98 به تعهدات قبلی تخصیص خواهد یافت، اما چون بسیاری از تعهدات قبلی قرار بود با قیمت های قبلی انجام شود به طبع تولیدکنندگان با مشکل نقدینگی مواجه خواهند شد و بخشی از تولیدات شان نیز با مجوز وزارت صنعت به احتمال زیاد با قیمت بازار آزاد عرضه خواهند کرد. قیمت خودرو نیز در بازار تابعی از عرضه و تقاضا خواهد بود. زمانی که قیمت خودرو ثابت نگه داشته شود و تابع بازار نباشد با جهش کوچکی که به دلیل تقاضا در بازار اتفاق می افتد اختلاف قیمت میان کارخانه و قیمت بازار ایجاد می شود. این تفاوت قیمت که گاهی تا 50 درصد است موجب می شود که سرمایه های سرگردان و دلال ها وارد بازار شوند و به محض این که خودروساز درواقع آغاز به ثبت نام برای فروش می کند سرمایه های سرگردان برای پیش فروش می روند و این فاصله میان قیمت بازار و کارخانه عمیق تر می شود. در چنین شرایطی بهترین اقدام ممکن این است که خودروسازان مجاز باشند تا به قیمت روزی که خودرو در بازار وجود اقدام به فروش کنند. معمولاً در هنگام پیش‌فروش خودرو از یک سو صرفاً مصرف‌کنندگان واقعی وارد بازار می‌شوند و از دیگر سو نیز عده ای واسطه و سودجو به امید فروش خودرو پس از تحویل به قیمت های بسیار بالا اقدام به پیش فروش می کنند. به نظر من بهتر است که خودروسازان قیمت ها را به حاشیه بازار نزدیک کنند تا به این ترتیب سود اصلی نصیب آن ها شود نه دلالان.

 

* تصور می کنید که تقاضا نسبت به خرید خودرو در سال 98 چگونه باشد؟

به نظر من در سال 98 قیمت خودرو از حدی که سال 97 در اوج بود بیشتر شود؛ چراکه دیگر توان خرید وجود ندارد. اگر قیمت ها همچون سال قبل افزایش یابد طبیعی است که تقاضا نیز به شدت افت خواهد کرد، اما اگر شاهد ثبات و آرامش در بازار باشیم می توان گفت این بازار در شرایط رونق قرار خواهد گرفت.

 

* در برخی اخبار به نقل از دبیر انجمن خودروسازان این موضوع طرح شد که 20 هزار میلیارد تومان در سال گذشته خودروسازان زیان دیدند. اگر این روند امسال نیز تکرار شود دیگر انگیزه ای برای ادامه فعالیت خودروسازان باقی می ماند؟ در چنین شرایطی دولت چگونه می تواند به این صنعت داخلی کمک کند؟

 در سال 98 مجدد باید دولت حمایت هایی را از خودروسازان داشته باشد. در حقیقت باید دولت یارانه را برای تولید خودرو به خودروسازان بدهد تا ادامه فعالیت برای آن ها تبدیل به زیان نشود. قانوناً در هر زمینه ای که دولت وارد می شود و اقدام به قیمتگذاری می‌کند باید حتما سیاست هایی را نیز در نظر بگیرد تا مابه التفاوت قیمت فروش منهای قیمت تمام شده به اضافه سود را به خودروساز پرداخت کند؛ به این معنا که اگر خودرویی تولید می شود و دولت تعیین می کند که باید به قیمت کمتر از تولیدشده به فروش برسد باید این رقم به خودروساز در قالب یارانه پرداخت شود. خودروسازان متاسفانه طی سال های اخیر برای تامین هزینه های مالی شان اقدام به ارائه تسهیلات بانکی کردند و اکنون نیز که با مشکل نقدینگی مواجه اند هزینه های بالایی را متحمل شده اند و تبدیل به زیان شده است. به نظر من بهترین راهی که اکنون وجود دارد این است که خودروسازان در حاشیه بازار و با همان قیمت ها اقدام به فروش کنند. در حال حاضر به قدری بنیه مالی خودروسازان ضعیف شده است باید کمک های نقدی دولت را داشته باشند تا با افزایش تولید موجبات بالا رفتن تقاضا و همچنین بهبود کیفیت را فراهم کنند. حمایت های نقدی از خودروسازان باید ادامه دار باشد تا به این ترتیب در سال رونق تولید بتوانیم در راستای تحقق این مهم موفق باشیم.