نوآوران آنلاین- یکی از مشکلات مهم شهرداری تهران هزینههای بالای آن است که همین سبب اخذ عوارض بیشتر از شهروندان میشود. بسیاری معتقدند، شهرداری باید علاوه بر تلاش برای کسب درآمدهای پایدار، هزینههای خود را کاهش دهد تا مجبور نباشد، بار آن هزینهها را از طریق افزایش عوارض روی دوش شهروندان بگذارد، این در حالی است که به گفته برخی، در لایحه بودجه ۹۸ شهرداری بعضی ردیفهای هزینهای مبهم و کلی تنظیم شدهاند و درصورتی که محاسبات آنها دقیقتر باشد، میتوان شهر را با هزینه کمتری اداره کرد.
بهاره آروین (رییس کمیته شفافیت شورای شهر تهران) در گفتوگو با ایلنا با تاکید بر اینکه لایحه بودجه 98 شهرداری نقاط ضعفی دارد که باید درصدد رفع در سالهای آتی برآییم، گفت: یکی از مهمترین نقاط ضعف این است که ردیفهای هزینهای در مورد اینکه دقیقا چه کاری به چه میزان و با چه کیفیتی انجام میشود، شفاف و مشخص نیستند. البته امسال واحدهای انجام کار ذکر شده، اما این واحدها دقیق نیستند و مشخص نیست چگونه اندازهگیری میشوند و کیفیت مورد انتظار آنها چیست؟
وی تصریح کرد: ردیفهای هزینهای که بعضا تکراری و مبهم هستند و نمیدانیم، ذیل آنها دقیقا چه کاری انجام میشود، بزرگترین مساله بودجه است که باید حل شود.
او تاکید کرد: همچنین گزارش عملکرد بودجه باید به سمتی برود که به صورت برخط و آنلاین برای نهاد شورا قابل ردیابی باشد. کمیته تخصیص حتما باید جای خود را پیدا کند؛ چراکه الان بعضا هم مبادله موافقتنامهها و هم ابلاغ لایحه بودجه با تاخیر انجام میشود و این باعث میشود، اداره کل مالی بهصورت علیالحساب به واحدها پرداخت کند؛ بدون اینکه بداند این پرداخت روی چه ردیف بودجهای قرار است، بنشیند.
حبیبزاده (رییس کمیته عمران شورای شهر تهران) در گفتوگو با ایلنا در این زمینه گفت: من در مورد پروژههای عمرانی این را میدانم که عدد هزینهکرد هر پروژه و کاری که باید برای آن انجام شود، در لایحه بودجه مشخص است. هر پروژه یک برآورد اولیه دارد که براساس آن با پیمانکار قرارداد منعقد شده است.
وی با بیان اینکه پیمانکار میتواند براساس شرایط عمومی و اختصاصی پیمان، با هماهنگی کارفرما تغییراتی در قرارداد ایجاد کند، گفت: در مواردی که مشکلی وجود دارد، شورایی تحت عنوان شورای فنی در شهرداری داریم که من هم در آن عضو هستم. پیشنهاداتی به این شورا میآید و ما در مورد صورت وضعیتهایی که ابهام دارند یا ارقام آنها به صورت دقیق مشخص نیست، اظهار نظر میکنیم.
رییس کمیته عمران شورای شهر تهران افزود: در ارتباط با پروژههایی که نام و مکان آنها مشخص است، در حوزه عمرانی میتوان گفت بودجه شفاف است؛ البته به جز موضوعاتی مثل آسفالت. برای موضوع آسفالت نرمافزاری طراحی شده که البته مدتی است، کار آن متوقف شده است. از طریق نرمافزار یادشده یا نرمافزارهای مشابه امکان رصد وجود دارد و خرابیهای آسفالت به صورت دقیق و با لوکیشن گزارش میشوند. البته باید دقت و پایش بیشتری در نحوه مصرف آسفالت صورت گیرد که با راهاندازی مجدد نرمافزار پایش، مراقبت بیشتری خواهیم کرد.
حبیبزاده گفت: در مجموع در پروژههای عمرانی با مشکل ویژهای مواجه نیستیم و اگر هم مشکلی وجود داشته باشد، در شورای فنی که علاوه بر نماینده شورای شهر، چند کارشناس خبره نیز در آن حضور دارند، درخصوص مشکل تصمیمگیری خواهد شد.
وی تاکید کرد: جزئیات پروژهها در قراردادهای فیمابین شهرداری با پیمانکاران میآید و دلیلی ندارد، در لایحه بودجه بیاید. در این قراردادها مسائلی مثل نوع مصالح، نوع اجرا و ... مطرح میشود.
رییس کمیته عمران شورای شهر یادآور شد: در مورد حوزه عمرانی کار بر این منوال است و از حوزههای دیگر اطلاعی ندارم.
حسن خلیلآبادی (عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران) نیز در گفتوگو با خبرنگار ایلنا گفت: ممکن است منابع درآمدی بودجه به طور کامل محقق نشود، اما ردیفهای هزینهای را به صورت مبهم نمینویسند.
خلیلآبادی با بیان اینکه البته اینگونه نیست که ریال به ریال همه جزئیات در بودجه ذکر شده باشد، عنوان کرد: به طور مثال به حوزه آسیبهای اجتماعی بودجهای اختصاص داده شده و ذیل آن تعیین شده که حوزه زنان بیسرپرست یا سایر حوزهها چقدر بودجه دارند. همچنین ذیل سرفصل کمک به زنان بیسرپرست مشخص شده هر کدام از مراکز فرهنگی چقدر بودجه دارد. یا در بخش بودجه سازمان ورزش بودجهای در نظر گرفته شده و مثلا گفته شده فلان مبلغ مربوط به چمن مصنوعی است.
این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: برخی میگویند بودجه به شکلی که ما مینویسیم منسوخ شده و بودجه باید عملیاتی شود؛ یعنی مبلغی را به جایی دهیم که در مقابلش خدماتی را به صورت قطعی ارائه کند. در کشور ما این موضوع هنوز نهادینه نشده است. سیستم بودجهریزی ما باید تغییر کند تا نگاه خانم آروین محقق شود. درواقع ما به یک نگاه جدید به بودجهریزی نیاز داریم.
خلیلآبادی تاکید کرد: در روال فعلی بودجهریزی ما روندی را که در سالهای پیش بوده ادامه دادهایم. ضمنا به صورت کلی به جایی بودجه ندادهایم.
سید محمود میرلوحی (رییس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران) در گفتوگو با ایلنا گفت: باید به مرحلهای برسیم که همه منابع درآمدی که احصا میکنیم، بدون دست خوردن به خزانه بیاید و بعد پس از معلوم شدن اولویتها تخصیص یابد.
وی افزود: هنوز هم ردیفهای غیرشفاف در بخش درآمدی داریم و آنگونه که باید، منابع درآمدیمان از مناطق محقق نمیشود. البته خزانهداری واحد تشکیل شده اما هنوز هم در این زمینه ضعف داریم. حدود ۷۵۰ هزار متر مربع فضای تجاری، رستوران و دکه در پارکهای خود داریم، اما این منابع در بودجه دیده نمیشود. در حوزه پسماند اصلا منابع درآمدی دیده نمیشد و اکنون در حال رشد در این زمینه هستیم.
یکی از مشکلات مهم شهرداری تهران هزینههای بالای آن است که همین سبب اخذ عوارض بیشتر از شهروندان میشود. بسیاری معتقدند، شهرداری باید علاوه بر تلاش برای کسب درآمدهای پایدار، هزینههای خود را کاهش دهد تا مجبور نباشد، بار آن هزینهها را از طریق افزایش عوارض روی دوش شهروندان بگذارد، این در حالی است که به گفته برخی، در لایحه بودجه ۹۸ شهرداری بعضی ردیفهای هزینهای مبهم و کلی تنظیم شدهاند و درصورتی که محاسبات آنها دقیقتر باشد، میتوان شهر را با هزینه کمتری اداره کرد.
بهاره آروین (رییس کمیته شفافیت شورای شهر تهران) در گفتوگو با ایلنا با تاکید بر اینکه لایحه بودجه 98 شهرداری نقاط ضعفی دارد که باید درصدد رفع در سالهای آتی برآییم، گفت: یکی از مهمترین نقاط ضعف این است که ردیفهای هزینهای در مورد اینکه دقیقا چه کاری به چه میزان و با چه کیفیتی انجام میشود، شفاف و مشخص نیستند. البته امسال واحدهای انجام کار ذکر شده، اما این واحدها دقیق نیستند و مشخص نیست چگونه اندازهگیری میشوند و کیفیت مورد انتظار آنها چیست؟
وی تصریح کرد: ردیفهای هزینهای که بعضا تکراری و مبهم هستند و نمیدانیم، ذیل آنها دقیقا چه کاری انجام میشود، بزرگترین مساله بودجه است که باید حل شود.
او تاکید کرد: همچنین گزارش عملکرد بودجه باید به سمتی برود که به صورت برخط و آنلاین برای نهاد شورا قابل ردیابی باشد. کمیته تخصیص حتما باید جای خود را پیدا کند؛ چراکه الان بعضا هم مبادله موافقتنامهها و هم ابلاغ لایحه بودجه با تاخیر انجام میشود و این باعث میشود، اداره کل مالی بهصورت علیالحساب به واحدها پرداخت کند؛ بدون اینکه بداند این پرداخت روی چه ردیف بودجهای قرار است، بنشیند.
حبیبزاده (رییس کمیته عمران شورای شهر تهران) در گفتوگو با ایلنا در این زمینه گفت: من در مورد پروژههای عمرانی این را میدانم که عدد هزینهکرد هر پروژه و کاری که باید برای آن انجام شود، در لایحه بودجه مشخص است. هر پروژه یک برآورد اولیه دارد که براساس آن با پیمانکار قرارداد منعقد شده است.
وی با بیان اینکه پیمانکار میتواند براساس شرایط عمومی و اختصاصی پیمان، با هماهنگی کارفرما تغییراتی در قرارداد ایجاد کند، گفت: در مواردی که مشکلی وجود دارد، شورایی تحت عنوان شورای فنی در شهرداری داریم که من هم در آن عضو هستم. پیشنهاداتی به این شورا میآید و ما در مورد صورت وضعیتهایی که ابهام دارند یا ارقام آنها به صورت دقیق مشخص نیست، اظهار نظر میکنیم.
رییس کمیته عمران شورای شهر تهران افزود: در ارتباط با پروژههایی که نام و مکان آنها مشخص است، در حوزه عمرانی میتوان گفت بودجه شفاف است؛ البته به جز موضوعاتی مثل آسفالت. برای موضوع آسفالت نرمافزاری طراحی شده که البته مدتی است، کار آن متوقف شده است. از طریق نرمافزار یادشده یا نرمافزارهای مشابه امکان رصد وجود دارد و خرابیهای آسفالت به صورت دقیق و با لوکیشن گزارش میشوند. البته باید دقت و پایش بیشتری در نحوه مصرف آسفالت صورت گیرد که با راهاندازی مجدد نرمافزار پایش، مراقبت بیشتری خواهیم کرد.
حبیبزاده گفت: در مجموع در پروژههای عمرانی با مشکل ویژهای مواجه نیستیم و اگر هم مشکلی وجود داشته باشد، در شورای فنی که علاوه بر نماینده شورای شهر، چند کارشناس خبره نیز در آن حضور دارند، درخصوص مشکل تصمیمگیری خواهد شد.
وی تاکید کرد: جزئیات پروژهها در قراردادهای فیمابین شهرداری با پیمانکاران میآید و دلیلی ندارد، در لایحه بودجه بیاید. در این قراردادها مسائلی مثل نوع مصالح، نوع اجرا و ... مطرح میشود.
رییس کمیته عمران شورای شهر یادآور شد: در مورد حوزه عمرانی کار بر این منوال است و از حوزههای دیگر اطلاعی ندارم.
حسن خلیلآبادی (عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران) نیز در گفتوگو با خبرنگار ایلنا گفت: ممکن است منابع درآمدی بودجه به طور کامل محقق نشود، اما ردیفهای هزینهای را به صورت مبهم نمینویسند.
خلیلآبادی با بیان اینکه البته اینگونه نیست که ریال به ریال همه جزئیات در بودجه ذکر شده باشد، عنوان کرد: به طور مثال به حوزه آسیبهای اجتماعی بودجهای اختصاص داده شده و ذیل آن تعیین شده که حوزه زنان بیسرپرست یا سایر حوزهها چقدر بودجه دارند. همچنین ذیل سرفصل کمک به زنان بیسرپرست مشخص شده هر کدام از مراکز فرهنگی چقدر بودجه دارد. یا در بخش بودجه سازمان ورزش بودجهای در نظر گرفته شده و مثلا گفته شده فلان مبلغ مربوط به چمن مصنوعی است.
این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: برخی میگویند بودجه به شکلی که ما مینویسیم منسوخ شده و بودجه باید عملیاتی شود؛ یعنی مبلغی را به جایی دهیم که در مقابلش خدماتی را به صورت قطعی ارائه کند. در کشور ما این موضوع هنوز نهادینه نشده است. سیستم بودجهریزی ما باید تغییر کند تا نگاه خانم آروین محقق شود. درواقع ما به یک نگاه جدید به بودجهریزی نیاز داریم.
خلیلآبادی تاکید کرد: در روال فعلی بودجهریزی ما روندی را که در سالهای پیش بوده ادامه دادهایم. ضمنا به صورت کلی به جایی بودجه ندادهایم.
سید محمود میرلوحی (رییس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران) در گفتوگو با ایلنا گفت: باید به مرحلهای برسیم که همه منابع درآمدی که احصا میکنیم، بدون دست خوردن به خزانه بیاید و بعد پس از معلوم شدن اولویتها تخصیص یابد.
وی افزود: هنوز هم ردیفهای غیرشفاف در بخش درآمدی داریم و آنگونه که باید، منابع درآمدیمان از مناطق محقق نمیشود. البته خزانهداری واحد تشکیل شده اما هنوز هم در این زمینه ضعف داریم. حدود ۷۵۰ هزار متر مربع فضای تجاری، رستوران و دکه در پارکهای خود داریم، اما این منابع در بودجه دیده نمیشود. در حوزه پسماند اصلا منابع درآمدی دیده نمیشد و اکنون در حال رشد در این زمینه هستیم.