بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/08
شماره 2456 - تاریخ 1403/02/08
آخرین اخبار
پوستر نوزدهمین دوره اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم رونمایی شد
بازپیرایی فضای سبز و کاشت بیش از 500 اصله درخت در 5 محور منطقه 19
محور شریانی بزرگراه آزادگان در محدوده منطقه 19جان تازه ای گرفت
اجرای طرح «کوچه به کوچه خدمت» در محلات منطقه ۱۹
نظارت های ستادی نواحی منطقه ۱۹ در سال جدید با بازدید از محور ویژه در ناحیه ۲ آغاز شد
اجرای طرح آراستگی"خونه به خونه" درمحدوده نواحی شش‌گانه منطقه ٦ تهران
پاتک شهرداری منطقه٦ تهران برای جلوگیری از حمله سفیدبالک‌ها
پروژه بوستان محله جوادیه از مرز پیشرفت ۹۰٪ عبور کرد
بهره‌گیری از ظرفیت شوراهای در تحقق شعار سال
هوای پاک،مسئول پاسخگو، شهروند مسئول
پاکسازی ۷۰ هزار متر مربع زمین های بایر در منطقه ۲۱
اجرای ۶ هزار و ۲۵۰ مترطول عملیات آبرسانی در منطقه ۲۱
برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی و رویداد مثبت ۱۰۰ در بوستان بزرگ ولایت
واردات ۱.۸ میلیارد دلاری طلا برای رفع تعهدات ارزی
سیدصالحی: نکونام کار بزرگی کرد/ تیمی موفق می‌شود که میانه زمین را تصاحب کند
ارائه حوزه های چهارگانه همکاری های معدنی ایران و آفریقا
رشد 16.3 درصدی تولید فولاد خام ایران
حیات در فلات مرکزی با اجرای خط یک پروژه انتقال آب خلیج فارس
امکان مشارکت سودآور مردم در بخش معدن فراهم می شود
افتتاح خانه بهداشت کارگری در محل طرح فولاد سازی قروه
رعایت الزامات حوزه HSE همگام با روند توسعه، در اولویت ایمیدرو قرار گیرد
پوستر نوزدهمین دوره اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم رونمایی شد
هوش مصنوعی آرتروز زانو را ۸ سال زودتر پیش‌بینی می‌کند
هوش مصنوعی آرتروز زانو را ۸ سال زودتر پیش‌بینی می‌کند
اظهارات ضد و نقیض درباره یک مهمان‌ ویژه
آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان
کدام کشورها بیشترین حاجی را دارند؟
قالیباف: مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد از افراد جامعه را شامل می‌شود
عملکرد سه ماهه ۱۲ صندوق بخشی فعال در بازار سرمایه با صدرنشینی "سمان"
عملکرد سه ماهه ۱۲ صندوق بخشی فعال در بازار سرمایه با صدرنشینی "سمان"
پذیره نویسی ۲۰۰ میلیارد تومانی اوراق مرابحه "سیرنگ" با نرخ سود ۲۳ درصدی
پذیره نویسی ۲۰۰ میلیارد تومانی اوراق مرابحه "سیرنگ" با نرخ سود ۲۳ درصدی
بزرگداشت شهدای مدافع سلامت در قطعه 50 گلزار شهدای بهشت زهرا (س)
جلب مشارکت مردمی در پشتیبانی و مراقبت از طرح ساماندهی آسیب های اجتماعی
سیمای شبانه 7 بوستان منطقه 19 با اصلاح و تعمیر ۱۷۷ شعله از ابتدای سال روشن تر شد
نصب سازه پرتابل فرهنگی درجوار اماکن مذهبی وکانون تجمعات مردمی
ارزیابی امکانات، تجهیزات و ملزومات نگهداشت فضای سبز منطقه ٦ تهران
جمع آوری تابلوهای غیرمجاز از سطح منطقه۵
از ساماندهی کیوسک‌های مطبوعاتی تا اصناف و مشاغل مزاحم
اهمیت فرهنگ‌سازی در ارتقای مسئولیت اجتماعی حفظ محیط زیست
برگزاری همایش "پیاده روی خانوادگی " در بوستان جنگلی سرخه حصار
افتتاح اولین دبیرخانه کانون نوجوانان منطقه 13
تحکیم بستر آسفالت بزرگراه آزادگان و تعریض و ایمن‌سازی کندروی شرقی این بزرگراه در تقاطع با بزرگراه شهید لشگری
ایمن سازی و زیباسازی ۵۲ دستگاه پل عابر پیاده در منطقه ۲۱
بازرسی کارشناسان اداره HSE از سطح نواحی
اجرای عملیات رنگ آمیزی المان های بوستانی - عمرانی و ترافیکی در بوستان جنگلی یاس فاطمی
بازدید وزیر کشور از پروژه های سازمان نوسازی شهر تهران
با همکاری شهرداری تهران بسته‌های ویژه نوسازی بافت فرسوده تدوین می شود
برگزاری آیین افتتاحیه زورخانه ده ونک با حضور مسئولان شهری پایتخت و پیشکسوتان ورزش باستانی
از احداث بیمارستان جدید در منطقه تا منتقل شدن خط راه آهن تهران-اهواز
اجرای طرح همیاران آرامش در منطقه۲۲
آغاز بکار نخستین خانه خلاقیت و نوآوری در منطقه ۲۲ تهران
کد خبر: 183382 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۲/۳ - 18:14
باز پس‌گیری تهران از خودروها با «TOD»

باز پس‌گیری تهران از خودروها با «TOD»

TOD یا همان " توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی" در چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است، بگونه ای که این رویکرد مهم در امر برنامه ریزی شهری در سال‌های اخیر وارد شده و حتی در برنامه‌های شهردار تهران و سند پنج ساله سوم شهرداری نیز به اجرای آن تاکید شده است و مسئولین کم و بیش، رفته رفته به اهمیت آن پی بردند.

نوآوران آنلاین- کارشناسان معتقدند که گره کور معضل آلودگی هوا، آلودگی بصری، آلودگی صوتی که رفع آن به عنوان اصلی‌ترین مطالبه مردم نیز هست، با TOD امکان پذیر است و نه تنها این مشکلات رفع می‌شود بلکه با اجرای طرح توسعه شهر آن هم مبتنی بر حمل و نقل عمومی، افزایش ایمنی تردد عابرین، افزایش امنیت تردد، پایین آمدن هزینه‌های خانوار ناشی از حمل و نقل، توازن بخش به توسعه‌های شهری، متعادل کننده نظام کاربری، ترویج پیاده مداری و.... را نیز شاهد خواهیم بود.

با این حال برخی کارشناسان نیز معتقدند TOD در شهر شلوغ و پیچیده تهران که گسترش آن بر پایه هیچ اصولی نبوده و نیست راه گشا نیست چراکه نمی‌توان شاخصه‌های TOD را در خیابان‌ها و معابر شکل گرفته تهران اجرایی کرد اما دبیر کمیته TOD شورای شهر تهران نظر دیگری دارد و معتقد است نه تنها تهران برای اجرای TOD مناسب است بلکه دوای درد بافت فرسوده پایتخت که از سوی مسئولان مورد بی مهری قرار گرفته نیز توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی است .

افشین خضرلو اقدم در گفت وگو با ایسنا، در تشریح طرح TOD ، گفت: در آغاز دوره مدیریت جدید شهر تهران نظرسنجی از مردم پایتخت صورت گرفته که طبق آن شهروندان تهرانی دو چالش اصلی شهر تهران را ترافیک و آلودگی هوا عنوان کردند.

وی با بیان اینکه واقعیت این است که معضل ترافیک را نمی‌توان با راه حل های پلیسی همچون بهینه سازی و زمان بندی چراغ‌ها، افزایش سطح معابر، احداث پل و تونل، پیوسته ترافیکی طرح‌ها و پروژه هاو… حل کرد، گفت: بر همین اساس باید به دنبال راه حل بنیادین بود که خودروها و استفاده از آن را به طور جدی تحت تأثیر قرار دهد و اگر توانستیم راهی بیابیم که نیاز به خودرو را از سفرهای شهری کاهش دهیم، می‌توانیم ادعا کنیم که سنگ بنای تغییر در ترافیک را برداشتیم و خود به خود نیز ترافیک کاسته خواهد شد.

وی با بیان اینکه نگاهی به آمارها نشان می‌دهد که وضعیت استفاده از خودرو و عوارض ناشی از آن در همه وجوه زندگی مردم تاثیر دارد، گفت: در تهران روزانه بیش از ۱۲ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود یعنی سالانه از جیب مردم بیش از ۴ هزار میلیارد تومان و از جیب دولت بابت یارانه بنزین بیش از ۸,۰۰۰ میلیارد تومان صرف بنزین می‌شود، یعنی تقریباً نصف بودجه شهرداری تهران و نزدیک به ۱۰ برابر بودجه سازمان محیط زیست کشور صرف بنزین می‌شود این در حالی است که تهران جز ده کلاًن شهر جهان است که بیشترین اتلاف زمان در ترافیک را به شهروندانش تحمیل می‌کند و نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان از ارزش زمان تهرانی‌ها در ترافیک تلف می‌شود و این در حالی است که سالانه نزدیک به ۴۵۰۰ نفر در تهران به دلیل آلودگی هوا جان می‌دهند.

وی با بیان اینکه غیر از مسئله فرهنگ و عادات اجتماعی شاهد سیاست‌های غلط کاربری زمین و نقض جدی در زیرساخت‌های حمل و نقلی غیر خودرویی تهران هستیم که در گذر تاریخ معاصر، نه تنها توسعه نیافته است بلکه هوشمند نیز نشده است، گفت: مبارزه جدی با خودرو محوری نیاز به عزم و اراده خاص دارد و راه حل آن نیز اجرای سختگیرانه سیاست‌های توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی است که معاونت حمل و نقل و ترافیک اقدامات زیادی را در این خصوص انجام داده است و معتقدیم برای شکل دهی مدل‌های حمل و نقل عمومی نیازمند تغییرات بنیادین در نوع نگرش ما به دو مفهوم شهری، "کاربری و زمین" هستیم و معتقدیم که بر اساس این طرح، قطعاً با اصلاح طرح تفصیلی بارگذاری‌های شهری باید به سمت حمل و نقل عمومی سوق داده شوند و نیز معابر ما که اکنون در سیطره خودروها هستند به نفع مدهای حمل و نقلی انسان محور و مد عمومی باز طراحی شده و به عبارتی TOD را اجرایی کنیم.

خضرلو در تشریح TOD و ویژگی‌های آن با بیان اینکه " تی او دی" یک مجموعه اصلاحات شهری است که سبب می‌شود مترو یا هر سیستم حمل و نقل عمومی یک شهر، با راندمان بیشتر به کار گرفته شود، گفت: واقعیت این است که با اجرای TOD می‌توان بدون هزینه‌ای خاص، تنها با اصلاحات زیربنایی، شهر را از خودروها پس گرفت و زمینه تقویت جامعه محلی و رونق دهی به اقتصاد شهری را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه توسعه و تجهیز سیستم حمل و نقل به خصوص مترو در TOD لازم و ملزوم یکدیگر هستند، به گونه‌ای که توسعه شهر حول ایستگاه یا کریدور حمل و نقل عمومی شکل می‌گیرد، گفت: "تی او دی" چندین شاخصه دارد که برای اجرای این طرح باید اصلاحاتی صورت گیرد که مهمترین آنها توسعه "حمل و نقل عمومی" است که البته حمل و نقلی سریع، قابل اعتماد، با کیفیت و با ظرفیت بالا منظور است که وابستگی به سیستم خودروی شخصی را کاهش دهد که بر همین اساس ایجاد و توسعه وسایل حمل و نقل انبوه‌بری همچون بی آر تی، ال آر تی و یا مترو، پیشنهاد می‌شود.

وی افزود: در این مدل باید یک سیستم کامل حمل و نقلی ایجاد شود، بگونه‌ای که افراد در هر کجای شهر که باشند، با طی مسافت ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ متر پیاده روی می‌توانند به ایستگاه حمل ونقل عمومی مناسب و پر کشش دسترسی یابند که خوشبختانه اکثر نقاط تهران از زیر ساخت مناسب حمل ونقل برخوردار است.

وی ادامه داد: دور هر ایستگاه مترو  و … پر کشش یک دایره به شعاع ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ متر ایجاد می‌کنیم که به آن زون TOD می‌گویند که در مرکز این زون، دایره به شعاع ۲۰۰ الی ۳۰۰ مترو ایجاد می‌شود که به آن هسته مرکزی زون گفته می‌شود که مترو یا وسایل حمل و نقل عمومی پر کشش در داخل آن قرار دارد، پیش‌بینی می‌شود، خوشبختانه با احتساب ایستگاه‌های مترویی که هنوز فعالیت خود را آغاز نکردند، می‌توان گفت که تهران ۲۷۰ زون "تی او دی" دارد.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.