بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/26
شماره 2469 - تاریخ 1403/02/26
آخرین اخبار
اجرای طرح سراسری ساماندهی آسیب‌های اجتماعی درناحیه٢ منطقه٦
شهردار منطقه۶ میهمان منزل شهدا شد
توافق دوشان‌تپه تصویب شد
برگزاری پویش یکشنبه با ورزش بانوان
پاکسازی ۱۱۰ متر مربع جداره ها در منطقه ۲۱
۶۰ مصوبه، رهاورد سومین بازدید میدانی شهردار منطقه ۱۵، از ناحیه یک بود
نصب ۱۴۴ تابلو قدم شمار در منطقه ٢١
-از کادر آموزشی مدارس استثنایی منطقه۴ تقدیر شد
اهتزاز پرچم رضوی در محوطه برج میلاد
منطقه ١٢ تهران درآستانه میلاد امام رضا (ع) غرق نور و سرور شد
توسعه پارکینگ های منطقه راهکار کاهش مشکلات ترافیکی است
قطعی برق روشنایی داخلی ایستگاه میرزای شیرازی برطرف شد
لایروبی بیش از 10 هزار متر از انهار معابر سطح منطقه 17
اجرای لوله گذاری ۴ کیلومتری فضای سبز بزرگراه شهید خرازی
اجرای طرح مبارزه با حیوانات موذی در منطقه۲۲
یادداشت مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۳ به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی
چه فرقی می‌کند پنجشنبه تعطیل باشیم یا شنبه؟
تولید بیش از 56 هزار تن شمش آلومینیوم طی ماه نخست 1403
خشایار راد: سوژه‌های روزمره دمده شده!
دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه‌قضاییه غیرعلنی نیست/ با ناشران اسناد مالی مردم برخورد می‌کنیم
چرا مالیات مشاغل و اصناف ناچیز است؟
خشایار راد: سوژه‌های روزمره دمده شده!
بومی‌سازی جوهرهای نانو آنتی‌باکتریال خودکار در کشور
جبهه مقاومت نیازمند روایت صحیح و هنرمندانه است
بهسازی محورهای مواصلاتی در حریم منطقه ۲۲
رفع آخرین معارض پروژه آزادراه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
پایش آسفالت معابر منطقه ٦ تهران زیر ذره بین سازمان بازرسی شهرداری تهران
اتمام عملیات آسفالت و تبدیل انهار به کانیو در معابر خیابان لقمان منطقه 19
عملیات اجرایی آسفالت ریزی بلوار شقایق در منطقه 19آغاز شد
بهسازی مسیر خاکی2 هزار متر مربعی ضلع غربی بلوار یادگار با تخلیه 50 کامیون تراشه آسفالت
122 نقطه از معابر شهری منطقه 19 با پخش 75 تن آسفالت بهسازی شد
اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز محور آزادگان در منطقه 19 با تعویض گاردریل و اجرای تک جدول
انهار معابر شهیدان لطیفی و ورامینی در منطقه 19 به کانیو تبدیل شد
افزایش روشنایی پایه چراغ های ۹ متری بلوار میلاد در قالب پروژه های «من شهردارم دو»
۲ هزار دانش آموز دختر منطقه۱۳ تکریم شدند
رصد مدیران شهری از پروژه های ترافیکی شمال شرق شهر
سیر تکامل روابط عمومی و ارتباطات در گذر زمان به تصویر کشیده می شود
پل تندرستی بزرگراه شهید همت درآینده نزدیک آماده بهره برداری می شود
ایستگاه های سیار «آینده شبیه توست» میزبان دختران منطقه2
نصب ابرپرچم‌های امام رضا (ع) در ۲ نقطه از منطقه ۱۶
روشنایی معابر در طرح تحول خدمت تأمین می شود
نمایشگاه و کارگاه هنری ارتباطات و روابط عمومی در منطقه ۴ تهران
آغاز مرحله جدیدی از پروژه ساماندهی حاملان بار با چرخ دستی در بازار تهران
صرف بیش از ١٠٠ هزار متر‌مربع پوشاننده برای پاکسازی و زیباسازی جداره‌ها و نما‌های فرسوده هر ماه
رئیس شعبه مرکزی بانک ایران زمین معرفی شد
رئیس شعبه مرکزی بانک ایران زمین معرفی شد
جمع آوری 12 هزار کیلو پسماند غیرمجاز در منطقه 17
حضور بانک آینده؛ در شصت و سومین نمایشگاه و کنگره دندانپزشکی ایران- اکسیدا
حضور بانک آینده؛ در شصت و سومین نمایشگاه و کنگره دندانپزشکی ایران- اکسیدا
نامگذاری پل محله شهید باقری به نام شهید اکبر ملک‌شاهی
اجرای طرح‌های هوشمندسازی، مکانیزاسیون و مصرف بهینه آب در بوستان جنگلی چیتگر
حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت متحول می شود
کد خبر: 180186 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۱۲ - 12:47
سهم موتورهای کاربراتوری در آلودگی هوا

سهم موتورهای کاربراتوری در آلودگی هوا

یک کارشناس حوزه آلودگی هوا با اشاره به اندازه‌گیری تعداد ذرات معلق ناشی از موتورسیکلت‌های کاربراتوری در یک پژوهش گفت: هر ۱۰ موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر به اندازه یک اتوبوس دیزلی قدیمی، ذرات معلق تولید می‌کند این در حالیست که می‌توان با تبدیل موتور کاربراتوری به انژکتوری، تعداد ذرات معلق را تا ۹۰ درصد کاهش می‌دهد.

نوآوران آنلاین- حسین ایزانلو در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که تاکنون اعلام سهم موتورسیکلت‌ها در تولید ذرات معلق بر چه اصولی مبتنی بوده است؟ اظهارکرد: در استاندارد وسایل نقلیه بنزینی (به جز استاندارد یورو۶) ذرات معلق به‌طور مستقیم اندازه گیری نمی‌شوند چون وسایل نقلیه بنزینی که به سیستم انژکتوری مجهز شده‌اند، ذرات معلق قابل توجهی ندارند و در ایران که هنوز ناوگان بنزینی کاربراتوری بزرگی در حال تردد است، سهم انتشار آن‌ها از ذرات معلق بر مبنای مدل‌سازی است. بر اساس همین مدل‌سازی‌ها، سهم موتورسیکلت‌های کاربراتوری در تولید ذرات معلق شهری مثل تهران ۱۰ درصد و سایر آلاینده‌های گازی ۱۸ درصد است اما اخیرا این ذرات نیز به‌طور مستقیم اندازه‌گیری شده است.

این کارشناس حوزه آلودگی هوا با این توضیح که در سال‌های اخیر در استانداردهای جدید دنیا به دلیل ارتباط مستقیم تعداد ذرات با سلامتی به جای اینکه جرم را محور قرار دهند روی تعداد ذرات به ویژه ذرات کوچک‌تر از ۲.۵  میکرون تمرکز دارند، گفت: بر اساس اندازه‌گیری‌های انجام شده هر موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر ۱۰ به توان ۱۳ ذره تولید می‌کند این درحالیست که میزان تولید ذره یک اتوبوس کارکرده فرسوده ۱۰ به توان ۱۴ است. 

وی ادامه داد: به عبارت ساده ۱۰ موتورسیکلت کاربراتوری به لحاظ تولید آلایندگی، هم اندازه یک اتوبوس دیزلی کارکرده است بنابراین عدد بسیار بالایی است و اگر این سئوال پرسیده شد که آیا موتورسیکلت‌های کاربراتوری در انتشار مستقیم ذرات معلق نیزمقصر هستند یا خیر؟ پاسخ مثبت است. موتورسیکلت‌ها در تولید ذرات معلق اولیه تا حد زیادی مقصر هستند.

مقایسه موتورهای کاربراتوری با انژکتوری

ایزانلو با بیان این نکته که تعداد ذرات ناشی از یک وسیله نقلیه بنزینی باید کمتر از۱۰ به توان ۱۲ باشد، گفت: جالب اینجاست که در یک پروژه پایلوت تبدیل موتورسیکلت‌های کاربراتوری کارکرده به موتورسیکلت انژکتوری و اندازه‌گیری تعداد ذرات آنها قبل و بعد نشان داد که آلودگی موتورسیکلت‌ها بعد از تبدیل به شدت کاهش می‌یابد، به طوری که تعداد ذرات معلق یک موتور کاربراتوری از ۱۰ به توان ۱۳ ذره در هر کیلومتر به ۱۰ به توان ۱۲ ذره در هر کیلومتر کاهش یافته است، یعنی تعداد ذرات تا حداقل ۹۰ درصد کاسته شده است. 

وی افزود: بر اساس استاندارد یورو۳، مجموع آلاینده‌های گازی موتورسیکلت‌های کاربراتوری اعم از هیدروکربن‌ها، اکسیدهای ازت و مونواکسیدکربن ۱۵.۵ گرم در کیلومتر است اما بعد از تبدیل یک موتور کاربراتوری پنج سال کارکرده این عدد به حدود ۱.۲ گرم در کیلومترکاهش یافت و بعد ۸۰۰۰ کیلومتر کار، به ۱.۴ گرم کیلومتر رسید. 

ایزانلو در ادامه گفت: در یک خودروی سواری یورو۲ میزان تولید آلاینده‌های هیدروکربن، اکسیدهای ازت و مونواکسیدکربن کمتر از ۳ گرم بر کیلومتر است اما یک موتورسیکلت کاربراتوری ۱۵.۵ گرم در کیلومتر بنابراین این گزاره که آلودگی موتورسیکلت شش برابر سواری است، کامل صحت دارد. 

این کارشناس در پاسخ به این پرسش که در تبدیل موتورسیکلت کابراتوری به انژکتوری چه تغییراتی در سیستم موتور ایجاد می‌شود؟ تصریح کرد: کاربراتور برداشته و ۱۴ سنسور و عملگر از جمله حسگر دمای موتور، حسگر اکسیژن، دریچه گاز، کاتالیست و .... روی موتور نصب می‌شود. همه اینها کنترل دقیقی روی مقدار و زمان پاشش سوخت، کنترل جرقه و هوا ایجاد می‌کند و باعث می‌شود آلودگی تا حد بالایی کاهش یابد. ضمن اینکه سبب کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی مصرف سوخت می‌شود.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.