بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/05
شماره 2455 - تاریخ 1403/02/05
آخرین اخبار
تلاش برای ارتقاء همکاری های حداکثری شرکای اجتماعی حوزه سلامت
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۶ تهران با قوت ادامه دارد
تلاش برای بهبود وضعیت ترافیک در پهنه مرکزی تهران
رونمایی از تمثال جدید سردار شهید احمد کاظمی در منطقه ۱۹
زیرگذر بزرگراه خلیج فارس به روستای پلایین با اقدامات ترافیکی ایمن سازی شد
ورودی بناهای تجاری غیر مجاز در منطقه 19 با استقرار نیوجرسی مسدود شد
دریاچه بوستان شقایق منطقه 19مجهز به محل تفریحی و فراغتی می شود
به صدا در آمدن زنگ هفته سلامت در مدارس منطقه ۱۶
شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزاد راه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
مرمت و تعویض ۴۵ گاردریل‌ در بزرگراه امام رضا (ع)
کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاههای زنجیره‌ای شهروند
احیا آسفالت مدرسه شهید ناظم در ناحیه۶
هم اندیشی و اجرایی نمودن تصمیمات لازم به منظور بهبود وضعیت جمع آوری زباله در ناحیه۷
اجرای ۸۰ هزار متر خط کشی محوری در سال ۱۴۰۳ در منطقه ۲۱
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
نشست تخصصی مباحث ترافیکی در شمال شرق شهر
تور گردشگری افراد دارای معلولیت
پاکسازی چهره منطقه ۴ از حضور زباله گردها
جمع‌آوری ۵۰۰ کیلو زباله از محوطه ایستگاه‌ها
پروژه بوستان محله جوادیه از مرز پیشرفت ۹۰٪ عبور کرد
تحقق دو برابری اخذ سند برای املاک فاقد سند در بافت فرسوده نسبت به برنامه چهارم توسعه
توجه ویژه مدیریت شهری به حمل و نقل عمومی
پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک درمنطقه٢ تهران
محلات طرشت و شریف صاحب خانه محیط زیست شدند
برپایی ایستگاه های حال خوب سلامت در معابر منطقه2
آغاز عملیات نرده‌گذاری رفیوژ میانی شهید محلاتی
برگزاری آیین تجلیل از متولیان ورزش زورخانه ای و پهلوانی در منطقه ۱۲
پایانه‌های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ تجهیز می شوند
جلب مشارکت حداکثری شهروندان در اجرای برنامه های دوستدار محیط زیست در منطقه22
سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
موشک «فالکون ۹» یک رکورد جدید را ثبت کرد
حق پخش تلویزیونی سرخابی‌ها را به سرانجام می‌رسانیم/ دریافت ۱۱۰ همت مالیات از ابربدهکاران
توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارد/خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
اجرای عملیات طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی درنواحی شش‌گانه منطقه٦ تهران
ارتقاء سطح دانش و اشاعه فرهنگ گیاه‌ پروری بین اقشار مختلف
تجهیز و آغاز فعالیت دبیرخانه کانون های اجتماع محور در منطقه ۲۱
برگزاری ششمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه تکریم با مسئولین تکریم ارباب رجوع مناطق ۲۲ گانه در منطقه ۲۱
حال خوش شهروندان منطقه ۴ در هفته سلامت
طرح ارزشمند "کوک چهارم"
ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در محلات منطقه 13
معرفی پروژه مرمت و بهسازی ساختمان شهرداری منطقه۱۳ در دومین نشست احیا گران بافت تاریخی تهران
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
پاکسازی مستمر زمین های بایر و قطعات خالی سطح ناحیه۳
آماده باش عوامل خدمات شهری در منطقه ۵
در روز جهانی زمین پاک رود دره کن از زباله‌ها پاکسازی شد
افزایش ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در منطقه ۲۲
کاشت یک صد درختچه در بوستان های منطقه 17
هفته سلامت در منطقه ۱۷
کد خبر: 174921 | تاریخ : ۱۳۹۷/۷/۲۳ - 18:43
جلوگیری از گرانی مجدد کالاها با هدایت نقدینگی
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با نوآوران تأکید کردند:

جلوگیری از گرانی مجدد کالاها با هدایت نقدینگی

آرزو قادری / روزنامه‌نگار

نوآوران آنلاین- نقدینگی یکی از شاخص‌های اقتصادی است که هر از چند گاهی بانک مرکزی اقدام به انتشار آمار آن می‌کند. پنج‌شنبه هفته گذشته بود که بانک مرکزی نرخ نقدینگی را ۱۶۴۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته رشد 5/20 درصدی را تجربه کرده است.

از زمان اعلام این خبر شاهد هشدارهای بسیاری از سوی فعالان و صاحبنظران اقتصادی بودیم.

در اهمیت مسائل اقتصادی همچون نقدینگی همین بس که رهبر معظم انقلاب نیز در جلسه‌ای که اخیراً با سران قوا با محوریت مسائل اقتصادی داشتند بر حل مشکل نظام بانکی، نقدینگی، اشتغال و تورم و ضرورت اتخاذ تصمیمات جدی در این خصوص تأکید داشتند.

پرواضح است که نقدینگی همه بخش‌های اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای نمونه می‌توان به نوسانات اخیر بازار ارز اشاره کرد که یکی از علل اصلی آشفتگی این بازار هجوم سرمایه‌های مردم برای خرید به امید فروش با سود بیشتر در آینده‌ای نزدیک بود. متأسفانه در کشور ما در هر دوره‌ای نقدینگی به یکی از بازارهای اقتصادی ورود می‌یابد و نهایتاً نیز به سایر بازارها تسری می‌یابد و افزایش قیمت اقلام را رقم می‌زند. این در حالی است که به گفته صاحبنظران حوزه پولی و مالی سرمایه‌گذاری در بازارهایی همچون بورس نه تنها تورم را به دنبال ندارد بلکه موجبات شکوفایی اقتصادی را نیز فراهم می‌کند. از این رو ضروری است که با ایجاد مشوق‌های مناسب امکان ورود سرمایه به بازار سرمایه کشورمان ایجاد شود.

در همین خصوص به گفت‌وگو با دو تن از نمایندگان مجلس پرداختیم که تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

 

بورس؛ بهترین بازار برای جذب نقدینگی

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصای مجلس شورای اسلامی طی گفت‌وگویی با خبرنگار روزنامه نوآوران یکی از راهکارهای اصلی برای جلوگیری از گرانی کالاها را کنترل نقدینگی دانست و گفت: زمانی که نقدینگی بالا باشد قطع یقین تقاضا نیز به تناسب آن افزایش خواهد یافت؛ این در حالی است که عرضه به موازات درخواست خرید مردم بالا نیست و نتیجه این می‌شود که شاهد افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها خواهیم بود.

وی افزود: در صورت تداوم افزایش نقدینگی در اقتصاد به شرایطی دچار خواهیم شد که متأسفانه باید گفت: پول ملی ارزش خود را از دست خواهد داد؛ چراکه این پول به بازارهای مختلف به‌ویژه همان‌طور که اخیراً تجربه کردیم به بازار ارز روانه خواهد شد و درنهایت شاهد خواهیم بود که پول ملی کشورمان قدرت قبل را نخواهد داشت؛ ‌به این معنا که اقشار مختلف جامعه به خط فقر نزدیک‌تر شده و قدرت خریدشان به شدت کاهش می‌یابد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین نسبت به کاهش سطح تولید محصولات داخلی بر اثر افزایش قیمت ارز و نهایتاً بالا رفتن هزینه‌های تولید در داخل ابراز تأسف کرد و اظهار داشت: برای مهار نقدینگی باید شرایطی فراهم شود تا تولیدات داخل تکافوی نیازهای مردم را کند؛ چراکه در غیر این صورت از یک سو شاهد افزایش تقاضا برای خرید و از دیگر سو نیز کمبود کالا برای عرضه خواهیم بود.

پورابراهیمی ادامه داد: در شرایطی که عرضه و تقاضا تناسب نداشته باشند طبیعتاً مردم به سراغ محصولات وارداتی می‌روند و نیازهای‌شان را از این طریق تأمین می‌کنند که همین امر در کنار افزایش هزینه‌های تولید در داخل به ورشکستگی صنایع دامن می‌زند و به این ترتیب می‌توان گفت افزایش نقدینگی به طور غیرمستقیم منجر به افزایش شمار بیکاران در جامعه نیز می‌شود؛ اتفاقی ناگوار که طی سال‌های اخیر بسیار شاهدش بودیم.

وی به تجربه تلخ ماه‌های اخیر و بالا رفتن ساعتی نرخ ارز اشاره و عنوان کرد: بسیاری از افراد به طمع سودآوری بیشتر اخیراً نسبت به ورود سرمایه و نقدینگی‌شان به بازار ارز اقدام کردند و اکنون که این نرخ کاهش یافته است پشیمان از متضرر شدن‌شان هستند و برای این‌که بیش از این ارزش دلارهای‌شان کاهش نیابد، فروش را تنها چاره برای حفظ حداقلی سرمایه خود دانستند. این در حالی است که اگر سرمایه شان را به بازارهایی همچون بورس وارد می‌کردند قطعاً با مشکلات کمتری دست و پنجه نرم می‌کردند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین بر ضرورت هدایت نقدینگی تأکید کرد و گفت: در حال حاضر بانک مرکزی رقم ۱۶۴۶ هزار میلیارد تومان را برای نقدینگی اعلام کرده است و باید گفت در چنین شرایطی علاوه بر کنترل نقدینگی، هدایت سرمایه‌های سرگردان به بازارهایی سودآور و رونق آن بخش‌ها را نیز مورد توجه جدی قرار داد؛ چراکه نتیجه ورود پول‌های نقد مردم به بازار ارز و یا مسکن تبعات جبران ناپذیری بر پیکره اقتصاد وارد می‌کند، اما بورس از جمله بازارهایی بوده است که ورود هرچه بیشتر سرمایه به رونق آن کمک کرده است.

 

مهار نقدینگی با ایجاد مشوق‌هایی برای جذب سرمایه‌های مردم

در ادامه به گفت‌وگو با معصومه آقاپور، دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس پرداختیم. آقاپور نیز معتقد است که باید نقدینگی را مهار کرد تا بیش از این شاهد تورم در اقتصاد نباشیم.

وی نقدینگی را متأثر از سیاست‌های پولی در کشور عنوان کرد و گفت: بالا بودن نقدینگی مشکلی است که در همه دوره‌ها اقتصاد ایران آن را تجربه کرده است و تا زمانی که سیاستگذاران حوزه اقتصادی نسبت به اصلاح برخی سیاست‌ها اقدام نکنند شاهد افزایش رقم نقدینگی خواهیم بود. متأسفانه در عمل شاهد عملیاتی شدن تصمیمات جدی برای خروج از بحران‌های اقتصادی نیستیم.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس راهکار مهار نقدینگی در شرایط کنونی را ایجاد مشوق‌هایی برای جذب سرمایه‌های سرگردان مردم دانست و افزود: بهترین راهکار ممکن این است که مسؤولان با ایجاد امنیت اقتصادی زمینه ورود سرمایه‌گذاران به پروژه‌های مهم را فراهم کنند تا به این ترتیب از یک سو شاهد شکوفایی بخش‌های مختلف کشور باشیم و از دیگر سو نیز مردم به بازگشت اصل پول‌شان و همچنین سودآوری سرمایه‌گذاری اطمینان یابند و به جای ورود به بازارهایی همچون سکه و دلار که افزایش تورم را به دنبال دارد، پول‌های‌شان را در مسیری صحیح هدایت کنند.

آقاپور بر ضرورت اصل شفافیت در اقتصاد تأکید و عنوان کرد: متأسفانه نبود شفافیت یکی از دلایلی است که اخیراً منجر به آشفتگی در بازار دلار شد. همچنین جولان دلالانی که از نفوذ برخوردار بودند موجب شد قیمت‌ها افزایش یابد و مردم برای حفظ ارزش پول‌شان به بازار ارز وارد شوند. این در حالی است که تجربه نشان داده است خرید ارز راه مناسب و قابل اطمینانی برای سرمایه‌گذاری نیست.

وی همچنین هشداد داد: مسؤولان باید هر چه سریع‌تر با اصلاح سیاست‌ها راهی برای جذب نقدینگی موجود بیایند؛ چراکه رابطه مستقیمی میان بالا رفتن رقم نقدینگی و تورم وجود دارد و حفظ ارزش پول ملی در چنین شرایطی بسیار سخت خواهد شد.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: از آن جایی که رقم بالا برای نقدینگی که اکنون بانک مرکزی اعلام کرده است، نه تنها شاخص منفی محسوب می‌شود، بلکه نشان از بحرانی بودن وضعیت اقتصادی کشور را دارد که اگر به موقع مورد توجه قرار نگیرد و پول‌های نقد مردم هدایت نشود زمینه بروز بحران‌هایی به مراتب بدتر در اقتصاد را نیز فراهم می‌کند. از این رو ضروری است که دولت مجدانه با اتخاذ سیاست‌های پولی مناسب و استفاده از کارشناسانی خبره در این حوزه امکانی را فراهم کند که از نقدینگی بالا به عنوان فرصتی مناسب استفاده شود تا این‌که مجدد این پول‌ها به بازار ارز و سکه بازگردد و باز هم شاهد کودتای ارزی باشیم؛ چراکه اقتصاد بیمار ایران دیگر تاب بحران‌های جدید را ندارد.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.