بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/12
شماره 2460 - تاریخ 1403/02/12
آخرین اخبار
شناسایی و پلمپ۲ خانه پلاک قرمز در ناحیه۱ منطقه۶
اجرای طرح ضربتی پاکسازی و جمع‌آوری بساط گستران محور هفت تیر
زمین پاک ، شهروند مسئول
اجرای طرح کوچه به کوچه در معابر ناحیه۷
مناسب سازی و بهسازی ۹۶ نقطه از معابر جهت معلولین و سالمندان در منطقه ۲۱
بررسی فعالیت های سال ۱۴۰۲ شهرداری منطقه ۲۱ در حوزه زنان
تداوم برگزاری جلسات پیگیری وضعیت نگهداشت بوستانها در منطقه ۴
تقدیر و قدردانی از همکاری اعضای دوام محلات ۲۰ گانه منطقه ۴ در هفته سلامت
درخواست تسهیلات طرح پذیرنده ملی هم آنلاین شد
درخواست تسهیلات طرح پذیرنده ملی هم آنلاین شد
مدیرعامل بانک ملی ایران با پیامی «روز معلم» را تبریک گفت
مدیرعامل بانک ملی ایران با پیامی «روز معلم» را تبریک گفت
برگزاری جلسه بررسی ۳۱ پروژه شاخص شهرداری منطقه ۴ در طرح ویژه کوک چهارم
امضای بیش از ۵۷ درصد از کل تعهدات پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در بانک مسکن
امضای بیش از ۵۷ درصد از کل تعهدات پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در بانک مسکن
مدیرعامل بانک در سومین نشست صمیمی با معاونان ادارات ستادی: بین منافع پست بانک ایران و کارکنان بانک مرزی وجود ندارد
مدیرعامل بانک در سومین نشست صمیمی با معاونان ادارات ستادی: بین منافع پست بانک ایران و کارکنان بانک مرزی وجود ندارد
سرویس‌دهی در خط ۵ مترو به حالت عادی بازگشت
دیدار دکتر بهزاد شیری مدیر عامل پست بانک ایران با کارکنان شرکتی مستقر در ستاد بانک
دیدار دکتر بهزاد شیری مدیر عامل پست بانک ایران با کارکنان شرکتی مستقر در ستاد بانک
توجه به حوزه‌های نوآورانه در صنعت بانکداری در صدر برنامه‌های بانک سینا قرار دارد
توجه به حوزه‌های نوآورانه در صنعت بانکداری در صدر برنامه‌های بانک سینا قرار دارد
بازدید شهردار منطقه ۱۶ از ساختمان مرکز جامعه پذیری
چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید
چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید
بانک شهر استفاده از ریال دیجیتال برای پرداخت های خرد شهری را عملیاتی می کند
بانک شهر استفاده از ریال دیجیتال برای پرداخت های خرد شهری را عملیاتی می کند
برگزاری مراسم تکریم از پاکبانان مناطق ۳ و ۶ پایتخت به مناسبت روز کارگر
عملیات بهسازی و ایمن سازی خیابان راجیان انجام شد
تحقق ۶۶ درصدی سهمیه بانک دی در قانون جهش تولید مسکن
تحقق ۶۶ درصدی سهمیه بانک دی در قانون جهش تولید مسکن
کودکان منطقه2 به طرح نوماند پیوستند
پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری
پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری
ارتقای ایمنی بزرگراه یادگار امام (ره) با جایگزینی نیوجرسی به جای گاردریل
پیام تبریک مدیرعامل بانک آینده به مناسبت روز معلم
پیام تبریک مدیرعامل بانک آینده به مناسبت روز معلم
تقدیر مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از عملکرد شعب استان تهران
تقدیر مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از عملکرد شعب استان تهران
شعبه استهبان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان فارس افتتاح شد
شعبه استهبان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان فارس افتتاح شد
اجرای پوشاننده جداره ها و المان های نواحی شش گانه منطقه ۱۲
تمجید مدیرکل دادگستری استان فارس از عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
تمجید مدیرکل دادگستری استان فارس از عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
جدیدترین تمهیدات بانک صادرات ایران برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها اعلام شد
جدیدترین تمهیدات بانک صادرات ایران برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها اعلام شد
ادای احترام و گلباران محل شهادت استاد مطهری در منطقه ۱۲
تونل نوری ثابت در منطقه 17افتتاح شد
اجرای عملیات گاردکوبی در بزرگراه شهید چراغی
میزبانی از یک هزار بانوی تهرانی در بوستان ریحانه چیتگر
ساماندهی و به‌زراعی درختان در سایت نگهداری حیات وحش چیتگر
افتتاح سایت پرنده‌نگری در شمال‌غربی پایتخت
فولاد مباركه بزرگترین صادركننده غیرنفتی و اولین صادركننده در زنجیره صنایع معدنی در سال 1402
فولاد مباركه بزرگترین صادركننده غیرنفتی و اولین صادركننده در زنجیره صنایع معدنی در سال 1402
كارگران؛ پیشرانان شریف جبهه جهاد اقتصادی
كارگران؛ پیشرانان شریف جبهه جهاد اقتصادی
كارگران؛ پیشرانان شریف جبهه جهاد اقتصادی
«قدردان‌تان هستم»
«قدردان‌تان هستم»
از فولاد هرمزگان به عنوان واحد نمونه کارفرمایی تقدیر شد
از فولاد هرمزگان به عنوان واحد نمونه کارفرمایی تقدیر شد
تجلیل بنیاد ملی نخبگان از مدیرعامل فولاد هرمزگان
تجلیل بنیاد ملی نخبگان از مدیرعامل فولاد هرمزگان
پیام تبریک مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان به مناسبت روز جهانی کار و کارگر؛ منویات مقام معظم رهبری سرلوحه کار در فولاد هرمزگان
پیام تبریک مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان به مناسبت روز جهانی کار و کارگر؛ منویات مقام معظم رهبری سرلوحه کار در فولاد هرمزگان
برگزاری اجتماع بزرگ شهادت امام جعفر صادق (ع) در منطقه 13
اصلاح چهره پایتخت با تداوم طرح ساماندهی فوریت‌های آسیب‌های اجتماعی
۸۳ مصوبه ارمغان بازدید دوره ای برای رفع مشکلات محلی منطقه ۱۵
افزایش نظارت نواحی بر کیفیت خدمت رسانی و نگهداشت شهر
ملاقات با المپیک در نمایشگاه سامسونگ
شبهای بوستان شقایق منطقه 19 با تعویض ۲۸۵ پروژکتور در 25 برج نوری زیباتر شد
شهروندان محله شهید کاظمی منطقه 19 صاحب زمین چمن مصنوعی نو شدند
کد خبر: 173890 | تاریخ : ۱۳۹۷/۷/۳ - 16:25
اهمیت سلامت روان دانش آموزان/ راهکارهای ارتقای سلامت روان در مدارس

اهمیت سلامت روان دانش آموزان/ راهکارهای ارتقای سلامت روان در مدارس

بر اساس پیمایش ملی سلامت روان به طور کلی 23.6 درصد از افراد 15 تا 64 ساله ساکن کشور دچار یک یا چند اختلال روانپزشکی هستند. با توجه به اینکه تقریباً نیمی از اختلالات روانپزشکی که در دوران بزرگسالی تشخیص داه می شوند، در واقع در دوران کودکی و نوجوانی به تدریج شروع شده اند. پرداختن به موضوع سلامت روان در دوران کودکی و نوجوانی و مدیریت مناسب مشکلات روانشناختی موجود، در این سنین از اهمیت بسزایی برخوردار است و می تواند نقش مهمی در سلامت و بهروزی کودکان به عنوان آینده سازان کشور ایفا نماید.

نوآوران آنلاین-صدیقه خادم، کارشناس سلامت روان وزارت بهداشت  بیان کرد: مدارس، هم در رشد روانی و هم در سلامت روانشناختی کودکان مؤثر هستند. شواهد به طور فزاینده ای رابطه نزدیکی را بین سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانش آموزان و همچنین عملکرد اجتماعی آنان نشان می دهند. علاوه بر موفقیت تحصیلی، کودکان و نوجوانانی که از سلامت روان و سلامت اجتماعی برخوردار هستند، احساس رضایت بیشتری را در ارتباط با خانواده و همسالانشان دارند.

وی ادامه داد: کودکانی که اختلالاتی در حوزه سلامت روان دارند، بیشتر در معرض اُفت تحصیلی، و ترک تحصیل قرار دارند که این موضوع آن ها را در معرض آسیب های دیگری مثل اشتغال به کار غیرقانونی، مصرف مواد، بزهکاری، خشونت و بیکاری در آینده قرار می دهد.

خادم متذکر شد: رشد اجتماعی و عاطفی مناسب کودکان، مستقیماً منجر به پیشرفت تحصیلی در آنها می شود و احساس کارآیی و رضایت را در معلمان نیز افزایش می دهد. دستیابی به چنین پیشرفتی در حوزه سلامت روان کودکان، با رسالت آموزشی مدارس نیز سازگار است.

راهکارهایی برای ارتقای سلامت روان در مدارس

کارشناس سلامت روان وزارت بهداشت در خصوص راهکارهای ارتقای سلامت روان در مدارس به جام جم آنلاین گفت: مدارسی که به طور چشم گیری بر ارتقاء سلامت روان دانش آموزان متمرکز هستند، برنامه هایی دارند که بر یادگیری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی دانش آموز از مهد کودک تا دبیرستان تمرکز می کند؛ این برنامه ها منجر به تغییر نگرش دانش آموز نسبت به مدرسه شده، رفتار و عملکرد تحصیلی او را بهبود می بخشد. همچنین نقش حمایتی این مدارس می تواند در محافظت از کودک در برابر اثرات قربانی شدن کودکان، و آسیب پذیری آنها در برابر سوء مصرف مواد و ترک تحصیل، نقش مهمی را ایفا کند.

وی افزود: از جمله ارزش های اساسی در مدارس سلامت روان محور می توان به توجه و مراقبت برای همه، به رسمیت شناختن تفاوت ها، پرورش اعتماد به نفس، ایجاد و شکل دهی روابط بین فردی، تامین امنیت، تشویق به مشارکت جمعی، شکل گیری و تقویت استقلال، اشاره نمود .

توصیه هایی برای دستیابی به ارزش های اساسی در مدارس

خادم در راستای دستیابی به ارزش های اساسی در مدارس توصیه کرد: ارتباط برقرار کردن به شیوه ای که همه دانش آموزان را ارزشمند تلقی کند. ایجاد محیطی که بین دانش آموزان تبعیضی وجود نداشته باشد، و با آنان فارغ از ناتوانی ها و یا هر عامل دیگری به صورت عادلانه و منصفانه برخورد شود. وجود یک فرایند معین برای مواجهه با اعتراض ها، به طوری که مشخص باشد که دانش آموز وقتی در یک موردی نگرانی دارد باید به چه کسی مراجعه کند.

وی در ادامه افزود: حضور دانش آموزانی که نیازهای خاص آموزشی دارند در کلاس های اصلی، می تواند بر دیگر دانش آموزان به خصوص در حیطه رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان تاثیری مثبت داشته باشد. به دانش آموزان کمک کنید تا از پیشینه، میراث و فرهنگشان با افتخار یاد کنند و در فعالیت های مدرسه این امر را پرورش دهید.

به گفته کارشناس روان وزارت بهداشت، در صورت امکان به دانش آموزان مسئولیت و نقش های رهبری بدهید. از کودکان بخواهید مسئولیت هایی را در مدرسه به عهده بگیرند و یا در فعالیت هایی مثل مدیریت سفر های آموزشی، به آن ها نقش رهبری دهید.

خادم اظهار داشت: از تشویق بیشتر از سرزنش استفاده کنید. در طول روز، به ازای هر بار نظر منفی، حداقل 5 بار نظر مثبت بدهید. روحیه همکاری را بیشتر از رقابت در دانش آموزان تقویت کنید. موقعیت هایی که دانش آموزان کنار یکدیگر خوب کار می کنند و نسبت به موقعیت های فردی نتیجه قوی تری به دست می آورند را شناسایی کنید. دانش آموزانی که به دیگران کمک می کنند و هم تیمی های خوبی هستند را دریابید و نسبت به آنها واکنش مثبت نشان دهید. همچنین دانش آموزان بزرگتر می توانند دانش آموزان کوچکتر را راهنمایی کنند تا با دیگران بازی کنند، یاد بگیرند مطالعه کنند و غیره.

این کارشناس روان در رابطه با دانش آموزان مقاطع ابتدایی گفت: فعالیت هایی را پیش رویشان قرار دهید که به آنها اجازه دهد توانمندی هایشان را نشان دهند. به طور مثال، کودک می تواند ابتکارات و دستاوردهایی داشته باشد، مثلا کتابی که نامش باشد "من خاص هستم"، یا "کارهایی که من خوب بلدم"؛ برای اینکه بر نقاط قوّت و آنچه در مورد خودشان دوست دارند متمرکز شوند. سپس می توانند به نوبت این جملات را در گروه بخوانند.

وی ادامه داد: همچنین با استفاده از بازی کردن نقش به کمک عروسک های خیمه شب بازی، به آنها کمک کنید در مورد اینکه وقتی غمگین، کلافه، عصبانی و یا نگران هستند حرف بزنند و بدین وسیله اعتماد به نفس در آنها تقویت شود. از کودکان بخواهید که با استفاده از مهره های تزئینی، دستبندهایی درست کنند که هر مهره آن نماد چیزی باشد که آن ها در مورد خودشان دوست دارند . سپس درباره هر کدام از مهره ها در جمع صحبت کنند.

خادم داشتن احساس امنیت در دانش اموزان را رکن مهمی در سلامت روان آنان دانست و گفت: در مدارس باید با هرگونه رفتار تهدید آمیز سریعاً و به طور موثری برخورد کرد. گاهی اوقات خود سیستم ناخواسته این اجازه را به معلمان می دهد و مثلا آنها کودکان را می ترسانند و تهدید می کنند و یا در بازی های ورزشی ممکن است این رفتارها اتفاق بیفتد و تقلید شود. همچنین همه معلمان و اعضای کادر مدرسه باید افرادی باشند که دانش آموز بتواند با آنها راحت حرف بزند؛ معلمان و اعضای کادر مدرسه بایستی دقیقا بدانند که چگونه به صحبت های مختلف دانش آموزان، واکنش های مناسب نشان دهند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.