وی با اشاره به اینکه ایران در شمال و جنوب به آب های آزاد دسترسی دارد و این موضوع مزیت بزرگی برای حمل و نقل ایران است، اظهار کرد: در بین شقوق مختلف حمل و نقل، حمل و نقل دریایی به دلیل ایمنی بالا، کوتاهی مسیر و حجم بالای بار مقرون به صرفه تر است و باید بدانیم کشتی هایی طراحی شده اند که ظرفیت ۲۲ هزار کانتینر بار دارند و این بدان معناست که می توانند بار ۲۲ هزار خودرو را جا به جا کنند.
وی ادامه داد: حدود ۸۰ درصدجابه جایی کالا در جهان از طریق دریا صورت می پذیرد و این در حالی است که در ایران این میزان ۹۰ درصد است و اعداد یاد شده اهمیت بالای آبراه های بین المللی، بنادر و دریاها را نشان می دهد.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین در مورد طرح تحول صنعت دریایی کشور مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و خط تولید شناورهای این طرح، نیز، گفت: بر اساس طرح تحول صنعت دریایی طی مدت ۱۰ سال تقریبا ۱۵۰۰ شناور باید ساخته شود که مالکیت بخشی از شناورهای خدماتی بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی است و مالیکت کشتی های تجاری نیز بر عهده ناوگان های ملی است.
حق شناس افزود: این شناورها شامل یدک کش و شناورهای خدماتی است و قرار است ۷۰ شناور مربوط به سازمان بنادر و دریانوردی در طول سه سال ساخته شود.
به گفته حق شناس ۴۰ درصد این شناورها در مجموعه های شناورسازی صنایع دریایی ساخته می شود و ۶۰ درصد دیگر ساخت شناورها توسط سایر شناورسازهای داخلی صورت می گیرد.