بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/24
شماره 2467 - تاریخ 1403/02/24
آخرین اخبار
فیلم مستند "داوج پارادیزو" نگاهی به زندگی شخصی و حرفه‌ای جواد علیزاده دارد
فیلم کوتاه " لابیرنت" از درام جنایی می گوید که هدفش غوطه وری و سردرگمی نسل جدید است
اهتزاز پرچم متبرک به نام امام رضا(ع) در یادمان شهدای ۱۵ خرداد، منطقه۱۵
منطقه ۱۵ در مسیر توسعه با محوریت توزیع متوازن خدمت و عدالت
منطقه ۱۵ در مسیر توسعه با محوریت توزیع متوازن خدمت و عدالت
جایگاه امروز جمهوری اسلامی ایران در جهان مدیون خون شهدا است
مبارزه با بیماری قارچی سفیدک در قطعات شمشادکاری شده منطقه 17
غربالگری هزار و ۹۰۰ مسافر شهر زیرزمینی
ساخت ١٦ واحد منهول در‌مسیر٢٠٠٠ متری کانال شهرداری| ازچهار راه مولوی تا خیابان شوش در خط لایروبی، رسوب‌زدایی و منهول سازی قرار گرفت
جشن روز دختر در قالب پویش " آینده شبیه توست " در منطقه ۱۲ برگزار شد
ارتقا کمی و کیفی روشنایی پایانه‌های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲
پاکسازی زمین های رها شده غرب منطقه۲۲
نامگذاری یک خیابان در منطقه 13 به نام شهید پرستار «فرحناز حسنی آذر»
بهبود نگهداشت بوستان ها و تفرجگاه ها به منظور ارتقای خدمت رسانی به شهروندان
تردد زائران به امام زاده سه برادران منطقه 19 تسهیل شد
تأکید بر توسعه زیرساخت های ورزش شهروندی در مناطق جنوبی پایتخت
کاهش11طبقه مازاد غیر مجاز به مساحت 2 هزار و 500 متر مربع در منطقه 19
جدیت شهرداری منطقه٦ تهران درطرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی و پدیده زباله‌گردی
اجرای بیش از ۳۰ کیلومتر خط کشی در یکی از محورهای انتخابی طرح تحول خدمت
بهره مندی بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ شهروند در منطقه ۲۱ از خدمات ایستگاه های سلامت محور در هفته سلامت
اجرای بیش از ۳۹۰ هزار مترمربع عمليات به زراعی در بوستان ها و فضای سبز منطقه ۲۱
آیا وقت آن نرسیده است که شریان‌های حیاتی رژیم جنایتکار صهیونیستی قطع شود؟
شروع عملیات لایروبی و رسوب‌برداری مسیر زهکش بزرگراه رسالت
اولین فروشگاه فرانچایزی شهروند در رودهن افتتاح شد
طرح حذف زوائد فیزیکی و نازیبایی های بصری
عملیات ترمیم و بازسازی نرده های سرقت شده پل اتوبان همت روبروی بوستان جوانمردان
اختصاص سهمیه بیمه به کارگران ساختمانی را به فال نیک می‌گیریم
برگزاری جشن های روز دختر در قالب پویش « آینده شبیه توست » در منطقه 13
ایجاد "خط آتش بر" در عرصه های جنگلکاری منطقه ۴
رونق بازار گردشگری منطقه ۴ در دهه کرامت و هفته میراث فرهنگی
تاثیرگذاری امام خمینی (ره) بر اندیشمند فلسطینی/ آموختیم آمریکا شیطان بزرگ است
بازسازی‌ کانال آب‌های سطحی بزرگراه یادگار امام (ره)
فودکارهای منطقه2 ساماندهی می شود
انهار پهنه جنوب بازسازی می‌شوند
تصاویر آتش‌سوزی قطار ارتباطی با متروی تهران ندارد
افزایش سرانه های ورزشی منطقه 3 در سال گذشته
بازدید قائم مقام بانک ملی ایران و هیات همراه از سه شرکت تولیدی در اصفهان
بازدید قائم مقام بانک ملی ایران و هیات همراه از سه شرکت تولیدی در اصفهان
افتتاح طرح توسعه شركت صنایع نساجی تارا ریس آریا با تسهیلات بانك صنعت و معدن
افتتاح طرح توسعه شركت صنایع نساجی تارا ریس آریا با تسهیلات بانك صنعت و معدن
جوابیه روابط عمومی شهرداری منطقه 3 در پی انتشار فیلیمی در فضای مجازی
بانک کشاورزی اولین بانک پذیرنده چک الکترونیک سایر بانک ها به صورت غیرحضوری
بانک کشاورزی اولین بانک پذیرنده چک الکترونیک سایر بانک ها به صورت غیرحضوری
اعطای ۱۵ هزار و ۶۵۸ فقره تسهیلات به آسیب دیدگان حوادث غیرمترقبه
اعطای ۱۵ هزار و ۶۵۸ فقره تسهیلات به آسیب دیدگان حوادث غیرمترقبه
اجرای 36 برنامه سلامت محور در طرح سه‌شنبه‌هاي مساجد منطقه 19
هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
رهبری انقلاب در دیدار خانواده شهید زاهدی چه گفتند؟
طوفان خورشیدی ترسناک است اما پایان دنیا نیست!
«نه» وزیر خارجه پاکستان به «امر و نهی» آمریکا درباره روابط با ایران
علیرضا جهانبخش می‌گوید هدفش این است تا جایی که می‌شود در فوتبال اروپا بماند و کارش را پی بگیرد.
سهم ۱۰ درصدی قاچاق در بازار پوشاک/ فروش کارتن یخچال کره‌ای با قیمت‌های میلیونی
شرکت ملی نفت بزرگ‌ترین بدهکار صندوق توسعه ملی/ تملیک ۳۳ درصد از بانک سینا
سقف هر کارت آزاد سوخت ۷۰۰۰ لیتر است/ سوخت‌گیری با کارت شخصی به ۸۰ درصد رسید
پاسخ وزیر ارشاد درباره ساخت فیلم بدون مجوز رسول‌اف
کد خبر: 172461 | تاریخ : ۱۳۹۷/۶/۲ - 15:04
گره نوسازی تاکسی‌های فرسوده به دستان چه کسی باز می‌شود؟

گره نوسازی تاکسی‌های فرسوده به دستان چه کسی باز می‌شود؟

طرح نوسازی‌ تاکسی‌های فرسوده پس از توقف چندماهه، در خرداد ماه سال‌جاری با حرکتی کند به جریان افتاد. اگرچه دلایل حرکت آهسته و کندی صدور پیش فاکتور توسط شرکت خودروساز اعلام نشده است؛ اما ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری معتقد است که خودروساز در تامین قطعه و تولید خودرو به مشکل برخورده است.

نوآوران آنلاین-طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده از بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ طی یک همکاری مشترک میان سازمان مدیریت و برنامه، بانک‌های عامل، وزارت کشور و گمرک به مرحله اجرا درآمد. در این طرح مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت به مالکین تاکسی‌های فرسوده و مبلغ ۵۰ میلیون ریال معادل ارزش ریالی دو گواهی اسقاط توسط گمرک به حساب خودروساز پرداخت می شد. همچنین مبلغ پنج میلیون ریال هم بابت لاشه خودرو به عنوان آورده مالک تاکسی فرسوده لحاظ و به عبارتی جمع آن ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شد و مابقی وجه را مالک تاکسی فرسوده پرداخت می کرد که در نهایت به تحویل و جایگزینی خودروی جدید می انجامید.

این طرح اما در مهرماه سال ۹۶ به دلیل پرداخت نشدن معوقات ایران خودرو از جانب گمرک برای مدتی متوقف شد؛ به طوری که شرکت خودروساز از صدور پیش فاکتور امتناع و  ادامه اجرای طرح را منوط به پرداخت معوقات کرد که البته این موضوع واکنش‌هایی از سوی کمرگ را به همراه داشت به طوری که اعلام کردند پنج ماه ابتدایی سال ۹۶ بالغ بر ۴۳۰ میلیارد ریال از تخفیف در نظر گرفته شده توسط خودروسازان برای نوسازی ناوگان عمومی استفاده شده است  و خودروسازان همچنان می‌توانند تا پایان سال در زمان واردات قطعات، از این تخفیفات استفاده کنند و هیچ گونه محدودیتی در این خصوص از سوی گمرک وجود ندارد؛ به عبارت دیگرخودروسازان در صورت واردات قطعات، ‌می‌توانستند تا پایان سال ۹۶ از مابقی تخفیف درنظر گرفته شده به میزان ۱۳۰۰ میلیارد ریال در این بخش بهره گیرند و هیچ‌گونه محدودیتی در این خصوص وجود ندارد. همچنین عنوان شد که تعهد گمرک درخصوص نوسازی ناوگان عمومی، ‌ معطوف به ماده یک و دو قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت است.

بنابراین گزارش، طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده به مدت یکماه متوقف ماند؛ اما در آبان سال  ۹۶ صدور پیش فاکتورها توسط شرکت خودروساز آغاز  و  فرآیند نوسازی تاکسی‌های فرسوده مانند گذشته از سر گرفته شد.دیری نگذشت که مجددا سایه توقف بر این طرح بعد از گذشت ۴ماه و در بهمن ماه ۹۶ سنگینی کرد  که مرتضی ضامنی - مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری علت توقف طرح را عدم تناسب اعتبارات و انباشت فرسودگی دانست و بیان کرد که این موضوع باعث شده تا گمرک معوقات خود را به ایران خودرو نپردازد و در نتیجه شرکت خودروساز نیز پیش فاکتور صادر نکند و در حقیقت می‌توان گفت اعتباری که هرساله در قانون بودجه برای این امر تخصیص داده می شود، پاسخ انباشت فرسودگی را نمی‌دهد.

این توقف که تا اوایل سال ۹۷ نیز ادامه داشت گلایه‌های علیرضا قنادان- مدیرعامل سازمان تاکسیرانی را نیز به همراه داشت به طوری که وی در این باره گفته بود که در سال حمایت از کالای ایرانی قرار داریم و برنامه ما این است که از تولیدات داخلی استفاده کنیم، اما متاسفانه شاهد هستیم که شرکت طرف قرارداد در نوسازی تاکسی‌های فرسوده به دلیل برخی از مشکلات مالی با سایر سازمان‌ها، صدور پیش فاکتور را متوقف کرده است و عملا با این اقدام پروژه‌ نوسازی تاکسی‌های فرسوده در کل کشور متوقف شده است و ۱۰ هزار تاکسی در صف نوسازی قرار دارند که لازم است مسئولان فکری به حال این موضوع کنند.

سایه این توقف چندماهی بر این طرح سنگینی کرد تا اینکه در خردادماه سال ۹۷ زمزمه‌هایی به گوش رسید که قرار است شرکت خودروساز صدور پیش فاکتور را برای تعویض تاکسی‌های فرسوده آغاز کند و ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور نیز در این زمینه گفته بود که  با پیگیری‌های اتحادیه تاکسیرانی، اعلام شد که سازمان برنامه و بودجه مبلغ ۱۸۰ میلیارد تومان در این حوزه اعتبارتخصیص داده است و با این تخصیص اعتبار ایران خودرو نیز تأیید کرد که ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی‌ معوق آنها در حال وصول است. بنابراین شرکت خودروساز قول داد که طرح نوسازی را در ابتدای خرداد ماه به جریان بیاندازد و این حدود ۴هزار و ۵۰۰ نفری که پشت نوبت طرح معطل ماندند می‌توانند فرآیند نوسازی تاکسی خود را تکمیل کنند. بنابراین این طرح در اواسط خردادماه دوباره به جریان افتاد، اما روند بسیار کندی را طی کرد.

کندی این روند اما شبهاتی را ایجاد کرد که چرا با وجود پرداخت معوقات و وصول‌بدهی‌ها، همچنان این روند به درستی پیش نمی رود که باز هم مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور می‌گوید: براساس اعلام شرکت خودروساز ،آنها در تولید خودرو مشکل دارند البته علت صادر نشدن پیش فاکتورهای خودروهای جدید هنوز مشخص و اعلام نشده اما از مبادی غیر رسمی نیز شنیده شده است که شرکت خودروساز در تامین قطعات برای تولید تاکسی‌های جدید مشکلاتی دارد و این در حالیست که دو خودروی پژو و سمند که به عنوان جایگزین تاکسی‌های فرسوده در نظر گرفته شده ملی هستند و تمام قطعات آنها در داخل تولید می‌شود. یعنی به نظر می‌رسد نباید مشکلی از جهت تامین قطعات وجود داشته باشد.اما به هر دلیلی که هنوز مشخص نیست شرکت خودروساز همکاری‌های لازم را جهت تولید و تحویل تاکسی‌های جدید انجام نمی‌دهد.

بنابراین گزارش، این کندی روند مجدد انتقاداتی را نیز به همراه داشت؛ به طوری که قنادان -مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه از برنامه نوسازی تاکسی‌های فرسوده به دلیل عدم تحویل خودرو توسط خودروسازان به شدت عقب هستیم، گفته بود که تاکسی فرسوده نه تنها مردم بلکه حتی رانندگان را اذیت می‌کند،تصور نکنید که خودروساز، خودرویی برای تحویل ندارد، بلکه موضوع نوسازی ناوگان تاکسی برای خودروساز اهمیتی ندارد و به همین دلیل ترجیح می‌دهد به جای آنکه تمرکزش بر تولید تاکسی که تاثیر مستقیمی بر کاهش آلودگی هوا دارد، باشد وقتش را به تحویل سایر خودروهای دیگر اختصاص دهد.

با وجود گذشت سه سال از آغاز طرح نوسازی تاکسی های فرسوده و همچنین پرداخت شدن معوقات شرکت خودروساز، اما همچنان بخشی از ناوگان تاکسیرانی فرسوده و عده‌ای در صف انتظار نوسازی تاکسی‌های خود هستند و هنوز علت اصلی این تاخیر و کندی  صدور پیش فاکتور مشخص نشده و شرکت خودروساز نیز دلایل خود را برای این موضوع بیان نکرده است.بنابراین اگر این ادعا درست باشد که شرکت خودروساز در تامین و تولید تاکسی‌های مربوطه به دلایل نوسانات قیمت ارزی به مشکل خورده،باید برای حل این چالش به صورت ملی اقدام کرد و دستگاه‌های دیگر نیز بایستی وارد عمل شوند و تدبیری برای آن بیاندیشند؛ اما اگر موضوع چیز دیگری باشد،می طلبد که شرکت خودروساز پاسخگوی آن باشد.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.