بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/29
شماره 2470 - تاریخ 1403/02/29
آخرین اخبار
تیم ملی تکواندوی ایران قهرمان آسیا شد
ورود دلار به کانال ۵۷ هزار تومان/ ادامه روند کاهشی نرخ ارز
آرامگاه خشایارشا در تهدید است؟
مجمع تشخیص مصلحت لایحه حمایت از خانواده را تعیین تکلیف کرد
اجرای طرح سراسری ساماندهی آسیب‌های اجتماعی درناحیه٢ منطقه٦
شهردار منطقه۶ میهمان منزل شهدا شد
توافق دوشان‌تپه تصویب شد
برگزاری پویش یکشنبه با ورزش بانوان
پاکسازی ۱۱۰ متر مربع جداره ها در منطقه ۲۱
۶۰ مصوبه، رهاورد سومین بازدید میدانی شهردار منطقه ۱۵، از ناحیه یک بود
نصب ۱۴۴ تابلو قدم شمار در منطقه ٢١
-از کادر آموزشی مدارس استثنایی منطقه۴ تقدیر شد
اهتزاز پرچم رضوی در محوطه برج میلاد
منطقه ١٢ تهران درآستانه میلاد امام رضا (ع) غرق نور و سرور شد
توسعه پارکینگ های منطقه راهکار کاهش مشکلات ترافیکی است
قطعی برق روشنایی داخلی ایستگاه میرزای شیرازی برطرف شد
لایروبی بیش از 10 هزار متر از انهار معابر سطح منطقه 17
اجرای لوله گذاری ۴ کیلومتری فضای سبز بزرگراه شهید خرازی
اجرای طرح مبارزه با حیوانات موذی در منطقه۲۲
یادداشت مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۳ به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی
چه فرقی می‌کند پنجشنبه تعطیل باشیم یا شنبه؟
تولید بیش از 56 هزار تن شمش آلومینیوم طی ماه نخست 1403
خشایار راد: سوژه‌های روزمره دمده شده!
دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه‌قضاییه غیرعلنی نیست/ با ناشران اسناد مالی مردم برخورد می‌کنیم
چرا مالیات مشاغل و اصناف ناچیز است؟
خشایار راد: سوژه‌های روزمره دمده شده!
بومی‌سازی جوهرهای نانو آنتی‌باکتریال خودکار در کشور
جبهه مقاومت نیازمند روایت صحیح و هنرمندانه است
بهسازی محورهای مواصلاتی در حریم منطقه ۲۲
رفع آخرین معارض پروژه آزادراه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
پایش آسفالت معابر منطقه ٦ تهران زیر ذره بین سازمان بازرسی شهرداری تهران
اتمام عملیات آسفالت و تبدیل انهار به کانیو در معابر خیابان لقمان منطقه 19
عملیات اجرایی آسفالت ریزی بلوار شقایق در منطقه 19آغاز شد
بهسازی مسیر خاکی2 هزار متر مربعی ضلع غربی بلوار یادگار با تخلیه 50 کامیون تراشه آسفالت
122 نقطه از معابر شهری منطقه 19 با پخش 75 تن آسفالت بهسازی شد
اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز محور آزادگان در منطقه 19 با تعویض گاردریل و اجرای تک جدول
انهار معابر شهیدان لطیفی و ورامینی در منطقه 19 به کانیو تبدیل شد
افزایش روشنایی پایه چراغ های ۹ متری بلوار میلاد در قالب پروژه های «من شهردارم دو»
۲ هزار دانش آموز دختر منطقه۱۳ تکریم شدند
رصد مدیران شهری از پروژه های ترافیکی شمال شرق شهر
سیر تکامل روابط عمومی و ارتباطات در گذر زمان به تصویر کشیده می شود
پل تندرستی بزرگراه شهید همت درآینده نزدیک آماده بهره برداری می شود
ایستگاه های سیار «آینده شبیه توست» میزبان دختران منطقه2
نصب ابرپرچم‌های امام رضا (ع) در ۲ نقطه از منطقه ۱۶
روشنایی معابر در طرح تحول خدمت تأمین می شود
نمایشگاه و کارگاه هنری ارتباطات و روابط عمومی در منطقه ۴ تهران
آغاز مرحله جدیدی از پروژه ساماندهی حاملان بار با چرخ دستی در بازار تهران
صرف بیش از ١٠٠ هزار متر‌مربع پوشاننده برای پاکسازی و زیباسازی جداره‌ها و نما‌های فرسوده هر ماه
رئیس شعبه مرکزی بانک ایران زمین معرفی شد
رئیس شعبه مرکزی بانک ایران زمین معرفی شد
جمع آوری 12 هزار کیلو پسماند غیرمجاز در منطقه 17
کد خبر: 155325 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۲/۶ - 13:02
۹۰ درصد آثار جشنواره فجر، فیلم نبودند

۹۰ درصد آثار جشنواره فجر، فیلم نبودند

سعید مستغاثی، یک منتقد سینما می گوید که 90 درصد از فیلم های جشنواره، فیلم نبودند.

نوآوران آنلاین-سعید مستغاثی گفت: تصاویری مثل «عرق سرد»، «بمب یک عاشقانه» یا «مغز‌های کوچک زنگ زده» اصلاً فیلم نیستند. به شدت دچار غلط گفتاری، از هم پاشیدگی ساختاری سینمایی و الکن بودن در روایت‌های مختلف در ساختار و روایت هستند.
سعید مستغاثی، منتقد و کارشناس سینمایی درباره فیلم‌های اجتماعی پرتعداد امسال که در جشنواره فیلم فجر برخی از آن‌ها با انتقادات گسترده‌ای از سوی کارشناسان و منتقدان مواجه شد خاطرنشان کرد: اعتقاد چندانی به اینکه فیلم‌های اجتماعی در سینمای ایران داریم به شخصه ندارم. در سال گذشته هفته فیلم در برلین داشتیم، منتقد یکی از نشریات متن جالبی را منتشر کرد. او تاکید داشت، فیلم‌های مدعی سینمای اجتماعی در ایران تنها درام خانوادگی هستند که به مصیبت منجر می‌شوند و نشانی از فیلم اجتماعی ندارند.

وی ادامه داد: فیلم اجتماعی این نیست که دوربین بردارید و بچرخید و روی یک واقعه اجتماعی زوم کنید. ما در ایران ژانر اجتماعی نداریم. فیلم اجتماعی نیاز به دانش اجتماعی دارد و به جای اینکه یک سری تصویر از وقایع بگیرید ـ که همه می‌توانند آن را ببینند ـ باید نقد اجتماعی داشته باشید و پیشینه تاریخی کاراکتر را با توجه به سواد اجتماعی در فیلم روایت کنید. اگر در سینمای جهان توجه داشته باشیم، خواهیم دید فیلم‌هایی که حتی ادعای اجتماعی ندارند، مثل «دزد و دوچرخه» فیلم‌های موسولینی کاراکتر به درستی معرفی می‌شود یا حتی برخی از فیلم‌های آمریکایی با این نگاه ـ معرفی درست کاراکتر و واقعه اجتماعی ـ دو سه فیلم ساخته می‌شود تا پس زمینه و پیش زمینه کاراکتر اجتماعی روشن شود. 

تصاویر به هم چسبیده فیلم نیستند

مستغاثی تاکید کرد: کاراکترهایی که در سینمای ایران ادعای اجتماعی دارند، نه رزومه، نه پیشنیه و نه هویت درستی دارند. تنها تصاویر به هم چسبیده‌اند. من اصلاً با این شیوه که در بالا تشریح کردم، فیلم اجتماعی در سینمای ایران نمی‌شناسم. یکسری درام خانوادگی آن هم اگر باشد. به عقیده من 90 درصد فیلم‌های امسال اصلا فیلم نبودند. زیر ساختار استاندارد سینما بودند و نمی‌توانیم عنوان فیلم به آن‌ها اطلاق کنیم. تصاویری مثل «عرق سرد» یا «بمب یک عاشقانه» یا «مغز‌های کوچک زنگ زده» اصلا فیلم نیستند. به شدت دچار غلط گفتاری، از هم پاشیدگی ساختاری سینمایی و الکن بودن در روایت‌های مختلف چه در ساختار و روایت هستند. نمی‌توانیم نام آن‌ها را فیلم بنامیم. فیلم در ابتدا باید ثابت کند، فیلم است. با توجه به ساختار سینمایی و روایتی که از خود به نمایش گذاشتند، اول باید نام فیلم به آن‌ها اطلاق کرد و بعد بگویم فیلم‌ها اجتماعی است یا نیست.

3 فیلم در جشنواره فیلم فجر داشتیم 

داور جایزه سینمایی ققنوس در پاسخ به این سوال که در جشنواره امسال با مشخصاتی که از آن نام بردید «فیلم» داشتیم یا خیر گفت: به عقیده من 3 فیلم در جشنواره امسال داشتیم که در جایزه ققنوس به آن‌ها جایزه دادیم. در این جایزه هم به هیات داوران تاکید شده بود که 5 فیلم انتخاب شود، اما نتوانستیم بیش از این 3 فیلم را در فیلم‌های جشنواره بیابیم که به هر سه فیلم جایزه ققنوس تعلق گرفت. فیلم‌های «به وقت شام»، «زنانی باگوشواره‌های باروتی» و انیمیشن «فیلشاه» نقاط ضعف و قوت دارند، اما سه اثری هستند که می‌توان به آن‌ها فیلم گفت. 

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.