بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/29
شماره 2470 - تاریخ 1403/02/29
آخرین اخبار
اجرای طرح سراسری ساماندهی آسیب‌های اجتماعی درناحیه٢ منطقه٦
شهردار منطقه۶ میهمان منزل شهدا شد
توافق دوشان‌تپه تصویب شد
برگزاری پویش یکشنبه با ورزش بانوان
پاکسازی ۱۱۰ متر مربع جداره ها در منطقه ۲۱
۶۰ مصوبه، رهاورد سومین بازدید میدانی شهردار منطقه ۱۵، از ناحیه یک بود
نصب ۱۴۴ تابلو قدم شمار در منطقه ٢١
-از کادر آموزشی مدارس استثنایی منطقه۴ تقدیر شد
اهتزاز پرچم رضوی در محوطه برج میلاد
منطقه ١٢ تهران درآستانه میلاد امام رضا (ع) غرق نور و سرور شد
توسعه پارکینگ های منطقه راهکار کاهش مشکلات ترافیکی است
قطعی برق روشنایی داخلی ایستگاه میرزای شیرازی برطرف شد
لایروبی بیش از 10 هزار متر از انهار معابر سطح منطقه 17
اجرای لوله گذاری ۴ کیلومتری فضای سبز بزرگراه شهید خرازی
اجرای طرح مبارزه با حیوانات موذی در منطقه۲۲
یادداشت مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۳ به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی
چه فرقی می‌کند پنجشنبه تعطیل باشیم یا شنبه؟
تولید بیش از 56 هزار تن شمش آلومینیوم طی ماه نخست 1403
خشایار راد: سوژه‌های روزمره دمده شده!
دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه‌قضاییه غیرعلنی نیست/ با ناشران اسناد مالی مردم برخورد می‌کنیم
چرا مالیات مشاغل و اصناف ناچیز است؟
خشایار راد: سوژه‌های روزمره دمده شده!
بومی‌سازی جوهرهای نانو آنتی‌باکتریال خودکار در کشور
جبهه مقاومت نیازمند روایت صحیح و هنرمندانه است
بهسازی محورهای مواصلاتی در حریم منطقه ۲۲
رفع آخرین معارض پروژه آزادراه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
پایش آسفالت معابر منطقه ٦ تهران زیر ذره بین سازمان بازرسی شهرداری تهران
اتمام عملیات آسفالت و تبدیل انهار به کانیو در معابر خیابان لقمان منطقه 19
عملیات اجرایی آسفالت ریزی بلوار شقایق در منطقه 19آغاز شد
بهسازی مسیر خاکی2 هزار متر مربعی ضلع غربی بلوار یادگار با تخلیه 50 کامیون تراشه آسفالت
122 نقطه از معابر شهری منطقه 19 با پخش 75 تن آسفالت بهسازی شد
اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز محور آزادگان در منطقه 19 با تعویض گاردریل و اجرای تک جدول
انهار معابر شهیدان لطیفی و ورامینی در منطقه 19 به کانیو تبدیل شد
افزایش روشنایی پایه چراغ های ۹ متری بلوار میلاد در قالب پروژه های «من شهردارم دو»
۲ هزار دانش آموز دختر منطقه۱۳ تکریم شدند
رصد مدیران شهری از پروژه های ترافیکی شمال شرق شهر
سیر تکامل روابط عمومی و ارتباطات در گذر زمان به تصویر کشیده می شود
پل تندرستی بزرگراه شهید همت درآینده نزدیک آماده بهره برداری می شود
ایستگاه های سیار «آینده شبیه توست» میزبان دختران منطقه2
نصب ابرپرچم‌های امام رضا (ع) در ۲ نقطه از منطقه ۱۶
روشنایی معابر در طرح تحول خدمت تأمین می شود
نمایشگاه و کارگاه هنری ارتباطات و روابط عمومی در منطقه ۴ تهران
آغاز مرحله جدیدی از پروژه ساماندهی حاملان بار با چرخ دستی در بازار تهران
صرف بیش از ١٠٠ هزار متر‌مربع پوشاننده برای پاکسازی و زیباسازی جداره‌ها و نما‌های فرسوده هر ماه
رئیس شعبه مرکزی بانک ایران زمین معرفی شد
رئیس شعبه مرکزی بانک ایران زمین معرفی شد
جمع آوری 12 هزار کیلو پسماند غیرمجاز در منطقه 17
حضور بانک آینده؛ در شصت و سومین نمایشگاه و کنگره دندانپزشکی ایران- اکسیدا
حضور بانک آینده؛ در شصت و سومین نمایشگاه و کنگره دندانپزشکی ایران- اکسیدا
نامگذاری پل محله شهید باقری به نام شهید اکبر ملک‌شاهی
اجرای طرح‌های هوشمندسازی، مکانیزاسیون و مصرف بهینه آب در بوستان جنگلی چیتگر
حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت متحول می شود
کد خبر: 154585 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۱/۲۶ - 20:39
بگذارید پسرها هم با عروسک بازی کنند

بگذارید پسرها هم با عروسک بازی کنند

اسباب بازی تآثیر بسیار مهمی در زندگی و رشد فکری کودکان می گذارد. کودکان مهارت در بازی های گروهی و زندگی اجتماعی آینده خود را بدین وسیله توسعه می بخشند.

نوآوران آنلاین-

طبق تحقیقات انجام شده محققین، اسباب بازی ها بطور مشخص از لحاظ جنسی طبقه بندی می شوند. همانطور که پسرها و دخترها اسباب بازی های متفاوتی دارند و انتخاب این اسباب بازی از طرف کودکان از آن جهت است که جامعه اینگونه به آنان می‌آموزد.

پس اگر جامعه به کودکان یاد می دهد چه اسباب بازی بیشتر با جنس او مطابقت دارد، بهتر است بدانیم چگونه این اسباب بازی برروی پیشرفت آنها تآثیر می گذارد.

به این‌ها می‌گویند اسباب‌بازی خنثی!

مشاهدات بالغ بر ۳۰ سال تحقیق "رینگولد و کوک" از سال ۱۹۷۵ برروی اسباب بازی ها و وسایل دیگری که کودکان ۱ تا ۶ ساله دختر و پسر استفاده می کنند، به این نتیجه رسیده است که کودکان دختر و پسر دارای تعداد برابری از کتاب، اسباب موسیقی، اسباب بازی حیوانات، و به هم اندازه اساس هستند گرچه پسرها دارای مدل های متنوع تری از اسباب بازی هستند و تمایل به داشتن اسباب بازی بیشتری دارند. همچنین تفاوت هایی در انواع اسباب بازی های که کودکان دختر و پسر استفاده می کنند، هست.

کودکان پسر دارای اسباب بازی ماشین (بطور مثال کامیون و انواع بزرگتری چون واگن) بودند. طبق آمار این تحقیق در اتاق کودکان پسر حدود ۳۷۵ ماشین بود و در اتاق کودکان دختر تنها ۱۷.

هیچکدام از دخترها در اتاق شان اسباب بازهایی چون واگن، اتوبوس، کشتی، ماشین های کوچک، موتور، تریلی نداشتند. پسرها میزان بیشتری از اسباب بازی های تجسمی و فضائی برای مثال ترکیب اشکال، ساعت ها، آهن ربایی، فضایی هستند.

همچنین پسرها میزان بیشتری از وسایل ورزشی (برای نمونه : توپ، اسکیت، کایت)، حیوانات عروسکی، ماشین، اسباب بازی های ارتشی و آموزشی و وسایل هنری (برخلاف اینکه به نظر می رسد این اسباب از نظر جنسی خنثی می باشند) دارند.

اتاق کودکان دختر بیشتر مملو از عروسک، اسب های عروسکی، اسباب خانگی (بطور نمونه : ظروف غذاخوری، ظرف شویی ..) دیده می شود. پسرها تقریبا" هیچوقت اسباب بازی های چون ظروف ندارند. گرچه عروسک بیشتر برای دخترها عمومیت دارد اما بستگی به نوع عروسک هم دارد. دختربچه ها ۶ برابر بیشتر از پسربچه ها عروسک مونث و ۹ برابر بیشتر عروسک بچه داشتند.

اما به میزان برابر دارای عروسک مذکر بودند. گرچه عروسک های پسرها بیشتر نمونه هایی از قبیل سرباز، کابوی و یا شخصیت های فیلم و کارتون بوده است.

در این مطالعات به طور مستمر نشان داده شده است که دخترها بیشتر جواهرات، عروسک، اسباب خانگی عروسکی، وسایل موسیقی درخواست می کنند و بدست می آورند در حالی که پسرها بیشتر وسایل ورزشی، ماشین، اسباب بازی های ارتشی، تفنگ و اشکال ترکیبی (اسباب بازی های خلاق)، ساعت تقاضا می کنند. این مسئله جالب است که بعضی از مطالعات نشان داده است که حتی فروشندگان مشتریان خود را به طرف (خرید اسباب بازی های به عرف درآمده برای دختربچه ها و پسربچه ها) این اسباب بازی ها هدایت می کنند..

در طول سال ها شواهدی بر تغییراتی در تقاضای بچه ها برای اسباب بازی مشاهده شده است. تحقیق جدیدی از درخواست بچه‌ها نشان داده است که دخترها نیز مانند پسرها تقاضای ماشین، وسایل ورزشی و عروسک مذکر کرده اند و پسربچه ها نیز لباس و وسایل موسیقی گرچه هنوز دختربچه ها بیشتر تقاضای عروسک و وسایل خانگی و پسربچه ها مدل های فیلم، عروسک های ارتشی و تفنگ ... می کنند.

مطالعه دیگری که جودیت ای. اوون بلیک مور و رنه ای سنترز با در نظر گرفتن ۱۲۶ اسباب بازی که مناسب برای کودکان دختر و پسر بوده، انجام شده است.

در این مطالعات اسباب بازی ها از نظر خصوصیات به پنج نوع تقسیم بندی شده است: خیلی پسرانه، پسرانه معتدل، خنثی، دخترانه معتدل و بسیار دخترانه.

طبق این مطالعات چون کودکان اوقات زیادی از روزشان را با اسباب بازی هایشان می گذرانند، طبعا" اسباب بازی اهمیت زیادی در رشد فکری و شناخت جنسی آنان دارد.

اهمیت این امر آنقدر زیاد است که با گرایش کودکان به طرف اسباب بازی های مرسوم به پسرانه و دخترانه معمولا" قضاوت می کنند که کودک از نظر جنسی رشد کرده است.

نتایج این مطالعات نشان داده است که اسباب بازی هایی که در درجه بالایی از نظر آموزش مهارت های فکری و فیزیکی رده بندی شده اند، یا جزو اسباب بازی های پسران بودند یا خنثی. تقریبا" در بین اسباب بازی های هر دو جنس می توان از اسباب بازی‌هایی که بازی های اجتماعی را تشویق می کنند به تساوی یافت.

اسباب بازی های متحرک یا تحرک آفرینی مانند ماشین و توپ که پیش بینی می شود باعث رشد تجسم فضایی شود، بیشتر در بین اسباب بازی هایی که "پسرانه" نامیده می شود، هستند.

اسباب بازی دخترها به آنان تجربه زندگی اجتماعی و پرورش کودکان و مادری را آموزش می دهد این در حالی است که در دورانی که زندگی می کنیم که هر دو جنس به طور برابر وظایف خانه داری و بچه داری را باید بکنند، پسرها نیز به این تجربه احتیاج دارند پس اگر پسرها نیز از این اسباب بازی ها استفاده کنند، بسیار مفید خواهد بود.

اسباب بازی های دخترانه ای که ظاهر زیبا دارند و زیبایی و مد را تشویق می کنند مانند باربی و عروسک ها که همراه با لباس هستند به دختران آموزش می دهند که چگونه می توانند زیبا باشند و چگونه لباس بپوشند. این جنبه مشکل آفرین اسباب بازی‌های دخترانه است و قابل بحث و نظرسنجی می باشد.

هر دو جنس بهتر است که مهارت های اجتماعی و تجسمی خود را تقویت کنند. هر دو جنس از بازی با اسباب بازی هایی که آموزشی، علمی، هنری و تجسمی باشند، بهره خواهند برد و بهتر است که والدین اسباب بازی هایی خنثی و یا معتدل برای فرزندان خود تهیه کنند.

از طرفی اسباب بازی های پسرانه ای که منعکس کننده خشونت و جنگ می باشند مانند تفنگ، مشکل سازترین جنبه اسباب بازی‌های پسرانه می باشند و باید در این رابطه فکر اساسی شود.

اسباب بازی های پسرانه متوسط و خنثی جزو اسباب بازی های درجه بالای آموزشی، علمی و مهارتی درجه بندی شدند. گاه اسباب بازی های متعدل دخترانه هم در رده بالای آموزشی قرار گرفته اند ولی هیچگاه اسباب بازی های (کاملن) پسرانه و دخترانه در رده اسباب بازی های رده بالای آموزشی، علمی قرار نگرفته اند.

اسباب بازی های خنثی معمولا جزو اسباب بازی های هنری و موسیقی قرار دارند. اسباب بازی کاملا پسرانه جزو آنهایی هستند که در رده پائین جنبه هنری و یا موسیقی قرار داشته اند.

این تحقیق تجربی نشان داده است که اسباب بازی ها تآثیر زیادی روی رفتار کودکان می گذارند برای مثال تفنگ و مدل های جنگی رفتار پرخاشگرانه را بیشتر می کنند. بازی های ویدیویی نشان داده اند که مهارت های خاصی از قبیل تجسم فضایی را تقویت می کنند.

در نهایت نتیجه گیری این مطالعات این بوده است که هنوز به اندازه کافی تحقیقات انجام نگرفته تا به صورت قطعی بتوان نظری داد ولی روشن است که اسباب بازی های خنثی و یا معتدل بیشتر جنبه علمی، آموزشی و هنری داشته اند تا اسباب بازی های کاملا" جنسی.

همچنین هر دو جنس بهتر است که مهارت های اجتماعی و تجسمی خود را تقویت کنند. هر دو جنس از بازی با اسباب بازی هایی که آموزشی، علمی، هنری و تجسمی باشند، بهره خواهند برد و بهتر است که والدین اسباب بازی هایی خنثی و یا معتدل برای فرزندان خود تهیه کنند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.