بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/29
شماره 2470 - تاریخ 1403/02/29
آخرین اخبار
تیم ملی تکواندوی ایران قهرمان آسیا شد
ورود دلار به کانال ۵۷ هزار تومان/ ادامه روند کاهشی نرخ ارز
آرامگاه خشایارشا در تهدید است؟
مجمع تشخیص مصلحت لایحه حمایت از خانواده را تعیین تکلیف کرد
اجرای طرح سراسری ساماندهی آسیب‌های اجتماعی درناحیه٢ منطقه٦
شهردار منطقه۶ میهمان منزل شهدا شد
توافق دوشان‌تپه تصویب شد
برگزاری پویش یکشنبه با ورزش بانوان
پاکسازی ۱۱۰ متر مربع جداره ها در منطقه ۲۱
۶۰ مصوبه، رهاورد سومین بازدید میدانی شهردار منطقه ۱۵، از ناحیه یک بود
نصب ۱۴۴ تابلو قدم شمار در منطقه ٢١
-از کادر آموزشی مدارس استثنایی منطقه۴ تقدیر شد
اهتزاز پرچم رضوی در محوطه برج میلاد
منطقه ١٢ تهران درآستانه میلاد امام رضا (ع) غرق نور و سرور شد
توسعه پارکینگ های منطقه راهکار کاهش مشکلات ترافیکی است
قطعی برق روشنایی داخلی ایستگاه میرزای شیرازی برطرف شد
لایروبی بیش از 10 هزار متر از انهار معابر سطح منطقه 17
اجرای لوله گذاری ۴ کیلومتری فضای سبز بزرگراه شهید خرازی
اجرای طرح مبارزه با حیوانات موذی در منطقه۲۲
یادداشت مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۳ به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی
چه فرقی می‌کند پنجشنبه تعطیل باشیم یا شنبه؟
تولید بیش از 56 هزار تن شمش آلومینیوم طی ماه نخست 1403
خشایار راد: سوژه‌های روزمره دمده شده!
دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه‌قضاییه غیرعلنی نیست/ با ناشران اسناد مالی مردم برخورد می‌کنیم
چرا مالیات مشاغل و اصناف ناچیز است؟
خشایار راد: سوژه‌های روزمره دمده شده!
بومی‌سازی جوهرهای نانو آنتی‌باکتریال خودکار در کشور
جبهه مقاومت نیازمند روایت صحیح و هنرمندانه است
بهسازی محورهای مواصلاتی در حریم منطقه ۲۲
رفع آخرین معارض پروژه آزادراه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
پایش آسفالت معابر منطقه ٦ تهران زیر ذره بین سازمان بازرسی شهرداری تهران
اتمام عملیات آسفالت و تبدیل انهار به کانیو در معابر خیابان لقمان منطقه 19
عملیات اجرایی آسفالت ریزی بلوار شقایق در منطقه 19آغاز شد
بهسازی مسیر خاکی2 هزار متر مربعی ضلع غربی بلوار یادگار با تخلیه 50 کامیون تراشه آسفالت
122 نقطه از معابر شهری منطقه 19 با پخش 75 تن آسفالت بهسازی شد
اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز محور آزادگان در منطقه 19 با تعویض گاردریل و اجرای تک جدول
انهار معابر شهیدان لطیفی و ورامینی در منطقه 19 به کانیو تبدیل شد
افزایش روشنایی پایه چراغ های ۹ متری بلوار میلاد در قالب پروژه های «من شهردارم دو»
۲ هزار دانش آموز دختر منطقه۱۳ تکریم شدند
رصد مدیران شهری از پروژه های ترافیکی شمال شرق شهر
سیر تکامل روابط عمومی و ارتباطات در گذر زمان به تصویر کشیده می شود
پل تندرستی بزرگراه شهید همت درآینده نزدیک آماده بهره برداری می شود
ایستگاه های سیار «آینده شبیه توست» میزبان دختران منطقه2
نصب ابرپرچم‌های امام رضا (ع) در ۲ نقطه از منطقه ۱۶
روشنایی معابر در طرح تحول خدمت تأمین می شود
نمایشگاه و کارگاه هنری ارتباطات و روابط عمومی در منطقه ۴ تهران
آغاز مرحله جدیدی از پروژه ساماندهی حاملان بار با چرخ دستی در بازار تهران
صرف بیش از ١٠٠ هزار متر‌مربع پوشاننده برای پاکسازی و زیباسازی جداره‌ها و نما‌های فرسوده هر ماه
رئیس شعبه مرکزی بانک ایران زمین معرفی شد
رئیس شعبه مرکزی بانک ایران زمین معرفی شد
جمع آوری 12 هزار کیلو پسماند غیرمجاز در منطقه 17
کد خبر: 153569 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۱/۱۸ - 21:19
هجوم مردم برای خرید خودروهای وارداتی

هجوم مردم برای خرید خودروهای وارداتی

دبیر دوم کمیسیون صنایع مجلس گفت: ماجرای ثبت سفارش واردات خودرو و همچنین هرج و مرج قیمتی خودروهای خارجی در جلسه ای با حضور مسؤولان وزارت صنعت در مجلس بررسی خواهد شد.

نوآوران آنلاین-

سید جواد حسینی کیا با بیان اینکه قرار بود موضوع توقف ثبت سفارش واردات خودرو طی روزهای گذشته در مجلس بررسی شود، اظهار داشت: با توجه به مطرح شدن لایحه بودجه ۹۷ در مجلس، بررسی این موضوع با تأخیر همراه شد ولی به زودی در جلسه کمیسیون صنایع با حضور مسوولان وزارت صنعت در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به وجود اشکالاتی در ثبت سفارش و واردات خودرو، افزود: محدودیت در ثبت سفارش واردات خودرو برخی مشکلات را در این زمینه ایجاد کرد که در روزهای آینده در کمیسیون صنایع مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

حسینی کیا تصریح کرد: در جلسه با مدیران وزارت صنعت موضوع افزایش تعرفه واردات خودرو و همچنین قیمت خودروهای خارجی نیز که افزایش قابل توجهی داشته، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

 اخیرا تعدادی از نمایندگان مجلس نیز در نامه ای به هیأت رییسه مجلس، کاهش تعرفه واردات خودرو را خواستار شده اند. هیأت رییسه مجلس هم این موضوع را به کمیسیون صنایع ارجاع داده و قرار است در این کمیسیون به آن رسیدگی شود.

طبق برنامه چهارم توسعه، تعرفه واردات خودرو می‌بایست به صورت تدریجی کاهش می‌یافت و طی سال 89 به 50 درصد می‌رسید اما طی سالهای گذشته غالبا شاهد ثبات یا افزایش تعرفه واردات خودرو بوده ایم که هرچند گفته می شود با هدف حمایت از تولید داخل صورت گرفته اما در واقع این حمایت گلخانه ای نتیجه مثبتی برای صنعت خودروسازی کشور نداشته است.

طبق مصوبه جدید دولت، خودروهای با حجم موتور 1000 تا 1500 سی‌سی که تاکنون تعرفه واردات آنها 40 درصد بوده است از این به بعد مشمول تعرفه 55 درصدی می‌شوند و در مورد خودروهای با حجم موتور 1500 تا 2000 سی‌سی که تعرفه قبلی آنها 40 درصد تعیین شده بود، در ضوابط جدید مشمول تعرفه 75 درصدی شده‌اند. همچنین تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور 2000 تا 2500 سی‌سی نیز قبلاً 55 درصد بود که حالا 95 درصد تعیین شده است.

در عین حال، عنوان شده که اگر تولید مشترک با خودروسازان خارجی در کشور صورت گیرد، بابت این مسئله و همچنین واردات قطعات خودرو، تخفیف گمرکی تا سقف 50 درصدی لحاظ خواهد شد.

در نتیجه در کنار افزایش تعرفه واردات خودرو شاهد اعمال تخفیف‌هایی برای خودروسازان خارجی در صورت تولید محصول در ایران هستیم. این در شرایطی است که تولید مشترک خودرو در ایران در قبضه شرکت‌های فرانسوی است و به جز فرانسوی‌ها هیچ خودروساز خارجی، قرارداد عمده با خودروسازان ایرانی ندارد و به این ترتیب تخفیف گمرکی واردات قطعات خودرو شامل حال شرکت‌های پژو و رنو فرانسه خواهد شد و با اعمال محدودیت برای خودروهای وارداتی، بازار خودرو ایران بیش از پیش در انحصار خودروسازان فرانسوی قرار خواهد گرفت.

در عین حال، احتمالا این تخفیف گمرکی در ازای داخلی سازی محصولات مشترک صورت خواهد گرفت اما تجربه نشان داده که فرانسوی‌ها یَد طولایی در دور زدن مصوبات داخلی سازی خودروها دارند و در شرایط فعلی نیز برخی قطعه‌سازان نسبت به عدم توجه فرانسوی‌ها به قطعه‌سازان ایرانی در تولید محصولات جدید شاکی هستند و می‌گویند پژو و رنو توجهی به داخلی سازی قطعات ندارند.

مطرح شدن بحث احتمال توقف تولید تندر۹۰ و ساندرو در سال آینده از سوی مدیرعامل شرکت رنوپارس نیز نشان دهنده جهت گیری این شرکت برای حرکت به سمت عرضه بیشتر خودروهای وارداتی و مونتاژی در ایران است.

فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن قطعه‌سازان در این مورد با بیان اینکه طی یک سال اخیر شاهد فروش خودرو از طرف رنو و پژو در کشور بودیم، به فارس گفت: قطعه‌سازان در مورد ساخت پلتفرم مشترک با خودروسازان خارجی با ابهامات زیادی روبه‌رو هستند، هر چند قراردادهایی بین برخی قطعه‌سازان ایرانی با خودروسازان خارجی امضا شده، ولی مشخص نیست که در این قراردادها چه پیش‌بینی در مورد قیمت تمام‌شده قطعات و تأثیر نرخ ارز صورت گرفته است.

وی با اشاره به انعقاد قراردادهای شرکت‌های خودروساز ایرانی با خودروسازان خارجی، گفت: رنو و پژو هیچ گام اجرایی برای سرمایه‌گذاری در ایران برنداشته‌اند و پولی به ایران نیاورده‌اند.

به هر حال، در وضعیتی که صنعت خودروسازی بدون استراتژی مشخص برای افزایش داخلی سازی پیش می رود، شاهد شکل گیری برخی رانتها در واردات خودروهای خارجی و سودجویی بعضی افراد از نبود نظارت بر بازار و صنعت هستیم. رفع این مشکل نیازمند ورود جدی مجلس، وزارت صنعت و دیگر دستگاه های نظارتی است

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.