بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/29
شماره 2470 - تاریخ 1403/02/29
آخرین اخبار
تیم ملی تکواندوی ایران قهرمان آسیا شد
ورود دلار به کانال ۵۷ هزار تومان/ ادامه روند کاهشی نرخ ارز
آرامگاه خشایارشا در تهدید است؟
مجمع تشخیص مصلحت لایحه حمایت از خانواده را تعیین تکلیف کرد
اجرای طرح سراسری ساماندهی آسیب‌های اجتماعی درناحیه٢ منطقه٦
شهردار منطقه۶ میهمان منزل شهدا شد
توافق دوشان‌تپه تصویب شد
برگزاری پویش یکشنبه با ورزش بانوان
پاکسازی ۱۱۰ متر مربع جداره ها در منطقه ۲۱
۶۰ مصوبه، رهاورد سومین بازدید میدانی شهردار منطقه ۱۵، از ناحیه یک بود
نصب ۱۴۴ تابلو قدم شمار در منطقه ٢١
-از کادر آموزشی مدارس استثنایی منطقه۴ تقدیر شد
اهتزاز پرچم رضوی در محوطه برج میلاد
منطقه ١٢ تهران درآستانه میلاد امام رضا (ع) غرق نور و سرور شد
توسعه پارکینگ های منطقه راهکار کاهش مشکلات ترافیکی است
قطعی برق روشنایی داخلی ایستگاه میرزای شیرازی برطرف شد
لایروبی بیش از 10 هزار متر از انهار معابر سطح منطقه 17
اجرای لوله گذاری ۴ کیلومتری فضای سبز بزرگراه شهید خرازی
اجرای طرح مبارزه با حیوانات موذی در منطقه۲۲
یادداشت مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۳ به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی
چه فرقی می‌کند پنجشنبه تعطیل باشیم یا شنبه؟
تولید بیش از 56 هزار تن شمش آلومینیوم طی ماه نخست 1403
خشایار راد: سوژه‌های روزمره دمده شده!
دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه‌قضاییه غیرعلنی نیست/ با ناشران اسناد مالی مردم برخورد می‌کنیم
چرا مالیات مشاغل و اصناف ناچیز است؟
خشایار راد: سوژه‌های روزمره دمده شده!
بومی‌سازی جوهرهای نانو آنتی‌باکتریال خودکار در کشور
جبهه مقاومت نیازمند روایت صحیح و هنرمندانه است
بهسازی محورهای مواصلاتی در حریم منطقه ۲۲
رفع آخرین معارض پروژه آزادراه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
پایش آسفالت معابر منطقه ٦ تهران زیر ذره بین سازمان بازرسی شهرداری تهران
اتمام عملیات آسفالت و تبدیل انهار به کانیو در معابر خیابان لقمان منطقه 19
عملیات اجرایی آسفالت ریزی بلوار شقایق در منطقه 19آغاز شد
بهسازی مسیر خاکی2 هزار متر مربعی ضلع غربی بلوار یادگار با تخلیه 50 کامیون تراشه آسفالت
122 نقطه از معابر شهری منطقه 19 با پخش 75 تن آسفالت بهسازی شد
اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز محور آزادگان در منطقه 19 با تعویض گاردریل و اجرای تک جدول
انهار معابر شهیدان لطیفی و ورامینی در منطقه 19 به کانیو تبدیل شد
افزایش روشنایی پایه چراغ های ۹ متری بلوار میلاد در قالب پروژه های «من شهردارم دو»
۲ هزار دانش آموز دختر منطقه۱۳ تکریم شدند
رصد مدیران شهری از پروژه های ترافیکی شمال شرق شهر
سیر تکامل روابط عمومی و ارتباطات در گذر زمان به تصویر کشیده می شود
پل تندرستی بزرگراه شهید همت درآینده نزدیک آماده بهره برداری می شود
ایستگاه های سیار «آینده شبیه توست» میزبان دختران منطقه2
نصب ابرپرچم‌های امام رضا (ع) در ۲ نقطه از منطقه ۱۶
روشنایی معابر در طرح تحول خدمت تأمین می شود
نمایشگاه و کارگاه هنری ارتباطات و روابط عمومی در منطقه ۴ تهران
آغاز مرحله جدیدی از پروژه ساماندهی حاملان بار با چرخ دستی در بازار تهران
صرف بیش از ١٠٠ هزار متر‌مربع پوشاننده برای پاکسازی و زیباسازی جداره‌ها و نما‌های فرسوده هر ماه
رئیس شعبه مرکزی بانک ایران زمین معرفی شد
رئیس شعبه مرکزی بانک ایران زمین معرفی شد
جمع آوری 12 هزار کیلو پسماند غیرمجاز در منطقه 17
کد خبر: 153412 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۱/۱۷ - 22:23
آیا برف اخیر را سپاه باعث شد ببارد

آیا برف اخیر را سپاه باعث شد ببارد

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها گفت: قبل از بارش‌های اخیر پرواز تست داشتیم، اما پرواز اجرایی و عملیاتی نبود و این تست ارتباطی به بارش‌های اخیر نداشته است.

نوآوران آنلاین- بارور کردن ابرها با کاهش بارندگی و ادامه خشکسالی در کشور اهمیت پیدا کرد. وزارت کار هم چند سالی است که این امر را در دستور کار خود قرار داده است.چندی پیش معاون اول رئیس‌جمهور در این زمینه خواستار فعالیت مناسب و مستمر شد و چند هفته پیش رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در این خصوص از صنایع هواپیمایی و نیروی هوایی سپاه درخواست یاری کرد.

در این زمینه صنایع وابسته به وزارت دفاع تلاش کردند تا مراحل ساخت پیرو پاترون‌های (فشنگ‌های حاوی یدید نقره) لازم برای باروری ابرها را انجام دهند و از وزیر دفاع درخواست شد که این کار با سرعت بیشتری انجام شود، چون پیش از این فشنگ‌های لازم را از روسیه وارد می‌شد.

در این میان میدانی گفته بود برای خرید فشنگ های حاوی یدید نقره باید پول نقد به روسیه پرداخت کنیم، ولی مذاکره با صنایع هواپیمایی و نیروی هوایی سپاه باعث می‌شود که بدون استفاده از دو هواپیمای روسی کار بارورسازی ابرها انجام شود.

    بیشتر بخوانید:
    اعلام آمادگی سپاه پاسداران برای بارورسازی ابرها

در همین راستا با فرید گلکار مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها به گفت و گو مشروح پرداختیم تا از آخرین وضعیت این اقدام باخبر شویم.

در خصوص وضعیت کلی بارورسازی ابرها و شرایط مورد نیاز توضیح دهید؟

گلکار: فناوری افزایش بارش به وسیله بارورسازی ابرها دارای یک سری محاسن و یک سری محدودیت‌هاست.
از محاسن این روش می‌توان به ارزان بودن آن اشاره کرد و حسن دیگر آن در دسترس بودن و استفاده از آن در داخل کشور است و در این زمینه هیچگونه دست‌کاری غیرعادی و یا بارش‌های غیرعادی رخ نخواهد داد؛ از محدودیت‌های این روش می‌توان به این مورد اشاره کرد که اگر ابری در آسمان نباشد هیچگونه اقدامی در خصوص بارورسازی ابرها نمی‌توان انجام داد.

چه زمانی برای باروری ابرها مناسب است و بیشترین نتیجه را می‌دهد؟

گلکار: در شرایطی که ترسالی داریم یا وضعیت بارندگی خوب است باید ذخایر آبی را افزایش دهیم که آب پشت سدها جمع شود و به این معنی نیست که در خشکسالی نتوان پروژه را اجرا کرد، اما بهترین موقع در سال جاری تا به امروز موج بارش‌های اخیر بود که براساس آن با اجرای پروژه می‌توانستیم روند بارش‌ها را افزایش دهیم.

از چه زمانی بارورسازی ابرها در کشور مطرح شد و چه برنامه‌ای برای آن وجود دارد؟

گلکار: اولین پروژه بارورسازی ابرها از سال ۷۷ مطرح شد و از سال ۸۷ به‌طور کاملاً مستقل و بدون حضور کارشناسان خارجی موفق به اجرای پروژه‌های مختلف در این زمینه شدیم.

در زمینه باروری ابرها چه وابستگی‌ای به خارج از کشور داریم؟

گلکار: یک سری وابستگی‌هایی در زمینه تهیه مواد باروری و پیروپاترون‌ها وجود دارد و باید از کشورهای دیگر این مواد خریداری شود و به این معنی نیست که ما توان تولید این مواد را در داخل کشور نداشته باشیم بلکه هزینه تولید آن اقتصادی نیست.

برای بارورسازی ابرها از کدام بخش‌های کشور کمک گرفته شده است؟

گلکار: با بالا رفتن هزینه‌ها در اجرای این طرح از دو سال اخیر پیگیری‌ها بیشتر شد و در این زمینه توانستیم با کمک صنایع دفاع کشور و بخش‌های دیگر هزینه‌ها را کاهش دهیم و نمونه داخلی را تهیه کنیم.تا سال گذشته دو فروند هواپیما کار بارورسازی را انجام می‌دادند و اجاره این هواپیماها بسیار هزینه‌ّبر بود به اضافه هزینه‌های جاری و تجهیزات با میانگین ۴ میلیارد تومان بودجه پروژه‌ها انجام می‌شد.از زمان اجرای پروژه هیچ تغییر و تحولی بروی تجهیزات هواپیماها صورت نگرفت و از سال ۸۴ هیچ بروزرسانی بر روی ۲ فروند هواپیما ایجاد نشد و این در حالی است که با این ۲ فروند هواپیما تنها بخش کمی از سطح کشور را می‌توانستیم پوشش دهیم.

    بیشتر بخوانید:
    مذاکره با سپاه برای پرواز هواپیمای باروری ابر

برای بارورسازی ابرها در کل کشور چقدر تجهیزات با چه بودجه‌ای نیاز است؟

گلکار: برای تجهیز هواپیما در جهت باروری ابرها در وسعت بالا نیاز به تخصیص ۱۵۰ میلیارد تومان بود که علاوه بر بروزرسانی تجهیزات، ظرفیت را هم افزایش دهیم تا به واسطه آن کل کشور را تحت پوشش این طرح قرار دهیم.

چرا کشوری که تا این حد با کمبود منابع آبی مواجه است بودجه کمی برای این طرح دارد؟

گلکار: به غیر از هزینه‌های تجهیز هواپیما که کمی بالا است هزینه تولید هر ۱۰۰۰ لیتر آب برای کشور حدود ۵۰ تومان تمام می‌شود که این برای کشور فوق‌العاده اقتصادی است و این رقم با توجه به زمان انجام بارورسازی ممکن است تا ۸ تومان هم کاهش پیدا کند.

در حال حاضر چند کشور جهان این طرح را اجرا می‌کنند؟

گلکار: بیش از ۵۶ کشور جهان در حال حاضر اقدام به بارورسازی ابرها می‌کنند و سالانه ۱۰ تا ۲۰ درصد میانگین بارش‌های خود را افزایش می‌دهند.

با اقدامات انجام شده در راستای باروری ابرها چند درصد به میزان بارندگی کشور افزوده می‌شود؟

گلکار:‌ بارش‌ها بین ۱۰ تا ۲۰ درصد در ماه‌هایی که پروژه اجرایی می‌شود افزایش پیدا می‌کند و در داخل کشور نیز این ارقام کم و بیش تجربه شده است؛ و رقم ۱۵ درصد میانگین رشد در داخل کشور در ماه‌های اجرایی پروژه بوده است.

همکاری میان مرکز و  سپاه پاسداران  در زمینه بارورسازی ابرها به چه صورت است؟

گلکار: امسال علی رغم اینکه تمام اعتبارات در راستای بارورسازی ابرها را گرفتیم، چون بودجه دیر به دست ما رسید و پول نقد نداشتیم فرصت لازم برای تهیه مواد که حداقل ۳ ماه زمانبر است را از دست دادیم و این موضوع منجر شد امسال با مشکلاتی روبرو شویم که خوشبختانه در این زمینه صنایع هواپیمایی و هوافضای سپاه پاسداران با همتی که به خرج دادند توانستند مواد باروری را برای بارورسازی تولید کنند و هم هواپیمایی را تجهیز کنند که بتوانیم کار بارورسازی ابرها را انجام دهیم.

کار باروری ابرها چطور انجام می‌شود و چه محدوده‌ای را پوشش می‌دهد؟

گلکار: برای بارورسازی یک سطح را درنظر می‌گیریم و با اجرای پروژه به‌صورت نقطه‌ای این باروری در یک سطح وسیع پخش می‌شود و با توجه به جهت سامانه ابری و سرعت وزش باد این ابرهای بارور پخش می‌شوند. به‌طور مثال: اگر سرعت باد ۶۰ کیلومتر بر ساعت باشد در ۲ ساعت حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلومتر از جایی که تزریق انجام شده را تحت پوشش قرار می‌دهد.

بارش برف اخیردر شهرهای کشور به موضوع باروری ابرها ارتباطی داشت؟

گلکار: قبل از بارش‌های اخیر پرواز تست داشتیم، اما پرواز اجرایی و عملیاتی نبود و این تست ارتباطی به بارش‌های اخیر نداشته است.

آیا برای این طرح احتمال خطا و بارور شدن ابرها در نقطه دیگری از کشور یا خارج از کشور وجود دارد؟

گلکار: برد این طرح بیش از ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلومتر نمی‌رسد و این پروژه تنها در محدوده ۱ استان اثربخش است و تزریق آن در داخل کشور و عملیاتی شدن آن در کشورهای دیگر به واسطه مسافت طولانی حرف منطقی نیست.

چه زمانی قرار است پروژه جدید اجرایی شود؟

گلکار: آمادگی‌های لازم در حال حاضر وجود دارد و تا پرواز اصلی عملی نشود و نتیجه مشخص نباشد نمی‌توان زمان اجرایی شدن آن را به‌طور دقیق اعلام کرد.

برای پوشش کل کشور و بارورسازی ابرها چقدر زمان و تجهیزات نیاز است؟

گلکار: اگر ۵ یا ۶ فروند هواپیمای تجهیز شده در اختیار ما قرار گیرد ظرف مدت ۳ سال انتظار می‌رود که نتیجه مطلوبی در این زمینه حاصل شود.

با بارورسازی ابرها و پوشش کل کشور چقدر میزان بارش‌ها رشد پیدا می‌کند؟

گلکار: هر ساله در کشور یک میانگین بارش داریم که با پوشش دهی مناسب و با در نظر گرفتن شرایط بارور شدن ابرها بارش‌ها که به‌صورت طبیعی رخ می‌دهد می‌تواند ۱۵ درصد رشد پیدا کند اگر وضعیت بارش خیلی مطلوب نبود نیز به میانگین بارش‌ها تنها ۱۵ درصد اضافه می‌شود و نباید انتظار بیشتری داشت.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.