بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/19
شماره 2464 - تاریخ 1403/02/19
آخرین اخبار
قوانین سختگیرانه هنگام خروج حاجی‌ها + ویدئو
ماموریت ۱۰ پارک فناوری برای رسوخ فناوری به صنایع سنتی/ورود پارک‌ها به ایجاد زنجیره ارزش
اجرای 36 برنامه سلامت محور در طرح سه‌شنبه‌هاي مساجد منطقه 19
برپایی جشنواره سرآشپزهای کوچولو در بوستان بانوان منطقه 19
تحلیل رئیس‌جمهور از علت روبرو نشدن قهرمانان ایرانی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی
فرصت ثبت‌نام نمایندگان نامزدها در سامانه «داوطلب» چهارشنبه به پایان می‌رسد
آبگیری دو مخزن آب استراتژیک هلدینگ پترو پالایش اصفهان تا پایان خردادماه
آبگیری دو مخزن آب استراتژیک هلدینگ پترو پالایش اصفهان تا پایان خردادماه
۱۳۰ نفر از مدرسان هلدینگ پتروپالایش اصفهان در چهارمین همایش سالانه مدرسان تجلیل شدند/انتخاب ۳۵مربي با شاخص ۱۰۰ ساعت تدریس به عنوان مدرس برتر
۱۳۰ نفر از مدرسان هلدینگ پتروپالایش اصفهان در چهارمین همایش سالانه مدرسان تجلیل شدند/انتخاب ۳۵مربي با شاخص ۱۰۰ ساعت تدریس به عنوان مدرس برتر
در سال گذشته بیش از ۴میلیارد تومان از پایان نامه های دانشجویی مرتبط با پترو پالایش اصفهان حمایت شد
در سال گذشته بیش از ۴میلیارد تومان از پایان نامه های دانشجویی مرتبط با پترو پالایش اصفهان حمایت شد
استقبال 32 هزار دانش آموزان مدارس مناطق 22 گانه از خدمات بوستان بانوان منطقه 19
بوستان بزرگ ولایت مزین به سه سبد گل می شود
آزادسازی ۵۰ هزار متر مربع از اراضی در حریم منطقه 19
شهرداری منطقه۶ تهران روزانه ۶ بار بر مدار ۳۶۰ درجه می‌چرخد
برگزاری کارگاه تغذیه ورزشی در دبیرستان آیین تربیت
نشست هم اندیشی رابطین تکریم ارباب رجوع و آراستگی محیط کار منطقه ۵ برگزار شد
۶۳ مصوبه حاصل بازدید میدانی محلات ناحیه ۴، منطقه ۱۵
زیباسازی و امحای آلودگی بصری منظر شهری در طرح تحول خدمت
توسعه فضای سبز در پهناورترین منطقه پایتخت
زنده گیری ۵۰ قلاده سگ بلاصاحب در منطقه ۲۱
توسعه و تحول در5 محور منتخب منطقه دو پایتخت با اجرای طرح الگوی خدمت
قطع درختان و ساخت و ساز در سرخه حصار صحت ندارد
اجرای شبکه توزیع آب مکانیزه درفضا‌های سبز منطقه١٢
همراهی مدیریت شهری منطقه ۱۲ با احیاگران خانه های تاریخی محله امامزاده یحیی(ع)
اجرای روکش آسفالت در بیش از 5 هزار متر مربع از معابر منطقه ۱۷
اتمام عملیات احداث دیوارحائل در خیابان یازدهم سروآزاد
مرمت جداول معابر ناحیه یک منطقه۲۲
بررسی مویرگی طرح تحولی بیست‌گانه درپهنه مرکزی پایتخت
اعلام برنده های دومین مرحله از قرعه کشی جوایز جشنواره پذیرنده ملی
اعلام برنده های دومین مرحله از قرعه کشی جوایز جشنواره پذیرنده ملی
تضمین تعهدات بیش از 204 هزار پرونده «کشاورزی قراردادی» با عاملیت بانک کشاورزی
تضمین تعهدات بیش از 204 هزار پرونده «کشاورزی قراردادی» با عاملیت بانک کشاورزی
طرح نهضت ملی مسکن از اولویت های بانک مسکن در سیاست های اعتباری سال جاری است
طرح نهضت ملی مسکن از اولویت های بانک مسکن در سیاست های اعتباری سال جاری است
پرداخت بیش از ۳۴ هزار فقره تسهیلات اشتغالزایی به معرفی شدگان نهادهای حمایتی
پرداخت بیش از ۳۴ هزار فقره تسهیلات اشتغالزایی به معرفی شدگان نهادهای حمایتی
حضور فعال بانک شهر در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی
حضور فعال بانک شهر در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی
امضای تفاهم‌نامه همکاری بین بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و دانشگاه علوم پزشکی اراک
امضای تفاهم‌نامه همکاری بین بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و دانشگاه علوم پزشکی اراک
"لامرد" مستعد ایجاد پارک های شیمی معدنی است
نقش آفرینی روابط عمومی ها در ارتقای جایگاه معدن در میان عموم جامعه
ایمیدرو زیرساخت های توسعه صادرات را فراهم کرده است
هماهنگی برای اجرای طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در منطقه 13
اجرای طرح شهردار مدرسه تا برگزاری جشن های روز کارگر و معلم در محلات
مسئولیت شهرداران مدارس تا شعاع ۵۰۰ متری مدرسه
مانور های آموزشی ایمنی مدارس در مقابل زلزله در منطقه ۱۵، آغاز شد
اجرای طرح نوماند در مدارس منطقه ۱۵
برگزاری کلاس آموزشی ۱۳۷ پلاس برای شهروندان در سرای محله سازمان برنامه شمالی
نصب و تعمیر بیش از پنج هزار و ۸۰۰ عدد تجهیزات و المان های ترافیکی در منطقه ۲۱
برگزاری هفتادمین جلسه ملاقات مردمی شهردار منطقه ۴ با شهروندان
۱۰ هزار متر از انهار قدیمی منطقه ۴ جمع آوری و بهسازی شد
نظارت ستادی سازمان بازسی شهرداری تهران از منطقه ۳
اجرای 18 هزار متر خط کشی محوری در معابر منطقه 17
اجرای طرح واکاری فضای سبز دیواره بزرگراه یادگار امام (ره)
رسیدگی شهردار منطقه به مشکلات و درخواست های شهروندان
رنک آمیزی ۱۸ هزار متر طول علائم افقی ترافیکی
کد خبر: 152964 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۱/۱۵ - 20:26
جزییات رشد ۱۱.۳درصدی خانه های خالی

جزییات رشد ۱۱.۳درصدی خانه های خالی

وزارت اقتصاد در گزارشی نوشت ۲ میلیون واحد به خانه‌های خالی از سال ۸۵ تا سال ۹۵ اضافه شده و علی‌رغم قانون، وزارت راه و شهرسازی ۲ سال است سامانه ملی املاک و اسکان را ایجاد نکرده است.

نوآوران آنلاین-

دفتر تحقیقات و سیاست‌های مالی معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد، در رابطه با مالیات بر خانه‌های خالی و برآورد ظرفیت درآمدی آن گزارش ارائه کرد.

در این گزارش آمده است: در ادبیات اقتصاد مسکن، وجود خانه‌‌های خالی به میزان نرخ طبیعی، امر ذاتی برای تعادل در بازار مسکن تلقی می‌گردد. آنچه برهم زننده تعادل و جزء غیرذاتی این بازار تلقی می‌گردد، فاصله قابل توجه نرخ واقعی خانه‌‌های خالی (نسبت تعداد خانه‌‌های خالی به تعداد کل واحدهای مسکونی) نسبت به نرخ طبیعی آن می‌باشد که این امر به دلیل وجود "تقاضای سوداگرانه خانه‌‌های خالی" رخ می‌دهد.

در چنین شرایطی، دخالت دولت در بازار (دخالتی حداقلی و کارآمد) از طریق ابزارهای تنظیم‌‌گری امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین ابزارها برای تنظیم‌ بازار و مقابله با تقاضای سوداگرانه مسکن خالی، وضع مالیات بر خانه‌‌های خالی است. این نوع مالیات با افزایش هزینه خالی نگه داشتن واحدهای مسکونی، انگیزه‌‌های سوداگرانه مالکان املاک مذکور را کاهش می‌دهد.

 بررسی روند خانه‌های خالی در کشور طی سال‌های 1385 الی 1395 حاکی از آن است که نرخ واقعی خانه‌های خالی در کشور از رقم 4.2 درصد در سال 1385 (معادل 633 هزار واحد خالی) به 8.3 درصد در سال 1390 (معادل 1.6 میلیون واحد خالی) و 11.3 درصد  در سال 1395 (معادل 2.6 میلیون واحد خالی) افزایش یافته است.

این در حالی است که نرخ طبیعی خانه‌های خالی طی دوره زمانی مذکور، براساس محاسبات گزارش حاضر که به کمک مدل‌سازی‌های اقتصادسنجی برآورد شده است، معادل 4 درصد است. بنابراین می‌توان اذعان داشت که در شرایط حاضر، شکاف قابل توجهی بین نرخ طبیعی و نرخ واقعی خانه‌های خالی در بازار مسکن ایران وجود دارد (حدود 7 واحد درصد اختلاف) و این شکاف در گذر زمان در حال افزایش است.

بر این اساس، مالیات بر خانه‌های خالی در چارچوب اصلاحات قانون مالیات‌‌های مستقیم مصوب 1394 و در قالب حکم ماده (54) مکرر وضع گردید. مطابق حکم این ماده، واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور (موضوع تبصره 7 ماده 169 مکرر این قانون) به عنوان «واحد خالی» شناسایی می‌شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیات به نسبتی از مالیات بر اجاره خواهند شد، شایان توجه است مالیات واحدهای خالی در سال دوم معادل یک دوم مالیات متعلقه، سال سوم برابر مالیات متعلقه و سال چهارم و به بعد یک ونیم (1.5) برابر مالیات متعلقه خواهد بود.

مالیات بر خانه‌‌های خالی تا پایان سال 1380 بموجب مواد (10) و (11) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366 أخذ می‌گردید، اما با توجه به برخی اشکالات قانونی و اجرایی آن بویژه اشکالات مربوط به شناسایی خانه‌‌های خالی و ارزش‌گذاری در چارچوب اصلاحات قانون مالیات‌های مستقیم در سال 1380 لغو گردید.  

 تجربه کشورهای پیش‌‌رو در اخذ مالیات بر خانه‌‌های خالی همانند انگلستان، اسکاتلند، فرانسه و آمریکا در استفاده از این ابزار مالیاتی نشان می‌دهد که این کشورها در کنترل این بخش از تقاضای سوداگرانه بازار مسکن عملکرد مثبتی داشته‌‌اند. بطوری که این کشورها دارای نرخ خانه‌‌های خالی پائین‌تری نسبت به کشورهای فاقد این ابزار است.

برای مثال کشورهای انگلستان و اسکاتلند از پایین‌ترین نرخ خانه‌های خالی در بین کشورهای اروپایی (معادل 3 درصد) برخوردار می‌باشند. همچنین کشور فرانسه نیز با نرخ خانه‌‌های خالی معادل 7 درصد دارای نرخی پائین‌‌تر از متوسط کشورهای اروپایی مذکور است.

اگرچه هدف اصلی از وضع مالیات بر خانه‌‌های خالی، کسب درآمد مالیاتی نیست. اما برآورد ظرفیت درآمدی این نوع مالیات در راستای بدست آوردن معیاری جهت هزینه-فایده نمودن وضع آن اهمیت دارد. براساس محاسبات گزارش حاضر، ظرفیت بالقوه کل مالیات بر خانه‌‌های خالی کشور در سال اول اخذ این نوع مالیات (سال 1397 یا سال دوم موضوع ماده 54 مکرر) رقمی معادل 3.2 هزار میلیارد ریال است. لازم به ذکر است دلیل اصلی پایین بودن ظرفیت این نوع مالیات در شرایط حاضر، اختلاف قابل توجه ارزش اجاری تعیین شده توسط کمیسیون تقویم املاک نسبت به ارزش اجاری روز املاک است (حدود یک سوم ارزش اجاری روز). بدیهی است درصورت رفع این نقص، ظرفیت بالقوه این نوع مالیات در سال اول اجرای آن به 9 هزار میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

کارآمدبودن ابزار مالیات بر خانه‌های خالی مستلزم رفع چالش‌های مترتب بر وصول این نوع مالیات خواهد بود. در این ارتباط یکی از مهم‌ترین چالش‌های اجرای این نوع مالیات، مقوله شناسایی خانه‌های خالی است. اگرچه در راستای رفع این چالش بر شناسایی خانه‌‌های خالی توسط سامانه ملی املاک و اسکان کشور (موضوع تبصره 7 ماده 169 مکرر قانون اصلاحی مالیات‌های مستقیم مصوب 31/4/1394) و ایجاد این سامانه طی شش ماه پس از تصویب این قانون تاکید شده است، ولی تاکنون این سامانه توسط وزارت راه و شهرسازی راه‌اندازی نشده است.

نکته دیگر در این خصوص آنکه انتظار می رود حتی در صورت راه‌اندازی این سامانه اطلاعاتی، تا حدود زیادی چالش مربوط به شناسایی خانه‌‌های خالی باقی خواهد ماند. زیرا در حکم تبصره مذکور جهت ایجاد این سامانه بر نقش ویژه شهرداری‌ها و همچنین دیگر دستگاه‌‌های دارنده اطلاعات املاک نظیر شرکت-های آب، برق و گاز منطقه‌‌ای و شرکت‌‌های پست و مخابرات در  امر شناسایی خانه‌های خالی تأکید نشده است.

در این ارتباط لازم به ذکر است، تجربیات کشورهای پیش‌‌رو در اخذ این نوع مالیات حاکی از نقش اصلی شهرداری‌‌ها در امر شناسایی خانه‌‌های خالی است. علاوه بر این، عدم تعریف خانه خالی در ماده 54 مکرر از دیگر چالش‌های اجرای این مالیات است. به طوری که براساس حکم این ماده، خانه‌هایی که به دلیل نداشتن شرایط اسکان (همانند خانه‌های فرسوده) و وجود موانع قانونی خالی نگه داشته می‌شوند، مشمول پرداخت مالیات موضوعه خواهند شد که این امر علاوه بر ایجاد اختلافات میان مؤدیان و سازمان امور مالیاتی کشور، به نوعی ناعدالتی مالیاتی را در پی خواهد داشت.

یکی دیگر از موارد ابهامی موضوعه، معافیت درآمد اجاره با توجه به متراژ مستغل مسکونی استیجاری موضوع تبصره (11) ماده (53) قانون مذکور می‌باشد. بموجب این حکم، آپارتمان‌های کمتر از 150مترمربع در تهران و کمتر از 200 مترمربع در سایر شهرها، از پرداخت مالیات اجاره معاف هستند که منطقاً این معافیت نیز در خصوص خانه‌های خالی موضوعیت ندارد.

در راستای اجرای صحیح و موفق مالیات بر خانه‌‌های خالی و عدم شکست مجدد این نوع مالیات توصیه می شود:

1. در راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور تسریع گردد. ضمن آنکه با اصلاح تبصره (7) ماده (169) مکرر قانون مالیات‌‌های مستقیم مصوب 1394، می بایست امکان استفاده از ظرفیت‌های اطلاعاتی نهادها و دستگاههای دارنده اطلاعات املاک بویژه شهرداری‌ها و همچنین شرکت‌های آب، برق و گاز منطقه‌‌ای و شرکت‌‌های پست و مخابرات فراهم گردد.

2. اصلاح ماده 54 مکرر به نحوی که در آن «خانه‌های خالی مطابق با قوانین موضوعه کشورهای پیشرو در اخذ این نوع مالیات تعریف گردد» و همچنین «معافیت مربوط به متراژ واحدهای مسکونی استیجاری (موضوع تبصره 11 ماده 53) درخصوص خانه‌های خالی تعلق نگیرد».

3. اصلاح ارزش اجاری املاک تعیین شده توسط کمیسیون تقویم املاک به نحوی که ارزش اجاری معادل ارزش روز اجاره املاک گردد.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.