بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/12
شماره 2460 - تاریخ 1403/02/12
آخرین اخبار
شناسایی و پلمپ۲ خانه پلاک قرمز در ناحیه۱ منطقه۶
اجرای طرح ضربتی پاکسازی و جمع‌آوری بساط گستران محور هفت تیر
زمین پاک ، شهروند مسئول
اجرای طرح کوچه به کوچه در معابر ناحیه۷
مناسب سازی و بهسازی ۹۶ نقطه از معابر جهت معلولین و سالمندان در منطقه ۲۱
بررسی فعالیت های سال ۱۴۰۲ شهرداری منطقه ۲۱ در حوزه زنان
تداوم برگزاری جلسات پیگیری وضعیت نگهداشت بوستانها در منطقه ۴
تقدیر و قدردانی از همکاری اعضای دوام محلات ۲۰ گانه منطقه ۴ در هفته سلامت
درخواست تسهیلات طرح پذیرنده ملی هم آنلاین شد
درخواست تسهیلات طرح پذیرنده ملی هم آنلاین شد
مدیرعامل بانک ملی ایران با پیامی «روز معلم» را تبریک گفت
مدیرعامل بانک ملی ایران با پیامی «روز معلم» را تبریک گفت
برگزاری جلسه بررسی ۳۱ پروژه شاخص شهرداری منطقه ۴ در طرح ویژه کوک چهارم
امضای بیش از ۵۷ درصد از کل تعهدات پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در بانک مسکن
امضای بیش از ۵۷ درصد از کل تعهدات پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در بانک مسکن
مدیرعامل بانک در سومین نشست صمیمی با معاونان ادارات ستادی: بین منافع پست بانک ایران و کارکنان بانک مرزی وجود ندارد
مدیرعامل بانک در سومین نشست صمیمی با معاونان ادارات ستادی: بین منافع پست بانک ایران و کارکنان بانک مرزی وجود ندارد
سرویس‌دهی در خط ۵ مترو به حالت عادی بازگشت
دیدار دکتر بهزاد شیری مدیر عامل پست بانک ایران با کارکنان شرکتی مستقر در ستاد بانک
دیدار دکتر بهزاد شیری مدیر عامل پست بانک ایران با کارکنان شرکتی مستقر در ستاد بانک
توجه به حوزه‌های نوآورانه در صنعت بانکداری در صدر برنامه‌های بانک سینا قرار دارد
توجه به حوزه‌های نوآورانه در صنعت بانکداری در صدر برنامه‌های بانک سینا قرار دارد
بازدید شهردار منطقه ۱۶ از ساختمان مرکز جامعه پذیری
چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید
چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید
بانک شهر استفاده از ریال دیجیتال برای پرداخت های خرد شهری را عملیاتی می کند
بانک شهر استفاده از ریال دیجیتال برای پرداخت های خرد شهری را عملیاتی می کند
برگزاری مراسم تکریم از پاکبانان مناطق ۳ و ۶ پایتخت به مناسبت روز کارگر
عملیات بهسازی و ایمن سازی خیابان راجیان انجام شد
تحقق ۶۶ درصدی سهمیه بانک دی در قانون جهش تولید مسکن
تحقق ۶۶ درصدی سهمیه بانک دی در قانون جهش تولید مسکن
کودکان منطقه2 به طرح نوماند پیوستند
پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری
پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری
ارتقای ایمنی بزرگراه یادگار امام (ره) با جایگزینی نیوجرسی به جای گاردریل
پیام تبریک مدیرعامل بانک آینده به مناسبت روز معلم
پیام تبریک مدیرعامل بانک آینده به مناسبت روز معلم
تقدیر مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از عملکرد شعب استان تهران
تقدیر مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از عملکرد شعب استان تهران
شعبه استهبان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان فارس افتتاح شد
شعبه استهبان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان فارس افتتاح شد
اجرای پوشاننده جداره ها و المان های نواحی شش گانه منطقه ۱۲
تمجید مدیرکل دادگستری استان فارس از عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
تمجید مدیرکل دادگستری استان فارس از عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
جدیدترین تمهیدات بانک صادرات ایران برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها اعلام شد
جدیدترین تمهیدات بانک صادرات ایران برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها اعلام شد
ادای احترام و گلباران محل شهادت استاد مطهری در منطقه ۱۲
تونل نوری ثابت در منطقه 17افتتاح شد
اجرای عملیات گاردکوبی در بزرگراه شهید چراغی
میزبانی از یک هزار بانوی تهرانی در بوستان ریحانه چیتگر
ساماندهی و به‌زراعی درختان در سایت نگهداری حیات وحش چیتگر
افتتاح سایت پرنده‌نگری در شمال‌غربی پایتخت
فولاد مباركه بزرگترین صادركننده غیرنفتی و اولین صادركننده در زنجیره صنایع معدنی در سال 1402
فولاد مباركه بزرگترین صادركننده غیرنفتی و اولین صادركننده در زنجیره صنایع معدنی در سال 1402
كارگران؛ پیشرانان شریف جبهه جهاد اقتصادی
كارگران؛ پیشرانان شریف جبهه جهاد اقتصادی
كارگران؛ پیشرانان شریف جبهه جهاد اقتصادی
«قدردان‌تان هستم»
«قدردان‌تان هستم»
از فولاد هرمزگان به عنوان واحد نمونه کارفرمایی تقدیر شد
از فولاد هرمزگان به عنوان واحد نمونه کارفرمایی تقدیر شد
تجلیل بنیاد ملی نخبگان از مدیرعامل فولاد هرمزگان
تجلیل بنیاد ملی نخبگان از مدیرعامل فولاد هرمزگان
پیام تبریک مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان به مناسبت روز جهانی کار و کارگر؛ منویات مقام معظم رهبری سرلوحه کار در فولاد هرمزگان
پیام تبریک مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان به مناسبت روز جهانی کار و کارگر؛ منویات مقام معظم رهبری سرلوحه کار در فولاد هرمزگان
برگزاری اجتماع بزرگ شهادت امام جعفر صادق (ع) در منطقه 13
اصلاح چهره پایتخت با تداوم طرح ساماندهی فوریت‌های آسیب‌های اجتماعی
۸۳ مصوبه ارمغان بازدید دوره ای برای رفع مشکلات محلی منطقه ۱۵
افزایش نظارت نواحی بر کیفیت خدمت رسانی و نگهداشت شهر
ملاقات با المپیک در نمایشگاه سامسونگ
شبهای بوستان شقایق منطقه 19 با تعویض ۲۸۵ پروژکتور در 25 برج نوری زیباتر شد
شهروندان محله شهید کاظمی منطقه 19 صاحب زمین چمن مصنوعی نو شدند
کد خبر: 151516 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۱/۹ - 10:03

ضرورت توجه به نقش گروه‌های آموزشی در شرایط فعلی آموزش‌و‌پرورش

ضرورت توجه به نقش گروه‌های آموزشی در شرایط فعلی آموزش‌و‌پرورش

در بررسی تحولات چند ساله اخیر آموزش‌و‌پرورش شاید نحوه جذب و تامین نیروی انسانی یکی از مواردی است که خودنمایی زیادی کرده و محل بحث و نقد کارشناسان زیادی قرار گرفته است.

نوآوران آنلاین-روزنامه جهان صنعت در شماره امروز خود(دوشنبه 9 بهمن) در صفحه جامعه نوشت:  در برهه‌ای از زمان که آموزش‌و‌پرورش به دلیل بازنشستگی و خروج تعداد زیادی از معلمان از یک سو و عدم پذیرش چند ساله دانشجو در مراکز تربیت معلم، نیاز به تامین نیروی انسانی پیدا کرد، راهکارهای مختلفی را برای جبران این کمبود در نظر گرفت. تلاش برای احیای دوباره مراکز تربیت معلم تحت عنوان جدید دانشگاه فرهنگیان شاید یکی از بهترین راهکارهای تامین نیروی انسانی متخصص و متبحر بود‌ اما دوره زمانی چهارساله تحصیل دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان باعث شد آموزش‌و‌پرورش طرق دیگری را نیز برای تامین فوری معلمان مورد نیاز خود به کار گیرد. برگزاری آزمون استخدامی از بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی علاقه‌مند به حرفه معلمی شاید یکی از معقولانه‌ترین روش‌هایی بود که باعث ورود افراد علاقه‌مند، متناسب با رشته و تخصص‌های مورد نیاز آموزش‌و‌پرورش به این نهاد شد‌ اما کمبود شدید نیروی آموزشی خصوصا در زمانی که بدون برنامه‌ریزی قبلی به یکباره پایه‌ ششم به مقطع ابتدایی افزوده شد باعث جذب نیرو از روش‌های غیر‌متعارف شد. جذب و به کار‌گیری نیروهایی که تحت عناوین مختلف در مقاطعی با آموزش‌و‌پرورش همکاری داشته‌اند بدون برگزاری هیچ‌گونه آزمون ورودی، فرستادن نیروهایی خدماتی به کلاس‌های درس و استفاده از نیروهایی تحت عنوان نهضتی و پیش‌دبستانی و ... در کلاس‌های مدارس، روش‌های دیگر تامین نیروی انسانی در بخش آموزش بود، که متاسفانه چند گروه اخیر در اکثر موارد آشنایی چندانی با روش‌های تدریس نداشته و بعضا از توانایی علمی مناسبی نیز برخوردار نبودند.
با وجود تمام انتقاد‌هایی که صورت گرفت این اتفاق در آموزش‌و‌پرورش ما رخ داد و هم‌اکنون تعداد زیادی از این معلمان در کلاس‌های درس مشغول به تدریس هستند و مطمئنا راه بازگشتی به عقب در این قضیه نخواهد بود‌ اما حال سوال اینجاست که پس از جذب این نیروها و گذراندن دوره‌های آموزشی ضمن خدمت چگونه از کیفیت کاری آنها باید مطمئن شد و یا بهتر است بگوییم چگونه باید به یاری این معلمان شتافت و راهنمایی‌های لازم را در اختیارشان قرار داد تا به بهبود کیفیت آموزشی منجر شود.
در پاسخ به این سوال نباید ناظران اداری را موثر دانست و باید به دنبال افرادی از جنس خود معلمان باشیم. افرادی که یار و یاور این‌گونه معلمان باشند و بتوانند به عنوان میانجی تجربه‌ها را انتقال دهند. خوشبختانه در چارت سازمانی آموزش‌و‌پرورش این پیش‌بینی انجام گرفته و گروه‌های آموزشی و سرگروه‌های تخصصی دروس این رسالت را برعهده دارند. در شرح وظایف این بخش، برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوعات تخصصی‌، تحلیل و بررسی کتب درسی، بررسی روش‌های تدریس موثر و منطبق با شرایط و امکانات، بازدید از کلاس‌های درس معلمان با رویکرد نظارت بالینی و انتقال تجربیات و پاسخگویی به سوالات و ابهامات دبیران و آموزگاران از مهم‌ترین وظایف این بخش برشمرده شده است که اتفاقا نیاز امروز آموزش‌و‌پرورش ماست اما متاسفانه در زمانی که باید نقش این راهنمایان آموزشی پررنگ‌تر می‌شد این بازوی موجود در آموزش‌و‌پرورش کم‌کم به حاشیه رانده شد و عملا اثر‌بخشی آن به حداقل رسید.کاهش ساعات فعالیت سرگروه‌های آموزشی در چندین سال پیاپی، عدم وجود ردیف بودجه مستقل برای گروه‌های آموزشی همانند سایر بخش‌های اداری، عدم همکاری لازم اکثر ادارات آموزش‌و‌پرورش در تامین نیازهای این کارشناسی از قبیل تامین وسیله نقلیه جهت بازدید از مدارس دورافتاده، هزینه برگزاری کارگاه‌های آموزشی و هزینه تامین مدرسان اثربخش در کارگاه‌های آموزشی بخشی از مسایلی است که ظرفیت بالقوه گروه‌های آموزشی را به فعلیت نرسانده است.به نظر نگارنده در شرایط حاضر آموزش‌و‌پرورش باید بازتعریف جدیدی از نقش، وظایف و حدود اختیارات سرگروه‌های آموزشی انجام شود، ردیف بودجه‌ای خاص برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی و دعوت از صاحب‌نظران اختصاص داده شود نه آنکه دغدغه یک سرگروه تامین هزینه پذیرایی همکاران در کارگاهی باشد که خود بدون درخواست هیچ حق‌الزحمه‌ای تدریس در آن را برعهده گرفته است. اگر به دنبال کیفیت آموزشی هستیم می‌توانیم با به کار گرفتن بهترین نیروها در گروه‌های آموزشی همواره پاسخگوی نیاز معلمانی باشیم که به هر دلیل در روند تدریس خود نیاز به راهنمایی دارند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.