بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/29
شماره 2470 - تاریخ 1403/02/29
آخرین اخبار
اجرای طرح سراسری ساماندهی آسیب‌های اجتماعی درناحیه٢ منطقه٦
شهردار منطقه۶ میهمان منزل شهدا شد
توافق دوشان‌تپه تصویب شد
برگزاری پویش یکشنبه با ورزش بانوان
پاکسازی ۱۱۰ متر مربع جداره ها در منطقه ۲۱
۶۰ مصوبه، رهاورد سومین بازدید میدانی شهردار منطقه ۱۵، از ناحیه یک بود
نصب ۱۴۴ تابلو قدم شمار در منطقه ٢١
-از کادر آموزشی مدارس استثنایی منطقه۴ تقدیر شد
اهتزاز پرچم رضوی در محوطه برج میلاد
منطقه ١٢ تهران درآستانه میلاد امام رضا (ع) غرق نور و سرور شد
توسعه پارکینگ های منطقه راهکار کاهش مشکلات ترافیکی است
قطعی برق روشنایی داخلی ایستگاه میرزای شیرازی برطرف شد
لایروبی بیش از 10 هزار متر از انهار معابر سطح منطقه 17
اجرای لوله گذاری ۴ کیلومتری فضای سبز بزرگراه شهید خرازی
اجرای طرح مبارزه با حیوانات موذی در منطقه۲۲
یادداشت مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۳ به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی
چه فرقی می‌کند پنجشنبه تعطیل باشیم یا شنبه؟
تولید بیش از 56 هزار تن شمش آلومینیوم طی ماه نخست 1403
خشایار راد: سوژه‌های روزمره دمده شده!
دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه‌قضاییه غیرعلنی نیست/ با ناشران اسناد مالی مردم برخورد می‌کنیم
چرا مالیات مشاغل و اصناف ناچیز است؟
خشایار راد: سوژه‌های روزمره دمده شده!
بومی‌سازی جوهرهای نانو آنتی‌باکتریال خودکار در کشور
جبهه مقاومت نیازمند روایت صحیح و هنرمندانه است
بهسازی محورهای مواصلاتی در حریم منطقه ۲۲
رفع آخرین معارض پروژه آزادراه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
پایش آسفالت معابر منطقه ٦ تهران زیر ذره بین سازمان بازرسی شهرداری تهران
اتمام عملیات آسفالت و تبدیل انهار به کانیو در معابر خیابان لقمان منطقه 19
عملیات اجرایی آسفالت ریزی بلوار شقایق در منطقه 19آغاز شد
بهسازی مسیر خاکی2 هزار متر مربعی ضلع غربی بلوار یادگار با تخلیه 50 کامیون تراشه آسفالت
122 نقطه از معابر شهری منطقه 19 با پخش 75 تن آسفالت بهسازی شد
اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز محور آزادگان در منطقه 19 با تعویض گاردریل و اجرای تک جدول
انهار معابر شهیدان لطیفی و ورامینی در منطقه 19 به کانیو تبدیل شد
افزایش روشنایی پایه چراغ های ۹ متری بلوار میلاد در قالب پروژه های «من شهردارم دو»
۲ هزار دانش آموز دختر منطقه۱۳ تکریم شدند
رصد مدیران شهری از پروژه های ترافیکی شمال شرق شهر
سیر تکامل روابط عمومی و ارتباطات در گذر زمان به تصویر کشیده می شود
پل تندرستی بزرگراه شهید همت درآینده نزدیک آماده بهره برداری می شود
ایستگاه های سیار «آینده شبیه توست» میزبان دختران منطقه2
نصب ابرپرچم‌های امام رضا (ع) در ۲ نقطه از منطقه ۱۶
روشنایی معابر در طرح تحول خدمت تأمین می شود
نمایشگاه و کارگاه هنری ارتباطات و روابط عمومی در منطقه ۴ تهران
آغاز مرحله جدیدی از پروژه ساماندهی حاملان بار با چرخ دستی در بازار تهران
صرف بیش از ١٠٠ هزار متر‌مربع پوشاننده برای پاکسازی و زیباسازی جداره‌ها و نما‌های فرسوده هر ماه
رئیس شعبه مرکزی بانک ایران زمین معرفی شد
رئیس شعبه مرکزی بانک ایران زمین معرفی شد
جمع آوری 12 هزار کیلو پسماند غیرمجاز در منطقه 17
حضور بانک آینده؛ در شصت و سومین نمایشگاه و کنگره دندانپزشکی ایران- اکسیدا
حضور بانک آینده؛ در شصت و سومین نمایشگاه و کنگره دندانپزشکی ایران- اکسیدا
نامگذاری پل محله شهید باقری به نام شهید اکبر ملک‌شاهی
اجرای طرح‌های هوشمندسازی، مکانیزاسیون و مصرف بهینه آب در بوستان جنگلی چیتگر
حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت متحول می شود
کد خبر: 104180 | تاریخ : ۱۳۹۶/۸/۱۴ - 13:04
روزنامه‌نگاری یا بولتن نگاری؟

روزنامه‌نگاری یا بولتن نگاری؟

مشکل بزرگی که مطبوعات مکتوب ما امروزه با آن مواجه هستند این است که به ابزار سیاسی دولت‌ها تبدیل شده‌اند. متأسفانه روزنامه‌نگاری حرفه‌ای تعریف خود را از دست داده است. در شرایط کنونی بسیاری از مدیران مسؤول تنها به فکر تامین نظر مثبت برخی روابط‌عمومی‌ها هستند و اغراق نکرده‌ایم اگر مطبوعات‌شان را بولتن خبری روابط‌عمومی سازمان‌ها تلقی کنیم.

نوآوران آنلاینمتأسفانه بسیاری از اصحاب رسانه عملاً با هدف کسب درآمد قلم می‌زنند و اصطلاحاً قلم به مزد هستند و یا در برخی موارد به ارگان حزب و یا جریانی سیاسی تبدیل شده‌اند؛ این در حالی است که یکی از ویژگی‌های خبرنگار حرفه‌ای رعایت اصل بی‌طرفی در عین پاسخ به روحیه کنجکاوی مخاطب است نه این‌که بنشینند و به انتشار اخبار سفارش شده روابط‌عمومی سازمان‌ها بپردازند. روزنامه‌نگار حرفه‌ای از رسالت اصلی خود ‌آگاه و به آن متعهد است و تحت هیچ شرایط خود را زیر سؤال نمی‌برد.

یکی از مشکلاتی که اکنون با آن مواجه هستیم این است که روزنامه‌نگاران نسبت به رسالت اصلی خود آگاه نیستند و یا این‌که مورد توجه و اعتنا قرار نمی‌دهند. نتیجه این امر همین می‌شود که اکنون نمایشگاه مطبوعات در کشور ما به معنای واقعی کلمه نمایشگاه نیست و اهداف آرمانی که برایش در نظر گرفته می‌شود کاملاً ایده‌آلیستی و کلیشه‌ای و شعارزده است چراکه این نمایشگاه موفق نشده به هیچ یک از اهدافش از جمله ایجاد حاشیه امن برای رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی جامه عمل بپوشاند.

سال‌ها پیش زمانی که تلویزیون وارد کشور ما شد، سینما تأثیر و کارکرد خود را از دست نداد چراکه در پاسخگویی به نیازهای مخاطبان‌شان موفق بودند اما اکنون که به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران فضای مجازی سیر طبیعی خود را طی می‌کند، متأسفانه شاهد هستیم که فرهنگ مکتوب چندصدساله کشور ما در مقایسه با سایر وسائل ارتباط جمعی محلی از اعراب ندارد و مخاطبان خود را از دست داده است. فضای مجازی که می‌توان آن را به‌مثابه تیغ دولبه دانست از زمانی که وارد کشور شد، مطبوعات را به حاشیه رانده است. بسیاری فضای مجازی را مقصر این امر می‌دانند که این سیر را به هم زده است این در حالی است که اگر مطبوعات همچون گذشته پر قوت به کار خود ادامه می‌دادند دیگر شاهد به حاشیه رانده شدن‌شان نبودیم. مدیران رسانه باید بپذیرند که برای بقا ناچار به تغییر در نحوه اداره رسانه‌شان هستند و باید برای پیروزی در کشاکش با فضای مجازی پرقدرت‌تر از قبل ظاهر شوند.

نکته قابل تأملی که در این میان باید صاحبان رسانه در نظر داشته باشند، بیماری بزرگی است که سال‌ها گریبان بخش اداری کشور ما را گرفته و لاجرم مطبوعات نیز در این قاعده مستثنی نبوده‌اند؛ بیماری مهلک به نام «بوروکراسی اداری». امروزه در ساختار اداری بسیاری از مطبوعات شاهد چارت سازمانی عریض و طویلی هستیم.

در بسیاری از مطبوعات دولتی کشور اکنون شاهد حضور تعداد بسیاری از افرادی هستیم که نبودشان هیچ تاثیری در روند اداره روزنامه ندارد. در سوی دیگر شاهد روزنامه‌هایی هستیم که با مشکلات مالی بسیاری که دیر یا زود سایر رسانه‌ها نیز به آن دچار می‌شوند دست و پنجه نرم می‌کنند و با کمترین تعداد نیروی انسانی و بسیاری از مشکلات همچنان سنگر را حفظ کرده و به ادامه فعالیت می‌پردازند.

علاوه بر این طی سال‌های اخیر مطبوعات بیشتر گرفتار موازی‌کاری شدند و از هر طیف سیاسی کشور که یک نسخه روزنامه تهیه و مطالعه کنیم به خوبی می‌توانیم پی به وضعیت موجود جامعه ببریم. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا با ورود تکنولوژی و فضای مجازی روزنامه‌ها به قوت خود باقی مانند و تغییری در تیراژشان ایجاد نشد. در بسیاری از کشورها مطبوعات موفق شدند خود را با تغییرات وفق دهند و به این ترتیب مخاطبان خود را همچنان حفظ کردند و از سوی دیگر فضای مجازی در آن کشورها به رقیبی برای مطبوعات تبدیل نشد و روزنامه‌ها کارکرد و جایگاه اصلی خود را داشتند و حتی فضای مجازی مکمل روزنامه‌ها شد.

اما در کشور ما از یک سو به دلیل نبود ظرفیت استفاده از تکنولوژی و از سوی دیگر به دلیل ناتوانی روزنامه‌ها در ارائه مطالب پرمحتوا شاهد هستیم که فضای مجازی به رقیبی پرقدرت برای مطبوعات تبدیل شده است و حتی گوی سبقت را از آن ربوده‌اند. روزنامه‌ای که از سال‌ها پیش رسانه مورد استفاده مردم بوده است دیگر جایگاه اصلی خود را ندارد. علت این امر را می‌توان در سبک و سیاق اداره روزنامه دانست. به این معنا که کمتر شاهد تحلیل‌های قوی و گفت‌و‌گو با کارشناسان در روزنامه هستیم. همچنین در مطبوعات کشور ما جای خالی نبود پیگیری‌ موضوعات توسط خبرنگاران به چشم می‌خورد و هر موضوع فقط یک بار مطرح و در هاله ابهام قرار می‌گیرد و انگیزه‌ای از سوی مطبوعات برای پیگیری پرونده‌ها وجود ندارد. اما در فضای مجازی شرایط به‌گونه دیگری است و گاهاً دیده شده پرونده‌ای که پس از ماه‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفته است. البته ناگفته نماند که فضای مجازی نیز به نوبه خود دارای ضعف‌های بسیاری است از جمله این‌که در برخی موارد منبع اصلی نشر شایعات هستند و اخبار منعکس شده در آن مورد اعتماد نیستند و در صحت‌شان باید تردید کرد؛ اما فقط یه این دلیل که نیازهای سطحی مخاطبان را پوشش می‌دهند قادر به جذب مخاطبان بسیار در همه جای دنیا شده‌اند. امروزه شاهد هستیم افرادی از اقشار مختلف به عضویت کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی درآمده‌اند و به پیگیری اخبار و اطلاعات و همچنین افزایش آگاهی خود در زمینه‌های مختلف از طریق این فضا پرداخته‌اند. از این رو روزنامه‌ها باید در نظر داشته باشند که اگر قصد باقی ماندن در عرصه اطلاع‌رسانی دارند باید در این رقابت با فضای مجازی پیروز شوند و راهکار آن جز ارائه تحلیل‌های پرمحتوا و متناسب با نیازهای مردم نیست. 

 

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.