کد خبر : 466888 تاریخ : ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۱ فروردين - 17:05
«نوآوران» بررسی می کند «مشارکت» نیاز اساسی انتخابات بعدی معمولا در فاصله يک سال مانده به انتخابات مجلس شوراي اسلامي تيم‌هاي انتخاباتي در شهرستان‌ها رفته رفته آرايش انتخاباتي به خود مي‌گيرند و باتوجه به گزينه‌هايي که براي حضور در کارزار انتخابات معرفي مي‌کنند اميدوارند تا بتوانند صندلي‌هاي بهارستان را به خود تخصيص دهد. هرچند انتخابات سال آينده با حاشيه‌هاي بسياري روبه‌رو است ولي بخشي از سياستمداران همواره اميدوار به آينده در حال برنامه‌ريزي هستند. يکي از نگراني‌هايي که در اين بين به چشم مي‌خود موضوع مشارکت شهروندان در اين کارزار است.

نوآوران آنلاین-یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات باید در وهله اول اعتماد مردم به ساختارهای حاکمیتی افزایش یافته و مردم احساس کنند که مسئولان برای حل مشکلات در تلاش هستند.

علی اصغر عنابستانی  با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان نظام مبنی بر تعیین راهبرد مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت انتخابات از اکنون، بیان کرد: مسئله بسیار مهم برای انتخابات سال جاری بحث مشارکت است. مقام معظم رهبری نیز اشاره دقیقی داشتند که دستگاه های مختلف باید در حوزه های سلامت، امنیت و افزایش مشارکت مردم در انتخابات راهبردهای خود را از الان مشخص کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم  هر دوره از انتخابات در جمهوری اسلامی تبدیل به نوعی رفراندوم برای جمهوری اسلامی شده است و مشارکت برای ما حیاتی است. بنابراین همه مجموعه هایی که در تعیین راهبرد به منظور افزایش مشارکت مردم در انتخابات دست اندر کار هستند باید کار خود را انجام دهند. برای مشارکت مردم در انتخابات دو کار لازم است. اولین کار  که در ظاهر به طور مستقیم به مسئله انتخابات ربطی ندارد این است که اعتماد مردم به ساختارهای حاکمیتی باید افزایش پیدا کند و  حتما لازم است در حوزه مسائل اقتصادی کار ویژه صورت گیرد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه متاسفانه امروز شرایط اقتصادی چندان مناسب نیست و مردم تحت فشار هستند، تصریح کرد: دلیل اینکه مقام معظم رهبری شعار سال را نیز مهار تورم و رشد تولید تعیین کردند، همین است. دولت و مجلس باید همه تلاش خود را انجام دهند که در ۱۱ ماه باقی مانده تا انتخابات فشار اقتصادی از مردم برداشته شود. باید کار و تلاش و جنبش در کشور تقویت شود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه تاکید کرد:  نکته دیگر برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات این است که باید دستگاه های نظارتی و دستگاه های بررسی کننده صلاحیت‌ها، نگاه خود را نسبت به تایید صلاحیت افراد باز کنند. باید نامزدها با سلایق مختلف و از گروه های سیاسی متنوع در صحنه حضور پیدا کنند. اگر همه سلایق در صحنه حاضر شوند حتما مشارکت مردم نیز در انتخابات بالاتر خواهد رفت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر دشمن تمام تلاش خود را به کار بسته تا به ساختار امنیتی جامعه ما خدشه وارد کند. آنچه که ما همیشه به آن افتخار کردیم این است که ما در یک منطقه ناامن یک جزیره امن هستیم. این مورد هدف دشمن قرار گرفته است. حتما برای انتخابات هم نقشه خواهد ریخت پس دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی ما باید شرایطی فراهم کنند تا در دوران انتخابات مردم احساس آرامش کاملی کنند.

عنابستانی در پایان تصریح کرد: ساختار انتخاباتی ما به نوعی طراحی شده که به سلامت انتخابات کم ترین خدشه وارد می شود. در جمهوری اسلامی انتخابات را مردم انجام می دهند و همه گروه های برگزار کننده انتخابات از خود مردم هستند. دولتی ها صندوق را در اختیار مردم گذاشته و خود مردم انتخابات را برگزار خواهند کرد اما دولتمردان باید تضمین سلامت انتخابات را به مردم ارائه کنند.