کد خبر : 465181 تاریخ : ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۲ شهريور - 20:05
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی در گفت‌و‌گو با نوآوران: کاهش تورم همراه با ارزانی کالاهای ضروری مردم باشد نیلوفر طهرانی اصل / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- اخیراً شرایط اقتصادی به‌ گونه ‌ای شده که مردم نتیجه سوء تعبیرهای دولت ‌های پیشین را در زندگی ‌شان می‌ بینند.

گرانی‌ ها بیداد می ‌کند و در بازارهای اقتصادی مختلف شاهد افزایش قیمت ‌ها هستیم. در زمینه کالاهای اساسی مردم نیز افزایش قیمت به ‌طور قابل ‌توجهی رؤیت می ‌شود؛ به ‌ویژه این‌ که اخیراً بسیاری از کالاها رشد قیمت را تجربه کرده ‌اند؛ این در حالی است که طبیعتاً باید کالاهایی که یارانه آن ‌ها پرداخت می‌ شد و ارتباطی با ارز ترجیحی داشتند، افزایش قیمت را تجربه می کردند، اما با این ‌حال همه کالاها و حتی کالاهای غیرمرتبط نیز رشد قیمتی را تجربه کردند و این رشد قیمتی به ‌گونه ‌ای بود که متأسفانه روزهای سختی را بر مردم تحمیل کرد.

در همین خصوص حمیدرضا صالحی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران اظهار داشت: طی ماه ‌های اخیر مردم ما به ‌جهت عدم تناسب میان درآمدها و هزینه‌ های شان زیر بار فشارهای مالی رفتند در ابتدای سال افزایش حقوق ‌ها صورت گرفت، اما در این راستا دو نکته باید مورد توجه قرار گیرد. اول این ‌که افزایش حقوق‌ ها متناسب با تورم سال قبل بوده و با در نظر داشتن تورم سال جاری نبوده و همین امر موجب بروز مشکلات بسیار زیادی برای آن ‌ها شده است؛ چراکه قدرت خرید مردم عقب ‌تر از افزایش حقوق و دستمزدها بوده و به ‌این ‌ترتیب روزهای اقتصادی نامناسبی را مردم تجربه می ‌کنند و معیشت شان بسیار آسیب ‌دیده است.

وی افزود: از دیگر سو این نکته را مورد توجه قرار دهیم که همه بخش ‌ها و مشاغل این امکان را نداشتند که افزایش حقوق‌ ها را اعمال کنند و بسیاری از بخش‌ ها و حقوق و دستمزد کمتر از نرخ مصوب را پرداخت می ‌کنند، البته این را نیز باید عنوان کنیم که بالا رفتن میزان افزایش حقوق و دستمزدها موجب شده تا امنیت شغلی بسیاری از کارگران به خطر بیفتد و حتی طی ماه‌ های اخیر نیز شاهد تعدیل نیروی برخی از بخش‌های اقتصادی بوده ‌ایم؛ چراکه کارفرمایان قادر به تامین هزینه ‌های نیروی انسانی ‌شان نیستند و بالا بودن رقم افزایش دستمزدها خارج از توان اقتصادی کارفرمایان است.

صالحی ابراز تأسف کرد که در حال ‌حاضر که شرایط رکود حاکم است و از نظر اقتصادی بسیاری از کارفرمایان با مشکل مالی مواجه شده ‌اند و بخش‌ های اقتصادی و به‌ ویژه بنگاه ‌های تولیدی با مشکل نبود درآمد مواجه هستند، این نبود درآمد در کنار افزایش هزینه‌ ها که بخشی از آن نیز مربوط به هزینه‌ های تامین حقوق نیروی انسانی است موجب شده تا وضعیت بغرنج شود.

وی عنوان کرد: باید اذعان داشته‌ باشیم شرایط برای کارفرمایان و کارگران بحرانی است و متأسفانه آمارهایی منتشر می‌ شود که بسیار خوب است، اما در عمل ما شاهد رشد قیمت‌ ها هستیم و افزایش تورم به گونه ‌ای است که بسیاری از سفره های مردم را خالی کرده و ما باید کاهش تورم را همراه با ارزانی در زندگی مردم به طور محسوس و مشهود تجربه کنیم نه این که فقط روی کاغذ با آمارهایی درخصوص کاهش تورم مواجه شویم.