کد خبر : 465096 تاریخ : ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۴ شهريور - 18:50
به دور از شعارزدگی، مشکلات را در عمل رفع کنیم علی سعدوندی / اقتصاددان

نوآوران آنلاین- شاید هیچ گاه قابل تصور نبود که مردم کشورمان تا این سطح غرق در مشکلات اقتصادی شوند و نتوانند از عهده تأمین ساده ترین نیازهای زندگی شان برآیند، اما اکنون در واقعیت شاهد بروز مشکلات رفاهی بسیاری هستیم که اگر درخصوص چرایی بروز آن ها واکاوی کنیم، به نتایج تلخی دست می یابیم.

تلخ از این جهت که هر روز که می گذرد و گرانی ها افزایش می یابد بیشتر به ناکارآمدی مسؤولان به ویژه در دولت های قبلی پی می بریم و ادامه شرایط برای مان سخت تر می شود.

هیچ گاه در اقتصاد ایران شرایط این گونه نبوده است که شب بخوابیم و صبح بیدار شویم و با قیمت های بیشتر کلیه اجناس مواجه شویم.

از سوی مسؤولان نیز همواره وعده و وعید می شنویم و نهایتاً نیز اتفاق خاصی نمی افتد و بلکه شرایط بدتر می شود.

اگر کمی عزم در دولت های قبلی برای رفع مشکلات مردم وجود داشت شرایط اقتصادی کشور اکنون این گونه نبود و مردم می توانستند معیشت مناسبی داشته باشند و رفاه در جامعه گسترش می یافت.

اکنون چندین سال است که کشورمان وضعیت بسیار سختی را تجربه می کند و تورم روند صعودی داشته است. کرونا نیز وضعیت را سخت تر کرده و رکودی که در نتیجه آن ایجاد شده همه را گرفتار کرده است.

طی چندین سال اخیر اقتصاد ایران از یک سو با تحریم ها مواجه بود و فشارهایی که از خارج وارد می شد و از دیگر سو نیز در داخل با سوء تدبیرهایی رو به ‌رو شد که در کنار شیوع گسترده کرونا رکود سنگینی ایجاد شد و اصناف و مشاغل مختلف دچار مشکلات بسیاری شدند.

اگر مسؤولان تدابیری جهت کنترل ویروس کرونا می اندیشیدند در حال حاضر شرایط بهتر بود و زودتر از این وضعیت رها می شدیم.

گسترش کرونا را نمی توان فقط از بُعد سلامتی مورد بررسی قرار داد؛ چرا که تاثیرات سوئی نیز در اقتصاد بر جای گذاشت که نتیجه اش در زندگی و معیشت مردم مشخص شد و در غالب گرانی و مشکلات رفاهی ظهور و بروز یافت.