کد خبر : 464900 تاریخ : ۱۴۰۱ شنبه ۲۹ مرداد - 19:03
مینو محرز در گفت‌و‌گو با نوآوران: عادی‌انگاری‌ها موجب می‌شود پیک سخت‌تری را تجربه کنیم آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- طی روزهای اخیر آمارهایی منتشر شده است که گویای قرمز شدن برخی شهرهای کشورمان می باشد. در چنین شرایطی باید بیش از قبل مراقب باشیم؛ چرا که ممکن است شرایط خوبی پیش رو نداشته باشیم. 

مشخص نیست تا چه زمانی کرونا خواهد بود و افراد را درگیر خواهد کرد، اما تنها چیزی که مشخص است اهمیت رعایت پروتکل هاست که متاسفانه در شرایط کنونی به جرأت می توان اذعان داشت تا حد زیادی در کشور ما کمرنگ شده است و افراد با این بهانه که قبلا کرونا گرفته اند و قوی شده اند یا این که واکسن تزریق کرده اند و بدن شان از ایمنی کافی برخوردار است، نسبت به رعایت پروتکل ها بی تفاوت شده اند.

در حالی که تجربه نشان داده حتی در میان افرادی که واکسینه شده بودند نیز مرگ و میر رخ می دهد. از این رو تأکید می شود برای حفظ سلامت خود و جامعه، میزان شیوع را کاهش دهیم و عامل انتقال گسترده تر کرونا نشویم.

در همین خصوص به گفت و گو با دکتر مینو محرز، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و سرپرست تیم تحقیقاتی واکسن "کوو ایران برکت" پرداختیم که تقدیم مخاطبان گرامی می شود.

در همین خصوص به گفت و گو با دکتر مینو محرز، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و سرپرست تیم تحقیقاتی واکسن "کوو ایران برکت" پرداختیم که تقدیم مخاطبان گرامی می شود.

محرز طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران اظهار داشت: طی دو سال اخیر کشورمان روزهای سختی را از جهت کرونا به خود دید و مرگ عزیزان بسیاری را شاهد بودیم. پیک های شدید و با تبعات تلخ را پشت سر هم تجربه کردیم و روزهای ناخوشایندی کشور را فراگرفته بود، اما از زمانی که واکسیناسیون به طور گسترده در کشورمان انجام شد تا حدی از شدت مرگ ها کاسته شد.

وی با بیان این که طی ماه های اخیر تا حدی از شدت مرگ و میرهای کرونایی کاسته شد، گفت: در حال حاضر مجدد شاهد افزایش فوتی های کرونایی هستیم و نمی توان گفت وضعیت عادی است، بلکه باید اذعان داشت که شرایط واقعاً شکننده است و پایدار نیست و نمی توان با اتکاء به کاهش مقطعی شمار مرگ و میرها چنین تصور کرد کرونا ضعیف شده است. باید همچنان هشیار باشیم؛ چرا که کرونا اکنون بدتر و سخت تر از گذشته است و تنها چیزی که تغییر کرده، عادی انگاری در جامعه است که آن زمان که کرونا تازه وارد کشور شده بود افراد از ترس ابتلاء، موارد بهداشتی را رعایت می کردند، اما اکنون شرایط عادی شده است و بسیاری از افراد توجهی به رعایت پروتکل ها ندارند. شرایط کنونی خطرناک است؛ چرا که همین عادی انگاری ها موجب می شود پیک سخت تری را تجربه کنیم.

محرز تأکید کرد: تنها راه مقابله با کرونا رعایت ملاحظات بهداشتی است و باید پروتکل ها به قوت قبل رعایت شوند و نمی توان فقط به واکسن ها اتکا کرد. واکسن از شدت ابتلا و میزان مرگ و میرها می کاهد، اما این طور نیست که به طور قاطع چنین اعلام کنیم که هر کس واکسینه شود امکان مرگ و ابتلاء به کرونا برایش وجود ندارد. باید همه شهروندان نسبت به این امر واقف باشند که واکسن در حال حاضر در کنار رعایت پروتکل ها تنها راه مبارزه با کرونا و مقاوم کردن بدن است، اما در این شرایط همچنان باید حضور در تجمعات و مسافرت ها با در نظر داشتن شرایط ناپایدار و شکننده کنونی باشد. کرونا همچنان هست و تا زمانی که هست باید ما رعایت کنیم تا تلفات انسانی بیش از این را شاهد نباشیم.  

وی با ابراز نگرانی از این که در حال حاضر تعداد شهرهای قرمز رو به افزایش است، مطرح کرد: با نگاهی به آمارها و شرایط موجود به این نتیجه می رسیم که کرونا مجدد می تازد و در برخی شهرها میزان ابتلاها و مرگ های ناشی از کرونا افزایش یافته است و این زنگ خطری است برای کشور ما و نویددهنده بروز پیک جدیدی از کروناست. آن هم در وضعیتی که کشور ما روزهای واقعاً ناراحت کننده و ناگواری را پشت سر گذاشته است و باید مانع از بروز مشکل جدیدتر و پیک شدیدتر باشیم. یکی از راه های تحقق این مهم، رعایت پروتکل هاست. همچنین باید از مسافرت های غیرضروری جلوگیری شود تا کرونا از شهرهای قرمز به دیگر شهرها سرایت نکند و کل کشور مجدد قرمز نشود.