کد خبر : 464871 تاریخ : ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۴ مرداد - 20:21
علل گرانی مسکن به ‌صورت ریشه‌‌ای رفع شوند بهروز ملکی / کارشناس مسکن

نوآوران آنلاین- بازار مسکن در شرایط کنونی از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و همان ‌طور که آشکار و مبرهن است روزهای بسیار سختی در بازار مسکن در حال تجربه شدن است.

مردم وضعیت مالی بسیار اسفباری دارند و در چنین شرایطی تامین اجاره ‌بها و یا تهیه مبلغی برای خرید خانه امر بسیار سختی است.

متأسفانه در حال‌ حاضر چرخ زندگی ‌ها نمی‌ چرخد و معیشت مردم تحت تاثیر عوامل بسیار مختلفی قرار گرفته ‌اند و روزهای سختی را تجربه می ‌کنند و بسیار آسیب‌ پذیر شده‌ اند.

در چنین شرایطی مسؤولان رسالت سنگینی برعهده دارند؛ چراکه باید از یک‌ سو بازار را آرام کنند و تشویش قیمت ‌ها و تنش ‌های موجود را به حداقل ممکن برسانند و از سوی دیگر باید تلاش شود تا مردم وضعیت معیشتی مناسبی را تجربه کنند تا بتوانند نیازهای شان همچون نیاز به مسکن را تامین کنند؛ در حال‌ حاضر متأسفانه در سایه نبود نظارت، دلالان فرصت را برای جولان خود در بازار و افزودن بر قیمت‌ ها مناسب دیده‌ اند و طی سال‌ های اخیر تا حد بسیار زیادی شاهد نقش ‌آفرینی دلالان در بازار و گرانی ‌های ناشی از عملکرد آن‌ ها بوده‌ ایم که متأسفانه مسئولان نتوانستند آن‌ ها را رفع کنند و در حال حاضر فعالیت ‌ها به ‌گونه‌ ای گسترش ‌یافته که قیمت‌ های بسیار بالایی را شاهد هستیم.  

نمی‌ توان دست روی دست گذاشت و انتظار این را داشت که قیمت‌ ها در بازار مسکن کاهش یابند؛ چراکه قیمت‌ ها تحت تاثیر یک سری عوامل افزایش یافته‌ اند و باید آن عوامل به ‌صورت زیرساختی و ریشه ‌ای رفع شوند.

برای نمونه می‌ توان به فعالیت دلالان اشاره داشت که باید به‌ نحو صحیحی بازار ساماندهی شود تا دست دلالان از بازار کوتاه شود و امکان قیمتگذاری چند برابر قیمت را نداشته باشند ولی متأسفانه در حال‌ حاضر که در فصل داغ نقل ‌و انتقالات به سر می‌ بریم، قیمت‌ ها رو به‌ رشد هستند و این ‌طور نیست که شاهد کاهش قیمت ‌ها متناسب با نیاز مردم باشیم.

طبیعتاً در شرایط کنونی که بازار نیاز بیشتری به خرید و اجاره منزل دارد، انتظار می ‌رود که مسؤولان زمینه تحقق نیاز مهم آن‌ ها را فراهم کنند؛ در حالی ‌که متأسفانه این اتفاق نمی ‌افتد و شاهد قیمت ‌های بالا هستیم.