کد خبر : 464858 تاریخ : ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۳ مرداد - 20:39
تحریک تقاضا برای خروج از رکود به دور از رشد تورم باشد مجیدرضا حریری / رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین

نوآوران آنلاین- رکود تورمی که اکنون شاهدش هستیم، پیامد بی درایتی مدیران اقتصادی قبل است که اکنون گریبان مان را گرفته است.

مجموعه ای از مدیریت های ناکارآمد مدیران که طی سال های اخیر شاهدش بودیم، موجب شده تا اکنون اقتصاد در وضعیت سختی قرار گیرد.

در شرایط کنونی هزینه ها با سرعت چندین برابر از دستمزدها در حال رشد هستند و زندگی را برای خانوارها دشوار کرده اند.

متاسفانه سرپرستان خانوار قادر نیستند انتظارات خانوارشان را برآورده کنند. درواقع باید اذعان داشت درآمدشان به اندازه ای نیست که بتوانند حتی یک ماه شان را بگذرانند.

یکی از مشکلاتی که همواره در کشور ما شاهدش بوده ایم، شعارهای زیبایی است که در تمام طول دوره های مختلف، دولت های متفاوت یکی پس از دیگری با اتکا به آن ها سعی کرده اند برای مدتی موقت، رضایت مردم را حفظ کنند.

این اتفاق به ویژه در حوزه اقتصادی بیش از سایر بخش ها به چشم می خورد؛ چرا که در این زمینه با نواقص و کاستی های بسیاری مواجه هستیم و مردم چشم انتظار اقدامات و تمهیدات صحیحی از سوی مسؤولان هستند.

آن چه در نهایت عیان می شود وعده های توخالی است که مکرر در دولت های مختلف تکرار می شود، اما اقدامی در زمینه عملیاتی کردن آن ها صورت نمی گیرد.

بسیاری از مشکلاتی که در حال حاضر در کشورمان با آن ها مواجه هستیم ریشه در نبود مدیریت صحیح دارند.

باید مشاغل به گونه ای تقویت شوند که آسیب های ناشی از کرونا به زودی رفع شود و از بین بروند. بسیاری از کسب و کارها که طی یک سال اخیر پیکر بی جان شان را با سختی بسیار کشیدند و شرایط را تحمل کردند، اکنون در وضعیت بسیار غیرقابل تحملی قرار دارند و نمی توانند ادامه دهند. طی این مدت بسیاری از اصنافی که هر روز با تقاضای بالایی مواجه بودند، روزهای سوت و کوری را تجربه کردند و رکود ایجاد شده تاثیرات بسیار سوئی بر کسب و کار آن ها بر جای گذاشت.

باید مسؤولان، اقتصاد را به سمتی هدایت کنند که از حالت رکود خارج شویم و مشاغل مختلف شاهد بازگشت رونق باشند و بتوانند حداقل از عهده تأمین خوراک روزانه خانواده خود برآیند و کسب و کارشان را رونق بخشند.

رکود اقتصادی یکی از تلخ ترین اتفاقاتی است که در حال حاضر در کشورمان شاهدش هستیم. باید عوامل زمینه‌ساز رکود اقتصادی از میان برداشته شوند تا بتوانیم شاهد رشد و توسعه در کشور باشیم. تا زمانی که رکود در کشور باشد، نمی‌توانیم امید به رشد اقتصادی داشته باشیم.

باید در اقتصاد رونق ایجاد کنیم. طبیعتاً در شرایطی که مردم قادر به افزایش قدرت خرید باشند، شاهد تحریک تقاضا خواهیم بود و این تحریک تقاضا تا حد زیادی به کاهش رکود در کشور کمک می کند؛ چرا که به واسطه افزایش قدرت خرید مردم، تقاضای شان برای خرید افزایش می‌یابد و افزایش تقاضا در بازارهای مختلف به منزله خروج از رکود است و می‌توان به این ترتیب امید داشت که اقتصاد روزهای خوشی را تجربه کند، اما باید توجه داشته باشیم که ترمیم قدرت اقتصادی به گونه ای نباشد که تورم افزایش یابد. در واقع باید تأکید کنیم تحریک تقاضا و خروج از رکود و به دور از رشد تورم باشد. در این صورت است که می‌توان شاهد روزهای خوب بود و امید به ساماندهی اقتصادی و تقویت اقتصاد کشور داشته باشیم.