کد خبر : 464843 تاریخ : ۱۴۰۱ شنبه ۲۲ مرداد - 20:26
نوآوران علل اُفت ساخت و ساز را بررسی کرد آژیر خطر سقوط ساخت مسکن در سایه شوک هزینه تولید آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- بازار مسکن طی سال ‌های اخیر متناسب با نبود سیاست ‌های مناسب در این حوزه دچار مشکل شده ‌است. اغراق نکرده‌ ایم اگر اذعان کنیم که بازار مسکن در حال حاضر با تشویش و التهاب هایی مواجه است که نتیجه سوء مدیریت هستند.

متأسفانه در سال ‌های اخیر کشورمان در زمینه تأمین مسکن مناسب برای مردم دچار مشکلات بسیار زیادی شده‌ است. قیمت ‌ها بالاست و خارج از توان مالی مردم برای خرید است و مشکلات بسیار زیادی از ناحیه بروز یافته است.

بالا بودن قیمت ‌ها و خارج از دسترس بودن مسکن برای مردم موجب شده تا وضعیت ملتهب و آشفته ‌ای در این بازار را شاهد باشیم. متأسفانه سیاستگذاری‌های صحیحی صورت نگرفته و افراد روزهای سختی را در زمینه تامین مسکن می ‌گذرانند.

برای نمونه می‌ توان به اجاره‌ نشینان اشاره کرد که متأسفانه هزینه ‌های بسیار زیادی را جهت پرداخت اجاره ماهانه می ‌پردازند و دوسوم حقوق شان را اجاره ‌ها می ‌بلعد. متأسفانه بخش زیادی از درآمدهای افراد در حال حاضر صرف پرداخت اجاره ‌بها می‌ شود و پس ‌از پایان موعد قراردادشان نیز باید مبلغ قابل‌ توجهی را به ‌عنوان ودیعه به صاحبان خانه پرداخت کنند.

در چنین شرایطی انتظار می ‌رود مسؤولان سیاست ‌هایی در راستای بهبود وضعیت و ساماندهی بازار مسکن هم در زمینه خرید و فروش و هم در زمینه اجاره ‌بها اتخاذ و اجرایی کنند.

اکنون دیگر زمان وعده و وعید نیست و مردم روزهای بسیار اسفباری را تجربه می ‌کنند و باید از مرحله وعده ها و شعارهای زیبا بگذریم و به مرحله عملیاتی کردن آن‌ ها برسیم. در این ‌صورت است که می ‌توانیم شاهد ساماندهی بازار مسکن و وضعیت خانوارها باشیم.

متأسفانه در حال حاضر با وجود این ‌که قیمت ‌ها بالاست، اما رکود قابل ‌توجهی در بازار مشاهده می‌ شود. این شرایط رکود تورمی متأسفانه در حال حاضر که با آمارهایی در رابطه با سقوط ساخت‌ و ساز در مسکن و اُفت تولید مسکن مواجه هستیم، می ‌تواند اتفاقات تلخی را به ‌دنبال داشته باشد.

در حال ‌حاضر هزینه تامین مصالح برای ساخت مسکن بسیار بالاست و تولیدکنندگان مسکن چنین عنوان می ‌کنند که به ‌جهت شوک قیمتی در این زمینه و بالا رفتن هزینه ‌های تولید مسکن مجبور هستند ساخت ‌و ساز را کاهش دهند و این اُفت ساخت مسکن که در سایه شوک هزینه تولید اتفاق افتاده ‌است، موجب می ‌شود تا بازار از حالت تعادل خارج شود و خروج تعادل و خروج بازار از تعادل و برهم ریختن قاعده میان تناسب میان عرضه و تقاضا طبیعتاً تبعاتی همچون جهش یکباره قیمت ‌ها و تحمیل تورم و افزایش قیمت ‌ها را به‌ دنبال دارد.

به‌ همین ‌جهت تاکید می ‌شود تدابیری اتخاذ شود تا شاهد بازگشت تولید مسکن به میزان قابل ‌قبول باشیم.

متأسفانه در حال‌ حاضر آمارهای رسمی این ‌طور نشان می ‌دهند که مسکن از نظر تولید در وضعیت نامناسبی قرار گرفته و بالا بودن هزینه ‌های تولید موجب شده تا با کاهش ساخت ‌و ساز مواجه شویم و همین امر به بروز گرانی ‌های جدید دامن می ‌زند و روزهای سخت ‌تری را برای مردم رقم خواهد زد.

به‌ همین ‌جهت تاکید می‌ شود حتماً باید اقداماتی در راستای خروج از این شرایط اندیشیده شود. متأسفانه در حال‌ حاضر در بسیاری از بازارهای اقتصادی در کشورمان از جمله مسکن با رکود سنگینی مواجه هستیم که بروز عوامل ثانویه دیگر و سایر متغیرها نیز می‌ توانند در کنار هم شرایط سخت ‌تری را ایجاد و گرانی‌ های فزاینده ‌تری را بر مردم تحمیل کنند.

از این ‌رو توصیه می‌ شود زمینه مناسب برای ساخت مسکن متناسب با نیاز مردم فراهم شود. از دیگر سو قیمت ‌ها در محدوده ای قرار گیرند که افراد قادر به خرید باشند و اگر قرار باشد قیمت‌ ها خارج از قدرت خرید مردم باشند، طبیعتاً رکود سنگینی ایجاد خواهد شد و تداوم رکود به نفع بازارهای اقتصادی ایران نیست.

قیمت مصالح ساختمانی افزایش قابل توجهی داشته و مشکلات بسیاری برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

تنها راهکاری که در شرایط کنونی به ‌نظر می ‌رسد صحیح باشد، این است که شوک هزینه ای که موجب کاهش قدرت ساخت و ساز شده است به نحوی رفع شود تا مسکن کاهش قیمت و یا حداقل ثبات را تجربه کند.