کد خبر : 464825 تاریخ : ۱۴۰۱ جمعه ۲۱ مرداد - 20:46
زنگ خطر تشدید مشکلات روانی در جامعه دکتر مصطفی مهرآیین / جامعه‌شناس و استاد دانشگاه

نوآوران آنلاین- طی دو سال اخیر که شاهد شیوع ویروس کرونا در کشورمان بودیم، مشکلات اجتماعی بسیاری نیز شاهد بودیم. متأسفانه از نظر روانی بسیاری از افراد دچار مشکل شدند. در حال‌ حاضر نیز اختلالات روانی بسیاری به‌ دنبال شیوع کرونا در کشور مان شاهد هستیم که از جمله آن ها می ‌توان به افزایش اختلال ‌هایی همچون افسردگی و همچنین وسواس اشاره کرد.

طبیعتاً شرایط کرونایی منجر به این می ‌شد که افراد همه اقلام را ضد عفونی کنند تا حد زیادی تأثیرات منفی بر روی روان افراد گذاشت و اکنون بسیاری از افراد جامعه ما اظهار می‌کنند که دچار وسواس شده‌اند و بیش ‌از اندازه به نظافت و تمیز کردن اشیاء و محیط تاکید دارند که البته باید گفت بعد از مدتی در صورت انجام مشاوره‌ های صحیح این مشکل رفع خواهد شد.

در رابطه با بروز افسردگی گسترده در شرایط کنونی نیز باید اظهار داشته باشیم که مشکلات بسیار زیادی مردم را در محاصره خود قرار داده اند. از یک‌ سو مشکلات اقتصادی و از دیگر سو مشکلاتی همچون کرونا که در زمینه روحی و روانی برای مردم اتفاقات تلخ را به دنبال داشته و موجب شدند در حال حاضر بسیاری از افراد دوره‌ هایی از افسردگی را تجربه کنند. متأسفانه در این ‌میان کودکان و سالمندان به‌ شدت آسیب دیدند؛ چراکه کودکان مدت زیادی در خانه ماندند و از نظر روحی، خانه‌ نشینی برای کودکان مشکلاتی به ‌دنبال داشت و موجب شد تا آن ‌ها نتوانند بسیاری از مراحل طبیعی را طی کنند و دوری از جمع‌ های دوستانه موج بروز مشکلات بسیار زیادی برای آن ‌ها شد. از جمله این‌ که آن ‌ها دیگر آن توانایی ‌های لازم برای حضور در جمع و آشنایی با هنجارها و ارزش ‌های اجتماعی را ندارند و متأسفانه بسیاری از کودکان ما و که پیش‌ تر نوع رفتارشان را متناسب با محیط تنظیم می ‌کردند، اما اکنون کودکان فعلی با توجه به این ‌که دو سال در خانه ماندند و از هر گونه روابط اجتماعی به ‌دور بودند اکنون قادر به تشخیص و تطبیق رفتارشان متناسب با محیطی که در آن قرار دارند نیستند و این آسیب بسیار بزرگی است که ما اکنون شاهدش هستیم.

از دیگر سو در زمینه افسردگی نیز طبیعتاً خانه ماندن کودکان موجب شده تا آن ‌ها نتوانند روزهای خوبی را سپری کنند و درنهایت گرفتار افسردگی ‌های مخصوص این دوران شوند. در حال حاضر نیز در زمینه تحصیلی بسیاری از دانش ‌آموزان که به‌ صورت غیرحضوری آموزش دیده ‌اند، چنین ابراز می ‌کنند که کیفیت آموزش آن‌ چنان‌که باید و شاید مناسب نبوده و عملکرد مناسبی نداشته ‌اند و نتوانستند به‌خوبی امور را بیاموزند.

مجموعه ‌ای از این عوامل موجب بروز مشکلات روحی و روانی بسیار زیاد شده ‌است که آن ‌ها متأسفانه وضعیت نامناسبی را طی می‌ کنند. از دیگر سو بزرگسالان نیز روزهای نه ‌چندان خوشی را سپری می‌ کنند؛ چراکه بروز مشکلات اقتصادی طی سال ‌های اخیر به‌ دنبال شیوع کرونا روزهای نامناسبی را رقم زده‌ است که این مسائل اقتصادی نیز در بروز مشکلات روانی برای بزرگسالان بی‌تاثیر نبودند. در افراد مسن و سالمندان نیز شاهد گسترش و شیوع افسردگی بوده‌ ایم؛ چراکه با شیوع گسترده ویروس کرونا و کاهش رفت ‌و آمد فرزندان به منزل والدین و عدم مراجعه فرزندان به والدین‌ شان موجب شده تا آن ‌ها نتوانند روزهای خوبی را تجربه کنند و تنهایی گسترده‌ ای که در آن غرق شده ‌اند موجب بروز مشکلاتی از جمله افسردگی در آن ‌ها شده ‌است که متأسفانه سالمندان ما امروز در شرایط روحی نامناسبی به سر می ‌برند و غالبا افسرده هستند.

در واقع علت بروز این امر را می ‌توان نوع روابط اجتماعی خانوارها طی دو سال اخیر که کرونا در کل کشورمان گسترش‌ یافته است دانست؛ چراکه تا پیش ‌از کرونا بسیاری از رفت ‌و آمدها به روال عادی صورت می‌ گرفت، اما پس ‌از شیوع آن شاهد کاهش مراجعات افراد به منزل والدین‌ شان بودیم. بر همین اساس باید تاکید کنیم چاره ‌ای برای رفع مشکلات و اختلالات روانی کنونی اندیشیده شود.