کد خبر : 464805 تاریخ : ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۷ مرداد - 20:35
نوآوران بررسی کرد ۳ رقمی شدن مرگ‌های کرونایی دور از انتظار نیست نیلوفر طهرانی اصل / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- یکی از بدترین آفت‌ هایی که در حال حاضر شاهدش هستیم، افزایش آمار مرگ‌های کرونایی است. در حال حاضر متأسفانه شرایط به‌ گونه ‌ای رقم خورده که میزان پروتکل‌ ها تا حد بسیار زیادی اُفت داشته ‌است.

علت این امر را می ‌توان روند طولانی شدن شیوع کرونا در جامعه عنوان کرد. طی ماه‌ های اخیر با توجه به این ‌که بسیاری از افراد واکسن تزریق کردند، اطمینان خاطر یافتند که اگر هم به کرونا مبتلا شوند از خطر مرگ نجات می‌یابند و همین تصور اشتباه موجب شد تا بسیاری از افراد اقدام به ارائه پروتکل‌ ها نکنند.

حتی بسیاری از افرادی که دوز سوم را تزریق نکرده ‌اند نیز تزریق دو دوز اول واکسن کرونا را کافی دانسته و به پشتوانه آن اقدام به عدم رعایت پروتکل ‌ها می ‌کنند. در حال حاضر تا حد زیادی در کشور ما وضعیت عادی و طبیعی قلمداد می‌شوند و این خطر بسیار بزرگی است؛ چراکه می ‌تواند وضعیت نامناسبی را از جهت ابتلا به ویروس کرونا ایجاد کند.

در حال حاضر بسیاری از شهرهای کشورمان در وضعیت قرمز به سر می‌ برند؛ این در حالی است که طی ماه‌ های اخیر همه شهرهای کشور آبی شده بودند و خبری از شهرهای قرمز نبود، اما متأسفانه در حال‌ حاضر افزایش مبتلایان و مرگ ‌و میرها به گونه ‌ای شده که در شرایط فعلی با افزایش شهرهای قرمز مواجه هستیم و روز به‌ روز نیز بر شمار مبتلایان کرونا و همچنین و جانباختگان این ویروس افزوده می ‌شود که متأسفانه باید عنوان کنیم، شرایط نامناسبی حاکم شده ‌است و نباید این وضعیت تداوم یابد و برای جلوگیری از تداوم این شرایط رعایت پروتکل ‌ها و تزریق واکسن باید در دستور کار قرار گیرد و افراد همچنان پروتکل‌ ها را به ‌عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار دهند و رعایت کنند. در شرایط کنونی بسیاری از افراد چنین تصور می‌ کنند که طولانی شدن روند شیوع کرونا در کشورهای دنیا موجب ضعیف شدن این ویروس شده و با توجه به این ‌که سویه اومیکرون مرگ ‌و میرهای کمتری را به‌ دنبال داشت و احتمالاً زیرسویه‌ های آن نیز که اکنون درگیرش هستیم مرگ ‌و میرهای کمتری را به‌ دنبال دارد، اما در پاسخ به چنین افرادی باید عنوان کنیم کرونا همچنان خطر دارد و همچنان می‌ تواند جان بسیاری از افراد را بستاند و با شیوع گسترده‌ اش می ‌تواند روزهای سخت را رقم بزند. متأسفانه افراد این ویروس را در حال حاضر آن ‌چنان‌ که باید جدی نمی‌ گیرند.

ساده ‌ترین راهی که می ‌توان از طریق آن مانع از شیوع گسترده کرونا در جامعه شد، استفاده از ماسک و دوری از مکان ‌های سربسته شلوغ است که متأسفانه همین راه ساده جلوگیری از پیشگیری و جلوگیری از ابتلا به کرونا نیز مورد بی ‌توجهی قرار می ‌گیرد و افراد نسبت ‌به رعایت پروتکل‌ ها بی ‌توجه هستند، اما باید نسبت ‌به این ‌موضوع آگاه باشیم که هر گونه عادی انگاری شرایط می ‌تواند مرگ ‌های کرونایی بیشتری را رقم بزند و طبیعتاً در بین افرادی که مبتلا می ‌شوند، بسیاری از افراد به ‌جهت سیستم ایمنی پایینی که دارند و یا بیماری‌ هایی که به آن مبتلا هستند بیش ‌از سایر افراد در معرض خطر مرگ قرار دارند.

متأسفانه در حال حاضر تا حد بسیار زیادی شاهد عدم رعایت موارد بهداشتی هستیم و این نگران‌ کننده است؛ چراکه می ‌تواند مرگ ‌های سه‌ رقمی را مجدد رقم بزند و پیک هفتم بسیار سنگینی را تجربه کنیم.

بر همین اساس باید همه رعایت کنند و مانع از گسترش ویروس کرونا شویم. در حال ‌حاضر نمی ‌توان ادعا کرد که ویروس کرونا و در مسیر نزولی قرار گرفته و روند تضعیف را طی می ‌کند؛ چراکه آمارهای مرگ و ابتلای ناشی از این ویروس طی هفته ‌های اخیر به ‌خوبی گویای این است که مجدد این ویروس سرکش شده و در حال طغیان است و می‌ تواند با مرگ ‌های سه‌ رقمی شمار زیادی از هم‌وطنانمان را در کام مرگ فرو ببرد.

در شرایط فعلی تنها توصیه ‌ای که می ‌توان عنوان کرد و بر آن تاکید کرد جلوگیری از شیوع گسترده ویروس است که این امر از طریق رعایت پروتکل ‌ها و جدی گرفتن تزریق واکسن صورت می ‌گیرد.

متأسفانه بسیاری از افراد واکسن را جدی نمی ‌گیرند و توصیه ‌هایی که در این راستا صورت‌ گرفته را مورد توجه قرار نمی ‌دهند و همین امر موجب می ‌شود تا شرایط نامناسب و ناگواری بروز یابد.

بر این اساس باید نسبت ‌به این ‌موضوع آگاه باشیم که هر گونه بی ‌توجهی به پروتکل ‌ها و موارد بهداشتی می ‌تواند وضعیت نامناسبی به ‌دنبال داشته باشد.