کد خبر : 464772 تاریخ : ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۰ مرداد - 23:32
هنرمندی که هنرش را نذر امام حسین(ع) کرد سرویس فرهنگ و هنر نوآوران: حمیدرضا سرابی هفتم تیر ماه سال 1369 در یکی از مناطق جنوب تهران یعنی محله آذری و امام‌‌زاده حسن به دنیا آمده، اما سال هاست که در محله تهرانسر سکونت دارد.

نوآوران آنلاین- این هنرمند طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران درباره سابقه هنری‌اش اظهار داشت: در خانواده هنری که بیشتر اقوام مان هنرمند و هنر دوست بودند به دنیا آمدم و بزرگ شدم. اهل محله امام‌زاده حسن هستم، اما پس از فوت پدربزرگ و مادربزرگم به تهرانسر نقل مکان کردیم و سال های زیادی‌ست که ساکن خیابان قباد در بلوار لاله هستم. از هشت سالگی یادگیری نقاشی را آغاز کردم پس از آن طراحی سیاه قلم را ادامه دادم. بعد از آن در سال 1385 زمانی که دانش آموز سوم دبیرستان بودم کار خطاطی را با زنده یاد استاد محمد باقر باقری شروع کردم پس از فوت ایشان خوش نویسی را با استاد حسین نجفی ادامه دادم و در کنار ایشان کسب تجربه کردم. محرم هر سال همه کارها و سفارش های کوچک و بزرگ را به کمک خداوند و ائمه (ع) انجام داده‌ام. کتیبه ها با متراژهای بالا، پارچه نویسی های فراوان و ماشین نویسی های مختلف اجرا کرده ام.

 وی می‌گوید: خطاطی و نقاشی را به سبب علاقه و استعدادش آغاز کرده، اما با تلاش و پشتکار بسیار سال ها زحمت کشیده تا به این سطح برسد و اکنون به مقام و جایگاه معلمی رسیده است و این لذت همواره برای من وجود داشته و دارد؛ به ویژه هنگامی که هنرمند دیده شود و مورد تشویق اطرافیان قرار بگیرد در نتیجه سعی و تلاش بیشتری می کند تا کارهای هنری بهتر و با کیفیت تری ارائه دهد و به قول معروف انگیزه اش دو چندان می شود.

سرابی با بیان این که از همان ابتدا و سن و سال اندک از سوی استادان بزرگ هنری استعدادم کشف شد و در ادامه با تلاش و پشتکار خود توانایی هایم را در نقاشی و خطاطی ارتقا دادم، گفت: دوره ها و کلاس های مختلفی را گذراندم تا این که به درجه معلمی رسیدم و موفق شدم به سطحی برسم که بتوانم تدریس کنم.

این هنرمند درباره فعالیت هنری اش در ماه محرم می‌گوید که از سال ها پیش تصمیم گرفته است تا هنرش را نذر و وقف امام حسین و شهدای کربلا کند و هرسال مشتاقانه انتظار رسیدن این روز ها را می کشد. ماه محرم حال و هوای عجیب و غریبی دارد. برای هرکس که کاری انجام دهی پس از چند ساعت خسته می‌شوی، اما باور کنید فقط و فقط برای امام حسین(ع) است که اگر کاری انجام دهیم تنها با یک استراحت کوتاه و چند دقیقه ای هم می‌توانیم انرژی رفته را دوباره به دست آوریم و مانند قبل دوباره مشغول به کار و خدمتگزاری شویم.

سرابی عنوان کرد: همه طول سال انتظار رسیدن ماه محرم را می کشم تا هنرم را وقف امام حسین(ع) و شهدای کربلا کنم. از نظر من تفاوتی ندارد که چه کاری برای امام حسین(ع) و محرم انجام می دهی؛ چرا که موضوع اصلی خدمتگزاری به ائمه (ع) است که یکی با مال یکی با پول و دیگری با وقت و یکی نیز با هنرش انجام می دهد.

وی ادامه داد: سال های سال است که در ماه محرم برای هیئت ها و مردم بر روی پارچه و کتیبه و خودروها خطاطی و نقاشی می کنم و مشعول به انجام این کار هستم و در همه این سال ها از هیچ کس هیچ گونه هزینه ای دریافت نکرده ام و همه هنرم را وقف امام حسین(ع) و خاندان پاک و مطهرش بوده است و خواهد بود.

سرابی می گوید: تا کنون برای صدها هیئت و حسینیه پارچه نویسی کرده و بر روی صدها خودرو متن های عاشورایی نوشته ام. محرم هر سال همه کارها و سفارش های کوچک و بزرگ را به کمک خداوند و ائمه انجام داده ام. کتیبه هایی با متراژهای بالا، پارچه نویسی های فراوان و ماشین نویسی های مختلف و طرح های گرافیکی و چلیپانویسی و سیاه مشق های خاص از جمله کارهایی است که اجرا کرده ام.  

وی با بیان این که از همه محله های تهران مراجعه کننده دارد، گفت: کسانی که به من مراجعه می کنند فقط اهالی تهرانسر یا منطقه ۲۱ نیستند و از مناطق مختلف تهران پیش من می آیند و سفارش کار می دهند. برای همه افراد این کار را رایگان انجام می دهم و دوست، آشنا، فامیل و همسایه فرقی ندارد. پس از این همه سال فعالیت دیگر مردم من را می شناسند و برای کار مراجعه می کنند. در واقع دهان به دهان بین مردم معرفی شده ام، البته کارگاه یا فضای خاصی برای انجام این کار ندارم و در گوشه کوچه و خیابان این کار را انجام می دهم.