کد خبر : 464438 تاریخ : ۱۴۰۱ سه شنبه ۷ تير - 18:58
آرامش بازار خودرو؛ منوط به مقاومت در برابر رشد قیمت‌ها فربد زاوه / کارشناس حوزه خودرو

نوآوران آنلاین- بازار خودرو از جمله بازارهایی است که همواره شاهد افزایش قیمت در آن بوده ایم. طی هفته‌ ها و ماه ‌های اخیر که شرایط اقتصادی کشور تا حد زیادی در وضعیت نامناسب قرار گرفت، خودرو نیز از این شرایط نامناسب و گرانی ‌ها بی‌ نصیب نبود و قیمت ‌ها افزایش یافتند؛ به ‌طوری ‌که می ‌توان عنوان کرد افزایش قیمت خودرو طی ماه ‌های اخیر به ‌طور بی ‌سابقه ‌ای بوده و کاملاً دور از انتظار بود و سابقه نداشته ‌است.

در شرایط کنونی اما تا حد قابل‌ توجهی قدرت خرید خانوارها کاهش ‌یافته و در چنین شرایطی که امکان خرید وجود ندارد، قیمت ‌ها بالاست.

طبیعتاً باید عنوان کرد بالا بودن قیمت‌ ها متناسب با وضعیت مالی مردم نیست و همین امر به بروز رکود در بازار خودرو دامن زده ‌است.

یکی از علل اصلی بروز رکود در بازار خودرو را می ‌توان بالا بودن قیمت ‌ها در عین پایین بودن قدرت خرید مردم عنوان کرد.

دلالان نیز که بازار را به دست گرفته ‌اند همواره قیمت ‌ها را در سطحی قرار داده ‌اند که کاملاً غیر متناسب با وضعیت اقتصادی و معیشت افراد است.

در چنین شرایطی مردم راهی جز نخریدن ندارند و نخریدن خودرو یعنی رکود عمیق در بازار و این رکود در شرایطی روز به‌ روز بدتر می ‌شود که قیمت‌ ها نیز روز به ‌روز افزایش می‌ یابند و قدرت خرید مردم نیز در مسیر کاهش قرار دارد.

برای این‌ که در بازار خودرو به شرایط مطلوب و سامان‌دهی شده برسیم باید تناسب میان توزیع و تقاضا در بازار فراهم شود. متأسفانه به ‌ویژه طی سال‌ های اخیر میزان عرضه و تقاضا متناسب نبودند و این یکی از دلایل اصلی بروز گرانی در بازار خودرو بوده‌ است.

از دیگر سو باید این نکته را نیز مورد توجه قرار دهیم که هر چه دلالان فعالیت پررنگ ‌تر و برجسته‌ تری در بازار داشته باشند، قیمت ‌ها متناسب با میل آن ‌ها تغییر می‌ کند و مشکلات بسیار زیادی برای مردم ایجاد خواهد شد.

درنتیجه باید شرایط به‌ گونه ‌ای پیش رود که مردم شاهد قیمت ‌های متعادل در بازار و عرضه مناسب باشند.

همچنین باید دست دلالان از بازارها کوتاه شود و کاهش قیمتی که طی یک روز اخیر اتفاق افتاد هر چند جزئی بود، اما امیدوارکننده بود و امر مطلوبی محسوب می‌ شد و باید این شرایط تداوم یابد و با ثبات و آرامش در بازار خودرو مواجه باشیم.