کد خبر : 464397 تاریخ : ۱۴۰۱ جمعه ۳ تير - 17:59
نوآوران وضعیت رفاهی جامعه را بررسی کرد گران‌فروشی و کم‌فروشی بلای جان مردم شده‌اند آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- در حال حاضر اقتصاد ایران مشکلات بسیار زیادی را تجربه می‌کند و برای عبور از این وضعیت نیاز به مدیرانی دارد که حوزه اقتصادی کشور را به ‌خوبی اداره کنند و کشور را از وضعیتی که در آن قرار گرفته نجات دهند.

قطعا اگر این اتفاق بیفتد و شاهد اعمال مدیریت صحیحی بر اقتصاد کشور باشیم شرایط مالی مردم بهبود می‌یابد.

متأسفانه شرایط کشور ما به ‌گونه ‌ای است که هیچ ‌گونه ثبات و آرامش در آن دیده نمی‌ شود و مردم با مشکلات مالی بسیار زیادی مواجه هستند. این روزها هم شاهد گران‌ فروشی و افزایش قیمت ‌هایی هستیم که شرایط را برای ادامه زندگی سخت کرده‌ است و هم‌ شاهد کم ‌فروشی هایی هستیم که وضعیت نامناسبی را ایجاد کرده و موجب بروز مشکلاتی برای مردم شده‌ است. برای نمونه می ‌توان به محصولاتی اشاره کنیم که وقتی تهیه می ‌کنیم با حجمی کمتر از حجم استانداردش مواجه می ‌شویم و این به‌ معنای کم‌ فروشی است.   

در واقع در شرایط کنونی برای جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت‌ ها برخی اقدام به کم‌ فروشی می ‌کنند تا به ‌این ‌ترتیب محصولات با وزن کمتری عرضه شوند و از نظر مالی به سودشان شود.

در حالی ‌که در این ‌میان آن چه که مشخص است این است که مردم بیش‌ از همه زیان می‌ کنند و متضرر اصلی بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم هستند که تحت هر شرایطی معیشت خود را با وجود مشکلات بسیار زیاد اقتصادی کشور سازگار می ‌کنند.

متأسفانه در شرایط کنونی از یک ‌سو گران ‌فروشی و از دیگر سو کم ‌فروشی ها موجب بروز مشکلاتی برای مردم شده‌ است. حال باید این سؤال را مطرح کنیم که چرا کم ‌فروشی اتفاق می ‌افتد و در کدام بخش با خلأها و مشکلاتی مواجه هستیم که شاهد بروز کم‌ فروشی هستیم.

متأسفانه در پاسخ باید عنوان کنیم کم فروشی ‌ها در سایه نبود مدیریت و نظارت صحیح اتفاق می ‌افتد تا زمانی ‌که بازار در غیاب ناظران به سر ببرند و مدیریت صحیح بر اقتصاد و به ‌ویژه تنظیم بازار صورت نگیرد، این وضعیت تداوم می‌یابد و شرایط روز به ‌روز سخت ‌تر می ‌شود. متأسفانه دلالان در بازار حضور دارند و شرایط را به سمت افزایش قیمت ‌ها پیش می ‌برند.

افزایش قیمت ‌ها آن ‌هم با وجود کم‌ فروشی ها وضعیت نامطلوبی را برای معیشت و زندگی مردم ایجاد کرده ‌است که نتیجه‌ای جز افزایش شکاف بین قدرت خرید مردم و قیمت ها ندارد.

بر همین اساس باید تلاش شود تا شکاف بین دستمزدها و افزایش و قدرت خرید مردم کاهش یابد و شرایط اقتصادی به ‌گونه ‌ای شود که افراد بتوانند مایحتاج شان را تأمین کنند، ولی در مجموع باید اذعان داشته‌ باشیم که کم‌ فروشی ها ریشه در نبود نظارت‌ ها و عدم مدیریت صحیح اقتصادی دارد.

بر همین اساس باید از یک‌ سو زمینه را بر فعالیت افراد سودجو که منجر به افزایش قیمت‌ ها می‌ شوند، ببندیم و از سوی دیگر با رفع مشکلات اقتصادی و نظارت صحیح مانع از کم‌ فروشی ها شویم.

باید در اقتصاد ما تیم اقتصادی دولت به گونه ‌ای خوب عمل کند که امکان تخلف برای هیچ فرد حقیقی و حقوقی مهیا نشود و هیچ حقی از مردم ضایع نشود. تضییع حق مردم یعنی تحمیل زیان بر مردم که مشکلات بسیار زیادی را به دنبال خواهد داشت؛ به ‌ویژه طی سال ‌های اخیر مشکلات اقتصادی همچون گرانی ها بر زندگی مردم چنبره زده ‌اند و نیازمند تدوین سیاست ‌هایی هستیم که قابلیت اجرا داشته باشند و بتوانند اوضاع را به‌ گونه ‌ای تغییر دهند که رفاه حداقلی برای مردم ایجاد شود و شاهد این سطح از کم ‌فروشی ها و تغییرات قیمتی نباشیم.

در واقع باید اذعان داشته باشم که کم ‌فروشی ناشی از افزایش قیمت‌ هاست که در نهایت مجبور هستند از حجم کالاها کم کنند تا هزینه تولید کمتر شود و مواد اولیه کمتری برای ساخت کالاها و محصولات مورد استفاده قرار گیرد و متأسفانه آسیب ‌هایی این کم ‌فروشی متوجه مردم می ‌شود و فشارهای اقتصادی زیادی بر مردم این روزها تحمیل شده‌ است که افزایش 57 درصدی حقوق و دستمزدها نیز پاسخگو نیست و مشکلات زیادی برای مردم ایجاد شده و زندگی را به ‌گونه ‌ای سخت کرده ‌است که افراد روزهای سختی را تحمل می‌کنند.