کد خبر : 464395 تاریخ : ۱۴۰۱ جمعه ۳ تير - 17:57
‌کم‌فروشی با هدف تناسب میان درآمدها و هزینه‌ها مهدی تقوی / اقتصاددان

نوآوران آنلاین- در شرایط کنونی برخی از مردم نسبت‌ به کم ‌فروشی ها انتقاداتی مطرح می ‌کنند که باید به آن ‌ها حق داد. شایسته مردم ما نیست که شاهد کم ‌فروشی محصولات باشند؛ آن ‌هم در شرایطی که کالاها با قیمت بسیار بالایی عرضه می ‌شوند. در حال‌ حاضر در کشور ما علاوه ‌بر گران ‌فروشی، کم‌ فروشی نیز مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده ‌است.

این در شرایطی است که بارها عنوان ‌شده که برخی از کالاها حق افزایش قیمت ندارند و نباید گران شوند، اما در عین ‌حال در حال حاضر هم شاهد گران‌ فروشی و هم شاهد کم ‌فروشی محصولات هستیم؛ به ‌طوری ‌که می ‌توان اذعان ‌داشت بسیاری از بخش ‌های جامعه ما از جهت رفاهی دچار مشکل شده‌ اند.

در رابطه با موردی همچون کم ‌فروشی باید به ‌گونه ‌ای برخورد شود که مصرف ‌کنندگان حق شان ضایع نشود. این امر مستلزم اعمال نظارت‌ های دقیق و مستمر از سوی مسؤولان است.

در این ‌راستا باید مسؤولان تلاش کنند تا با اعمال نظارت ‌های بیشتر و مستمر، امکان کم ‌فروشی و گران ‌فروشی را از میان بردارند؛ همان‌ طور که می ‌دانید مسؤولان نقش بسیار مهمی در اداره روند اقتصادی کشور ایفا می‌ کنند و در این خصوص می ‌توانند با اعمال صحیح نظارت‌ها و اصلاح برخی از قوانین مانع از کم ‌فروشی شوند و به ‌این ‌ترتیب حق مردم کمتر ضایع شود.

در شرایط کنونی باید مسؤولان به ‌گونه ‌ای اقدام کنند که راه را بر هر گونه کم فروشی ببندند؛ چرا که کم ‌فروشی به ‌ویژه در شرایط کنونی که با گران ‌فروشی عجین شده ‌است، اقتصاد را متزلزل کرده و موجب بروز مشکلات بسیار زیادی شده ‌اند؛ در حالی ‌که تمام تلاش ‌ها باید به این سمت باشد که اقتصاد شرایط مناسبی را تجربه کند، ولی کم‌ فروشی ها و گران ‌فروشی‌ ها وضعیت اقتصاد را در شرایط تزلزل قرار داده است.

البته باید این نکته را نیز در نظر داشته‌ باشیم که تولیدکنندگان به دلیل مشکلات مالی و هزینه مالی اضافه ‌ای که بر آن ‌ها طی سال‌ های اخیر تحمیل ‌شده است، مجبور به کم ‌فروشی شده ‌اند.

اگر تولیدکنندگان مورد حمایت قرار بگیرند و مشکلات مالی ‌شان رفع شود، دیگر علتی برای کم ‌فروشی وجود ندارد. در واقع تولیدکنندگان در شرایط کنونی تلاش دارند تا به چرخ ‌های اقتصاد به بخش تولید را بچرخانند و هزینه‌ ها و دخل ‌و خرج را به گونه‌ ای با یکدیگر متناسب کنند؛ درواقع کم ‌فروشی، راهی برای برقراری تناسب بین درآمدها و هزینه ‌های یک واحد اقتصادی است.