کد خبر : 464070 تاریخ : ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۶ ارديبهشت - 17:14
تشدید نظارت بر بازار برای جلوگیری از گران‌فروشی مجیدرضا حریری / رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین

نوآوران آنلاین- یکی از مهم ترین مسائلی که باید همواره مورد توجه قرار گیرد توزیع و عرضه نیازهای مردم در بازارهای مختلف به گونه ای است که متناسب با میزان تقاضا باشد.

متاسفانه در برخی مواقع این تناسب میان عرضه و تقاضا برقرار نمی شود و در نهایت مردم قادر به تامین نیازهای اساسی شان نخواهند بود.

به طور معمول بعد از مدتی که کالایی نایاب یا کمیاب می شود، پس از توزیع در بازار قیمت آن کالا یکباره افزایش می یابد و چندین برابر می شود.

این در حالی است که یکی از مهم ترین وظایف مسؤولان این است که بازارها را طوری هدایت کنند که گرانی و کمبود بر مردم فشار نیاورد.

در حال حاضر در برخی محصولات که امکان تولید آن ها در داخل وجود دارد نیز با مشکل مواجه هستیم که جای سؤال دارد. برای نمونه می توان به قفسه های خالی روغن در فروشگاه ها اشاره کرد.

در بسیاری از مغازه های فروش محصولات غذایی نیز چنین عنوان می شود که روغن به صورت سهمیه ای در اختیار آن ها قرار می گیرد و بسیاری از تولیدکنندگان در ازای خرید سایر محصولات همچون کنسرو تن ماهی و رب گوجه فرنگی مایل به فروش روغن به آن ها هستند.

این وضعیت زیبنده نیست و باید حتماً مسؤولان اوضاع را ساماندهی کنند.

نمی توان به سادگی از کنار گرانی ها عبور کرد؛ چرا که معیشت مردم و زندگی شان در خطر است و تا همین الان نیز مشکلات بسیاری برای شان ایجاد شده است. سایه تلخ کرونا بر زندگی و معیشت مردم چند سالی است که سنگینی می کند و همه تبعات مختلف این ویروس را تجربه کرده اند. از یک سو کاهش فرصت های شغلی و بیکاری نیروی کار که عمدتاً نیز سرپرستان خانوار هستند و از دیگر سو نیز بالا بودن مخارج، وضعیت را برای زندگی دشوار ساخته است.

نباید شرایط به گونه ای باشد که با وجود این حجم از گرانی ها مردم با کمبود برخی کالاهای اساسی نیز مواجه باشند. مسؤولان تنظیم بازار باید در چنین شرایطی وضعیت بازارها به ویژه بازار مواد غذایی که یکی از اساسی ترین نیازهای مردم است را به گونه ای رصد و کنترل کنند که نه با افزایش قیمت مواجه باشیم و نه این که کمبودی در عرضه وجود داشته باشد.

اگر مسؤولان قصد دارند معیشت مردم را بر اساس شعارهایی که می دهند ساماندهی کنند باید در وهله نخست امر نظارت بر بازار را مهم تلقی کنند و از آن غافل نشوند. بسیاری از مشکلات موجود ناشی از نبود نظارت بر بازار به معنای واقعی کلمه است. نباید به طور نمایشی در شعار بر امر مهم تنظیم بازار تأکید شود و درنهایت آن چه در عمل اتفاق می افتد بسیار متفاوت از وعده ها باشد. طی سال های اخیر بحث تنظیم بازار بسیار متفاوت تر از آن چیزی بود که انتظار می رفت و به همین دلیل است که مردم تا این اندازه تحت فشارهای مختلف اقتصادی هستند.

در دولت فعلی باید مسؤولان توجه به این نکته داشته باشند که تنظیم بازار به عنوان یک اولویت و یک اصل اساسی و مهم مورد توجه قرار گیرد و نظارت کافی بر قیمت‌ها از مرحله تولید تا زمانی که توزیع می‌شود و به دست مصرف‌کننده می‌رسد باید صورت گیرد و نظارت‌ها باید به گونه ای دقیق باشند که امکان تخطی از قانون برای هیچ فرد سوءاستفاده‌گر و واسطه‌گری وجود نداشته باشد و دست دلالان از اقتصاد کشور کوتاه شود تا مردم بتوانند شرایط مناسبی را تجربه کنند. اگر قرار بر این باشد که دلالان همچنان فعالیت شان را گسترش دهند در شرایط کنونی با وجود قدرت خرید بسیار پایین مردم و با وجود مشکلات بسیار زیادی که در زمینه معیشتی و رفاهی طی سال‌های اخیر برای مردم ایجاد شده است باید منتظر بروز شرایط اقتصادی سخت تر برای خانوارها باشیم.