کد خبر : 450838 تاریخ : ۱۴۰۰ جمعه ۲۶ شهريور - 16:46
جهش ویروسی بسیار مسری، اثر آنتی بادی را تضعیف می کند منبع: نیوزویک / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- محققان FIU که به دنبال کشف اسرار چگونگی گسترش گسترده ترین نوع ویروس کرونا هستند، سرنخ جذابی پیدا کردند.

مدل سازی رایانه ای به محققان اجازه می دهد ببینند چگونه جهش در ناحیه خاصی از نوع دلتا ممکن است مانع از ورود کامل آنتی بادی ها به ویروس شود. این آنتی بادی ها ناشی از واکسیناسیون یا مبارزه با عفونت کرونا با قطع یا کند کردن ویروس کرونا در مراحل مختلف برای هجوم به سلول های انسانی و تکثیر به سیستم ایمنی بدن ما کمک می کند.

تغییرات ساختاری ظریف می تواند به توضیح علت مسری بودن نوع دلتا کمک کند.

این کشف توسط تیمی از محققان به رهبری پرم شاپاگین، فیزیکدان که مدیر دانشکده علوم زیستی مولکولی FIU و استاد علوم کامپیوتر Giri Narasimhan از دانشکده مهندسی و محاسبات بنیاد نایت در دانشکده مهندسی و محاسبات FIU است، انجام شد. مطالعه آنها در مجله Biochemical and Biophysical Research Communications منتشر شد.

ناراسیمهان گفت: به نظر می رسد نوع دلتا یک راه فرار ایمنی پیدا کرده است. با جهش کمی، آنتی بادی را تضعیف کرده است.

از آنجا که تغییرات ساختاری ناشی از جهش بیشتر در یک ناحیه از رابط اتصال دهنده رخ داده است، هنوز بخش های دیگری از ویروس وجود دارد که در آن آنتی بادی ها می توانند به هم چسبیده و مانع از عملکرد ویروس به عنوان مورد نظر شوند. به همین دلیل است که واکسن ها هنوز در برابر ویروس مثمر هستند.

"شاپاگینگ گفت: ویروس ها تغییرات را آگاهانه ایجاد نمی کنند. گاهی اوقات، آنها چیزی را پیدا می کنند که برای آنها بهتر کار می کند و آن انواع متداول تر خواهد بود.

حتی نوع دلتا نیز همچنان در حال جهش است، به همین دلیل است که تلاش های مدل سازی کامپیوتری مانند آنچه در FIU انجام شده است می تواند کلید درک سریع نحوه رفتار انواع آینده یا جلوگیری از همه گیری های آینده در مسیر خود باشد.

 

جمعه ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱

(برابر با ۲۶ شهریور ۱۴۰۰)