کد خبر : 399941 تاریخ : ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۱ مرداد - 19:57
نوآوران در گفت‌ و‌ گو با مهدی تقوی بررسی کرد آب رفتن سفره‌ها به دنبال پر کشیدن کالاهای اساسی آرزو قادری خبرنگار

نوآوران آنلاین- کشور ما اکنون با مسائل بسیاری مواجه است. واکاوی پیرامون مشکلات کنونی ما را به این سمت رهنمون می سازد که شیوه مدیریت غلط موجب شده تا کشور در ورطه سقوط و نابودی قرار گیرد.

رفاه عمومی اکنون در پایین ترین سطح خود قرار دارد و مشکلات اقتصادی زندگی مردم را احاطه کرده اند.

در حال حاضر نه تنها مشکلات اقتصادی بلکه نگرانی های ناشی از ابتلاء به کرونا نیز سلامت جسم و روان آن ها را در مخاطره قرار داده است.

مردم ما اکنون هم باید با شرایط اقتصادی دشوار خود را سازگار و هم این که خود را برای مرگ ناگهانی عزیزان شان در اثر ابتلاء به کرونا آماده کنند.

این روزها کشور ما با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند که همه ناشی از سوء تدبیرهاست. امیدواریم در دولت جدید مسؤولان با اراده ای قوی قدم در راه مبارزه با مشکلات بگذارند.

در همین خصوص به گفت و گو با مهدی تقوی، اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه پرداختیم.        

تقوی در گفت و گو با خبرنگار نوآوران گفت: وضعیت اقتصادی به گونه ای آشفته است که هر روز خبر از گرانی یکی از کالاهای اساسی موردنیاز و ضروری مردم را می شنویم. گاهاً حتی طی یک هفته چندین بار با قیمت های متفاوت برخی محصولات همچون مرغ مواجه هستیم. با توجه به این که مرغ کالای اساسی و ضروری به شمار می رود گرانی اش تبعاتی به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: گرانی های بی وقفه موجب شده تا مردم نسبت به حذف برخی از مواد ضروری از سفره های شان اقدام کنند. به همین دلیل است که اکنون با پر کشیدن بسیاری از محصولات از سفره های مردم مواجه ایم و سفره های مردم کوچک تر از قبل شده است و اصطلاحاً آب رفته است.

این اقتصاددان با بیان این که مردم ایران امروزه به شدت غم نان دارند، اظهار داشت: حتی با وجود این که کرونا در وسائل حمل و نقل عمومی جولان می دهد و جان مردم در خطر است، اما با این وجود باز هم هر گونه خطری را به جان می خرند تا نان شب داشته باشند. وضعیت اقتصادی مردم این روزها به شدت دچار مشکل است و در چنین وضعیتی کسب درآمد بسیار سخت شده است؛ چراکه از یک سو میزان دریافتی کارکنان در برابر تورم موجود پاسخگوی نیازهای شان نیست و از دیگر سو نیز در مشاغل آزاد ما شاهد هستیم که رکود اقتصادی مانع از کسب درآمد شده است و به این ترتیب صنوف مختلف دچار مشکلات حادی شده اند. به دنبال این رکود و مشکلات اقتصادی در واحدهای اقتصادی با حجم گسترده بیکاران روبه‌رو هستیم. کرونا علاوه بر ایجاد مشکلات اقتصادی گسترده موجب افزایش شمار بیکاران نیز شده است و شرایط فعلی به گونه ای است که اگر افراد کارشان را از دست بدهند به سختی قادر به یافتن شغل خواهند شد.

تقوی عنوان کرد: بسیاری از کشورهای دنیا درگیر کووید 19 شدند و آمار بالایی از مشکلات اقتصادی را داشتند، اما در کشور ما کرونا تجربه های بسیار تلخ تری را رقم زد؛ به طوری که اقتصاد ما در شرایط بسیار سختی قرار گرفت و از هر سو با هجمه هایی در زمینه اقتصادی مواجه شدیم. روز به روز نیز شرایط بدتر می شود و امیدی به رفع مشکلات نداریم. متاسفانه سیاست های نامناسبی از سوی دولت اتخاذ شد که وضعیت را بحرانی کرد. از این رو انتظار می رود دولت بعدی سیاست ها را به گونه ای تغییر دهد که شاهد بهبود وضعیت به شکل مناسبی شویم.  

وی تأکید کرد: اگر تصمیمات مناسبی اتخاذ شود قطعاً اوضاع بهتر می شود. انتظار می رود دولت سیزدهم اقداماتی در راستای رفع مشکلات انجام دهد و شرایط بهتری برای مردم فراهم شود. در بسیاری از دولت ها شاهد این بودیم که اشتباهات مدیریتی موجبات بروز مشکلات بسیار را فراهم ساخت. در رابطه با دولت دوازدهم نیز این اتفاق صدق می کند؛ چرا که در زمینه اداره امور با بی کفایتی مدیران روبه‌رو بودیم و در نهایت به همین دلیل نیز موجی از مشکلات اقتصادی را شاهد بودیم که مردم را گرفتار کرد.

این اقتصاددان با ابراز تأسف از وضعیت معیشتی مردم ایران مطرح کرد: سیاست های مسؤولان تأثیر مستقیم و محسوسی بر رفاه خانوارها و معیشت آن ها دارد. به همین دلیل تأکید می شود که مدیرانی در جایگاه های مهم و حساس منتصب شوند که مشکلات اقتصادی مردم را مشکل خود بدانند و برای رفع آن ها از هیچ تلاشی دریغ نکنند.