بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/05
شماره 2455 - تاریخ 1403/02/05
آخرین اخبار
تلاش برای ارتقاء همکاری های حداکثری شرکای اجتماعی حوزه سلامت
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۶ تهران با قوت ادامه دارد
تلاش برای بهبود وضعیت ترافیک در پهنه مرکزی تهران
رونمایی از تمثال جدید سردار شهید احمد کاظمی در منطقه ۱۹
زیرگذر بزرگراه خلیج فارس به روستای پلایین با اقدامات ترافیکی ایمن سازی شد
ورودی بناهای تجاری غیر مجاز در منطقه 19 با استقرار نیوجرسی مسدود شد
دریاچه بوستان شقایق منطقه 19مجهز به محل تفریحی و فراغتی می شود
به صدا در آمدن زنگ هفته سلامت در مدارس منطقه ۱۶
شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزاد راه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
مرمت و تعویض ۴۵ گاردریل‌ در بزرگراه امام رضا (ع)
کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاههای زنجیره‌ای شهروند
احیا آسفالت مدرسه شهید ناظم در ناحیه۶
هم اندیشی و اجرایی نمودن تصمیمات لازم به منظور بهبود وضعیت جمع آوری زباله در ناحیه۷
اجرای ۸۰ هزار متر خط کشی محوری در سال ۱۴۰۳ در منطقه ۲۱
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
نشست تخصصی مباحث ترافیکی در شمال شرق شهر
تور گردشگری افراد دارای معلولیت
پاکسازی چهره منطقه ۴ از حضور زباله گردها
جمع‌آوری ۵۰۰ کیلو زباله از محوطه ایستگاه‌ها
پروژه بوستان محله جوادیه از مرز پیشرفت ۹۰٪ عبور کرد
تحقق دو برابری اخذ سند برای املاک فاقد سند در بافت فرسوده نسبت به برنامه چهارم توسعه
توجه ویژه مدیریت شهری به حمل و نقل عمومی
پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک درمنطقه٢ تهران
محلات طرشت و شریف صاحب خانه محیط زیست شدند
برپایی ایستگاه های حال خوب سلامت در معابر منطقه2
آغاز عملیات نرده‌گذاری رفیوژ میانی شهید محلاتی
برگزاری آیین تجلیل از متولیان ورزش زورخانه ای و پهلوانی در منطقه ۱۲
پایانه‌های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ تجهیز می شوند
جلب مشارکت حداکثری شهروندان در اجرای برنامه های دوستدار محیط زیست در منطقه22
سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
موشک «فالکون ۹» یک رکورد جدید را ثبت کرد
حق پخش تلویزیونی سرخابی‌ها را به سرانجام می‌رسانیم/ دریافت ۱۱۰ همت مالیات از ابربدهکاران
توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارد/خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
اجرای عملیات طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی درنواحی شش‌گانه منطقه٦ تهران
ارتقاء سطح دانش و اشاعه فرهنگ گیاه‌ پروری بین اقشار مختلف
تجهیز و آغاز فعالیت دبیرخانه کانون های اجتماع محور در منطقه ۲۱
برگزاری ششمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه تکریم با مسئولین تکریم ارباب رجوع مناطق ۲۲ گانه در منطقه ۲۱
حال خوش شهروندان منطقه ۴ در هفته سلامت
طرح ارزشمند "کوک چهارم"
ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در محلات منطقه 13
معرفی پروژه مرمت و بهسازی ساختمان شهرداری منطقه۱۳ در دومین نشست احیا گران بافت تاریخی تهران
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
پاکسازی مستمر زمین های بایر و قطعات خالی سطح ناحیه۳
آماده باش عوامل خدمات شهری در منطقه ۵
در روز جهانی زمین پاک رود دره کن از زباله‌ها پاکسازی شد
افزایش ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در منطقه ۲۲
کاشت یک صد درختچه در بوستان های منطقه 17
هفته سلامت در منطقه ۱۷
کد خبر: 466775 | تاریخ : ۱۴۰۱/۱۲/۱۵ - 20:50
رشد رهبری و رهبران پلیس

رشد رهبری و رهبران پلیس

دکتر غلامحسین بیابانی / دانشیارگروه کشف جرایم دانشگاه جامع علوم انتظامی امین

نوآوران آنلاین- بهترین روش برای ساختن رهبران آینده چیست؟ آیا مهم است که رهبران به گونه‌ای تربیت شوند که متخصصانی فنی در فنون پلیسی باشند؟ آیا مجموعه‌ مهارت‌هایی لازم است تا سازمان‌های پلیسی مدرن را رهبری کنند؟ در این بخش ما رشد رهبران و رهبری پلیس به ویژه نقش آموزش رسمی را بررسی می‌کنیم. ما ارزشی را که آن نوع از آموزش می‌تواند به رهبری پلیسی اضافه کند و همچنین امکانات موجود برای اصلاح آموزش را می‌سنجیم. بنابراین برای آموزش و رشد آینده، افسران باید مهارت‌هایی را فرا بگیرند. آموزش باید در رشد افسران آینده و شخصیت آنان، ارزش‌های‌شان و چالاکی در روحیه‌ آنان برای رسیدگی به وضعیت‌های پیچیده، تمرکز داشته باشد زیرا با پیچیده شدن جامعه و  مسائل آن مبهم و پیچیده‌تر خواهد شد.

امور پلیسی یک حرفه‌ خاص است و خاص باقی خواهد ماند که تنها یک ورودی به بخش بالایی این شغل وجود خواهد داشت؛ زیرا یک فرد تازه استخدام شده، شغل خود را از بخش‌های پایینی شروع می‌کند و راه خود را به بخش‌های بالایی هموار می‌کند. هر فرمانده، جانشین فرمانده و دستیار فرمانده در تمامی سازمان‌های پلیسی کار خود را به عنوان یک دانشجو شروع می­کند و تخصص خود را در حرفه‌ پلیسی افزایش می­دهد. اگر این روش کوچکترین رهنمونی را دربرمی‌گیرد پس رهبران پلیسی آینده، در حال حاضر از طریق دانشکده‌های تخصصی پلیس فرا می­گیرند و باید به مراتب بالا برسند و تا 30 سال یا بیشتر، سازمان‌های خود را رهبری کنند، اما این فرآیند بلندمدت از یک تلاش آگاهانه برای تربیت رهبرانی که دارای مهارت‌های لازم برای هدایت سازمان‌های خود در میان چالش‌های آینده باشند، دور است. اگر هم این‌طور نبود، باز هم تلاشی پویاتر از آن چه امروزه انجام می‌شود باید در مدیریت استعدادهای رهبری ـ که به کار گرفتن رهبر مناسب در موقعیت مناسب و در زمان مناسب است ـ به کار بسته می‌شد.

بیشتر کادرهای باتجربه فعلی پلیس در سراسر دنیا تا زمان رسیدن به آستانه‌ مراتب میانه‌ مدیریتی در معرض مفاهیم مربوط به رهبری و رشد مهارت‌های رهبری قرار نخواهند گرفت. در این زمان به برخی از آن‌ها این فرصت داده خواهد شد تا در برنامه‌های رشد مهارت‌های رهبری در موسسه‌ مدیریت پلیسی  شرکت کنند یا حمایت خواهند شد تا از فرصت‌های دیگری برای آموزش رهبری در دانشگاه‌ها یا دیگر موسسات آموزشی عمومی استفاده کنند؛ اگرچه با این کار هیچ ضمانتی برای ترفیع رتبه آن‌ها وجود نخواهد داشت. در عوض، سازمان‌های پلیسی معمولا توسط کسانی هدایت می‌شوند که از طریق فرآیندی ترفیع رتبه یافته‌اند که مهارت‌های پلیسی، سنت پلیسی و تجربه را ارزش می‌نهد و نه آموزش رسمی رهبری را.

این فرآیند می‌تواند هم به عنوان یک کمک و هم به عنوان یک مانع در راه رشد رهبران کارآمد مورد ملاحظه قرار گیرد. پیشرفت از طریق بالا رفتن رتبه‌ها، فرصتی را برای یاد گرفتن کار فراهم می‌سازد. اما مسائل بسیار دیگری جز توانایی فنی و تجربه‌ کار پلیسی برای رهبری یک سازمان پلیسی وجود دارد. رهبران نیازمند سطوح بالایی از تفکر انتقادی، روابط، دانش راهبردی و شم سیاسی هستند. این مهارت‌ها را نمی‌توان در فعالیت‌های روزمره‌ پلیسی رشد و پرورش داد. به عنوان مثال این طور نیست که کسانی که توانایی رهبری راهبردی را دارند، چیز بیشتری از دیگران بدانند، مسئله‌ این است که آن‌ها متفاوت می‌اندیشند، اما این مهارت در جنبه‌های فنی پلیسی است که به عنوان فیلتری برای ترفیع به درجات بالاتر (یعنی درجات راهبردی‌تر) به  کار می‌رود.  

دیگر سازمان‌های بخش عمومی شامل خدمات درمانی، شرکت‌های چندملیتی، سازمان‌های سلسله‌ مراتبی و حتی سازمان‌های امنیتی، افرادی که دارای پتانسیل‌های رهبری هستند را مستقیما در رتبه‌های ارشد به کار می‌گیرند. این رویکرد هنوز در ادارات پلیس به کار گرفته نشده است. در حالی که جابه‌جایی هر چه بیشتری از سطوح بالای سازمان‌های پلیس به دیگر واحدهای امنیتی عمومی بستگی دارد، عکس این امر هنوز صادق نیست. در کشورهای دیگر مثال‌هایی از تقویت رهبری از طریق شیوه‌های جدیدی از استخدام وجود دارد. یک مثال از این نوع استخدام می‌تواند طرح ورود مستقیم رئوسا در انگلستان باشد. طبق این روش که به عنوان راهی برای بیشینه ساختن استعداد و تنوع در رتبه‌های ارشد پیش بینی شده است، افراد با ورودی مستقیم، 18 ماه را صرف گردش در مقامات و رتبه‌های مختلف می‌کنند و سپس مورد بررسی قرار می‌گیرند تا کارشان را به عنوان یک مدیر تکمیل کنند. دور شدن از مسیر سنتی رسیدن به مدیریت در پلیس، بحث برانگیز بوده است و همان طور که انتظار می‌رود، این طرح موافقان و مخالفان خود را دارد. باید دید که آیا ظرفیت رهبری بزرگ‌تری در نتیجه‌ این طرح به دست می‌آید و آیا به تنوع در مدیریت ارزش گذارده می‌شود یا آیا موفقیت این برنامه به این صورت مورد قضاوت قرار می‌گیرد که این مدیرانی که مستقیما وارد سازمان شده‌اند چقدر به دیگر مدیران (مسیر سنتی) شباهت دارند. اما برای این قضاوت‌ها هنوز زود است. اما این طرح حداقل تاکید می‌کند این امر که شیوه‌های قدیمی رشد رهبران پلیسی  دیگر کافی نیستند، به رسمیت شناخته شده است.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.