بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/05
شماره 2455 - تاریخ 1403/02/05
آخرین اخبار
تلاش برای ارتقاء همکاری های حداکثری شرکای اجتماعی حوزه سلامت
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۶ تهران با قوت ادامه دارد
تلاش برای بهبود وضعیت ترافیک در پهنه مرکزی تهران
رونمایی از تمثال جدید سردار شهید احمد کاظمی در منطقه ۱۹
زیرگذر بزرگراه خلیج فارس به روستای پلایین با اقدامات ترافیکی ایمن سازی شد
ورودی بناهای تجاری غیر مجاز در منطقه 19 با استقرار نیوجرسی مسدود شد
دریاچه بوستان شقایق منطقه 19مجهز به محل تفریحی و فراغتی می شود
به صدا در آمدن زنگ هفته سلامت در مدارس منطقه ۱۶
شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزاد راه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
مرمت و تعویض ۴۵ گاردریل‌ در بزرگراه امام رضا (ع)
کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاههای زنجیره‌ای شهروند
احیا آسفالت مدرسه شهید ناظم در ناحیه۶
هم اندیشی و اجرایی نمودن تصمیمات لازم به منظور بهبود وضعیت جمع آوری زباله در ناحیه۷
اجرای ۸۰ هزار متر خط کشی محوری در سال ۱۴۰۳ در منطقه ۲۱
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
نشست تخصصی مباحث ترافیکی در شمال شرق شهر
تور گردشگری افراد دارای معلولیت
پاکسازی چهره منطقه ۴ از حضور زباله گردها
جمع‌آوری ۵۰۰ کیلو زباله از محوطه ایستگاه‌ها
پروژه بوستان محله جوادیه از مرز پیشرفت ۹۰٪ عبور کرد
تحقق دو برابری اخذ سند برای املاک فاقد سند در بافت فرسوده نسبت به برنامه چهارم توسعه
توجه ویژه مدیریت شهری به حمل و نقل عمومی
پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک درمنطقه٢ تهران
محلات طرشت و شریف صاحب خانه محیط زیست شدند
برپایی ایستگاه های حال خوب سلامت در معابر منطقه2
آغاز عملیات نرده‌گذاری رفیوژ میانی شهید محلاتی
برگزاری آیین تجلیل از متولیان ورزش زورخانه ای و پهلوانی در منطقه ۱۲
پایانه‌های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ تجهیز می شوند
جلب مشارکت حداکثری شهروندان در اجرای برنامه های دوستدار محیط زیست در منطقه22
سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
موشک «فالکون ۹» یک رکورد جدید را ثبت کرد
حق پخش تلویزیونی سرخابی‌ها را به سرانجام می‌رسانیم/ دریافت ۱۱۰ همت مالیات از ابربدهکاران
توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارد/خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
اجرای عملیات طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی درنواحی شش‌گانه منطقه٦ تهران
ارتقاء سطح دانش و اشاعه فرهنگ گیاه‌ پروری بین اقشار مختلف
تجهیز و آغاز فعالیت دبیرخانه کانون های اجتماع محور در منطقه ۲۱
برگزاری ششمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه تکریم با مسئولین تکریم ارباب رجوع مناطق ۲۲ گانه در منطقه ۲۱
حال خوش شهروندان منطقه ۴ در هفته سلامت
طرح ارزشمند "کوک چهارم"
ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در محلات منطقه 13
معرفی پروژه مرمت و بهسازی ساختمان شهرداری منطقه۱۳ در دومین نشست احیا گران بافت تاریخی تهران
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
پاکسازی مستمر زمین های بایر و قطعات خالی سطح ناحیه۳
آماده باش عوامل خدمات شهری در منطقه ۵
در روز جهانی زمین پاک رود دره کن از زباله‌ها پاکسازی شد
افزایش ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در منطقه ۲۲
کاشت یک صد درختچه در بوستان های منطقه 17
هفته سلامت در منطقه ۱۷
کد خبر: 466641 | تاریخ : ۱۴۰۱/۱۲/۵ - 11:40
ایستگاه تاکتیک: یحیی چطور مورایس را آچمز کرد؟
عمری – آل‌کثیر پازل گمشده پرسپولیس

ایستگاه تاکتیک: یحیی چطور مورایس را آچمز کرد؟

دیدار پرسپولیس و سپاهان جدای از نتیجه، همان فوتبال مهیج و پرگلی بود که هواداران فوتبال انتظار داشتند اما در ابعاد فنی این بازی، یحیی گل‌محمدی با تغییر تاکتیک و خنثی کردن نقاط قوت سپاهان توانست تیمش را از یک بحران واقعی خارج کند.

نوآوران آنلاین-به گزارش ایسنا، بازی سپاهان و پرسپولیس در یک هشتم نهایی جام حذفی دیداری بود با حضور بازیکنان و مربیان باکیفیت و خوش فکر که شش گل در بر داشت و سطح متفاوتی از آنچه از فوتبال ایران انتظار داشتیم، رقم زد.

سپاهان با شش پیروزی متوالی در لیگ به تازگی پرسپولیس بحران زده را از صدر جدول پایین کشیده بود و به نوعی اوج و فرود دو تیم با هم تلاقی می‌کرد اما چهارشنبه تفکرات یحیی به رقیب پرتغالی خود چربید و او توانست با ۴ گل به درون دروازه نیازمند، تیمش را به مرحله بعد جام حذفی ببرد و قطعا این مساله روی رقابت دو تیم در لیگ برتر هم سایه می‌اندازد.

اتفاق‌های متفاوتی در طول بازی رقم خورد و مربیان با اندکی تغییرات تیم خود را مهیای این بازی کردند که حاصل آن دو پنالتی از سوی بازیکنان سپاهان و یک گل به خودی از سوی بازیکنان پرسپولیس بود و دو تیم تا توانستند در گلزنی ولخرجی کردند.

نوریس باقری، مربی کارشناس فوتبال در گفت‌وگو با ایسنا به ابعاد مثبت و منفی دو تیم در این بازی اشاره کرد که در ادامه به مرور عملکرد مربیان و بازیکنان می‌پردازیم:

تغییر استراتژی رمز پیروزی پرسپولیس؛ از بازی مالکانه تا فوتبال واکنش‌گرایانه

پرسپولیس در چند وقت اخیر از لحاظ نتیجه و وضعیت کیفی اصلا آماده نبود اما مقابل سپاهان خیلی خوب بازی کرد. در حالی که انتظار می‌رفت سپاهان تیم برتر میدان باشد، پرسپولیس بعد از مدت‌ها با فاصله زیاد از حریفش خوب ظاهر شد. یحیی برای این بازی استراتژی خود را عوض کرد.

برخلاف بازی‌های گذشته که استراتژی پرسپولیس فوتبال مالکانه بود، پرسپولیس در ابتدا رو به فوتبال واکنشی آورد. در همان شروع بازی پرسپولیس سعی در تخریب بازی سپاهان داشت و دو مهاجم پرسپولیس یعنی عمری و آل‌کثیر از یک سوم میانی سپاهان هافبک‌های این تیم را تحت فشار می‌گذاشتند. سیستم دفاعی پرسپولیس آماده تخریب بازی سپاهان بود.

خارج کردن ریگی از جریان بازی

پرسپولیس به دنبال قطع راه ارتباطی دفاع و هافبک سپاهان بود. ریگی بازی‌ساز اصلی سپاهان بود. دو دفاع وسط سپاهان یعنی یزدانی و دانشگر دنبال پیدا کردن ریگی بودند اما هافبک‌های پرسپولیس راه‌های ارتباطی به ریگی را بسته بودند و عملا او را از جریان بازی خارج کردند.

پرسپولیس به دفاع‌های وسط سپاهان فشار نمی‌آورد اما با بستن راه‌های ارتباطی به ریگی، آن‌ها را به سمت کانال‌های دفاعی در چپ و راست زمین هدایت می‌کرد. اگر دفاع وسط سپاهان پا به توپ بود، یک مهاجم روی پای او می‌رفت و مهاجم دوم راه ارتباط با ریگی را می‌بست.

در نتیجه ریگی مجبور می‌شد کانال بازی را عوض کند و توپ به سمت کانال‌های کناری می‌رفت که اصلا در ساختار بازی این تیم کم‌تر دیده شده است. در نهایت توپ برای وینگرها می‌رفت و پرسپولیس با فشار روی دفاع و هافبک‌های کناری سپاهان توپ را می‌گرفت و برای وینگرهای خود می‌فرستاد تا حملات سریعی را انجام دهند.

ایستگاه تاکتیک: یحیی چطور مورایس را آچمز کرد؟

بازی مستقیم به جای پاس‌های کوتاه

پرسپولیس در نیمه اول بیش‌تر رو به بازی مستقیم آورده بود. به خصوص در نیمه اول برخلاف بازی گذشته که رو به عقب و برای بیرانوند بود تا بازیسازی را انجام دهد، این بار بیرانوند پاس‌های طولی می‌فرستاد.

عمری و آل‌کثیر شاه کلیدهای یحیی

آل‌کثیر و عمری در این بازی بسیار عالی کار کردند. با توجه به شرایط آل‌کثیر انتظار نمی‌رفت او در این بازی عملکرد خوبی داشته باشد چون آماده نبود اما نشان داد هفته به هفته بهتر شده و در طول بازی مدام هافبک و دفاع سپاهان را تحت فشار گذاشت و گل زد و از کلیدهای برتری پرسپولیس در این مسابقه بود.

شاید بازی مقابل سپاهان استارت یک دوره جدید برای پرسپولیس باشد. این سبک بازی نشان داد که بیش‌تر برای پرسپولیس جواب می‌دهد. نکته اصلی این بود که خط هافبک را از کار انداختند. ریگی به عنوان بازی‌ساز سپاهان پاس‌های خط‌شکن می‌دهد و در مواردی هم موفق بود اما دو مهاجم پرسپولیس او را کنترل کردند. مدافع‌های سپاهان هم به جای ریگی به سمت وینگرهای خود می‌رفتند.

بیشتر بخوانید

آشفتگی پرسپولیس و عملکرد ضعیف هنانوف

در نیمه دوم برنامه پرسپولیس یکسان بود. دو مهاجم پرسپولیس ۱۰ تا ۱۵ متر عقب‌تر نشستند که دفاع راست و چپ سپاهان جلوتر بروند و پرسپولیس از ضدحمله استفاده کند اما قالب بازی از کار انداختن ریگی و فشار شدید بود. روی همین حرکت هم پرسپولیس گل دوم را زد. بعد از دو بر یک شدن مسابقه، پرسپولیس آشفته شد و دو سانتر از کناره‌ها روی دروازه پرسپولیس آمد که هنانوف دو جای‌گیری بسیار بد داشت. او پشت مدافعان وسط پرسپولیس را پر نکرده بود و در هر دو بار سپاهان می‌توانست به گل برسد که در یکی از موارد نورافکن نتوانست از موقعیت خود استفاده کند.

پرسپولیس ۹ نفره گل خورد

روی گلی که پرسپولیس خورد، یک بازیکن بیرون و یکی هم روی زمین افتاده بود. این اتفاق مشابه گل خوردن از استقلال در داربی سال گذشته بود. در این شرایط باید مدیریت بهتری در پرسپولیس اتفاق بیفتد.

ایستگاه تاکتیک: یحیی چطور مورایس را آچمز کرد؟

تغییر آرایش پرسپولیس، تعویض‌های طلایی و فوتبال مالکانه

یحی انتخاب خوبی بعد از مساوی شدن بازی داشت و تعویض‌های خوبی کرد که همه بازیکنان جواب دادند. از طرفی پرسپولیس روی به بازی کوتاه و شناور آورد. با تغییر سیستمی که اتفاق افتاد، هافبک‌های تازه وارد مانند رفیعی، عالیشاه و نعمتی خوب کار کردند. تا قبل از دقیقه ۷۵ چنین بازی مالکانه‌ای از پرسپولیس ندیدیم. با تغییر آرایش، پرسپولیس بازی را تصاحب کرد. استراتژی یحیی خوب بود.

به طور کلی پرسپولیس بعد از تعویض‌های خود شناور کار کرد. ترابی و سروش رفیعی مرتب جای خود را عوض می‌کردند. سروش در وسط، راست و چپ زمین توپ می‌گرفت.

اشتباهات دفاعی سپاهان؛ از پنالتی تا جای‌گیری اشتباه

تاکتیک‌ها و موارد فنی همه مسائل فوتبال نیست. یکی از مسائل روزهای قبل بازی است که چطور یک تیم آماده مسابقه می‌شود. سپاهان تحت تاثیر صدرنشینی در لیگ‌برتر در باد نتایج خوبش خوابیده بود. در این باره دقیق‌تر صحبت کنیم. دفاع سپاهان به محض این‌که عمری می‌چرخید، خطا می‌کرد. اصلا در این سطح نباید این خطاها دیده شود. دفاع سپاهان تمرکز کافی را در این بازی نداشت. روی گل سوم که با نفوذ وحید امیری بود، دفاع سپاهان تشخیص اشتباهی داشت.

یکی از ضعف‌های سپاهان در بازی‌های گذشته رونده بودن رامین رضاییان بود. در این بازی هم در برخی صحنه‌ها پرسپولیس می‌توانست از جای خالی او استفاده کند. حتی در یک صحنه که رامین جا مانده بود، توپ به آل‌کثیر رسید و ضربه او با حرکت در عرض ضربه آرامی را زد. گل سوم هم حاصل ۱۵ پاس متوالی بود. پرسپولیس برای زدن این گل پاسکاری کرد و به گل رسید. روی گل چهارم هم سروش پاس داد و سیاوش یزدانی پنالتی کرد.

آرامش گل‌محمدی

از سوی دیگر یحیی بعد از مدت‌ها آرامش داشت. دیگر خبری از مصاحبه‌های تند نبود و تمرکز لازم را داشت. به نظرم با این شرایط پرسپولیس می‌تواند امیدوار به جام حذفی و لیگ باشد. سخت است از این فشار بیرون بیایید چون نتایج بدی گرفته بودند. پرسپولیس جلوی سپاهان متفاوت ظاهر شد.

ایستگاه تاکتیک: یحیی چطور مورایس را آچمز کرد؟

پریرا؟

قضاوت درباره پریرا برای یک بازی و چند دقیقه زود است اما در همین بازی هم در عمق حرکت کرد و ضربه بدی هم نزد. در چند صحنه هم مثمرثمر بود. روی هوا فعال بود و روی گل چهارم هم پنالتی گرفت. او باید کم‌کم جا بیفتد. این‌که جلوی تیم صدرنشین موقعیت تک‌به‌تک کسب کنید عملکرد خوبی است. البته این یک بازی برای قضاوت کردن زود است.

عملکرد مهاجمان پرسپولیس امیدوار کننده بود. عمری پنالتی گرفت. یار تعویض هم پنالتی گرفت. از دید کارشناسی دفاع تیمی آل‌کثیر و عمری کلید موفقیت پرسپولیس بود. عمری می‌توانست باعث اخراج دانشگر شود. دانشگر خیلی بد عمری را زد. کارت زرد گرفتن دو دفاع سپاهان باعث شد محتاط‌تر کار کنند.

فوتبال بازی‌ای است که اگر یک یا دو نفر از نفرات نتوانند به وظایف خود عمل کنند، تیم در نتیجه گرفتن دچار مشکل می‌شود و ریگی کسی بود که پرسپولیس برای برتری بر سپاهان انتخاب کرده بود.

انتهای پیام

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.