کد خبر : 91392 تاریخ : ۱۳۹۶ جمعه ۲۸ مهر - 16:17
مونسان: به وزير فرهنگ و گردشگری تركيه گفتم به جای نوشتن تفاهم نامه جديد به تفاهمات قبلی عمل كنيد رئیس سازمان میراث‌فرهنگی گفت: ساخت ١٠هتل توسط ترک ها در ايران در دستور كار قرار گرفت

نوآوران آنلاین- دكتر علي اصغر مونسان معاون رئيس جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در بازگشت از سفر به ترکیه گفت:

‏‎پیش‌تر بین ایران و ترکیه تفاهم‌نامه‌ها و توافق‌های بسیاری زیادی به امضا رسیده بود اما بسیاری از آن‌ها اجرایی نشده بودند، در این سفر از وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه درخواست کردم که تفاهم‌نامه‌های پیشین را اجرا کنیم زیرا فقط با نوشتن تفاهم‌نامه نمی‌توان مسئله‌ای را حل کرد و پیرو آن برای موضوعات مختلفی که پیش‌تر مطرح شده بود برنامه‌ریزی کردیم.
‏‎برگزاری تورهای ترکیبی بین ایران و ترکیه یکی از موضوعاتی بود که در این سفر درباره آن صحبت شد، قرار شد تا دو هفته آینده کمیته فنی ایران به ترکیه سفر کند و سایر برنامه‌ریزی‌ها مربوط به برگزاری این تورها را انجام دهد. همچنین برای اجرای هفته فرهنگی در ترکیه از سوی ایران و برعکس تاریخ مشخص شد.
‏‎بحث ساخت 10 هتل در ایران از سوی سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای از دیگر مسائلی بود که در این سفر مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد که طی دو ماه آینده سرمایه‌گذاران و تورگردانان ترکیه‌ای سفری به ایران داشته باشند تا بتوانیم ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران را به‌ آن‌ها معرفی کنیم.
قرار شد موضوعاتی که کمیته فنی در مورد آن‌ها تصمیم می‌گیرد در سفری که بنده دوباره برای شرکت در نمایشگاه امیت (EMIT) به ترکیه دارم به امضای بنده و وزیر گردشگری ترکیه برسد.
‏‎سالانه 2میلیون گردشگر ایرانی به ترکیه می‌روند اما تنها 400هزار گردشگر ترک به ایران سفر می‌کند. به‌نظر می‌رسد در طرف ترکیه‌ای ما نیز عزمی برای افزایش میزان ورود گردشگران ترکیه‌ای به ایران شکل گرفته است و باید به تعادل نزدیک شویم.
‏‎دكتر علي اصغر مونسان به خبرنگار روزپلاس گفت: در این سفر به وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه گفتم که در ابتدای کار، برای اینکه این تجارت پا بگیرد، برای ورود صنایع‌دستی ایرانی به ترکیه عوارض اخذ نشود. او نیز قول داد که با وزیر اقتصاد ترکیه درباره این مسئله صحبت و نتیجه را به ما اعلام کند.
‏‎با توجه به اینکه زمان چندانی برای برنامه‌ریزی برای مشارکت در سالروزی که برای مولانا به‌نام شب عروس در قونیه برگزار می‌شود، باقی نمانده است، پیشنهاد کردیم که در مراسم «شب عروس» شمس را معرفی کنند و سال آینده روز شمس در ایران و روز مولانا در قونیه را با مشارکت هم برگزار کنیم.