کد خبر : 80653 تاریخ : ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۵ مهر - 00:03
بررسی شیوه صحیح اداره پایتخت در گفت‌وگوی نوآوران با علی صوفی کور شدن زمینه‌های فساد با کاهش بوروکراسی اداری و شفاف‌سازی درآمدها اکنون پس از 14 سال مجدد اداره شهر تهران به اصلاح‌طلبان بازگشته است اما متأسفانه شهردار تهران اکنون با بدهی‌های کلان و پرونده‌های فساد مسؤولان سابق شهری مواجه است و مدت‌ها باید زمان صرف رفع مشکلات نماید و نمی‌توان از او انتظار معجزه داشت.

نوآوران آنلاین-  نجفی روز گذشته طی نشستی خبری ضمن ارائه آماری از بدهی‌های شهردار سابق بر عزم جزمش در برخورد با تخلفات اشاره کرد.
بحث پرونده املاک نجومی یکی از پربحث‌ترین موضوعاتی بود که چندی پیش مطرح شد اما روابط و مناسبات شهردار سابق موجب شد تا این پرونده مهم مورد بررسی و تحقیق و تفحص قرار نگیرد و مسکوت باقی بماند.  
این موضوع یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در نشست خبری روز گذشته نجفی شهردار کنونی پایتخت نیز بود. او با بیان این که مسأله املاک نجومی برایش شفاف نیست، گفت: از قرار آقای قالیباف یک مشاور خاص را برای بررسی تمام مباحث مطرح کرده بود و از طریق آقای شوشتری خواستم با آن شخص ارتباط  برقرار کرده و گزارشی در این مورد به ما ارائه دهند، اما ایشان که تا چند وقت پیش هم به عنوان مشاور شهردار کار می‌کردند گزارشی به ما ارائه ندادند.
متأسفانه یکی از نقاط ضعف شهردار سابق پایتخت را می‌توان در غفلت از اداره شهر و عدم توجه به حقوق شهروندان و ورود به عرصه سیاسی به جای شهری دانست. در همین خصوص نیز نجفی بر پرهیز از سیاسی‌کاری در اداره شهر تهران تأکید و عنوان کرد: شهر محل زندگی همه ماست و جدا از گرایش‌های سیاسی و اجتماعی به شهر زیست‌پذیر و پایدار نیاز داریم.
بحث تخلفات مسؤولان شهرداری سابق و ورود افرادی با زدوبند در سیستم شهرداری نیز بحث مهم دیگری بود که در میان صحبت‌های روز گذشته نجفی، شهردار اصلاح‌طلب پایتخت به آن اشاره شد که نشان از عزم راسخ و همت بالای او در ساماندهی به زیرمجموعه‌های شهرداری دارد. او به تخلفات صورت گرفته در انتصابات اشاره کرد و افزود: درباره افرادی که قبلاً بوده‌اند و منصوب شده‌اند، اگر با تخلف غیرقابل بخششی روبه‌رو شوم درنگ نمی‌کنم. در برخورد با آن‌ها نیز موارد متعددی بوده و به حراست، بازرسی و معاونت مالی و اقتصادی و معاونت منابع انسانی طی همین 50 روز گفته‌ام که در این زمینه یا از طریق هیات رسیدگی به تخلفات و یا دستگاه قضایی شکایت کنید.
در همین خصوص به گفت‌وگو با علی صوفی، استاندار سابق گیلان، وزیر تعاون دولت اصلاحات و همچنین دبیر کل حزب پیشروی اصلاحات پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
 روز گذشته شهردار تهران در نشستی خبری بر این مهم تأکید کردند که در برخورد با تخلفات درنگ نخواهد کرد و همچنین به افرادی که با زدوبند وارد شهرداری شدند نیز هشدار داد. به نظر شما تا چه حد ضرورت دارد که دکتر نجفی هرچه سریع‌تر در راستای شفاف‌سازی و رفع مشکلات این چنینی که میراث شهردار سابق است، اقدام نماید؟
شهرداری‌ها یکی از سازمان‌های مشکل‌داری هستند که پیش‌تر نیز نسبت به سایر سازمان‌ها میزان تخلفات در آن‌ها و به‌ویژه رشوه‌خواری و یا برخی از اختلاس‌ها میزانش معمولاً بیشتر است. علت این مشکل را می‌توان در ضعف ساختاری این نهاد دانست که شاهد ضعف نظارتی و یا مدیریتی هستیم. درچنین شرایطی می‌توان گفت باید از تکنولوژی پیشرفته‌ای که در مدیریت استفاده می‌شود برای شفاف‌سازی و یا اطلاع‌‌رسانی به مردم و همچنین کاهش میزان مراجعه حضوری و کاهش نقش جنبه‌های انسانی در رسیدگی به امور شهری و پاسخگویی به مراجعات مردم در اخذ عوارض و یا به طور کلی در زمینه درآمد و هزینه‌های شهرداری، سازوکاری را خلق کنند که مشکلات کاهش یابد و راه فساد از طریق شفاف‌سازی بسته و به صورتی شهرداری اداره شود که نقش کارشناسان و امضاهای طلایی کاهش یابد و هم از مراجعات بی‌مورد به شهرداری‌‌ها کاسته شود و هم این‌که سیستم مکانیزه شود و به این ترتیب نقش پرسنل در آن کاهش یابد و هزینه‌ سفرهای شهری و مراجعات کمتر شود. این چیزی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا صورت گرفته است به عنوان نمونه در کشور ما سیستم بانکی به‌گونه‌ای شده است که تا حد زیادی از مراجعات به بانک‌ها کاسته شده است و در نهاد شهرداری نیز باید زمینه رفت‌و‌آمد ارباب‌رجوع کاهش یابد. هر چه این بوروکراسی اداری در بدنه شهرداری پایتخت بیشتر باشد امکان بروز فساد نیز افزایش خواهد یافت. از این رو مسؤولان فعلی باید تلاش کنند در دنیایی که دنیای تغییرات باشتاب است به‌ویژه در عرصه تکنولوژی اطلاعات در چنین دنیایی مکانیزه شدن کارها و هوشمند کردن امور مردم را در اولویت قرار دهند و به‌مثابه ضرورتی انکارناپذیر نگریسته شود. متأسفانه ساختار شهرداری به‌گونه‌ای است که بهره‌ای از رشد تکنولوژی نبرده است و همچنان شاهد بوروکراسی اداری هستیم. همین امر زمینه بروز بسیاری از فسادها را ایجاد می‌کند. امروزه می‌توان با مدیریت سیستماتیک و کارآمد امر کنترل و نظارت را تقویت و زمینه‌های رشد فساد را شناسایی و کور کرد. این مهم ضرورتی ملموس است و مدیران شهری باید این را در نظر داشته باشند که امکان فساد در صورت شفاف‌سازی درآمدهای شهری از بین می‌رود.
 بعد از 14 سال شهرداری دوباره به اصلاح‌طلبان بازگشت. طی این مدت که اصولگرایان اداره پایتخت را بر عهده داشتند، به وضوح شاهد بودیم که به جای اداره شهر به سیاسی‌کاری پرداختند. به نظر شما تا چه اندازه ضروری است که دکتر نجفی مسؤولانی را برای اداره زیرمجموعه‌های شهرداری انتخاب نماید که منافع شهروندان را به دور از گرایش‌های سیاسی در نظر داشته باشند؟
شرایط اصولگرایان با شرایط اصلاح‌طلبان کاملاً متفاوت است. اصولگرایان از برخی مصونیت‌ها برخوردار بودند و تحت فشار قرار نداشتند و بسیاری از تحرکات‌شان نادیده گرفته می‌شد و احیاناً اگر قصدی برای برخورد با تخلفات‌شان وجود داشت با امتیازات و امکانات و پشتوانه‌هایی که داشتند مورد حمایت بودند؛ گواه این امر را می‌توان در عدم موافقت نمایندگان مجلس با تحقیق و تفحص از پرونده املاک نجومی شهرداری سابق تهران دانست. قدرت بالای لابی این جناح موجب شد تا این پرونده از دستور کار بررسی خارج شود. حال این مجلس با همان ترکیب در زمان مدیریت اصلاح‌طلبان بر شهر بحث تحقیق و تفحص از شهرداری را مطرح می‌کند. حال که اداره شهر به اصلاح‌طلبان باز‌گشته است، نمایندگان مجلس مجدد تحقیق و تفحص از املاک نجومی را عنوان می‌کنند. اصولگرایان از قدرت بالای لابی برخوردار بودند و اگر تخلفی نیز ایجاد می‌شد با استفاده از قدرت‌شان از زیر بار مسؤولیت شانه خالی می‌کردند اما برعکس اصلاح‌طلبان اگر موردی هم نداشته باشند تحت فشار هستند و برخی تلاش می‌کنند با پرونده‌سازی مدیریت‌شان را زیر سوال ببرند و دستگاه‌های نظارتی را بر فعالیت‌شان مستقر می‌کنند و کوچکترین حرکت را زیر ذره‌بین مورد بررسی قرار می‌دهند و جرأت و جسارت فعالیت بر مبنای منافع شهروندان را از آن‌ها سلب کنند. چراکه مدیران اصلاح‌طلب در چنین شرایطی سعی می‌کنند کاملاً محتاطانه امور را پیش ببرند و طبیعی است در چنین شرایطی پروژه‌های ریسک‌پذیر را انجام نمی‌دهند و امور شهروندان مختل می‌شود و پروژه‌های در دست اجرا نیز به دلیل کنترل و نظارت بیش از اندازه و غیرمعمول در بلندمدت به ثمر نخواهد نشست. در چنین شرایطی طبعاً اگر اعتدال بخواهد رعایت شود باید نظارت منطقی حاکم باشد و تفاوتی میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در این خصوص وجود نداشته باشد. به نظر من در ساختار مدیریت اصولگرایان نواقص و معایبی وجود داشت که امور مهم همچون پرونده واگذاری املاک نجومی در پوشش قدرت این جناح مورد توجه قرار نگرفت و سرپوشیده باقی ماند. اکنون مدیریت شهری باید وضعیت را بررسی و گزارشی از درآمدها و بدهی‌های باقی مانده شهردار قبل به مردم گزارش دهد و همچنین مسؤولان شهری شفاف‌سازی درآمدهای شهری را مورد توجه قرار دهند.