کد خبر : 80401 تاریخ : ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۴ مهر - 00:02
نوآوران در گفت وگو با کارشناسان بررسی کرد شکاف اروپا و آمریکا نتیجه عزم خصمانه ترامپ علیه توافق با ایران است با سخنان ترامپ اعتماد جهان از آمریکا سلب می ‌شود، مخصوصا اروپایی‌ها که جزء متحدین آمریکا در قراردادهای بین ‌المللی بودند اکنون متوجه شدند که نمی ‌توانند اعتماد لازم را به آمریکا داشته باشند.

نوآوران آنلاین- صحبت‌ های ترامپ نشان از زیاده ‌خواهی و حرکت‌ های غیرمسوولانه آمریکا داشت که به نظر می ‌رسد شکافی بین اروپا و آمریکا در حال شکل ‌گیری است و برای اولین بار است که اروپایی ‌ها با تمام وجود و صراحت در برابر آمریکا ایستادند و اتحادیه اروپا درست در لحظه سخنرانی ترامپ موضع خویش را در مقابل آمریکا اعلام کرد، بنابراین اعتبار آمریکا به قدری در جهان مخدوش شده است که تنها رژیم غاصب اسرائیل، منافقین و عربستان از سخنان ترامپ استقبال کردند.
   سیاست های ترامپ میان او و متحدانش هم تفرقه ایجاد کرده است
کمال دهقانی فیروزآبادی، نماینده مردم تفت و میبد مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات ضد ایرانی رئیس ‌جمهور ایالات متحده آمریکا، می گوید: سخنان اخیر دونالد ترامپ شباهت زیادی به سخنان او در مجمع عمومی سازمان ملل داشت،اما تفاوتی که با آن روز وجود داشت این است که در آخرین بار لحن رئیس جمهور آمریکا در قبال کشورمان بی ‌ادبانه تر و پرخاشگرایانه بود.
او همچنین با اشاره به سمت و سوی اظهارات رئیس جمهوری آمریکا،افزود: موضع ‌گیری ‌های اخیر ترامپ علیه ایران دارای عواقب بسیاری در سطوح داخلی است. به این معنا که موضع ‌گیری ‌های تند و غیر دیپلماتیک ترامپ  باعث تفرقه مواضع این کشور با متحدانش  در قبال ایران شده است.
دهقانی فیروزآبادی با بیان این که درست برعکس فضای امریکا شاهد اتحادی مثال ‌زدنی در داخل کشور هستیم،ادامه داد:  از برکات مواضع رئیس‌ جمهور آمریکا برای کشورمان این است که امروز تمامی ایرانیان با هر گرایش سیاسی و مذهبی معتقد به این واقعیت هستند که آمریکا غیر قابل اعتماد است.
این نماینده مجلس در ادامه با بیان این که دولت آمریکا با نقض برجام بیش ار هر چیزی به جامعه جهانی نشان می ‌دهد که هرگز به معاهدات بین المللی پایبند نیست، تصریح کرد: به عبارتی اظهارات گستاخانه ترامپ برای نظام بین الملل ثابت کرد که قوانین عامره حقوق بین الملل در منظر دولت مردان آمریکایی ارزشی ندارد که این موضوع منجر به انزوای هرچه بیشتر آمریکا در جوامع جهانی خواهد شد. او با اشاره به این که دولت ایالات متحده آمریکا تحت تاثیر لابی ‌های صهیونیستی و دلارهای سعودی قرار دارد،افزود: چنین مسأله ای امروز برای جهان ثابت شده است. به عبارت دیگر هرچه از دوران ریاست جمهوری ترامپ می‌گ ذرد پشت پرده سیاست‌‌های آمریکا برای اذهان عمومی دنیا روشن‌ تر شده و مردم جهان به حقیقت و مسائل پشت پرده آن سیاست ها آگاه شده اند.
     ترامپ ضعیف و ذلیل را کسی باور ندارد
امیر خجسته، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اظهارات و صحبت‌‌های رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، می گوید: دونالد ترامپ وقتی به عرصه ریاست جمهوری وارد شد تصور می ‌کرد که این عرصه نیز به فضای تجارت شباهت دارد و به همین دلیل است که تاکنون سیاست های وی در موضوعات مختلف به نوعی غیر منسجم و نا مناسب بوده است.او همچنین با بیان این که رئیس جمهور آمریکا و استکبار جهانی یک زورآزمایی محکم در سوریه و عراق داشتند که جمهوری اسلامی ایران و هسته‌ های مقاومت با قدرت در مقابل آن ‌ها ایستادند،افزود: به بیان دیگر ایالات متحده آمریکا امروز برخلاف میلش ضربه سنگینی در خاورمیانه متحمل شده است و اوضاع به گونه ای شده که این شکست باعث ذلت این دولت در بین مردم کشور خود و جهانیان شده است.
خجسته با تأکید بر این که امروز آمریکا در سوریه و عراق جایگاهی ندارد و به شیوه سختی شکست خورده است،ادامه داد: همچنین سیاست های خصمانه و زورگویانه این کشور در سوریه، یمن، افغانستان و سایر کشورهایی که در آن حضور دارد، شکست خورده است.
این نماینده مجلس با بیان این که ترامپ به دلیل این شکست ‌ها همانند یک دیوانه رفتاری جنون آمیز از خودش نشان می دهد،افزود: او در اظهارات خود به مردم ایران توهین کرد و علیه ایران تهدیداتی را ابراز داشت،اما حرف‌ های ترامپ، اظهارات یک انسان ورشکسته بود. خجسته همچنین با اشاره به این که دولت آمریکا باید بدانند که با جمهوری اسلامی ایران نمی ‌توانند دست و پنجه نرم کنند،افزود:  مهم ترین دلیل آن هم این است که تدابیر مقام معظم رهبری، مردم و دولت و مجلس، آمریکا را ذلیل کرده و موجبات شکست همه جانبه آن را ایجاد کرده اند.
خجسته با اعتقاد بر این که آمریکا به دورانی رسیده است که باید از خاورمیانه برود،ادامه داد: همان طور که شاهد بودیم در موضوع برجام و توافق هسته ای اروپا و جهانیان در مقابل ترامپ ایستاده ‌اند که این انزوای آمریکا نتیجه اقدامات جمهوری اسلامی ایران است. او با بیان این که برجام توافقی بین المللی است و هر کاری که آمریکا انجام می ‌دهد، باز هم منتج به ذلت و خواری آمریکا می‌شود،تصریح کرد:  جهانیان به برجام اعتقاد دارند و در سازمان ملل و شورای امنیت نیز این تعهد بین المللی تایید
شده است.