کد خبر : 69505 تاریخ : ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۰ مهر - 00:03
معاون وزیر کشور دولت اصلاحات در گفت‌و‌گو با نوآوران: اختلاف سران قوا زمینه فعالیت غوغاسالاران و تندروها را فراهم می‌کند یکی از مسائل مهمی که در کشور ما مسؤولان باید آن را مورد مداقه قرار دهند رفع اختلافات جزئی در جلسات خصوصی و جلوگیری از رسانه‌ای شدن تفاوت دیدگاه‌هاست.

نوآوران آنلایندر همین خصوص علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضائیه درباره رفتار و اظهارات یکدیگر می‌گوید: من معتقدم ادبیات هر دو بزرگوار ادبیات خوبی نبود و در شأن رؤسای قوا نیست. آقای رئیس‌جمهور با گوشه و کنایه انتقاد خود را بیان می‌کند در حالی که ایشان رئیس قوه مجریه است و اختیارات زیادی دارد. شخص اول اجرایی و شخص دوم کشور باید از موضع قدرت صحبت کند. اگر انتقادی به قوه قضائیه دارد باید به صراحت آن را بگوید که این کار شما خلاف قانون اساسی است و من که مطابق اصل ۱۱۳ مسؤول اجرای قانون اساسی هستم به شما تذکر می‌دهم. او ادبیات سران قوا درخصوص یکدیگر را نامناسب دانست و خاطرنشان کرد: بهتر است رؤسای قوا حرف‌های خود را در جلسات خصوصی و بدون طعنه بیان کنند تا موجب ناراحتی مردم نشوند.
بر کسی پوشیده نیست که بروز هرگونه تشنج و ناآرامی در جامعه موجبات نارضایتی و دلسردی مردم را فراهم می‌کند. از همین رو ضروری است که سران قوا در راستای حفظ انسجام و وحدت حرکت کنند و منافع ملی را در اولویت قرار دهند.
در همین خصوص به گفت‌و‌گو با مرتضی مبلغ، معاون وزیر کشور دولت اصلاحات پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
 موضوع مهمی که باید سران قوا موردتوجه قرار دهند حفظ اتحاد و هماهنگی برای پیشبرد امور کشور است و باید این مهم را در نظر داشته باشند که تفاوت دیدگاه‌ها را رسانه‌ای نکنند چراکه اختلافات عمیق به معنای واقعی کلمه وجود ندارد و تفاوت‌ها باید در جلسات خصوصی طرح و رفع شود اما زمانی که به عرصه رسانه کشیده می‌شود وحدت و انسجام ملی را هدف می‌گیرد که در چنین شرایطی دشمنان نظام از آب گل‌آلود ماهی خواهند گرفت. شما تا چه حد ضرورت می‌دانید که این تفاوت دیدگاه‌ها به نحوی مناسب رفع گردد؟
در این خصوص ابتدا باید دو نکته را از هم تفکیک کنیم؛ یکی بحث وحدت و انسجام ملی است که به عنوان راهبرد اصلی و اساسی باید در کشور مطرح باشد به‌ویژه در مواجهه با دشمنان و کینه‌توزان نظام که در کشور ما همواره محقق بوده است. خوشبختانه ملت ایران همواره یکصدا در مقابل دشمنان واکنش نشان دادند و شاهد وحدت و همبستگی در مقابل دشمنان بودیم. در شرایط کنونی نیز باید وحدت بیش از پیش مورد توجه همگان به‌ویژه سران قوا قرار گیرد. موضوع دیگر بحث همبستگی و حفظ وحدت درونی است که تحقق این مهم در گروی ار بین بردن و رفع عواملی است که آرامش جامعه را بر هم می‌زند و منجر به ایجاد تشتت و اختلاف می‌شود که ضروری است شناسایی و جلوی آن‌ها گرفته شود. تاکید بر وحدت و همدلی خود به خود به معنای تحقق آن نخواهد بود بلکه مسؤولان باید در عمل در راستای آن تلاش نمایند. اکنون مردم شاهد تبعیض‌های رسانه‌ای، سیاسی، امنیتی و ... در جامعه هستند. به این معنا که برخی حاشیه امن دارند و از آزادی برای انجام هر فعالیتی برخوردار هستند و هر رفتاری از خود بروز می‌دهند اما برخی جناح‌ها و جریان‌ها حتی به دلیل مسائل کوچک تحت فشار و هجمه‌های گسترده واقع می‌شوند و آرامش روانی جامعه را خدشه‌دار می‌کنند. از این رو به جرأت می‌توان گفت برخورد عادلانه امری بسیار مهم است که توسط دستگاه‌هایی که جنبه داوری دارند باید مورد توجه قرار گیرد و فراحزبی و فراجناحی عمل کنند. متاسفانه در این خصوص گاهی شاهد هستیم که برخی دستگاه‌ها به درستی عمل نمی‌کنند و همین امر منجر به از بین رفتن آرامش و امنیت جامعه می‌شود. موضوع مهم دیگر عدم تفکیک میان منافع ملی و منافع جناحی است که برخی جریان‌ها آن را مورد توجه قرار نمی‌دهند و منافع ملی که به عنوان امری مهم باید مورد توجه قرار گیرد و همه بر آن پایبند باشند توسط برخی جریان‌ها زیر پا گذاشته می‌شود و در جهت عکس آن گام برمی‌دارند که همین امر موجب از بین رفتن آرامش جامعه خواهد شد. به‌عنوان نمونه برجام یکی از مسائل بحث‌برانگیز است که طی سال‌های اخیر در کشور به عنوان موضوع ملی که همه قوا و دستگاه‌ها بر آن اجماع کرده‌اند مطرح شده است. پرونده هسته‌ای ایران با تلاش دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم با امضای توافق جامع هسته‌ای تحت عنوان برجام که توافقی برد ـ برد بود به ثمر رسید اما برخی در این میان همواره تلاش می‌کنند این ثمره سیاست خارجی دولت تدبیر و امید را با طرح برخی دیدگاه‌های خود مخدوش کنند و شکست خورده و حرکتی انحرافی نشان دهند تا به این ترتیب آرامش روانی مردم را از بین ببرند. از این رو در داخل کشور مسؤولان و به‌ویژه سران قوا باید در کنار توجه به حفظ انسجام و همبستگی، توجه عمیق و ریشه‌ای به از بین بردن عواملی که مخل آرامش و امنیت جامعه هستند باید مبذول داشت و در چنین شرایطی باید بر وحدت و انسجام ملی آن هم در عمل تاکید شود.
 پس شما هم اعتقاد دارید که در شرایط فعلی حفظ انسجام ملی مهم‌تر از هر عامل دیگری است؟
در این‌که حفظ وحدت ملی امری مهم و ضرورتی انکارناپذیر است شکی نیست. اما توجه به این نکته ضروری است که در این راستا رؤسای قوا نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. سران قوا و مسؤولان باید توجه کنند که به عرصه جامعه کشاندن اختلاف‌نظرها دلسردی و ناامیدی مردم را به دنبال خواهد داشت و هرگونه تشتت در جامعه زمینه بروز نارضایتی را فراهم خواهد کرد. مهم‌ترین عامل نارضایتی مردم در جامعه وجود اختلاف میان سران قوا است. چراکه در چنین شرایطی زمینه برای فعالیت تندروها و غوغاسالاران فراهم می‌شود و به این ترتیب منافع حزبی و شخصی‌شان را بر منافع ملی و مصالح کشور اولویت قرار می‌دهند. از این رو عوامل مخل آرامش و وحدت در جامعه باید رفع شود. دستگاه‌هایی که موضع داوری در کشور دارند باید کاملاً بی‌طرفانه و عادلانه رفتار نمایند تا اعتماد عمومی را جلب نمایند و وحدت به معنای واقعی ایجاد شود نه این‌که با بی‌عدالتی و تبعیض بهانه به دست معاندان نظام داده شود. وحدت امر اساسی و راهبردی در کشور است اما برخی طوری عمل می‌کنند که مخل وحدت و آرامش می‌شوند و سپس همان‌ها ندای حفظ وحدت سر می‌دهند و منادی وحدت می‌شوند. اگر در جامعه این مشکلات را حل‌و‌فصل کنیم ضریب آرامش و امنیت و انسجام ملی افزایش می‌یابد و شرایط بهتری ایجاد خواهد شد.

 

خبرنگار: آرزو قادری