کد خبر : 69237 تاریخ : ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۹ مهر - 00:01
بررسی روند افزایش قیمت دلار در گفت‌و‌گو با حق‌شناس نوسانات نرخ ارز در بازار شوک‌آور نخواهد بود در اقتصاد ایران هر از چند گاهی با اخباری مبنی بر نوسانات یکباره قیمت دلار مواجه می‌شویم؛ اخباری که بازار را به مرز تعطیلی می‌کشاند و خرید و فروش‌ها را متوقف می‌کند.

نوآوران آنلاینطی روزهای اخیر نیز به دنبال بالا رفتن نرخ ارز از مرز 4هزار تومان بازار شوکه شد و صرافان همچنان منتظر تغییر وضعیت هستند. اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم که نرخ ارز در اقتصاد کشور ما به‌مثابه لوکوموتیوی می‌ماند که کنترل اوضاع را در دست دارد چراکه در پی تغییر در این نرخ شاهد دستخوش قرار گرفتن قیمت‌ سایر کالاها نیز هستیم. از این رو می‌توان ارز را بازیگر نقش اصلی و صحنه‌گردان برجسته در اقتصاد کشور عنوان کرد. از همین رو و با توجه به اهمیت موضوع به گفت‌و‌گو با محمد هادی حق‌شناس، نماینده مجلس ششم و تحلیلگر اقتصادی پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
    افزایش قیمت دلار طی روزهای اخیر موجب شد تا در بازار شاهد عدم خرید و فروش باشیم. برخی علت افزایش قیمت دلار را سیاست‌های دولت در پایین نگه داشتن هزینه‌های تولید و درنتیجه افزایش صادرات و درآمدهای خود، عنوان می‌کنند و عده دیگری نیز بر این باورند که پایین نگه داشتن مصنوعی نرخ ارز و تبعیت قیمت دلار از منطق بازار، موجب افزایش این قیمت شده است. به نظر شما علت اصلی افزایش قیمت دلار چیست؟
قاعده‌ای شناخته شده در اقتصاد وجود دارد مبنی بر این‌که  قیمت پول ملی باید متناسب با نرخ تورم تعدیل شود. اندازه این تعدیل مابه‌‌التفاوت تورم داخلی بر تورم خارجی است. قیمت دلار در شهریور سال جاری با شهریور سال 92 تفاوت آنچنانی ندارد و یا تفاوت‌ ناچیزی داشته در حالی که در چهار سال گذشته میانگین تورمی که داشتیم از میانگین تورم خارجی اگر کم کنیم. حداقل میان 20 تا 25 درصد قیمت دلار باید تعدیل شود. حال این که چرا تعدیل نشد یا به دلیل انتظارات خوش‌بینانه بازار از برجام و یا به دلیل دخالت دولت با بانک مرکزی در بازار و یا به دلیل رکود نسبی حاکم بر صنایعی که مرتبط با بخش تجارت خارجی بود. از موارد ذکر شده می‌توان به‌عنوان عمده‌ترین دلایل این امر نام برد اما ممکن است بخشی از دلایل دیگر نیز باشد که تأثیر آن‌ها کمتر دیده می‌شود. از این رو شکی در این خصوص وجود ندارد که نرخ دلار باید تغییر کند و تعدیل یابد چراکه این پیش‌بینی در سال گذشته شده بود. طی ماه‌های اخیر نیز شاهد نوسانات نرخ دلار بودیم لذا تغییرات نرخ دلار در هفته جاری طبیعی و قابل پیش‌بینی بود. به نظر می‌رسد که دولت همچنان‌که اعتقاد دارد علاوه بر این‌که باید آزادسازی قیمت‌ها در سایر کالاها صورت گیرد، درخصوص قیمت ارز نیز باید این امر صورت گیرد و طبیعی است در صورت افزایش نرخ ارز در کوتاه‌مدت منجر به تقویت صادرات غیرنفتی خواهد شد و شاید بتوان گفت اگر طی شش ماهه ابتدایی سال صادرات غیرنفتی ما کمتر از واردات شد و یا پس از دو سال گذشته که صادرات غیرنفتی بیش از واردات شد، شاید یکی از دلایلش این بود که درواقع به تثبیت نرخ ارز پرداختیم. از این رو به نظر می‌رسد که نرخ تورم داخلی به خارجی در نرخ ارز تخلیه نشده است و ما می‌توانیم درواقع امیدوار به این باشیم که بانک‌مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی سیاست‌هایی درراستای واقعی‌سازی نرخ ارز انجام دهد.
 به نظر شما نوسانات نرخ ارز چه تأثیری بر اقتصاد کشور خواهد داشت؟
در کوتاه‌مدت قطعاً منجر به افزایش صادرات غیرنفتی خواهد شد و ممکن است که چند واحدی نیز بر نرخ تورم تاثیر بگذارد. اگر قرار باشد اقتصاد شفاف باشد و قیمت‌ها واقعی باشد باید اجازه دهیم این اتفاق بیفتد دولت مکلف است که سیاست‌های پولی و مالی منضبط را اعمال کند. اگر دولت رشد نقدینگی  و نرخ تورم را کنترل نماید نباید نگران نوسانات شاخص‌های دیگر باشد. به اعتقاد من نوسانات بازار طبیعی است و در بازار ارز شوک ایجاد نخواهد شد و دولت می‌تواند با تدبیر نرخ ارز را تعدیل نماید.
 شما آینده این بازار را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟
نرخ ارز حتماً تعدیل خواهد شد و در بازار خرید و فروش به روال عادی بازخواهد گشت و عدم خرید و فروش ارز کوتاه‌مدت خواهد بود.