کد خبر : 46002 تاریخ : ۱۳۹۶ دوشنبه ۳ مهر - 00:04
سرمقاله - فریدون مجلسی برجام به‌واسطه رویکرد اعتدالی ایران از خطر مصون است دیپلمات سابق

نوآوران آنلاین- وزیر امور خارجه کشورمان چند روز گذشته اظهاراتی را به میان آورد که رئیس‌جمهور نیز به درستی آن‌ها را تایید کرد، مبنی بر این‌‌که در شرایطی که اشخاصی بخواهند قراردادی محکمی نظیر برجام را که بیش از 2سال مورد مذاکره گرفته و برای کاربردی شدن آن هم زمان بسیاری طی شد، به سادگی منقضی اعلام کنند و در همین مسیر برخلاف تعهدات خود عمل کنند و چنین قراردادی را یک طرفه نقض کنند، آن شخص و آن دولت نه تنها برای جمهوری اسلامی ایران بلکه برای هیچ کشور دیگری به هیچ وجه قابلیت مذاکره و اعتماد مجدد را ندارد، چراکه اصل وفای به عهد یکی از اصول حقوق بین‌‌الملل و حقوق داخلی کشورهاست و اگر قرارداد مهمی نظیر توافق هسته‌ای بخواهد بنا به تمایلات نامتعادل یک دولت برهم بخورد، خلاف اصول بین‌الملل است.
 مقامات ایالات متحده آمریکا به خوبی می‌دانند که رئیس‌جمهور این کشور شخصی نامتعادل و کم‌سواد است و در سازمان ملل رفتاری از خود به نمایش گذاشته که نه تنها کشورهای مخالف بلکه کل جبهه غرب در مقابل او ایستاده است.
 پس از سخنرانی سخیف دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل شاهد بودیم که فدریکا موگرینی و رئیس‌جمهور فرانسه اعتراض خود را به سیاست‌‌ها و اظهارات آمریکایی‌‌ها اعلام کرده‌‌اند. صدراعظم آلمان نیز اظهار داشت که توافق هسته‌ای باب جدیدی را در نحوه روابط دیپلماتیک گشوده که باید در حل‌و‌فصل مشکلات بین‌المللی دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد. رویکرد کشورهای جهان درخصوص برجام از آن اجماع جهانی گذشته که به موجب 6 قطعنامه شورای امنیت بر علیه ایران تصویب شده بود، فاصله گرفته است و آمریکا نیز در حال حاضر قادر نیست اجماع جهانی دیگری را علیه ایران شکل دهد، هرچند برای آن تلاش زیادی هم می‌کند. در این میان جمهوری اسلامی ایران نیز نباید تعهدات خود را در قبال برجام زیر پا گذارد و گرچه ایران خیلی زود می‌‌تواند به شرایط پیش از برجام بازگردد اما، این عمل کلیه آن 6 قطعنامه شورای امنیت را فعال کرده و تحریم ‌ها باز هم بی‌جهت علیه ایران به راه خواهد افتاد.
تاکنون کشورهای جهان رویکرد مقتدرانه و تدبیرانه ایران درخصوص برجام را تأیید کرده‌اند و از طرف دیگر رفتار سخت و ناهنجار ترامپ در سازمان ملل و سخنرانی گستاخانه او به اندازه کافی آمریکا را به لحاظ دیپلماتیک منزوی ساخته است. بنابراین نتیجه‌ای که می‌توان استنتاج کرد؛ این است که تا زمانی که ایران به همین رفتار اعتدالی خود ادامه دهد مصون از خطر خواهد بود.