کد خبر : 267281 تاریخ : ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۵ فروردين - 14:30
مبارزه با زوال عقل از طریق بازی منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- زوال عقل نه تنها برای فرد مبتلا بلکه برای بستگان نیز دنیا را زیر و رو می کند، زیرا عملکرد مغز به تدریج کاهش می یابد. مبتلایان توانایی برنامه ریزی، یادآوری چیزها یا رفتار مناسب را از دست می دهند. همزمان مهارت های حرکتی آنها نیز خراب می شود. در نهایت، بیماران زوال عقل دیگر قادر به اداره زندگی روزمره به تنهایی نیستند و نیاز به مراقبت جامع دارند. فقط در سوئیس، بیش از 150،000 نفر این تشخیص را دارند و هر ساله 30،000 مورد جدید دیگر نیز تشخیص داده می شود.

تا به امروز هیچ رویکرد دارویی برای زوال عقل ایجاد نشده است. زوال عقل، از جمله آلزایمر رایج ترین در میان انواع مختلف زوال عقل هنوز غیرقابل درمان است. با این حال، یک مطالعه بالینی که با مشارکت محقق ETH الینگ دو بروین در بلژیک انجام شده است، برای اولین بار نشان داده است که آموزش حرکتی شناختی، مهارت های شناختی و جسمی بیماران مبتلا به زوال عقل را که به طور قابل توجهی دچار اختلال هستند، بهبود می بخشد. در این تحقیق از یک بازی تناسب اندام معروف به Exergame که توسط اسپیند آف ETH Dividat ساخته شده است.

در سال 2015 تیمی از دانشمندان به سرپرستی "پاتریک اگنبرگر" محقق ETH نشان داد که افراد مسن که به طور همزمان بدن و ذهن را آموزش می دهند عملکرد شناختی بهتری را نشان می دهند و از این طریق می توانند از اختلال شناختی نیز جلوگیری کنند (همانطور که توسط ETH News گزارش شده است). با این حال این مطالعه فقط بر روی افراد سالم انجام شده است.

"دی بروین" که با اگنبرگر در انستیتوی علوم حرکات انسانی و ورزش در ETH زوریخ کار می کرد، توضیح می دهد: برای مدتی مشکوک شده است که آموزش های بدنی و شناختی نیز بر زوال عقل تأثیر مثبت دارد. با این وجود در گذشته ایجاد انگیزه در بیماران زوال عقل برای انجام فعالیت های بدنی برای مدت طولانی دشوار بوده است.

دکتر "ون هت ریو" می گوید: ما می خواستیم یک برنامه آموزشی سفارشی طراحی کنیم که بتواند زندگی افراد مسن را بهبود بخشد. تمرینات سرگرم کننده به منظور تشویق افرادی که قبلاً دچار نقصان جسمی و شناختی بودند ، برای شرکت در آموزش توسعه داده شد و بستر آموزشی Senso متولد شد.

این پلت فرم شامل یک صفحه نمایش با نرم افزار بازی و یک صفحه کف با چهار زمینه است که مراحل، جابجایی وزن و تعادل را اندازه گیری می کند. کاربران سعی می کنند دنباله ای از حرکات را همانطور که روی صفحه نشان داده شده است، با پاها کامل کنند و به آنها امکان می دهد تا همزمان حرکت فیزیکی و عملکرد شناختی را آموزش دهند. این واقعیت که بازی تناسب اندام نیز سرگرم کننده است ، انگیزه دادن به افراد را برای تمرین منظم آسان می کند.

یک تیم بین المللی به سرپرستی ناتالی سوینن ، دانشجوی دکترای KU Leuven و تحت نظارت مشترک محقق ETH دی بروین، 45 نفر را برای مطالعه استخدام کرد. افراد ساکن دو خانه مراقبت بلژیکی بودند که در زمان مطالعه به طور متوسط ​​85 سال سن داشتند و همه با علائم شدید زوال عقل بودند.

"دی بروین" توضیح می دهد: شرکت کنندگان به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول به مدت 15 دقیقه با دیویدات سنسو سه بار در هفته و به مدت هشت هفته آموزش دیدند؛ در حالی که گروه دوم موسیقی های مورد علاقه خود را گوش می دادند و تماشا می كردند. به دنبال برنامه آموزش هشت هفته ای، توانایی جسمی، شناختی و ذهنی همه افراد در مقایسه با شروع مطالعه اندازه گیری شد.

نتایج امید به بیماران زوال عقل و بستگان آنها را فراهم می کند: آموزش با این دستگاه در واقع مهارتهای شناختی مانند توجه، تمرکز، حافظه و جهت گیری را افزایش می دهد.

وی تأکید می کند: برای اولین بار، این امید وجود دارد که از طریق بازی هدفمند بتوانیم نه تنها علائم زوال عقل را به تأخیر بیندازیم، بلکه آنها را تضعیف کنیم.

به ویژه قابل توجه است که گروه کنترل در طی هشت هفته بیشتر خراب شد در حالی که پیشرفت های قابل توجهی در گروه آموزش ثبت شد.

دی بروین می افزاید: این نتایج بسیار دلگرم کننده مطابق با این انتظار است که بیماران زوال عقل بدون آموزش بیشتر بدتر می شوند، اما آموزش بازیگوشی نه تنها تأثیر مثبتی بر توانایی شناختی دارد محققان همچنین قادر به اندازه گیری تأثیرات مثبت بر توانایی جسمی، مانند زمان واکنش بودند. فقط پس از هشت هفته، افراد در گروه آموزش سریعتر واکنش نشان دادند؛ در حالی که گروه کنترل بدتر شد. این از آنجا که سرعت پاسخ دادن افراد مسن به انگیزه ها در تعیین اینکه آیا می توانند از سقوط جلوگیری کنند بسیار مهم است.

این گروه تحقیقاتی به سرپرستی دی بروین در حال کار بر روی تکثیر نتایج این مطالعه آزمایشی با افراد دارای اختلال شناختی خفیف پیش ماده زوال عقل است.

هدف استفاده از اسکن MRI برای بررسی دقیق تر فرایندهای عصبی در مغز است که مسئول بهبود شناختی و جسمی هستند.

 

چهارشنبه ۱۴ آوریل ۲۰۲۱     

(برابر با ۲۵ فروردین ۱۴۰۰)